Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Trektocht in Italië!

 
Profiel   

Hoi bokkers!

Op 18 september gaat het eindelijk gebeuren! De reis die ik al jaren wil maken in de ongerepte natuur van Italië.

Er zijn hier vast meer ruiters die al eens een trektocht hebben gemaakt. Ik ben op zoek naar tips en tricks voor de beste voorbereiding. We zitten 6 tot 7 uur per dag in het zadel. De trektocht duurt 6 dagen. De rij stijl is western, zelf rijdt ik 2 keer per week op de Engelse manier. Ik heb 1x een western proefles gehad. Wellicht nog een 2de binnenkort.

Inmiddels heb ik een rijlegging en een rijbroek. Ik heb joppers en chaps.

Is een normale sportlegging ook prettig in een western zadel? Of juist een jeans? Kom maar door met jullie tips! *\o/*
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 20:00 



 
Profiel   

Tip?
Meer uren maken, in een westernzadel.

Wees lief voor je billen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 20:10 



 
Profiel   

Wat gaaf! Ik woon in Italie en er is niets heerlijker dan hier met de paarden er op uit <3
Waar in Italie ga je rijden?

De enige tip die ik je kan geven is om inderdaad wat meer uren in een westernzadel te maken. Het is toch heel anders dan een engels zadel (en dat is al aanpoten voor je billen voor zoveel uur per dag). Misschien kun je een zadelbontje meenemen voor jezelf of vragen of ze die hebben bij de organisatie die de tocht begeleid. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 20:20 



 

Leuk!! Dat staat ook al een tijdje op mijn planning. Italië is prachtig, ik heb geen tips maar ben ook benieuwd waar je gaat rijden! Veel plezier alvast!

Oh, algemene tip: leer even wat woordjes Italiaans, dat maakt je reis nog leuker!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 20:25 



 
Profiel   

Leuke tips, bedankt! Ik ga maar eens kijken naar nog wat proeflessen

De reis gaat naar National Parc de Abruzzo. Ik vlieg op Napels en ga dan per trein naar Isernia. Hier word ik opgehaald door de organisatie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 20:40 



 
Profiel   

Onali schreef
Tip?
Meer uren maken, in een westernzadel.

Wees lief voor je billen.

Eens. Flink meer uren!

Persoonlijk vind ik 6 - 7 uur ook te lang, maar ik snap wel waar het vandaan komt. Georganiseerd op trektocht werkt anders dan de zooi op je eigen paard gooien en maar zien waar je uit komt.
Het zijn twee verschillende manieren van reizen die je niet zomaar kunt vergelijken.

Maar zelfs als ervaren reiziger was ik niet blij met die dag van ruim 50km en bijna 7 uur onderweg.
Daarom: maak meters! Ga ook een paar serieus langere tochten, 3 - 5 uur, rijden om te ervaren hoe dat werkt voor jouw lijf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 20:47 



 
Profiel   

Veerle_88 schreef
Leuke tips, bedankt! Ik ga maar eens kijken naar nog wat proeflessen

De reis gaat naar National Parc de Abruzzo. Ik vlieg op Napels en ga dan per trein naar Isernia. Hier word ik opgehaald door de organisatie :)


Prachtige regio! Geniet ervan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 20:49 



 

Leuk, mooi gebied inderdaad! Veel plezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 21:20 



 
Profiel   

Klinkt gaaf zeg!

Ik heb vorig jaar een ruitervakantie gehad waarbij ik enkele dagen achter elkaar lang in het westernzadel heb gezeten (3-6 uur denk ik). Was het niet gewend en ben slank van postuur maar afgezien van de te verwachten spierpijn vond ik het prima te doen. Hopelijk valt dat voor jou ook mee en kun je optimaal genieten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 21:55 



 
Profiel   

ikke schreef
Onali schreef
Tip?
Meer uren maken, in een westernzadel.

Wees lief voor je billen.

Eens. Flink meer uren!

Persoonlijk vind ik 6 - 7 uur ook te lang, maar ik snap wel waar het vandaan komt. Georganiseerd op trektocht werkt anders dan de zooi op je eigen paard gooien en maar zien waar je uit komt.
Het zijn twee verschillende manieren van reizen die je niet zomaar kunt vergelijken.

Maar zelfs als ervaren reiziger was ik niet blij met die dag van ruim 50km en bijna 7 uur onderweg.
Daarom: maak meters! Ga ook een paar serieus langere tochten, 3 - 5 uur, rijden om te ervaren hoe dat werkt voor jouw lijf.

. Ik heb doe het ook wel eens, trektochten op vakantie maar nooit zo last van gehad. Ja, aan het einde van de dag waren mijn spieren moe maar spierpijn? Niet echt.

Wel soms een houten kont na een paar dagen in hetzelfde zadel, dus daarvoor neem ik een bontje mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 23:29 



 
Profiel   

Wat gaaf!

Ik ben 2 jaar terug in Canada geweest, waar ik op een ranch heb gewerkt. Iets anders dan wat jij gaat doen natuurlijk, maar daar waren ook regelmatig dagen dat ik zo'n 5 tot 6 uur per dag op het paard zat. Omdat de western voor mij ook vrij nieuw was heb ik daarvoor zeker wel zo'n 10/15 lesjes gehad.

Wel kan ik je ook echt aanraden goed, katoenen, ondergoed te dragen. Ook zou ik gaan kijken voor 1 of 2 fijne westernjeans. Ik heb 1x met mijn gewone rijbroek in een westernzadel gezeten en echt de hele boel open gereden. Let wel, met een westernjeans kan je natuurlijk niet je chaps om, dus ik heb er toen ook voor gekozen om westernlaarzen aan te schaffen. Achteraf ben ik daar super blij mee geweest! (Tip, trek wel alsnog hoge sokken aan die niet afzakken).

Verder is denk ik een heuptasje ook heel fijn om mee te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 00:16 



 
Profiel   

Als je nu nog kilometers moet gaan maken om aan de lange rijtijden te wennen, ben je een beetje aan de late kant denk ik. Daar zijn die paar weekjes te kort voor.

Mijn advies is dan ook om een flinke tube spierbalsem in te pakken en eventueel een vette creme om gevoelige plekken mee in te smeren. Neem goed ondergoed mee en diverse broeken om mee te rijden, zodat je kunt wisselen. Als het maar niet schuurt en niet heel snel slijt en verder wat je zelf lekker vind zitten. Een heuptasje is inderdaad fijn om mee te hebben trouwens.

De langere tochten die ik heb gedaan waren grotendeels in stap, met een drafje en een galopje op zijn tijd en eventueel wat stukken klimmen en dalen. Tussendoor lekker lunchen ergens op een mooie plek en dan is je dag zo voorbij.

Ik weet niet welke locatie je heen gaat en hoe serieus je die western rijstijl moet nemen, maar vaak wordt voor een western zadel gekozen vanwege het comfort en de 'western rijstijl' is meestal rijden met een los teugeltje. En anders krijg je ter plekke wel instructie, dat komt echt wel goed.

Heel veel plezier, geniet ervan! Van het paard, van het rijden en van de mooie omgeving :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 11:09 



 
Profiel   

Wat gaaf. Veel plezier!

Kijk of je nog een gevorderdenrit kunt plannen bij The Mill ranch in Ede. Dan kun je alvast wat uurtjes wennen aan een western zadel.
Of bij ranch cross borders. Dat is denk ik iets dichter in de buurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 11:21 



 
Profiel   

Wat onwijs gaaf, heel veel plezier! :D
Hoe actief ben je naast het rijden zelf? Ik merk dat dat ook vaak meetelt.

Zelf al een paar flinke ritten gemaakt, tip: sudocreme :o
Die spierpijn viel mij altijd alles mee, wel wat stijf.
Er worden al goede tips gegeven.

Ga je jouw reis ergens loggen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 11:33 



 
Profiel   

Als er op de overnachtingsadressen een zwembad of zee/meer is, ga rustig een paar baantjes trekken.
Je hoeft geen olympisch record te zwemmen maar gewoon redelijk onbelast bewegen helpt om de boel aan de gang te houden.
Nee, het lost spierpijn niet op, maar het maakt het wel minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 11:41 



 
Profiel   

Qua uitrusting is het misschien nog wel fijn om te kijken naar westernlaarsjes? Die zijn open aan de bovenkant. Dat lijkt mij veel luchtiger dan jodphurs met chaps.
Een gewone sportlegging zou ik niet doen. Kan zomaar dat de westernzadels daar aardig spartaans aanvoelen. Dan zou ik meer stof ertussen willen hebben. Misschien nog kijken voor een fijne jeans rijbroek. Die kunnen dan weer goed samen met je luchtige westenlaarzen :+ . Staan regelmatig leuke laarzen op marktplaats van het merk Ariat. Loopt ook nog eens heel comfortabel voor de tijd dat je niet op het paard zit.

Hier met legging en westernlaarzen
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 11:42 



 
Profiel   

Sure_lee schreef
Wat gaaf. Veel plezier!

Kijk of je nog een gevorderdenrit kunt plannen bij The Mill ranch in Ede. Dan kun je alvast wat uurtjes wennen aan een western zadel.
Of bij ranch cross borders. Dat is denk ik iets dichter in de buurt.


Heb ze een bericht gestuurd, ben benieuwd of ze nog plek hebben. Thanks voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 13:10 



 
Profiel   

keeyzie schreef
Wat onwijs gaaf, heel veel plezier! :D
Hoe actief ben je naast het rijden zelf? Ik merk dat dat ook vaak meetelt.

Zelf al een paar flinke ritten gemaakt, tip: sudocreme :o
Die spierpijn viel mij altijd alles mee, wel wat stijf.
Er worden al goede tips gegeven.

Ga je jouw reis ergens loggen?


Naast 2x rijden doe ik ook nog 1x per week circuittraining. Ik kan aan hem vragen of die nog wat oefeningen voor me kan maken :)
Misschien dat ik het inderdaad ergens ga bloggen, als ik dat besluit zal ik de link hier plaatsen! ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 13:12 



 
Profiel   

Wat een gave reis! Ik ben gek op paardrijden en gek op Italië. Heel veel plezier! Je houdt ons wel op de hoogte toch? En foto's willen we!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 13:19 



 
Profiel   

Ik zou een ruitertasje meenemen, op fb zie je reitertasche voorbij komen, die zijn prima en er kan net wat meer in, een waterflesje bijvoorbeeld. Verder nagaan of je ook stukken moet lopen, dan zijn schoenen weer fijner dan laarzen. Goede zonnebrand en muggenspul. Blarenpleisters of de versie waar je stukken op maat kunt knippen voor als het mis gaat met doorrijden. Een legging is wat luchtiger maar als je langs takken rijdt ook kwetsbaarder, dan is een jeans weer fijner. Paracetamol voor als je echt spierpijn hebt. :D Super leuk, laat je weten hoe het was?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 13:58 



 
Profiel   

Whizz schreef
Ik zou een ruitertasje meenemen, op fb zie je reitertasche voorbij komen, die zijn prima en er kan net wat meer in, een waterflesje bijvoorbeeld. Verder nagaan of je ook stukken moet lopen, dan zijn schoenen weer fijner dan laarzen. Goede zonnebrand en muggenspul. Blarenpleisters of de versie waar je stukken op maat kunt knippen voor als het mis gaat met doorrijden. Een legging is wat luchtiger maar als je langs takken rijdt ook kwetsbaarder, dan is een jeans weer fijner. Paracetamol voor als je echt spierpijn hebt. :D Super leuk, laat je weten hoe het was?

Nou ja, houdt het dan ook binnen Bokt:
https://dabo-design.nl/
memberlist.php?mode=viewprofile&u=15414

Ook voor specials en eigen ideeën.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 14:24 



 
Profiel   

ikke schreef
Whizz schreef
Ik zou een ruitertasje meenemen, …..
Nou ja, houdt het dan ook binnen Bokt:
https://dabo-design.nl/
memberlist.php?mode=viewprofile&u=15414

Ook voor specials en eigen ideeën.


Hahaa, goed bezig Dabo! Ik neem het terug, we houden het binnen bokt!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 15:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen