Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Wandeltrektocht

 
Profiel   

Op_zoek schreef
Gaaf dat het nu geland staat, TS *\o/*
Hoeveel dagen ga je op pad?

Ik ben nog niets concreets aan het plannen, maar wel echt enthousiast geworden en daardoor aan het googelen. Kwam nog de tip tegen om een unster (kleine hangweegschaal) mee te nemen zodat je je bagage steeds gelijkmatig over je paard kunt verdelen zodat deze goed in balans loopt. Leek me wel een goed idee.


Ja, die heb ik ook wel eens gelezen, maar dat kun je zelf ook aan voelen toch of nog beter bespaart kosten en het gezeul met zo een ding.

Thuis voor inpakken en gewoon op een weegschaal zetten, en dan merken wat in welke tas waar komt zo deed ik dat. Met gewoon 2 kleurtjes wol gemakkelijk te bevestigen en te verwijderen naderhand. weegt niets. Want je gaat niet uitgebreid shoppen of onderweg een hert schieten wat ook nog mee naar huis moet dus zo een weegschaal is niet perse nodig!.

Overigens las ik juni dan kan het al best warm zijn...mijn tip vertrek heel vroeg in de ochtend zo om 5 uur dan is het buiten prachtig en je bent de koperen ploert voor. dat heeft vooral mijn paard destijds veel warmte en zweet bespaard en voor mijzelf veel zonnebrand en jeukende bultjes !( zonnehoed zonnebrand en uv shirts mee, ja diverse per dag omdat ook je zweet er in trekt en dat geeft problemen met je huid). En wat ik altijd meehad was een opvouwbare emmer https://www.dewitschijndel.nl/bo-camp-opvouwbare-emmer/. Deze is erg handig je paard kan er uit drinken onderweg, uit eten, en ook om jezelf en je paard te verkoelen als het te heet is onderweg en als laatste, je kunt er ook je was in doen op je adres van bestemming....echt zijn geld waard ik heb dat ding al jaren en heb er veel plezier van gehad! (zelfs een dagje strand met de kinderen)!.

en al eerder genoemd hier boven, haal je uitrusting bij een leger dump bv https://douwesdump.nl/, daar heb ik al veel weggehaald voor jezelf maar ook voor je paard die emmer ,verlichting kampeerspullen, lichtgewicht onbreekbaar servies bestek en bekers! etc .....goedespullen die gemaakt zijn op trekking en al een donkere kleur hebben zodat je ook het vuil van je paard er niet zo op ziet ( bij paarden zit altijd stof en vuil!) ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 07:59 



 
Profiel   

Als onervaren reiziger ben je wellicht wat minder zeker van jezelf dat je alles steeds exact hetzelfde inpakt.

En laten we wel wezen, de 50gr dat zo'n handunstertje weegt is een dealbreaker..... right.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 08:39 



 
Profiel   

ikke schreef
Als onervaren reiziger ben je wellicht wat minder zeker van jezelf dat je alles steeds exact hetzelfde inpakt.

En laten we wel wezen, de 50gr dat zo'n handunstertje weegt is een dealbreaker..... right.....


nee maar je moet het wel meezeulen en het inpakken is simpel het is gemerkt, ook je tas dus kun je het gewoon in de tas met x of y terug stoppen het is een systeem wat gewoon fijn werkt bij mij. En ja misschien heeft TS iets aan die ervaring, kiest zij liever een ander ding prima

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 14:50 



 
Profiel   

Ik ga ervan uit dat het gewicht nog meevalt nee? Kilo of 15?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 15:10 



 
Profiel   

kwita schreef
ikke schreef
Als onervaren reiziger ben je wellicht wat minder zeker van jezelf dat je alles steeds exact hetzelfde inpakt.

En laten we wel wezen, de 50gr dat zo'n handunstertje weegt is een dealbreaker..... right.....


nee maar je moet het wel meezeulen en het inpakken is simpel het is gemerkt, ook je tas dus kun je het gewoon in de tas met x of y terug stoppen het is een systeem wat gewoon fijn werkt bij mij. En ja misschien heeft TS iets aan die ervaring, kiest zij liever een ander ding prima


Ipv een weegschaal, kun je er ook voor kiezen je paklijst op lighterpack.com te zetten. Dan kan je een lijstje met Links en een lijstje met rechts aanmaken en dan kan je items toevoegen bij links of rechts.

Voor items die niet van gewicht veranderen (in principe, een nat halstertouw is natuurlijk zwaarder dan een droge) kan je zo bepalen welke je waar stopt.

Dan kan je alsnog labelen, of je telefoon bij de hand houden (screenshot) òf "uit je hoofd leren" wat waar moet. Dat laatste gaat behoorlijk snel, zeker als je iedere dag de tassen in en uit pakt. Dan heb je al snel genoeg door wat in welke tas "thuishoort"

Voor items die wel van gewicht veranderen, zoals je foodbag, kan je verschillende porties maken. Bijvoorbeeld iedere maaltijd apart verpakken en zo kan je het een beetje bijhouden hoeveel gewicht er aan voer aan welke kant zit.

Mijn hond heeft de Ruffwear Approach pack, zadeltassen maar dan voor de hond.

Ik doe het op de bovenstaande manier en bij twijfel wat waar hoort, pak ik even mn telefoon erbij. Naar gelang de tocht, verschuif is eens een maaltijd brokken van links naar rechts en vice versa.


Je gaat met paard op pad, dat luistert gelukkig iets minder nauw dan met de hond. Waar 200g op 2kg al een gewichtsverschil is van 10% (en dat wil je eigenlijk niet)

Maakt een 100-200g verschil in links en rechts op een paard natuurlijk niets uit. Pas als je het over kg verschil gaat hebben, is goed afwegen echt belangrijk.

Ik weet niet hoeveel materiaal er voor je paard mee gaat?

Maar voor jezelf met overnachting in een b&b / hotel, zal je op ongeveer 7-8 kg bagage moeten rekenen als je het erg bont maakt.

Mijn "baseweight" (het gewicht van je rugzak exclusief eten en brandstof enzo) zit nu op ongeveer 11kg. Maar dat is inclusief tent, matje, slaapzak (die een stuk warmer moet zijn in een tent dan in een b&b / trekkershut) kookgerei enz.

Voor alléén mn eigen spullen, zou ik waarschijnlijk op zn 5-6 kg uitkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 16:13 



 
Profiel   

Dank weer voor alle tips!

Ik ga nu niet in een tent overnachten dus dat scheelt al heel veel bagage. Vond dat ik het me de eerste keer maar niet gelijk te moeilijk moest maken :)

Ik loop van Park Drentheland naar Oldendiever, vandaar naar Hoogersmilde en dan weer naar Park Drentheland. Ik vertrek op maandag, start dinsdag met lopen, kom donderdag weer op het startpunt terug en ga vrijdagochtend nog even een ritje maken naar de spartelvijver en dan weer naar huis. Dus nu nog heel low profile. Ik neem ontbijt en lunch mee, avondeten regel ik wel ter plaatse.

Naast mijn kleding, toiletspullen, handdoek, slaapzak en wat eten gaat er natuurlijk nog wat spul voor mn paard mee (borstel, hoevenkrabber, voer, vliegenspul etc). Opvouwbare emmer heb ik idd ook, die zijn altijd handig. Kofferweegschaal neem ik wel mee voor de zekerheid, vooral ook om er een beetje gevoel bij te krijgen vwb inpakken en het gewicht. Ben benieuwd op hoeveel kilo ik straks uit kom. Voorlopig heb ik nog even om alles bij elkaar te zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 21:04 



 
Profiel   

Jouw bagage zou makkelijk 7 kilo of minder moeten zijn. Dus dat wordt heel chill :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 21:09 



 
Profiel   

Jessica007 schreef
Dank weer voor alle tips!

Ik ga nu niet in een tent overnachten dus dat scheelt al heel veel bagage. Vond dat ik het me de eerste keer maar niet gelijk te moeilijk moest maken :)

Ik loop van Park Drentheland naar Oldendiever, vandaar naar Hoogersmilde en dan weer naar Park Drentheland. Ik vertrek op maandag, start dinsdag met lopen, kom donderdag weer op het startpunt terug en ga vrijdagochtend nog even een ritje maken naar de spartelvijver en dan weer naar huis. Dus nu nog heel low profile. Ik neem ontbijt en lunch mee, avondeten regel ik wel ter plaatse.

Naast mijn kleding, toiletspullen, handdoek, slaapzak en wat eten gaat er natuurlijk nog wat spul voor mn paard mee (borstel, hoevenkrabber, voer, vliegenspul etc). Opvouwbare emmer heb ik idd ook, die zijn altijd handig. Kofferweegschaal neem ik wel mee voor de zekerheid, vooral ook om er een beetje gevoel bij te krijgen vwb inpakken en het gewicht. Ben benieuwd op hoeveel kilo ik straks uit kom. Voorlopig heb ik nog even om alles bij elkaar te zoeken.

Ik zou "voer"achterwege laten. Er vanuit gaand dat je overnacht op plekken waar ze iets met "paard" hebben, hebben ze daar vast ook wel wat te eten voor je paard.
Bovendien doen ze het vaak prima op gras, mits er voldoende in de weide staat.
Staat er een keer te weinig, las je een extra graaspauze in :D

Maar als je niet in een tent overnacht, heb je dan wel een slaapzak nodig?

Goed plan om simpel te beginnen. Klinkt ook heel haalbaar.
Dat is goed want zo is het leuk en ga je nog een keer, nog een keer en nog een keer en voor je het weet, heb je er een verslaving bij :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 21:20 



 
Profiel   

Voor de trekkershutten heb je een slaapzak nodig.

Voer hebben ze idd ook op de overnachtingsplekken, maar wat brokjes voor onderweg neem ik wel mee. Anders moet ik mn boterham inleveren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 22:51 



 
Profiel   

Maar met voer moet je uitkijken , ik heb een keer gehad dat mijn paard dus bulten kreeg van het voer op een locatie echt zo groot als een 2 euro munt over zijn hele lijf....bleek het prestatie eiwitrijk voer te zijn en daar kon mijn hafje destijds niet tegen. want dan kunnen ze dus ook geen zadel op en paktassen want dat drukt op die bulten en geeft pijn....dat was dus gelukkig op de een na laatste locatie .Maar heb je het de eerste dag ben je de sjaak dus mijn advies neem wel evtw krachtvoer zelf mee! . ( die bulten hebben er dus 10 dagen opgezeten!)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 09:15 



 
Profiel   

Qua voer ben je beter af met mineralenkorrel en elk uur 10 min. grazen onderweg, dan op de overnachtingsplaats gras/hooi. Als ze voor de nacht opstallen, laat je paard zeker een uur grazen ipv meteen opstallen, dan heb je niet zo snel paard met dikke benen de volgende dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 21:02 



 
Profiel   

Ik ben de halve wereld over gelopen met rugzak, heb de Sinai doorkruist per kameel en heb per kayak de Johnsonstraight in Canada afgevaren. Allemaal activiteiten waarbij je je bagage goed moet verdelen. Ik heb nog nooit ook maar iets gewogen wat in mijn bagage zat. Zeker op kameel in in kayak was verdeling erg belangrijk, maar dat deden we gewoon op gevoel. Een tas in je ene hand een tas in je andere en dan weet je het wel ongeveer. Belangrijker vond ik het dat alles aan de kant van in dit geval de kameel glad was, geen uitstekende bulten tegen zijn lijf daarom deden wij onze opgevouwen dekens tegen die kant en dan zo glad mogelijk de andere spullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 10:15 



 
Profiel   

Ben je nog op pad geweest, Jessica?
Ben benieuwd hoe het was :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 22:59 



 
Profiel   

Ja, ik ben op pad geweest. Ik ben begonnen bij Park Drentheland, daar een overnachting in een Trekkershut en de merrie in een mooie stal (en in de middag op de weide). Vanuit Park Drentheland naar Oldendiever gelopen. Daar verbleven in een hele fijne B&B. Mn paard wilde daar liever buiten slapen in de weide waar ook hun eigen paard stond. Prima. Vanuit Oldendiever zijn we naar camping de Reeënwissel gelopen. Daar in een tent geslapen (die er al stond) en de merrie in een fijne box. En van daaruit weer terug naar Park Drentheland.

De drie dagen ongeveer 15 km per dag gewandeld. Mijn idee van we kunnen er lekker de hele dag over doen viel wat in het water: de muggen maakten het niet echt mogelijk om op het gemak te pauzeren en ook het weer werkte niet helemaal mee. Dus elke dag aan een stuk door gelopen (ongeveer 3 uur) en dan waren we voor de regen op de nieuwe locatie zonder al te veel last van de muggen.

Ik vind het wel een aanrader. Het is heel gezellig om zo samen met je paard te wandelen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 12:03 



 
Profiel   

Jessica007 schreef
Ja, ik ben op pad geweest. Ik ben begonnen bij Park Drentheland, daar een overnachting in een Trekkershut en de merrie in een mooie stal (en in de middag op de weide). Vanuit Park Drentheland naar Oldendiever gelopen. Daar verbleven in een hele fijne B&B. Mn paard wilde daar liever buiten slapen in de weide waar ook hun eigen paard stond. Prima. Vanuit Oldendiever zijn we naar camping de Reeënwissel gelopen. Daar in een tent geslapen (die er al stond) en de merrie in een fijne box. En van daaruit weer terug naar Park Drentheland.

De drie dagen ongeveer 15 km per dag gewandeld. Mijn idee van we kunnen er lekker de hele dag over doen viel wat in het water: de muggen maakten het niet echt mogelijk om op het gemak te pauzeren en ook het weer werkte niet helemaal mee. Dus elke dag aan een stuk door gelopen (ongeveer 3 uur) en dan waren we voor de regen op de nieuwe locatie zonder al te veel last van de muggen.

Ik vind het wel een aanrader. Het is heel gezellig om zo samen met je paard te wandelen :)

Wat jammer van de muggen en steekbeesten. Dat kan je plezier aardig vergallen; welkom bij de ervaringsdeskundigen.
Maar laat het je er niet van weerhouden om het nog eens te doen! Bijvoorbeeld wat eerder in het jaar.

Tipje voor de volgende keer: meestal vinden paarden het prettiger om 's nachts te kunnen blijven bewegen en dus buiten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 16:08 



 
Profiel   

Jessica007 schreef
Ja, ik ben op pad geweest. Ik ben begonnen bij Park Drentheland, daar een overnachting in een Trekkershut en de merrie in een mooie stal (en in de middag op de weide). Vanuit Park Drentheland naar Oldendiever gelopen. Daar verbleven in een hele fijne B&B. Mn paard wilde daar liever buiten slapen in de weide waar ook hun eigen paard stond. Prima. Vanuit Oldendiever zijn we naar camping de Reeënwissel gelopen. Daar in een tent geslapen (die er al stond) en de merrie in een fijne box. En van daaruit weer terug naar Park Drentheland.

De drie dagen ongeveer 15 km per dag gewandeld. Mijn idee van we kunnen er lekker de hele dag over doen viel wat in het water: de muggen maakten het niet echt mogelijk om op het gemak te pauzeren en ook het weer werkte niet helemaal mee. Dus elke dag aan een stuk door gelopen (ongeveer 3 uur) en dan waren we voor de regen op de nieuwe locatie zonder al te veel last van de muggen.

Ik vind het wel een aanrader. Het is heel gezellig om zo samen met je paard te wandelen :)

Fijn dat je ondanks het tegenvallende weer en de muggen toch een mooie tocht hebt gehad.
Vond je die 15 km ook een fijne dagafstand?
Het staat ook nog steeds op mijn wensenlijstje :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 17:28 



 
Profiel   

Ik zou zeggen, zeker een keer doen! Ik vond het ontspannend en je krijgt ook echt een nog betere band met je paard. Nu heeft die van mij wel een fijn wandeltempo (je hoeft er niet aan te sleuren of tegen te houden) en ze is heel makkelijk op andere locaties. Dat maakte het extra ontspannen.

15 km achter elkaar lopen is ook goed te doen zonder voorafgaande training (van mijzelf bedoel ik dan). Zeker omdat we het nu toch aan een stuk hebben gelopen zonder pauze was het prima zo. Als je een fanatieke wandelaar bent kan ik me voorstellen dat een wat langere afstand ook heel goed haalbaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 21:58 



 
Profiel   

Leuk, ik ben van plan op korte termijn ook op wandeltrektocht te gaan, om te beginnen een dagje heen en een dagje terug. Tof om je ervaringen te lezen, dank voor het delen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 08:27 



 
Profiel   

swartbeessie schreef
Leuk, ik ben van plan op korte termijn ook op wandeltrektocht te gaan, om te beginnen een dagje heen en een dagje terug. Tof om je ervaringen te lezen, dank voor het delen.


Leuk! Als je een overnachtingsplaats zoekt waar het bed inc beddegoed voor je klaar staat, dan scheelt het veel bagage. Dan kom je makkelijk uit met aan elke zijde een zadeltas.

Dat was voor mij nog wel een wijze les, licht inpakken. Want wat heb ik toch nog overbodig veel meegenomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 23:02 



 
Profiel   

Jessica007 schreef
swartbeessie schreef
Leuk, ik ben van plan op korte termijn ook op wandeltrektocht te gaan, om te beginnen een dagje heen en een dagje terug. Tof om je ervaringen te lezen, dank voor het delen.


Leuk! Als je een overnachtingsplaats zoekt waar het bed inc beddegoed voor je klaar staat, dan scheelt het veel bagage. Dan kom je makkelijk uit met aan elke zijde een zadeltas.

Dat was voor mij nog wel een wijze les, licht inpakken. Want wat heb ik toch nog overbodig veel meegenomen

Dat had ik je kunnen voorspellen :j maar het punt is dat dingen die ik van belang vind, voor jou onzinnig zijn (of lijken).

Als je van 10 reizigers de bagage naast elkaar legt, zul je zien dat je 10 verschillende pakketten hebt. Leer dus vooral wat JIJ overbodig vond in jouw bagage en wat je gemist hebt. Op die manier stel je jouw bagagepakket samen waar jij lekker mee reist.

Een deel van je bagage wordt bepaalt door de wijze waarop je reist, biedt je mogelijkheden en beperkingen. Dat is niet goed of fout, dat is de keuze hoe je wil reizen.

Het huidige stel paarden is niet zo van de veranderingen. Die zal ik dus moeten leren dat het op een andere plek ok is. Reis je dan met weinig bagage, van B&B naar B&B, dan kun je veel tijd aan je paard besteden en leren ze dat wat gemakkelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 07:52 



 
Profiel   

Wat leuk om te lezen dat je geweest bent, ik moet mijn tassen nog steeds naaien...heb allespullen al maanden in huis!. Maar ik heb er zin in ...alleen nu nog trainen met wandelen ik kan inmiddels gelukkig al weer 4 kilometer ( maar oliebol wat heeft die chemo mijn lijf aan gedaan, had vrijdag het verlossende bericht na de scan er was geen enkele afwijking meer te zien!.Echt ik was zo gelukkig en blij!!! *\%/* ). En dan nu die wandeltocht ik heb serieus het plan om het dit najaar te proberen...nu staat mijn dochter te stuiteren dat ze met opa shet ook mee wilt....moet er nog even over nadenken of opa dat wel aangaat kunnen. met zijn voetjes en aangepaste dieet. Maar dat is wel heel gaaf natuurlijk om samen te doen (dan maar zonder opa,....zucht!).
Maar goed wat pak je dan voor een kind in behalve de basics.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 09:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen