Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Gezocht: buitenrit waarbij fitte man van 105 kg ook mee kan

 
Profiel   

Sabri schreef
purny schreef
Ik vind niet dat iemand van 105 kilo op een paard, ook al is het een groot paard moet gaan zitten. Daar doe je het paard geen plezier mee.



Dit! Deze vriend is gewoon veel te dik en zwaar! Niet goed voor hem, niet goed voor het paard.

Ik vind de optie een leuke aangespannen rit veel mooier!

Mijn broer is 2 meter en 100 kilo maar echt niet dik. Dus dat zou hier ook kunnen.

Alleen is mijn broer beginner dus dat zou dan niet kunnen. Er zijn maneges waar je als gevordede 100 mag wegen en als beginner 90.

Dat was ergens op een van de waddeneilanden. Texel of ameland dacht ik zo.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 15:38 



 
Profiel   

Babootje schreef
Roosch schreef
"Hij is geen absolute beginner, hij heeft wat lessen gehad in het verleden en maakt wel eens vaker een (vakantie)ritje, hij kan redelijk goed meekomen met de beweging en zit zonder problemen een galopje uit."


Als hij "wel eens vaker een vakantieritje maakt" en "redelijk goed" kan meekomen met de beweging, dan ben je in mijn ogen een beginner en niet goed (genoeg) mee in de beweging, tenzij hij een stapritje gaat maken :D
Dit is mijn mening en die mag ook gerespecteerd. Veel maneges zullen hem best accepteren voor een ritje, maar dat zijn al niet de beste paarden en er is altijd nog zoiets als je eigen verantwoordelijkheid.

Maar hoe intensief zijn dergelijke ritten? Praktijk is dat vooral heel veel stappen, en voor diegene die durven eens 500 m draf/galop. Heel veel pittiger zijn die beginnersritten niet hoor...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 15:41 



 
Profiel   

Op texel zit een manege die tochten met trekpaarden organiseert, bedoel je die, Christiene?
https://www.janpleziertexel.nl/pages/tr ... rijden.htm


Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 25-05-21 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 15:43 



 
Profiel   

Helaas heeft HC die artikelen en site offline gehaald, maar onderzoek geeft aan dat vanaf 140gr/cm2 gewicht/druk er geen doorbloeding meer is in die weefsels (m.a.w. dat er afsterving plaats gaat vinden door geen toevoer van zuurstof en voedingsstoffen zoals bij afbinden van een lichaamsdeel kan).
Binnen de marge zat iets van tot 110gram gewicht/cm2. Dat is dus oppervlak waarover zadel draagt op de rug van het paard. En die rekensom correct maken hangt ook af van pasvorm zadel, en boomvorm (westernzadels zijn gemaakt voor langdurig gebruik per etmaal en dragen daarom over een groter oppervlak). Hele verhaal van goede ruiter vs beginner doet niks af aan hoe veel cm2 er is om dat gewicht te verdelen.
Dracht is binnen in het paard en daarmee er een geheel mee. Het is de bedoeling dat hij er op gaat zitten, dus vergelijking met veulen gaat mank.
Trekpaard is zoals aangegeven gebouwd op trekken ipv dragen.

Al met al zou je helaas eigenlijk niet moeten willen boeken bij een bedrijf dat een persoon boven zoveel kg op zijn paarden laat. Gaat niet om fitheid persoon, maar om totaal aantal kg's t.o.v. aantal cm2 draagvlak op die rug.

Is er een menoptie te vinden? Al dan niet samen met rijden voor jouw?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 15:43 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Volgens mij wordt er meestal gerekend met 17% voor sportpaarden en 15% voor paarden die wat minder gebouwd zijn om een ruiter te dragen, toch?
Ons trekpaard van 1000 kilo mocht dus theoretisch 150 kilo dragen. Dat vind ik dan wat veel, maar met mijn vader van 100 kilo had hij echt totaal geen moeite.
Ik weet niet wat een trekpaardveulen weegt, maar een merrie loopt daar de laatste weken 24 uur per dag mee rond natuurlijk. Ik zie het probleem dus niet zo van een rustige rit van een uurtje met een persoon van rond de 100 kilo. Al vind ik het idee van een menrit ook een goede :j


Dit gaat niet op. Een veulentje groeit elke dag een beetje en zo went de merrie langzaamaan aan dit gewicht. Daarnaast ga je einde dracht ook niet een lange rit maken, juist omdat al het extra gewicht al een mega belasting is!

Een trekpaard veulen zal bij geboorte zo rond de 80 kg zitten, daar komt dan nog vruchtwater en vliezen etc bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 15:58 



 
Profiel   

Babootje schreef
Roosch schreef
"Hij is geen absolute beginner, hij heeft wat lessen gehad in het verleden en maakt wel eens vaker een (vakantie)ritje, hij kan redelijk goed meekomen met de beweging en zit zonder problemen een galopje uit."


Als hij "wel eens vaker een vakantieritje maakt" en "redelijk goed" kan meekomen met de beweging, dan ben je in mijn ogen een beginner en niet goed (genoeg) mee in de beweging, tenzij hij een stapritje gaat maken :D
Dit is mijn mening en die mag ook gerespecteerd. Veel maneges zullen hem best accepteren voor een ritje, maar dat zijn al niet de beste paarden en er is altijd nog zoiets als je eigen verantwoordelijkheid.


Duhelo schreef
Maar hoe intensief zijn dergelijke ritten? Praktijk is dat vooral heel veel stappen, en voor diegene die durven eens 500 m draf/galop. Heel veel pittiger zijn die beginnersritten niet hoor...


Intensief of niet, dit soort recreatieve stallen hebben al niet de beste paarden, het beste hanarchement etc.
105 kilo en een slecht passend zadel. Hoe fijn zou dat zijn voor het paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 16:04 



 
Profiel   

Al eerder genoemd, maar stal Jacobs in Voorthuizen zou ik eens proberen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 16:20 



 
Profiel   

Babootje schreef
Letsdunit schreef
Misschien is het leuk om een leuke menrit te gaan maken ? Mijn man weegt ook 110kg en gaat altijd vrolijk mee op de marathonwagen.


Beter idee.
Sorry dat ik hier scherp in ben, maar ik irriteer me altijd aan het commentaar over topsport en dierenwelzijn, terwijl met 105 kilo gewicht op een paard willen rijden nu typisch iets is dat je vanuit dierenwelzijnsoogpunt niet zou moeten willen. Ook al zit het gewicht in je lengte en niet in je omvang, het is gewicht.


100% eens.
Zelfs al mag het van een manege... zegt genoeg over jezelf ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 16:55 



 
Profiel   

Het stukje van tamary vind ik erg interessant :j Dat klinkt heel logisch!

Maar die grens van 100 kilo.. best apart om dat zo zwart-wit te bekijken.
Als iemand van 90 kilo op een smal paard van 500 kilo zit dan valt niemand daar over, en dat mag schijnbaar gewoon omdat een manege een max van 90kg hanteert, en dan zit je op 18% van het gewicht.. Maar als iemand van 100 kilo op een paard van 1000 kilo zit, zit je maar aan 10%.. Ondanks dat de grotere trekpaarden niet gefokt zijn om te dragen denk ik wel dat zo’n dier het makkelijker heeft dan het smalle warmbloedje dat 10 kilo minder draagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 17:12 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Het stukje van tamary vind ik erg interessant :j Dat klinkt heel logisch!

Maar die grens van 100 kilo.. best apart om dat zo zwart-wit te bekijken.
Als iemand van 90 kilo op een smal paard van 500 kilo zit dan valt niemand daar over, en dat mag schijnbaar gewoon omdat een manege een max van 90kg hanteert, en dan zit je op 18% van het gewicht.. Maar als iemand van 100 kilo op een paard van 1000 kilo zit, zit je maar aan 10%.. Ondanks dat de grotere trekpaarden niet gefokt zijn om te dragen denk ik wel dat zo’n dier het makkelijker heeft dan het smalle warmbloedje dat 10 kilo minder draagt.


Maar als je zou redeneren volgens de link van tamary en ervan uitgaat dat beide zadels even lang zijn, dan maakt het totale gewicht van het paard niet meer uit boven de drukgrens...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 17:18 



 
Profiel   

Uiteindelijk is geen 1 paard gemaakt om te rijden.
Ook die KWPN-er die eerder aangehaald werd niet.
Sterker nog, daar zijn er teveel van doorgefokt met die smalle, lange pootjes dat daar misschien beter nog geen kind van 10 meer op kan zitten...
Maar hey die hebben een dressuur papa en mama dus zijn gemaakt om te rijden een een trekpaard niet.

Tot zover de logica en kijken naar het hele lijf voordat we gaan gooien met procenten en kilo's enz :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 17:35 



 
Profiel   

Beetje uit de buurt
Maar puur Terschelling hanteert hoger max gewicht

En millranche ede dacht tot 100kg
Maar die hebben tegenwoordig volgens mij ook 1 of 2 grote trekpaarden staan ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 17:39 



 
Profiel   

Er is wel een reden waarom die gewichtgrens wordt getrokken natuurlijk, en het is niet dat hij er een maar een paar kilo boven zit.
Trekpaarden en shires zijn wel groot, maar niet perse evenredig sterk.

Persoonlijk vind ik het men idee dan ook echt een beter plan

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 17:48 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Op texel zit een manege die tochten met trekpaarden organiseert, bedoel je die, Christiene?
https://www.janpleziertexel.nl/pages/tr ... rijden.htm

Nee blinkert ameland die hebben 100 kg max voor gevorderd. Beginn

Staat onder bij de voorwaarden.

https://www.rijstaldeblinkert.nl/rijsta ... /tarieven/

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 19:48 



 
Profiel   

Sabri schreef
purny schreef
Ik vind niet dat iemand van 105 kilo op een paard, ook al is het een groot paard moet gaan zitten. Daar doe je het paard geen plezier mee.



Dit! Deze vriend is gewoon veel te dik en zwaar! Niet goed voor hem, niet goed voor het paard.

Ik vind de optie een leuke aangespannen rit veel mooier!


Dit is niet mijn vriend maar het is nog al een grote uitspraak te dik en te zwaar.. dat hoeft namelijk niet.... ( heb een man van iets meer als 2 meter en met een kleine 100 kilo niks aan de dikke kant) }> :+ dus tja...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 19:56 



 
Profiel   

Het gaat niet om te dik, maar het gaat om te zwaar.... Hij heeft gewoon zijn lengte niet mee en een aantal sporten vallen dan af. Autosport wordt ook al moeilijk bij zo'n lengte. Formule 1 kun je vergeten.
Jockey worden zit er ook niet in :D
Sommige dingen gaan dan eenmaal niet. Maar mennen kan wel +:)+


Laatst bijgewerkt door Babootje op 25-05-21 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 19:59 



 
Profiel   

Babootje schreef
Het gaat niet om te dik, maar het gaat om te zwaar....

Hier werd het te dik genoemd en zonder genoeg nog kan je dat niet zeggen te zwaar voor de meeste paarden kan je wel zeggen daar zit voor mij het verschil

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 20:01 



 
Profiel   

Sabri schreef
purny schreef
Ik vind niet dat iemand van 105 kilo op een paard, ook al is het een groot paard moet gaan zitten. Daar doe je het paard geen plezier mee.

Dit! Deze vriend is gewoon veel te dik en zwaar! Niet goed voor hem, niet goed voor het paard.

Ik vind de optie een leuke aangespannen rit veel mooier!

Met 1.90 ben je wel wat aan de zware kant, maar absoluut niet veel te dik. En 1.90 is voor een man wel lang, maar zeker niet extreem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 20:08 



 
Profiel   

Ik ben de laatste om iemand zomaar te dik te noemen. Maar we schieten hier ook wel een beetje de andere kant uit. Ook iemand van 2 meter heeft wanneer hij 105 kilo weegt een BMI van boven de 25. BMI zegt niet alles, maar heeft toch wel een indicatie. En boven de 25 is gewoon hoog.

Belangrijkst is dat iemand met zo’n gewicht op maar heel weinig paarden past. Ik zou goed afwegen of het echt nodig is, of dat er ook andere mogelijkheden zijn voor een uitje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 20:13 



 
Profiel   

Anoeska schreef
Ik ben de laatste om iemand zomaar te dik te noemen. Maar we schieten hier ook wel een beetje de andere kant uit. Ook iemand van 2 meter heeft wanneer hij 105 kilo weegt een BMI van boven de 25. BMI zegt niet alles, maar heeft toch wel een indicatie. En boven de 25 is gewoon hoog.

Belangrijkst is dat iemand met zo’n gewicht op maar heel weinig paarden past. Ik zou goed afwegen of het echt nodig is, of dat er ook andere mogelijkheden zijn voor een uitje.


Een BMI boven 25 is wel overgewicht, maar niet per se hoog. Een BMI van 18.5 geeft een vergelijkbaar verhoogde kans van sterven als een BMI van 25, een BMI van 17 geeft een vergelijkbaar verhoogde kans van sterven als een BMI van 30. Dat is waar de BMI voor ontworpen is, een verhoogd sterftekans.

Met een BMI van tussen de 25 en 30 ben je, als je op zich actief bent en zeker als je dan ook nog groot bent (grote mensen zijn de standaard bmi-cijfers niet op ontworpen en zijn eigenlijk iets aan de lage kant), mollig, dik niet. Daarnaast is je BMI met 2 meter 26(.25), dus maar net aan overgewicht volgens de BMI-cijfers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 20:29 



 
Profiel   

Anoeska schreef
Ik ben de laatste om iemand zomaar te dik te noemen. Maar we schieten hier ook wel een beetje de andere kant uit. Ook iemand van 2 meter heeft wanneer hij 105 kilo weegt een BMI van boven de 25. BMI zegt niet alles, maar heeft toch wel een indicatie. En boven de 25 is gewoon hoog.

Belangrijkst is dat iemand met zo’n gewicht op maar heel weinig paarden past. Ik zou goed afwegen of het echt nodig is, of dat er ook andere mogelijkheden zijn voor een uitje.


Je bmi zegt dan ook bijzonder weinig. :') Het zegt niks over je vetpercentage, je spierpercentage etcetera. Goed afgetrainde mannen van 1,95 lang zijn makkelijk 100kg, maar dat is inmiddels al wel acht keer gezegd geloof ik :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 20:31 



 
Profiel   

Babootje schreef
Het gaat niet om te dik, maar het gaat om te zwaar.... Hij heeft gewoon zijn lengte niet mee en een aantal sporten vallen dan af. Autosport wordt ook al moeilijk bij zo'n lengte. Formule 1 kun je vergeten.
Jockey worden zit er ook niet in :D
Sommige dingen gaan dan eenmaal niet. Maar mennen kan wel +:)+


Hij kan wel Basketballer worden :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 23:21 



 
Profiel   

Bij de loonse en drunense duinen is een stal met Shires en in oost-kappele is er een met trekpaarden, de dankbare manege. Misschien daar eens informeren! Ik denk dat zij het best kunnen inschatten of hun paarden dat aan kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 23:36 



 
Profiel   

Soms kunnen dingen gewoon niet die je graag wil.. Thats life.
Trekpaarden hebben helemaal niet zo'n sterke rug en zijn, ondanks hun grote, gewoon niet geschikt voor zware ruiters.
Gaat het om het plezier vd ruiter of om het welzijn vh paard..?
Helaas voor veel mensen om hun plezier..
Dat er plekken zijn die het wel aanbieden, betekend niet altijd dat ze dan het beste voor hebben met hun dieren, maar naar inkomsten kijken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 04:40 



 
Profiel   

Sabri schreef
purny schreef
Ik vind niet dat iemand van 105 kilo op een paard, ook al is het een groot paard moet gaan zitten. Daar doe je het paard geen plezier mee.



Dit! Deze vriend is gewoon veel te dik en zwaar! Niet goed voor hem, niet goed voor het paard.

Ik vind de optie een leuke aangespannen rit veel mooier!


Dik hoeft zeker niet, te zwaar zeker wel. Dit is dan ook een misplaatste opmerking want niet iedereen die zwaar is, is per definitie dik. ;)

TS, ik ben het er wel mee eens dus dat je vriend te zwaar is voor op welk paard dan ook. Ik zag als alternatief een aangespannen rit, is dat geen optie? Of een combinatie van die twee? Een gedeelte te paard en een gedeelte aangespannen mee?

Aangespannen is net zo leuk als erop, het plezier is er zeker niet minder om.

Silenna schreef
Anoeska schreef
Ik ben de laatste om iemand zomaar te dik te noemen. Maar we schieten hier ook wel een beetje de andere kant uit. Ook iemand van 2 meter heeft wanneer hij 105 kilo weegt een BMI van boven de 25. BMI zegt niet alles, maar heeft toch wel een indicatie. En boven de 25 is gewoon hoog.

Belangrijkst is dat iemand met zo’n gewicht op maar heel weinig paarden past. Ik zou goed afwegen of het echt nodig is, of dat er ook andere mogelijkheden zijn voor een uitje.


Je bmi zegt dan ook bijzonder weinig. :') Het zegt niks over je vetpercentage, je spierpercentage etcetera. Goed afgetrainde mannen van 1,95 lang zijn makkelijk 100kg, maar dat is inmiddels al wel acht keer gezegd geloof ik :D


Mijn betere helft is ook 1,96 en 98kg en absoluut niet dik, die heeft niet eens een buikje en zwaar afgetraind is hij ook absoluut niet. Zijn BMI is ook zogenaamd te hoog maar als hij een BMI van 25 zou hebben kan ik muziek maken op zijn ribben.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 06:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen