Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 8 [ 187 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Melden gevaarlijk gedrag politiewagen, de moeite waard?

 
Profiel   

Hey bokkers,

Eergisteren wandelde ik met mijn pony op het "ruiterpad" (een ongeveer 1,5m brede berm met aan de ene kant een hekwerk met prikkeldraad, en aan de andere kant pal naast een normale autoweg, geen stoep) toen er met een rotgang een politiewagen met zwaailichten en sirene langs knalde. De weg was vrij en overzichtelijk, hij heeft ons zeker vanaf het begin van de straat zien lopen. Ook het kruispunt aan het einde van de weg (waren er nog een goede 25 meter vanaf) was overzichtelijk en vrij.

Normaal gesproken zetten hulpdiensten de sirenes altijd uit als ze ons zien, of rijden tenminste niet met zo'n rotgang (minstens 80 op een 50 weg met veel geparkeerde auto's afwisselend links en rechts) langs.

Mijn pony schrok zich het laplazerus en sprintte een paar rondjes om me heen, maar ik kreeg haar gelukkig nog bij me gehouden.

Nu dus mijn punt, heeft het nut hier melding van te maken? Ik weet nog welke dag en een tijdvak van ongeveer een half uur waarin het gebeurd moet zijn, maar verder niks. Hij knalde zo snel langs dat ik niet eens de kans kreeg om het kenteken te lezen, al ging dat ook wat moeilijk met een over-de-zeik-pony.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:02 



 
Profiel   

Ik ben bang van niet.
Het zal vast enorme spoed zijn geweest als ze dat doen.
Zeker gezien je zegt dat ze normaal alles uitzetten/vaart minderen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:04 



 
Profiel   

Volgens mij hebben politie auto's allemaal dezelfde kenteken. Heeft iemand mij ooit eens verteld.

Misschien waren ze wel met spoed ergens naar toe. Zwaailichten en sirene staan niet voor niets aan. Dan moet je gewoon aan de kant.

Ik denk niet dat zin heeft om melding te maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:06 



 
Profiel   

Stel, een reanimatie. En dan ga je zeggen dat ze te hard langs reden? Misschien hebben ze wel een leven kunnen redden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:06 



 
Profiel   

wemkelover schreef
Volgens mij hebben politie auto's allemaal dezelfde kenteken. Heeft iemand mij ooit eens verteld.


Dit heb ik echt nog nooit gehoord en is overigens ook niet waar.

Overigens ga ik mee met degene die zeggen dat ze waarschijnlijk een erg goede reden hadden om door te rijden. Bovendien, misschien was de bijrijder de melding aan het lezen en de bestuurder druk met op het verkeer en de weg letten.

Als ze continue hun snelheid moeten aanpassen aan vanalles en nog wat en hun toeters en bellen moeten uitzetten, heeft het ook weinig nut om ze überhaupt aan te zetten.


Laatst bijgewerkt door Druif_01 op 09-07-21 16:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:07 



 
Profiel   

Misschien waren ze juist bang dat je ze niet aan zou horen of zien komen. De weg klinkt niet heel breed dus als je te dicht bij de weg had gekomen, kon het ook nog weleens fout zijn afgelopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:07 



 
Profiel   

Druif_01 schreef
wemkelover schreef
Volgens mij hebben politie auto's allemaal dezelfde kenteken. Heeft iemand mij ooit eens verteld.


Dit heb ik echt nog nooit gehoord en is overigens ook niet waar.


Ok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:08 



 
Profiel   

Nee, er is een reden voor dat ze met toeters en bellen zo rijden.
Dat jij dan niet je dier in bedwang kan houden is niet hun probleem.

Voor hetzelfde geld waren ze onderweg naar een reanimatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:08 



 
Profiel   

Serieus een melding maken? Hulpdiensten die met grote spoed langsrijden hebben niet altijd de tijd om zich aan te passen aan een pony. Lijkt me ook verstandig dat jij je pony hiermee gaat trainen. Schriktraining oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:09 



 
Profiel   

Ik vind dat je het best mag melden. Zonder sirene had ook gekund, en voor jou veiliger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:10 



 
Profiel   

Het tempo is op zich niks mis mee, daar is mijn pony ook aan gewend. Maar als ze zien dat de weg verder vrij is, is heel even de sirene uitzetten toch de moeite niet? Nu hadden ze er bijna een ongeluk extra bij gehad.

Maar ik snap het ook wel en twijfelde aan het nut ervan, vandaar dat ik eerst dit topic geopend heb.
Mijn pony is verder compleet bombproof, alleen omdat de hulpdiensten hier zoals gezegd normaal altijd meedenken en tenminste de sirenes uitzetten is het niet echt te trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:11 



 
Profiel   

sterregoud schreef
Ik vind dat je het best mag melden. Zonder sirene had ook gekund, en voor jou veiliger.


Veiliger voor de TS, maar niet voor de dienstauto. Ze rijden niet met optische en geluidssignalen voor de lol, maar omdat het noodzakelijk is. Sterker nog, ze moeten hiervoor toestemming hebben van de meldkamer, anders mag er niet eens mee gereden worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:11 



 
Profiel   

Ik zou er geen melding van maken.
1. Eigenlijk is er niks gebeurd. Oké, jij en je paard zijn heel erg geschrokken, maar jij en je paard hebben geen enkele schade overgehouden.
2. Ik kan me voorstellen dat sirenes uit of niet een keuze is die ter plekke heel snel gemaakt moet worden. Als je zegt dat er een kruispunt is, kan ik me voorstellen dat ze ervoor gekozen hebben om het toch aan te laten. Als automobilist kan ik je zeggen dat het eigenlijk best irritant is wanneer een prioritair voertuig zijn sirene pas bij het naderen van het kruispunt aanzet. Je hebt dan zo weinig tijd om veilig uit te wijken dat je veel mensen gevaarlijke dingen ziet doen. Een wagen waarvan je de sirene secondenlang op voorhand hoort aankomen is dan fijner. Die beslissing moet snel gemaakt worden en ze zullen dit keer een schrikkende pony als het minst kwade beschouwd hebben. Een volgende keer in andere omstandigheden doet hen misschien anders beslissen.
3. Je weet niet waarnaar ze op weg zijn. Probeer wat jou is overkomen te relativeren door te bedenken dat een ander persoon op dat moment waarschijnlijk iets veel erger aan het overkomen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:12 



 
Profiel   

Er is spoed en spoed, normaal zullen ze hun best doen om afstand te houden ze hebben er immers ook niets aan als jouw pony schrikt. Maar bij een echte nood situatie zullen ze door rijden. Zo is hier eens een trauma heli inde wei geland en mijn vriend heeft met de piloot gepraat. Ook die zei, als het kan vermijden we de weilanden met dieren, maar als het niet anders kan dan landen we daar echt wel op. Mijn paarden maakten er overigens niets van

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:13 



 
Profiel   

Waarschijnlijk hadden ze teveel haast om eraan te denken het uit te zetten.

Als je paard er niet goed tegen kan, zelf zo ver mogelijk uitwijken de berm in. Ik denk en hoop niet dat melding maken iets uithaalt.

Sirene en zwaailicht is bloedspoed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:15 



 
Profiel   

Sirene horen ze uit te zetten als ze paard zien. Lichtend mogen ze wel aanhouden. Melding maken is zeker waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:15 



 
Profiel   

Ik snap wel dat je er van baalt inderdaad :(:)

Maar het zal wel extreme haast zijn geweest en als je nog maar een meter of 25 van een kruispunt af was, dan kan ik me ook wel voorstellen dat ze graag met vol geluid rijden voordat er toch iemand uit een zijstraat komt, of voordat je zelf besluit om over te steken ofzo.

Ik had van de week nog bijna een motoragent op de motorkap die ineens achter een tegenligger vandaan kwam stuiven, in mijn bocht terwijl ik een rotonde verliet. Schrok me de vellen, ik twijfel of ik hem te pakken had gehad als ik niet snel mijn stuur een extra zwaai had gegeven.

Direct daarna gingen zijn toeters en bellen ook aan. Had van mij wel een beetje eerder gemogen :=

En ik let daar toch altijd al extra goed op vanwege ambulances die er vaak rijden.... dus ik had zo'n WTF waar kwam die ineens vandaan momentje :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:16 



 
Profiel   

Ik zou het niet melden, maar ik begrijp wel wat je zegt.

Als ze op 50 meter afstand even de sirene uit hadden gezet was het veiliger geweest.
Jij had ze al lang gehoord, een andere weggebruiker was er op dat moment niet, dus daarvoor dat stukje niet nodig.
En ze zouden door die sirene even een stukje uitzetten niet later aankomen bij het spoedgevel, dus niemand benadeelt.

We hebben het zelf meegemaakt met de trailer met 2 veulens de eerste keer in hun trailer.
Ambulance die er ook op 50cm naast gaat.
Was op een 2 baans weg voor een stoplicht waar iedereen al uit elkaar was gegaan dus de ambu er tussendoor kon. Iedereen had de ambu dus al opgemerkt.
Ik vond het ook wel even spannend toen hoor, toen ze er naast kwamen.
Maar gelukkig goed gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:17 



 
Profiel   

Absolem schreef
Sirene horen ze uit te zetten als ze paard zien. Lichtend mogen ze wel aanhouden. Melding maken is zeker waard.


Is dit wettelijk vastgelegd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:18 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik zou het niet melden, maar ik begrijp wel wat je zegt.

Als ze op 50 meter afstand even de sirene uit hadden gezet was het veiliger geweest.
Jij had ze al lang gehoord, een andere weggebruiker was er op dat moment niet, dus daarvoor dat stukje niet nodig.
En ze zouden door die sirene even een stukje uitzetten niet later aankomen bij het spoedgevel, dus niemand benadeelt.

We hebben het zelf meegemaakt met de trailer met 2 veulens de eerste keer in hun trailer.
Ambulance die er ook op 50cm naast gaat.
Was op een 2 baans weg voor een stoplicht waar iedereen al uit elkaar was gegaan dus de ambu er tussendoor kon. Iedereen had de ambu dus al opgemerkt.
Ik vond het ook wel even spannend toen hoor, toen ze er naast kwamen.
Maar gelukkig goed gegaan.


Nadering op 25 meter van kruispunt is het toch wel handig met licht en geluidsignalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:18 



 
Profiel   

Klopt, maar wij stonden niet vooraan :D Dus die 25 meter haalde ze wel.
Hij had bij de onze voorkant auto ook weer aangekund bij wijze van.
Ik heb ook niet gedacht aan melden of wat ook, maar had wel even geknepen billen kan ik zeggen :+

En dat zou voor ts ook net kunnen lijkt me.


Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 09-07-21 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:20 



 
Profiel   

Absolem schreef
Sirene horen ze uit te zetten als ze paard zien. Lichtend mogen ze wel aanhouden. Melding maken is zeker waard.


Dit is onwaar. Het is een gunst, meedenken met de paardeneigenaar, maar in de wegcode staat niet dat dat hoort. Integendeel, in de wegcode staat juist dat het verplicht is de sirene aan te zetten indien op weg naar een dringende opdracht. Als de politiewagen de sirene uitzet (voor bv. een paard) waardoor er een auto tegen de politiewagen aankwakt, dan kan dat dus juist negatief uitdraaien voor de politiewagen, want geen sirene aan en dus niet prioritair en dus normaal verkeer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:21 



 
Profiel   

Is het niet oke om dit gewoon even kenbaar te maken als extra reminder ipv als klacht? Dat de agenten toch even extra alert worden en extra opletten. Veel mensen snappen echt niet welke dingen ze beter niet kunnen doen rondom paarden of ze hebben er schijt aan. Agenten zullen dit geregeld tegenkomen maar stel het was een jonge agent of whatever dan is het prima om dit even aan te geven. Zo van: jongens (en meisjes) let er even op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:24 



 
Profiel   

Let er even op.

Maar dan nog, de spoed heeft voorrang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:25 



 

Zwaailicht en sirene zijn bedoeld om mensen te waarschuwen en de weg vrij te maken. Als jij ze al op 25 meter aan hebt zien komen heb je tijd genoeg gehad om een voor jou en jouw pony een veilige plek op te zoeken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 8 [ 187 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen