Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dagtocht met 5 jarige

 
Profiel   

Dag allen,

Graag even jullie mening. Volgende week vrijdag wordt er een dagtocht georganiseerd. Deze duurt +/- 4 uur met na 3u een pauze van 1/1,5 uur. Paarden krijgen dan water en hooi in een paddock. Dr rit zal vooral genieten zijn en veel stappen, maar ook zeker wel een draf en galop op z'n tijd.

Nu is de vraag kan ik dit van mijn paard vragen.
We hebben vandaag een tocht van 3u gemaakt zonder pauze en bijna 20km afgelegd. Dit ging hem goed af. Hij krijgt nu 3/4 dagen vrij in de zin van actieve rust.

Hij is net 5 jaar, nu bijna een jaar ohz. Rij normaal rond de 4 dagen in de week en 2 keer longeren. We hebben afgelopen weken meerdere buitenritten gedaan van 2/2,5 uur.

Ik zou het ontzettend graag willen, maar wil mijn paard niet overbelasten. Wat denken jullie kunnen we dit doen of is het een no go?
Ook tips qua voerbeleid is gewenst. Merk dat de buitenritten lichamelijk wel wat vragen. Hij krijgt nu 1-1,5 kg pavo condition met vitaminekorrel en olie. Zou ik hem npg oets anders kunnen geven ter ondersteuning van de spieren?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 19:37 



 
Profiel   

Volgens mij moet hij dat wel aankunnen. Het is gewoon gezellig in de groep en veel rustig aan.
Geen tips voor voeding supplementen, want denk dat je goed bezig ben. Je bent ook regelmatig ah oefenen en dat zou ik blijven doen.
Ik zou hem de dag ervoor lekker buiten op de wei houden en niets met hem doen.
Ik zie geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 20:05 



 
Profiel   

Gezien de ritten die je al maakt zou dat geen probleem moeten zijn lijkt me.

Op zich klinkt het wel als een pittig schema voor een 5-jarige.... ik zou zelf dan meer voelen voor om de dag rijden. Dag rijden, dag lekker in de wei, dag rijden....

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 20:11 



 
Profiel   

Waarom niet. Een 5 jarige moet dat prima kunnen doen. Bij onze vierdaagse lopen ze 25 km per dag en de minimum leeftijd is 4 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 20:28 



 
Profiel   

In mijn opinie kan dat ook wel hoor :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 21:02 



 
Profiel   

pmarena schreef
Gezien de ritten die je al maakt zou dat geen probleem moeten zijn lijkt me.

Op zich klinkt het wel als een pittig schema voor een 5-jarige.... ik zou zelf dan meer voelen voor om de dag rijden. Dag rijden, dag lekker in de wei, dag rijden....


Ik pas het weekschema ook aan de intensiteit aan hoor. Deze week heb ik ma 30min gereden wo 45min les en vandaag 3u buitenrit en de rest vrij op de wei en rondje aan de hand stappen.
Zo zal ik het volgende week ook doen als hij mee op dagtocht gaat.

Als ik geen buitenrit maak dan rij ik 3 a 4 dagen in de bak en longeer ik er 1 a 2. Hij loopt fijner als hij een aantal dagen achter elkaar bezig is. Zo heel intensief rij ik hem niet in de bak, vooral basiswerk en af en toe een sprongetje.


Laatst bijgewerkt door Zonnetje97 op 28-05-21 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 21:23 



 
Profiel   

Ik denk ook wel dat het kan hoor. Je kan immers af en toe ook gewoon een stuk ernaast gaan lopen toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 21:25 



 
Profiel   

Dit heeft helemaal niks met leeftijd te maken , maar alles met training.

Eigenlijk is juist het feit dat je niet zo intensief traint een nadeel. Ik vind dus juist dat je hem meer werk zou gaan moeten geven als je dit soort tochten gaat maken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 22:03 



 
Profiel   

ruitje schreef
Dit heeft helemaal niks met leeftijd te maken , maar alles met training.

Eigenlijk is juist het feit dat je niet zo intensief traint een nadeel. Ik vind dus juist dat je hem meer werk zou gaan moeten geven als je dit soort tochten gaat maken :)


Ik vind het lastig om het over de belastbaarheid van een jong paard te hebben. Wat is intensief en wat niet en wat is teveel.
Dus jij zegt eigenlijk niet zoveel vrij geven na zo'n tocht? Het bakwerk kan ik niet intensiever maken eerst moet de basis voor elkaar zijn (tempo en ontspanning) en hij vind de bak gewoon echt moeilijk.

We gaan het doen vrijdag. Hij krijgt tussendoor ook vrij om te grazen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 05:36 



 
Profiel   

Ik denk ook dat het best te doen is. Lange stukken stappen houden ze meestal prima vol. Wat je misschien wel zou kunnen doen om de rug wat te ontlasten is er elke 1,5 a 2 uur even 10 minuten naast gaan lopen. Veel succes en vooral plezier met de tocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 07:11 



 
Profiel   

Ook herstel moet je trainen :) . Als je je paard vrij geeft na zware arbeid hetstelt je paard minder makkelijk.

Ik vind het ook moeilijk om op basis van wat je nu zegt advies te geven hoor, ik kan natuurlijk niet zien hoe intensief je werkt( een half uur bak kan niks zijn of enorm pittig)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 07:13 



 
Profiel   

Enduranceruiters doen niet anders dan vrij geven na zware arbeid. Na een wedstrijd is de vuistregel een dag vrij per 10 km wedstrijd. Dus een 40 km wedstrijd betekent daarna 4 dagen de wei in.

Om de andere dag trainen is - alweer, in endurancekringen, dus mogelijk anders dan korte afstanden snel - zeer gebruikelijk om microtraumata de kans geven te herstellen voor het macroschade wordt.

Oftewel, ik zou met een 5-jarige de training niet in frequentie opschroeven.

De afstand uitbreiden bij hetzelfde tempo en daarna het tempo verhogen bij een bepaalde afstand is verder ook een normale opbouw en dat kan je wel gaan doen.

Dus eerst opbouwen van 10 naar 15 naar 20 km bij bv 8 km/u gemiddeld, en dan 15 km gaan trainen met 8 - 9 - 10 - 11 km/u, dat soort opbouwschema's. En dat dus maximaal om de andere dag.

Kan je dan 15 km met 11 km/u makkelijk rijden, dan ga je naar 20 km met 10 km/u etc.

Zo'n trainingsopbouw betekent dan dus ook meteen dat als je 20 km met 10 km/u kunt rijden, 30 km met 7-8 km/u ook lukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 07:26 



 
Profiel   

Hmm ik vind niet dat het kan. Ook die ritten van 3 u al niet.
Je geeft aan dat hij bakwerk moeilijk vind. Dit is oa te wijten aan evenwicht en gebrek aan spierkracht bij jonge paarden en die niet zo lang onder het zadel zijn. En denk ook aan de indrukken “tussen de oren” die ook energie kosten: Paarden zijn hard voor zichzelf he. Ik zou het niet doen met mijn jonge paard
Maargoed ik ben liever wat voorzichtig tot hij goed is uitgegroeid. Ik houd me aan de regel 5 jaar, max 5x50 min. Uiteraard buitenrit met veel stappen kan wel eens 1 uurtje duren. En longeren korter natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 07:41 



 
Profiel   

Zuidpool schreef
Hmm ik vind niet dat het kan. Ook die ritten van 3 u al niet.
Je geeft aan dat hij bakwerk moeilijk vind. Dit is oa te wijten aan evenwicht en gebrek aan spierkracht bij jonge paarden en die niet zo lang onder het zadel zijn. En denk ook aan de indrukken “tussen de oren” die ook energie kosten: Paarden zijn hard voor zichzelf he. Ik zou het niet doen met mijn jonge paard
Maargoed ik ben liever wat voorzichtig tot hij goed is uitgegroeid. Ik houd me aan de regel 5 jaar, max 5x50 min. Uiteraard buitenrit met veel stappen kan wel eens 1 uurtje duren. En longeren korter natuurlijk.

Buitenrijden is natuurlijk veel minder zwaar dan trainen in de bak. Dat is niet te vergelijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 08:56 



 
Profiel   

Ik zou juist voorstander zijn van veel buitenrijden.. Veel beter dan kunstjes doen in een krappe bak... Dat is veel belastender

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 09:52 



 
Profiel   

Bakwerk vraag je veel meer van een (jong) paard. Bochten, opgericht rijden, zijgangen, tempowisselingen daar komt veel meer bij kijken qua spieren. Buitenrit is rechttoe rechtaan en vooral stap. Zijn conditie is prima, heeft gister ook nauwelijks gezweet en rende meteen de wei weer in. Qua koppie heb je wel een goed punt.

Het is ook niet dat ik wekelijks ritten van 3 uur maak. Alleen nu zou het 2x weken achter elkaar zijn en wat langer.

Ik ben ook zeker voorzichtig met mijn jong paard, vandaar de vraag ook hier. Het gaat om een eenmalige dagtocht en geen endurace tocht. Snelheid zal tussen de 6/7 km p/u zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 09:53 



 
Profiel   

Overigens is lang stappen erg belastend voor de doorbloeding vanwege de constante druk, steeds een stukje draf of galop tussendoor is beter om drukplekken te voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 09:58 



 
Profiel   

Ik weet niet wat voor een weer het gaat worden, maar als het warm is kun je mss iets van electolites geven na de tocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 10:32 



 
Profiel   

Billy schreef
Ik zou juist voorstander zijn van veel buitenrijden.. Veel beter dan kunstjes doen in een krappe bak... Dat is veel belastender


Uiteraard. Ik rijd mijn net 5 jarige ook half uurtje in de baan 3 maal per week met cavalettiwerk. En 2keer per week rechtuit met buitenrit. Maar dan ookniet 3 uur. Een uur met veel stapwerk. Rechtuit kost nAmelijk ook energie, zeker om een juist tempo aan te houden. Jonge paarden willen vaak hard en dat komt de houding en ruggebruik en dusspieropbouw ook niet ten goede dus tempo moet ten alle tijde gecontroleerd.
Iedereen mag het zelf weten maar ik zou met mijn 5 jarige niet langer dan 1.5 u gaan rijden, ongeacht goede conditie en veel stappen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 10:50 



 
Profiel   

Met een 6 jarige heb ik een keer 25 km gedaan, daar ben ik toen wel ook meermaals even naast gaan lopen en die was echt wel goed af daarna.
Maar in verhouding tot een paard dat endurance getrained wordt is dat natuurlijk een stukje van niets.
Met mijn huidige bijna 5 jarige is 2 uur de max, daarna begint ze echt te sloffen en slepen. Is echter een klein paardje dat sowieso redelijk lang nodig gehad heeft om ruitergewicht goed op te vangen.
Kijk naar je paard en ben ook bereid te stoppen als je merkt dat het te veel is. Niet dat er daarna een topic komt over een spierbevangen paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 11:42 



 
Profiel   

Zuidpool schreef
Billy schreef
Ik zou juist voorstander zijn van veel buitenrijden.. Veel beter dan kunstjes doen in een krappe bak... Dat is veel belastender


Uiteraard. Ik rijd mijn net 5 jarige ook half uurtje in de baan 3 maal per week met cavalettiwerk. En 2keer per week rechtuit met buitenrit. Maar dan ookniet 3 uur. Een uur met veel stapwerk. Rechtuit kost nAmelijk ook energie, zeker om een juist tempo aan te houden. Jonge paarden willen vaak hard en dat komt de houding en ruggebruik en dusspieropbouw ook niet ten goede dus tempo moet ten alle tijde gecontroleerd.
Iedereen mag het zelf weten maar ik zou met mijn 5 jarige niet langer dan 1.5 u gaan rijden, ongeacht goede conditie en veel stappen


Paard wilt en gaat ook niet hard, dat scheelt. Het gaat hier om eenmalig nog elke week.
Zou mijn paard eenmalig zo'n rit kunnen doen met 2 pauzes van 1.5uur.
De andere ritten zullen weer max 1.5u zijn met af en toe een uitschieter naar 2/3 uur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 11:49 



 
Profiel   

Ik zou het niet doen, je bent dan afhankelijk van het tempo van de groep en gaat makkelijker over grenzen heen. En 4 uur op de rug van een nog niet uitgegroeid paard zitten... Volgend jaar nieuwe kansen zou ik denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 11:54 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Enduranceruiters doen niet anders dan vrij geven na zware arbeid. Na een wedstrijd is de vuistregel een dag vrij per 10 km wedstrijd. Dus een 40 km wedstrijd betekent daarna 4 dagen de wei in.

Om de andere dag trainen is - alweer, in endurancekringen, dus mogelijk anders dan korte afstanden snel - zeer gebruikelijk om microtraumata de kans geven te herstellen voor het macroschade wordt.

Oftewel, ik zou met een 5-jarige de training niet in frequentie opschroeven.

De afstand uitbreiden bij hetzelfde tempo en daarna het tempo verhogen bij een bepaalde afstand is verder ook een normale opbouw en dat kan je wel gaan doen.

Dus eerst opbouwen van 10 naar 15 naar 20 km bij bv 8 km/u gemiddeld, en dan 15 km gaan trainen met 8 - 9 - 10 - 11 km/u, dat soort opbouwschema's. En dat dus maximaal om de andere dag.

Kan je dan 15 km met 11 km/u makkelijk rijden, dan ga je naar 20 km met 10 km/u etc.

Zo'n trainingsopbouw betekent dan dus ook meteen dat als je 20 km met 10 km/u kunt rijden, 30 km met 7-8 km/u ook lukt.



Dit :j


Als je paard een goede basisconditie heeft en je al regelmatig langere ritten maakt moet het wel kunnen. Eventueel er een aantal keer naast lopen om hen te ontlasten.

Met mijn jonkie doe ik het ook op die manier :j


Overigens is rust tussen de trainingen natuurlijk geen stalrust maar gewoon op het land en een half uurtje of uur stappen aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 11:56 



 
Profiel   

pillow schreef
Buitenrijden is natuurlijk veel minder zwaar dan trainen in de bak. Dat is niet te vergelijken.


Dat het niet te vergelijken is klopt! Dat het minder zwaar is kun je niet zo stellen, hangt van heel veel factoren af!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 11:59 



 
Profiel   

In overleg met mijn rij instructie ga ik het doen volgende week.
Hij heeft alle ritten goed vol gehouden en krijgt tussendoor veel rust net o.a. een stop van ruim een uur waar hij in de paddock staat met hooi.
Ik heb uiteraard overlegd met de groep qua tempo en we houden het rustig.

Ik weet wel dat ik het niet te vaak ga doen en de ritten in de toekomst wat minder lang ga maken ivm belastbaarheid.

Bedankt voor jullie kijk en mening.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 12:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen