Melden gevaarlijk gedrag politiewagen, de moeite waard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:41

Babsiej schreef:
Nadering op 25 meter van kruispunt is het toch wel handig met licht en geluidsignalen.

Zeker op hoge snelheid. 80 km/h is toch 22,2 m/s, 50km/h is 13,9 m/s, dus zelfs al hadden ze de maximumsnelheid gereden, dan hadden ze waarschijnlijk niet de mogelijkheid gehad om de sirene uit te zetten op zo'n korte afstand van het kruispunt.

Vervelend voor jou, TS, maar in deze situatie is het echt niet meer dan terecht dat ze de sirene aan hielden. Er is uiteindelijk niets gebeurd, en aan die "wat als..." posts heb je dus ook helemaal niets.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Melden gevaarlijk gedrag politiewagen, de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:44

Ik ben altijd weer verbaasd dat de bubbel waarin zij zitten met paardlief zo belangrijk is dat de hele wereld er omheen moet draaien.... Echt te bizar voor woorden!!!

scrabbel

Berichten: 948
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:49

Ik ben eigenlijk verbaasd dat iedereen zegt ach stel je niet aan. Ook spoed verkeer moet veilig rijden. Stel dat ze met spoed naar een reanimatie gaan. Knallen langs je paard, jij vliegt eraf met je nek tegen een boom. Dan kan er direct nog 1 uitrukken. Met EHBO en BHV Let je ook veiligheid eerst.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:49

KarmaChansy schreef:
Er hoeft maar 1 persoon niet goed te kijken op de kruising en het gaat mis.


Maar als een pony uit schrik de weg opdraait en je rijdt er met volle vaard tegenaan is het ook mis en ben je bovendien niet op tijd bij je spoedgeval. Dit zijn altijd afwegingen, het gaat niet alleen om regels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:51

Wat als, wat als, wat als... Het heeft écht geen zin om er nu hele epen omheen te gaan bouwen. Pony was even van streek, alles is goedgekomen, en weer door.

Kookaburra

Berichten: 5401
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:53

Hutcherson schreef:
Maar even he, als jouw paard (die normaal hartstikke braaf is) aan de kletter gaat, in het prikkeldraad springt, jou onder de voet loopt of wat dan ook.. Dan is dat toch wel direct hun probleem? Dan kunnen ze een andere unit op de spoedmelding afsturen omdat jij dan ook ineens een spoedje bent..
Door de sirene.

Ligt aan de ernst of TS dan een spoedje is. Liggen paard en ruiter in de kreukels in het hek? Dan is het inderdaad mis. Is de pony van schrik een grasveld in gerend waarbij de ruiter viel maar aangeeft dat hij/zij oke is? Dan is het weer een ander verhaal. In overleg met de meldkamer beslissen ze dan wat ze doen.

Maar feit blijft dat ze alle recht hebben om met sirene aan langs te knallen als ze van de meldkamer een spoedje hebben en toestemming voor toeters en bellen. En 9 van de 10 keer heb je de tijd om een veilige plek te zoeken als je in de verte sirenes hoort. Dan weet je nog niet of ze jouwn kant op komen, maar sta je wel veilig als het wel zo is.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:58

quickie schreef:
Ik ben eigenlijk verbaasd dat iedereen zegt ach stel je niet aan. Ook spoed verkeer moet veilig rijden. Stel dat ze met spoed naar een reanimatie gaan. Knallen langs je paard, jij vliegt eraf met je nek tegen een boom. Dan kan er direct nog 1 uitrukken. Met EHBO en BHV Let je ook veiligheid eerst.


Euhm, ik zeg nergens iets in de aard van 'stel je niet aan'. Moest het mij overkomen zou mijn hart ook in mijn keel zitten, maar als ik verder geen schade heb, zou ik het erbij laten. De politie rijdt niet voor het plezier met die sirene aan.

Kabayo

Berichten: 14041
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:59

Beetje verbaasd dat mensen vinden dat hier niet op te trainen is en wanneer je paard niet erop reageerd direct hersendood is :+
Mijne reageerd er dus niet op. Maar ik woon bijna op de a7. Elke dag wel 10x sirenes _O-

Ik zou er inderdaad geen melding van maken. Er is helemaal niks gebeurd. En als ze normaal wel snelheid minderen en nu 1x niet al helemaal geen melding maken. Zal wel extreme spoed zijn dan ;) Snap nooit dat mensen direct een klacht insturen of gaan bellen :n

Kookaburra

Berichten: 5401
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:00

quickie schreef:
Ik ben eigenlijk verbaasd dat iedereen zegt ach stel je niet aan. Ook spoed verkeer moet veilig rijden. Stel dat ze met spoed naar een reanimatie gaan. Knallen langs je paard, jij vliegt eraf met je nek tegen een boom. Dan kan er direct nog 1 uitrukken. Met EHBO en BHV Let je ook veiligheid eerst.

Eigen veiligheid eerst... Heelhuids op locatie melding aankomen ;)

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:00

Kookaburra schreef:
Maar feit blijft dat ze alle recht hebben om met sirene aan langs te knallen als ze van de meldkamer een spoedje hebben en toestemming voor toeters en bellen.


Maar het gaat er niet om of men het 'recht' heeft om te doen, het gaat erom wat de beste afweging in zo'n situatie is. En dat kan nog steeds zijn dat de sirene inderdaad beter is... maar dan is dat omdat het een afweging is waar men over na kan denken. Uiteindelijk wil iedereen namelijk vooral heel graag ongeschonden uit de situatie komen. De politieagent die rijdt wil ook geen aanrijding, en ook geen ongeluk veroorzaken. Dus je staat ook niet tegenover elkaar... TS kan gewoon vanuit haar perspectief vertellen wat de situatie in dit geval voor haar gevaarlijk maakte, en dan is het daarna aan de volgende bestuurder om in vergelijkbare situaties opnieuw af te wegen wat de beste optie is.

En wellicht heeft de agent hier een bewuste inschatting gemaakt. Kan heel goed. Maar het kan ook zijn dat de agent er gewoon niet bij stil heeft gestaan, geen ervaring heeft met paarden, en dan is het goed om er wel even bij stil te staan, want misschien voorkomt dat op zeker moment een ongeluk. Ik zie niet in wat er verloren gaat als je vanuit een open houding contact opneemt?

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:03

Kabayo schreef:
Ik zou er inderdaad geen melding van maken. Er is helemaal niks gebeurd. En als ze normaal wel snelheid minderen en nu 1x niet al helemaal geen melding maken. Zal wel extreme spoed zijn dan ;) Snap nooit dat mensen direct een klacht insturen of gaan bellen :n

Nou dit dus.
Waarschijnlijk hadden ze wel andere dingen aan het hoofd. Dan moet je je paard meenemen naar een hutje op de hei, daar is de kans op passerende hulpdiensten een stuk kleiner.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 19:03

Shadow0 schreef:
Kookaburra schreef:
Maar feit blijft dat ze alle recht hebben om met sirene aan langs te knallen als ze van de meldkamer een spoedje hebben en toestemming voor toeters en bellen.


Maar het gaat er niet om of men het 'recht' heeft om te doen, het gaat erom wat de beste afweging in zo'n situatie is. En dat kan nog steeds zijn dat de sirene inderdaad beter is... maar dan is dat omdat het een afweging is waar men over na kan denken. Uiteindelijk wil iedereen namelijk vooral heel graag ongeschonden uit de situatie komen. De politieagent die rijdt wil ook geen aanrijding, en ook geen ongeluk veroorzaken. Dus je staat ook niet tegenover elkaar... TS kan gewoon vanuit haar perspectief vertellen wat de situatie in dit geval voor haar gevaarlijk maakte, en dan is het daarna aan de volgende bestuurder om in vergelijkbare situaties opnieuw af te wegen wat de beste optie is.

En wellicht heeft de agent hier een bewuste inschatting gemaakt. Kan heel goed. Maar het kan ook zijn dat de agent er gewoon niet bij stil heeft gestaan, geen ervaring heeft met paarden, en dan is het goed om er wel even bij stil te staan, want misschien voorkomt dat op zeker moment een ongeluk. Ik zie niet in wat er verloren gaat als je vanuit een open houding contact opneemt?


Dankjewel voor het verwoorden hoe ik er ook in sta +:)+ blijkbaar kwamen mijn woorden in ieder geval niet zo over haha.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:05

Niet alle agenten houden zich aan de regels. Kan goed grote spoed zijn geweest. Kan ook iets mindere spoed zijn geweest. Daarom zou ik het toch even melden.

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:08

mysa schreef:
Niet alle agenten houden zich aan de regels. Kan goed grote spoed zijn geweest. Kan ook iets mindere spoed zijn geweest. Daarom zou ik het toch even melden.


Optische- en geluidssignalen is grote spoed. Met iets mindere spoed krijg je geen toestemming van de meldkamer en wordt er dus niet met toeters en bellen gereden.

Over dat niet alle agenten zich aan de regels houden klopt absoluut, maar als het aankomt op rijden met toeters en bellen niet.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Melden gevaarlijk gedrag politiewagen, de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:14

Ik heb daar toch iets anders over gehoord. Er staan wel berispingen of zelfs zwaardere sancties op.

Kookaburra

Berichten: 5401
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:19

Shadow0 schreef:
Kookaburra schreef:
Maar feit blijft dat ze alle recht hebben om met sirene aan langs te knallen als ze van de meldkamer een spoedje hebben en toestemming voor toeters en bellen.


Maar het gaat er niet om of men het 'recht' heeft om te doen, het gaat erom wat de beste afweging in zo'n situatie is. En dat kan nog steeds zijn dat de sirene inderdaad beter is... maar dan is dat omdat het een afweging is waar men over na kan denken. Uiteindelijk wil iedereen namelijk vooral heel graag ongeschonden uit de situatie komen. De politieagent die rijdt wil ook geen aanrijding, en ook geen ongeluk veroorzaken. Dus je staat ook niet tegenover elkaar... TS kan gewoon vanuit haar perspectief vertellen wat de situatie in dit geval voor haar gevaarlijk maakte, en dan is het daarna aan de volgende bestuurder om in vergelijkbare situaties opnieuw af te wegen wat de beste optie is.

En wellicht heeft de agent hier een bewuste inschatting gemaakt. Kan heel goed. Maar het kan ook zijn dat de agent er gewoon niet bij stil heeft gestaan, geen ervaring heeft met paarden, en dan is het goed om er wel even bij stil te staan, want misschien voorkomt dat op zeker moment een ongeluk. Ik zie niet in wat er verloren gaat als je vanuit een open houding contact opneemt?

Ik lees iets over 'hek', 'kruispunt' en 'geparkeerde auto's'. Kan me zo voorstellen dat het toch te onoverzichtelijk is om de sirene uit te zetten. Dat bedoelde ik onder andere met 'het recht'. (En ook dat ze zonder toeters en bellen niet verzekerd zijn ;) )

Afijn. Ik ben het inderdaad met je eens dat een open gesprek moet kunnen. Juist als het aankomt op veiligheid kun je met een open gesprek veel bereiken. Maar ik zou dat in dit geval zelf niet doen. TS geeft aan dat de politie op andere momenten de sirene uitzet en op een rustiger tempo passeren.
Dan verwacht ik dat ze dit keer met goede reden zijn afgeweken van hun standaard.


Druif_01 schreef:
mysa schreef:
Niet alle agenten houden zich aan de regels. Kan goed grote spoed zijn geweest. Kan ook iets mindere spoed zijn geweest. Daarom zou ik het toch even melden.


Optische- en geluidssignalen is grote spoed. Met iets mindere spoed krijg je geen toestemming van de meldkamer en wordt er dus niet met toeters en bellen gereden.

Over dat niet alle agenten zich aan de regels houden klopt absoluut, maar als het aankomt op rijden met toeters en bellen niet.

Er zitten inderdaad wat rotte appels in het politievak. Net als in elk ander vak.

Ook het rijden met optische- en geluidssignalen zonder toestemming is gebeurd. Maar als dat bekend wordt, dan hebben ze een behoorlijk probleem.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:27

Ik stak ooit over met mijn kinderwagen toen er een politie auto de bocht om kwam scheuren. Ik trok een sprint naar de overkant, ik schrok me de......Ik heb er nooit melding van gedaan, ze zullen best hard maar gecontroleerd rijden en kunnen niet voor ieder wisse wasje hun sirene uit doen. Jou pony draaide een paar keer om je heen meer gebeurde er niet.

Eldmodur

Berichten: 53
Geregistreerd: 09-03-21
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:18

Vervelend dat het gebeurd is, maar maak het niet groter dan het is.

En stel dat het nog eens gebeurt... Kwam de politiewagen op je af rijden of naderde hij van achteren? In het laatste geval: pony omdraaien en naar het gevaar toelopen. Liever in beweging dan stilstaan, liever naar het gevaar toe lopen dan er van weg.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:43

In zo'n situatie is het zaak om pro-actief op te treden. Je hoort de sirene van verre aankomen. Dan loods je je paard zsm naar de dichtstbijzijnde oprit/inrit of zijweg. Of je gaat zo ver mogelijk van de weg af in de berm staan, met het hoofd van je paard naar de weg toe. En dan vooral ook zelf rustig blijven als de sirene langs raast.
Je kunt nu eenmaal niet verwachten dat bestuurders van hulpdienstvoertuigen die naar een noodsituatie onderweg zijn, rekening met jou houden. Als ze dat wel doen door de sirene uit te zetten, is dat mooi meegenomen, niet meer en niet minder.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 20:49

Askja schreef:
In zo'n situatie is het zaak om pro-actief op te treden. Je hoort de sirene van verre aankomen. Dan loods je je paard zsm naar de dichtstbijzijnde oprit/inrit of zijweg. Of je gaat zo ver mogelijk van de weg af in de berm staan, met het hoofd van je paard naar de weg toe. En dan vooral ook zelf rustig blijven als de sirene langs raast.
Je kunt nu eenmaal niet verwachten dat bestuurders van hulpdienstvoertuigen die naar een noodsituatie onderweg zijn, rekening met jou houden. Als ze dat wel doen door de sirene uit te zetten, is dat mooi meegenomen, niet meer en niet minder.


De theorie is welbekend, haha. Maar hij was er door zijn vaart al zó snel, en zoals al eerder gezegd waren er letterlijk 0 uitwijkmogelijkheden.

Anoniem

Re: Melden gevaarlijk gedrag politiewagen, de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:53

Spoed is niet voor niks spoed. En vlak voor een kruising de sirene uitgooien kan een levensgevaarlijke situatie veroorzaken.

Tja rot dat je daar liep met je paard. Maar het liep goed af, normaal houden ze als de situatie er naar is zo te lezen wel rekening met je. En je liep met paard aan de hand? Wees gewoon blij dat die spoedrit niet voor jou bedoeld was..

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:55

Ik ben onderweg met de sulky ook al meerdere keren een ambu met volle sirenes tegengekomen van zowel achteren als voren. Oortjes van de pony gaan even heen en weer en dan weer verder met ons ritje. Eerste keer heb ik hem wel met zijn neus in een haag geparkeerd voor de zekerheid, maar hij deed echt gewoon niks. Ze staan met hun wei ook langs een aanrijroute dus ze zijn de pokkeherrie wel gewend. Inderdaad iets met de A7 op een kilometer afstand zoals Kabayo ook heeft. :+

Politie had alle recht hun sirene te gebruiken. De enige keer dat ik zelf een keer er niet van gediend was op een zaterdag om 2 uur 's nachts. Dat was een brandweer, het was doodstil buiten, wij wonen middenin het centrum en die kwam dus met volle sirenes voor ons appartement langs, dus de kat schoot zo ongeveer de gordijnen in van schrik. Overdag deert het ons niet, maar 's nachts klinkt het echt 10 keer zo luid. Zal ook wel een reden gehad hebben, maar meestal houden ze hier 's nachts hun sirenes uit en komen er alleen flikkerende lichten voorbij rijden.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 09:53

TS, heb je al besloten wat je gaat doen?

Castilja

Berichten: 2505
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 09:56

Mkango schreef:
Wat als, wat als, wat als... Het heeft écht geen zin om er nu hele epen omheen te gaan bouwen. Pony was even van streek, alles is goedgekomen, en weer door.


Amen. Een pony bedaren versus het redden van een mensenleven. Come on. :')

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 10:06

Billy schreef:
Ik ben altijd weer verbaasd dat de bubbel waarin zij zitten met paardlief zo belangrijk is dat de hele wereld er omheen moet draaien.... Echt te bizar voor woorden!!!

Bizar inderdaad, ik verbaas me hier enorm over.
Een topic openen omdat je pony wat van de kook is, tja, dan mag je als eigenaar volgens mij ook kritisch naar jezelf gaan kijken. Jij bent verantwoordelijk daarvoor, niet de politieagent die blijkbaar met spoed ergens naartoe moest.
Wordt ook een leuke situatie: politie krijgt een spoedmelding van de meldkamer, gaat er op af met hoge snelheid en alle toeters en bellen. Is super alert, want: rijdt met hoge snelheid. En dan moet je ook nog tussendoor even de boel uit en aan zetten omdat misschien anders een pony van slag raakt?

TS kan beter wat meer energie steken in schriktraining, of gaan wandelen op routes met meer uitwijkmogelijkheden...