Het strand van Ameland op met eigen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Botermeis
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-03-19

Het strand van Ameland op met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 20:15

Hoi,
Wij gaan eind augustus naar Ameland en nemen 2 van onze eigen paarden mee. Alles is al geregeld inmiddels. Nu was ik van de week het een en ander aan het uitzoeken en kwam ik op een website tegen dat je niet met je eigen paard het strand op mag daar.. Alleen met een manege(paard). Die had ik even niet zien aankomen! Vorig jaar zijn we met onze paarden op Terschelling geweest waar deze regel niet geldt.

Maar.. Er zijn toch vast ook paarden eigenaren op Ameland die niet bij een manege staan gestald? Hoe doen zij dat dan, gewoon nooit het strand op? En als je dan op een manege staat, mag het dan wel ineens en hoe regelt men dat dan? Er zijn best wat plekken waar we zonder problemen terecht konden met onze paarden, maar geen van hen heeft ons gewezen op deze regel. Ook bij mijn initiële onderzoek of je met je eigen paard naar Ameland kan was ik het nog niet tegengekomen.

Dus ik vroeg me af of hier wellicht eilanders (met paarden) zijn, of mensen die ook met paard op Ameland zijn geweest, die ons wat meer kunnen vertellen hierover en misschien tips hebben? Want het zou toch wat zijn als we niet het strand op zouden kunnen op deze vakantie..

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Het strand van Ameland op met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:19

Waar heb je dat gelezen?
Maar welke stal ga je?

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:20

Denk dat je dat miss aan de eigenaren van de manege moet vragen.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:21

Apart. Ik ben 3 jaar geleden met eigen paard naar Ameland geweest en ik ben daar toen gewoon het strand op gegaan. Dus tenzij er in de tussentijd iets veranderd is?? Misschien kan je contact opnemen met de lokale VVV of iets dergelijks?

Edit; ik verbleef gewoon op een stal daar en ben samen met iemand van die stal het strand op geweest.

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:37

Wat een onzin, hoe kunnen ze nou controleren wat een eigen paard is _O-
Daarnaast, je ziet niemand op het strand en er staan toch ook genoeg privé paarden op Ameland
Ik ben er 3 weken geleden geweest en heb al die keren op het strand, zowel lopend als te paard, niemand gezien

Botermeis
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 20:50

Autumnn schreef:
Wat een onzin, hoe kunnen ze nou controleren wat een eigen paard is _O-
Daarnaast, je ziet niemand op het strand en er staan toch ook genoeg privé paarden op Ameland
Ik ben er 3 weken geleden geweest en heb al die keren op het strand, zowel lopend als te paard, niemand gezien


Ja nou precies dat. Hoe dan? Maarja ook weinig zin in een boete ofzo vind overigens nergens terug wat dan het gevolg zou moeten zijn op overtreding.

in eerste instantie dacht ik dat het foute informatie was waar ik het tegenkwam, na wat doorzoeken vond ik het terug op meerdere sites. Een voorbeeld bijgevoegd.


Afbeelding

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Het strand van Ameland op met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:01

Ik heb er echt nog nooit van gehoord, maar wil je het zeker weten, zou ik gewoon even de vvv en of het gemeentehuis op Ameland bellen, dan heb je direct je antwoord :)

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Het strand van Ameland op met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:06

No way. Sorry maar nog nooit van gehoord
2018 hebben m'n zusje en ik met eigen ponnies gewoon op 't strand gereden
Vroeger toen wij er nog woonden ook.

Neem gewoon netjes de ruiterop en afhangen en klaar is kees.
Als je wilt weten welke dit zijn, vraag het bij de rijstal waar je staat

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:33

Ik verplaats dit topic naar Buitenrijden, ruiter vakanties en trektochten.

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Het strand van Ameland op met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:20

Huh? Daar heb ik nog nooit van gehoord, ook niet toen ik daar met paard was. Zou wel mooi zijn, paard daarheen op de boot en dan op de stalling zeggen dat je niet het strand op mag maar dat je een paard van hun moet huren :')
Op welke sites staat dat? Ik zou het bijna lezen als een soort van dat je niet als paardloze toerist elk willekeurig paard uit het weiland mag trekken om te gaan joyriden ofzo

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Het strand van Ameland op met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:48

Ik ben benieuwd welke website t is.

Verder lees ik niet dat t niet mag met je eigen paard. Maar dat je het via de manege moet doen. Dus met begeleiding of zo? Of routes zodat je niet zomaar overal langs scheurt

nikysa90

Berichten: 784
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:49

Heeft het misschien met het drijfzand te maken? Dat is vooral bij Ballum heel veel aanwezig, ivm het opspuiten van het strand. Weet niet hoe het is bij de andere dorpen? Misschien dus alleen met een stal daar gaan omdat de aanwezige stallen precies weten hoe ze moeten lopen, qua veiligheid bedoel ik

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:59

nikysa90 schreef:
Heeft het misschien met het drijfzand te maken? Dat is vooral bij Ballum heel veel aanwezig, ivm het opspuiten van het strand. Weet niet hoe het is bij de andere dorpen? Misschien dus alleen met een stal daar gaan omdat de aanwezige stallen precies weten hoe ze moeten lopen, qua veiligheid bedoel ik


Voor zover ik weet is alleen bij ballum drijfzand.
Maar als je bij buren of nes gewoon de ruiterop gang en afgang neemt is er niks aan het handje.

Botermeis
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 16:09

Voor degene die benieuwd zijn waar dit te l[code][/code]en is, bv op onderstaande pagina, bij het kopje 'strand'
https://ameland.de/nl/paardrijden.php

Ik vind het gewoon een heel bijzonder iets, en afgezien dat ik wel wil weten hoe dat zit puur vanuit eigen belang, ben ik ook nieuwsgierig naar hoe en vooral ook waarom deze regel is verzonnen... Ik vind het nogal bijzonder en had echt nog nooit van zoiets gehoord and

Uiteraard ga ik 't vragen bij de stal (Le Cheval) waar we heen gaan, maarja ik was ff benieuwd naar ervaringen. Maar weinig van bekend zo lijkt het dan

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Het strand van Ameland op met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 16:25

Wat een typisch commercieel stukje geschreven zeg.
Maar vraag bij Le cheval gewoon wanneer je het beste over het strand kun rijden, en waar niet.

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:50

Ik kom al jaaaren meerdere keren per jaar met eigen paarden op Ameland en nooit een probleem of überhaupt van deze "regel" gehoord.. Vanaf Le Cheval rijd je langs het vliegveld, door de duinen het strand van Ballum op. Van het drijfzand heb je geen last meer, dit is een stukje op het strand (nu ook vogelbroed en rustgebied) en staat duidelijk aangegeven. Je rijd dan op het pad(strand) tussen de de duinen en bordjes voor het moerassige deel tot je vrij snel gewoon richting het water kunt in de richting van Hollum of Nes. Ook kun je in een rondje van 1-2-3 uur via bos en duinen weer terug, verdwalen kan bijna niet als je de ruiterpaden volgt. Heel veel plezier!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 11:29

Botermeis schreef:
Voor degene die benieuwd zijn waar dit te l[code][/code]en is, bv op onderstaande pagina, bij het kopje 'strand'
https://ameland.de/nl/paardrijden.php

Ik vind het gewoon een heel bijzonder iets, en afgezien dat ik wel wil weten hoe dat zit puur vanuit eigen belang, ben ik ook nieuwsgierig naar hoe en vooral ook waarom deze regel is verzonnen... Ik vind het nogal bijzonder en had echt nog nooit van zoiets gehoord and

Uiteraard ga ik 't vragen bij de stal (Le Cheval) waar we heen gaan, maarja ik was ff benieuwd naar ervaringen. Maar weinig van bekend zo lijkt het dan

Ehm, je kijkt op een DUITSE site!! die je vervolgens naar NL laat vertalen!!

Als je even ameland.nl uitknijpt (kost een beetje moeite), kom je hier uit:
https://www.vvvameland.nl/praktisch/alg ... rdeneiland

Daar lees ik helemaal niks daarover.......

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 11:35

Veiligheid lijkt mij idd ook een punt.
Ik las dd geciteerde website als 'dat je wel met je eigen paard het strand op mag, maar dat de rit VIA een manege geregeld moet zijn'.

gitteesmee
Berichten: 16
Geregistreerd: 06-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 16:57

Ik sluit wellicht een beetje laat aan, maar dit klopt niet. Ik heb bij meerdere rijstallen (Hollumer Trap & Rijstal Le Cheval) gewerkt op het eiland en ben inmiddels er ook woonachtig.

Je mag wel met je eigen paard het strand op gaan. Over grote gedeeltes van het strand mag je het hele jaar rijden. Maar wel is het belangrijk om de verdere ruiterroutes aan te houden en niet (onnodig) op fietspaden te rijden. Mocht je paard iets onderweg op het fietspad of in de dorpen iets achterlaten, ruim dat dan even op. Als rijstallen hebben we goede afspraken met Staatsbosbeheer en hebben we dan ook prachtige en goed onderhouden ruiterroutes op het eiland.

Zie ruiterroutes op kaart, deze kaart is overigens iets veroudert. Deze informatie is afkomstig van de Amelander Men- en Rijvereniging (AMRV).
https://amrvsite.wixsite.com/mysite/ruiterroutes