Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 6 [ 127 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

 
Profiel   

kattyvds schreef
Matheno schreef
Mijn KWPN van 1.80 durf ik rustig met een kind op bosrit te sturen hoor. Met een juiste opvoeding kun je veel paarden mak maken.

Kan je een ouder paard, bijvoorbeeld ouder dan pakweg 16 jaar, ook nog een juiste opvoeding geven? Of wordt het hier al wat moeilijker om die “verkeerde” opvoeding recht te trekken?


Kan hoor.

Paarden hebben vaak een verleden en sommigen hebben al meerdere baasjes gehad. De ene is 10 en heeft 10 baasjes gehad en de ander is 20 en heeft 2 baasjes gehad.
Wat beter is, is niet te zeggen.

Wij hebben weleens paarden ( gehad) met een verleden/trauma. Dan reageren paarden op een bepaalde manier en dat weten we. Maar we beginnen met 0 en net als de paarden leven we in het hier en nu. Dus soms is de weg langer en iets ingewikkelder, maar ook dat zal voor iedereen anders zijn.

De een zal vrij snel met zo een paard wegkomen en de ander kan er niks mee.

Ook een 16jr die nu een extra handleiding heeft, kan wel ooit een goede basis hebben gehad. Dat merk ik vaak wel, dat je die dan sneller terug vindt, dan als de basis ver te zoeken was.

Goede begeleiding en verder kijken dan alleen het rijden. Zoek een goede stalling, waar een paard goed gehouden en gevoerd kan worden. Dan kan je al veel voorkomen. Zorg voor begeleiding. Neem veel tijd in het begin om elkaar te leren kennen.

Koop je een braaf paard en ben je ervaren kan je er vast wel zo opstappen. Maar het is ook goed om je paard te bekijken, te leren kennen en wat vertrouwen op te bouwen.
Wij gaan meestal vrij snel het bos in, maar ga anders ook eerst aan de hand wandelen, neem een paard naast een ander paard mee en bekijk wat ze kennen en hoe ze reageren.

Mensen met angst hebben er bijv soms belang bij dat iemand anders het paard rijdt, dat ze zien wat kan, hoe goed het gaat en hoe bijv een schrik reactie is. En om zelf eerst korte stukjes te rijden met een positieve ervaring.

Ik moest er vd week nog aan denken. Als ik mn merrie aan de longe heb, gaat ze even echt tekeer. ( vrij ook soms ) Ik laat dat gaan. Ze trekt niet, komt echt met 4 benen tegelijk omhoog, heeft het gas er flink op etc. Ook al ben ik wat gewend, wil ik daar echt niet op zitten. Ze komt dan echt niet braaf over, verre van..........
Maar onder het zadel is ze totaal niet zo. Wel echt gevoelig, maar geen rodeo.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 15:35 



 
Profiel   

Mellers schreef
Barock Pintos zijn voor zover ik heb gezien en gehoord vaak fijne paarden om mee buiten te rijden, zijn vaak heel nuchter.


Ik ken er niet veel, maar degene die ik rijd is wel echt een mietje. Hij zal nooit gemeen zijn en heel wendbaar is hij niet dus voor extreem scherpe bochten hoef je niet bang te zijn, maar alleen naar buiten met hem schiet echt niet op want hij zet geen stap vooruit haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 15:41 



 
Profiel   

ninavo schreef
Mellers schreef
Barock Pintos zijn voor zover ik heb gezien en gehoord vaak fijne paarden om mee buiten te rijden, zijn vaak heel nuchter.


Ik ken er niet veel, maar degene die ik rijd is wel echt een mietje. Hij zal nooit gemeen zijn en heel wendbaar is hij niet dus voor extreem scherpe bochten hoef je niet bang te zijn, maar alleen naar buiten met hem schiet echt niet op want hij zet geen stap vooruit haha


Dat is dus 1 paard waar jij beschrijft dat hij dit niet doet. Er is ALTIJD een reden waarom hij dat niet doet. En het is ook altijd te trainen.

Het zegt verder niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 15:57 



 
Profiel   

superpony schreef
ninavo schreef
Ik ken er niet veel, maar degene die ik rijd is wel echt een mietje. Hij zal nooit gemeen zijn en heel wendbaar is hij niet dus voor extreem scherpe bochten hoef je niet bang te zijn, maar alleen naar buiten met hem schiet echt niet op want hij zet geen stap vooruit haha


Dat is dus 1 paard waar jij beschrijft dat hij dit niet doet. Er is ALTIJD een reden waarom hij dat niet doet. En het is ook altijd te trainen.

Het zegt verder niks.

Dit gaat om een individu dat moeite heeft om alleen naar buiten te gaan, wat op zich een volstrekt natuurlijke reactie is voor een kuddedier! De reden die er (zo goed als) ALTIJD is waarom een paard liever niet alleen naar buiten gaat is precies DAT. Daarnaast kunnen er ervaringen zijn die het paard hebben bevestigd dat alleen buiten niet veilig is, dat is extra. Ja, je kunt veel trainen, maar bij sommige individuele paarden moet je niet alleen naar buiten willen gaan. Soms mag je ook begrip hebben voor het paard zijn/haar voorkeuren.
Voor de rest ben ik het met anderen eens, niet vastpinnen op een ras, maar zoeken naar een paard dat voor jou en jouw doel past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 12:32 



 
Profiel   

Mee eens Waratje, sommige paarden zijn er nu eenmaal niet geschikt voor qua karakter en dat staat los van de training. Met trainen is het soms te verbeteren, maar sommige blijven gewoon geen amateur paarden buiten en dat is prima. Die passen inderdaad beter bij andere zaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 12:46 



 
Profiel   

Zo 1 heb ik dus ook gehad, schat van een paard, super eerlijk, super braaf maar zag werkelijk overal wel een kabouter in om van te schrikken buiten. In de bak het meest fijne paard om mee te werken maar buiten was niet voor hem weg gelegd, was hij er gewoonweg niet dapper genoeg voor, zag overal de grootste spoken en bergen om over heen te moeten of langs te moeten. Maakte niet uit of we nu alleen op pad gingen, samen met een ander super bomproof paard of een hele groep. Hij was zo druk met alles maar in de gaten houden en schrikken en spanning opbouwen dat hij met een half uur compleet leeg was, terwijl hij dat in de bak nooit had. Dus ja niet elk paard vindt een buitenrit net zo leuk als de ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 12:51 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Mee eens Waratje, sommige paarden zijn er nu eenmaal niet geschikt voor qua karakter en dat staat los van de training. Met trainen is het soms te verbeteren, maar sommige blijven gewoon geen amateur paarden buiten en dat is prima. Die passen inderdaad beter bij andere zaken.



Eens. En er zijn ook zat paarden, die je als 3-jarige bij wijze van gewoon rustig een rondje om mee kunt nemen zonder problemen. Dat is toch veel simpeler als er 1 kopen waar dat niet gaat en misschien wel te trainen is .

Zoals die van mij :D . Dat is een freiberger. Maar TS wil graag een wat groter paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 14:40 



 
Profiel   

Het ras is echt erg weinig bepalend in veel gevallen.
Ik ken genoeg mensen met freibergers die levensgevaarlijk onderweg zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 17:11 



 
Profiel   

Getup schreef
Elisa2 schreef
Mee eens Waratje, sommige paarden zijn er nu eenmaal niet geschikt voor qua karakter en dat staat los van de training. Met trainen is het soms te verbeteren, maar sommige blijven gewoon geen amateur paarden buiten en dat is prima. Die passen inderdaad beter bij andere zaken.



Eens. En er zijn ook zat paarden, die je als 3-jarige bij wijze van gewoon rustig een rondje om mee kunt nemen zonder problemen. Dat is toch veel simpeler als er 1 kopen waar dat niet gaat en misschien wel te trainen is .

Zoals die van mij :D . Dat is een freiberger. Maar TS wil graag een wat groter paard


Ja was met Jam ook zo, die was verkeersmak en boskabouter mak geboren. (Kwpn)

Warina heeft me anderhalf jaar,week in... week uit... gekost om er veilig mee naar buiten te kunnen :') die merrie was zó heet. Tot aan haar bijna 30ste kon ze zo hard af gaan van elke verandering of geluid.
Ik heb voor haar veel jonge beesten gereden, maar op haar het beste leren zitten _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 18:42 



 
Profiel   

Ik hoor altijd: ja maar die van jou is zo braaf.
Dat klopt op zich wel en het is zeker geen stresskip, maar er zitten ook heel wat kilometers op aan de hengstenketting met de staart op de rug, maar ja dat heeft men niet gezien.

Idem met oefenen met water sprinklers op de velden in de zomer.
„Ohhhhh wat is ie braaf zeg…als die van mij…..“

Uh ja, dat braaf kwam pas na herhaaldelijk aan de hand oefenen met een paard met 3 meter grote neusgaten en dansend naast je met een staart in de nek. Inmiddels kijkt ze niet meer op of om inderdaad.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 10-11-21 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 19:15 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Het ras is echt erg weinig bepalend in veel gevallen.
Ik ken genoeg mensen met freibergers die levensgevaarlijk onderweg zijn.


Is zeker zo, elk ras heeft zo de brave en minder brave. Al zou de freiberger over t algemeen braaf zijn.
Jij ziet er waarschijnlijk veel ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 19:19 



 
Profiel   

Als ze heel helder beleerd zijn zonder poespas en goede regels dan zijn ze uiteraard gewoon wat minder snel van de kook, het is immers een koudbloed.
Echter zijn ze ook soms enorm sterk in karakter en dan kan het gewoon link worden. Ook heb je onzekere dieren en dan heb je een paard dat op eigen kracht zijn eigen plan trekt.
Ze zijn immers ooit vooral gefokt voor veel en intensief werk of voor het leger. Dan is (afhankelijk van de fok lijnen) een beetje recreeeren niet altijd genoeg om ze goed in het koppie te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 19:23 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Als ze heel helder beleerd zijn zonder poespas en goede regels dan zijn ze uiteraard gewoon wat minder snel van de kook, het is immers een koudbloed.
Echter zijn ze ook soms enorm sterk in karakter en dan kan het gewoon link worden. Ook heb je onzekere dieren en dan heb je een paard dat op eigen kracht zijn eigen plan trekt.
Ze zijn immers ooit vooral gefokt voor veel en intensief werk of voor het leger. Dan is (afhankelijk van de fok lijnen) een beetje recreeeren niet altijd genoeg om ze goed in het koppie te houden.


Hartelijk dank voor deze info. De Freiberger wordt steeds voorgesteld als hét paard om er recreatief mee te rijden, omdat het een koudbloed is en als dusdanig niet schrikachtig. Als je pakweg elk weekend de natuur in wil, is dat dan volgens jou niet intensief genoeg voor dit ras? In de week zou ik er ook wel iets mee doen, maar dat is dan eens longeren of een half uurtje op de piste.
Een Freiberger kost blijkbaar 10 à 12000 euro, da’s wel heel duur, vooraleer zo’n uitgave te doen moet men toch heel zeker zijn dat je het paard kan inzetten waarvoor je hem gekocht hebt hè.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 20:42 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Mee eens Waratje, sommige paarden zijn er nu eenmaal niet geschikt voor qua karakter en dat staat los van de training. Met trainen is het soms te verbeteren, maar sommige blijven gewoon geen amateur paarden buiten en dat is prima. Die passen inderdaad beter bij andere zaken.

Bedankt om zo duidelijk te zijn. Maar hoe meer ik dergelijke dingen lees, hoe meer schrik ik heb om nog een keuze te maken. Ik heb zoal eens de verkeerde keuze gemaakt. Hoe kan je dat in godsnaam inschatten of het paard waarop je verliefd bent, wel geschikt is om buiten te rijden… Niet evident…
Getup schreef
Eens. En er zijn ook zat paarden, die je als 3-jarige bij wijze van gewoon rustig een rondje om mee kunt nemen zonder problemen. Dat is toch veel simpeler als er 1 kopen waar dat niet gaat en misschien wel te trainen is .

Zoals die van mij :D . Dat is een freiberger. Maar TS wil graag een wat groter paard

- Inderdaad ik dacht dat het beter zou zijn om een ouder paard te kopen, ‘dat is rustiger en ervaren’ maar soms denk ik dat het beter is om een jonger paard aan te schaffen. De energie die je moet stoppen om een ouder paard te heropvoeden, kan je evengoed inzetten om een jonger paard naar je hand te zetten, niet? En je hebt er dan ook nog veel meer jaren geniet van…

- Inderdaad graag toch 1m65; en da’s scherp voor een Freiberger (op een uitzondering na).;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 20:51 



 
Profiel   

Er zijn sowieso niet enorm veel paarden die je door de week nagenoeg stil kan zetten en dan kan verwachten dat ze niet gaan lopen snurken op zaterdag in het bos.
Dat is een hele specifieke eis waar je heel goed op zal moeten selecteren. Met die eis zou ik echt niet voor een jonkie gaan :n

Ik heb een rete lief en braaf paard (5 jaar) die meestal heel goed om gaat met wat vrije dagen, maar nu met frisser weer en wat drukte op stal moet ik toch moeten aflongeren, want anders wordt het een rodeo.

Ik heb 2 jaar geleden mijn abdere paard verkocht als recreatiepaard. Voor de duvel niet bang, niet van motoren, niet van groot verkeer. Ook goed na te rijden want de koper heeft haar met storm uitgeprobeerd en is even naar buiten gegaan waar hij zo langs klapperend zijl reed. Eenmaal gekocht reed hij zonder blikken of blozen langs de spoorlijn (had ik nog nooit gedaan).
Maar owee als ze een dagje vrij had, laat staan 2 of 3 (gewoon op de wei met andere paarden), dan was ze echt een onmogenlijke etterbak. Daarom heb ik haar verkocht, die tijd had ik niet.

Op een stokkaat vastpinnen vind ik echt totaal zinloos.
Er zijn paarden van 170 die voor mij echt te klein zijn terwijl ik wel goed op mijn poownie van 152 pas.
Een koudbloed van 165 is GIGANTISCH, daar lijkt iemand van bijna 2 meter nog klein op.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 10-11-21 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 21:36 



 
Profiel   

En toch he? Ik heb op een shire gereden en dat ging prima. Ik snap nog steeds niet hoe dat kan. Er liep op de manege ook een paard van 1m65 die bij grote mensen ineens 1m75 leek. En die deed het ook prima met meisjes van 10.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 21:46 



 
Profiel   

Daarom dus geen stokmaat als eis hebben. Gewoon proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 21:53 



 
Profiel   

Denk dat bewezen ervaring als buitenrijdpaard prioriteit 1 moet zijn.
Voor leeftijd en schofthoogte kun je een bredere marge nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 22:01 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Denk dat bewezen ervaring als buitenrijdpaard prioriteit 1 moet zijn.
Voor leeftijd en schofthoogte kun je een bredere marge nemen.

Amen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 22:03 



 
Profiel   

Ik heb een PRE, hartstikke werklustig en scherp aan de hulpen maar oh zo dapper. Houdt het hoofd altijd koel en blijft altijd te rijden. Kan hem ook rustig een week laten staan en dan zo weer opstappen en wegrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 22:06 



 
Profiel   

Het is jammer dat paarden die niet meer geschikt zijn voor "de sport" vaak verkocht worden als recreatiepaard zonder dat ze daar veel ervaring in hebben.

Buitenrijden is een discipline an sich en om er in uit de blinken heeft een paard naast bepaalde eigenschappen ook wel een opleiding en vooral ook ervaring nodig.

Ik heb overigens altijd paarden ( draver/arabier/spanjaard) gehad die je rustig één of meerdere weken vrij kon geven om er vervolgens gewoon mee op stap te gaan.
Wel dagelijks weidegang in een kudde, natuurlijk geen stalrust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 22:40 



 
Profiel   

kattyvds schreef
Matheno schreef
Mijn KWPN van 1.80 durf ik rustig met een kind op bosrit te sturen hoor. Met een juiste opvoeding kun je veel paarden mak maken.

Kan je een ouder paard, bijvoorbeeld ouder dan pakweg 16 jaar, ook nog een juiste opvoeding geven? Of wordt het hier al wat moeilijker om die “verkeerde” opvoeding recht te trekken?


Mijn kwpn merrie was 16 als we door omstandigheden naar buiten/ het bos/ de straat moesten. Hoewel ze dit al jaaaaaaren niet meer gedaan had en ik ervan overtuigd was dat we dit samen misschien noooooit zouden kunnen, heeft ze dit héél goed opgepakt. Wandelen en buiten zijn is nu het liefste wat ze doet. En wat we sàmen doen.


Laatst bijgewerkt door Novastar op 10-11-21 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 22:43 



 
Profiel   

Mijn beste recreatiepaard was een tuiger.
Ze was 9 toen ik haar beleerde, binnen enkele weken stampte te dapper door het bos, gaf geen kik als er jonge koeien op ons af stormde, ging door water, over bruggen, door tunnels, in het donker, bitloos, zadelloos: Heerlijk dier <3
Maar zinvol bakwerk zat er met haar niet in, die was echt op de wereld gekomen om de wereld te verkennen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 22:50 



 
Profiel   

Waratje schreef
Dit gaat om een individu dat moeite heeft om alleen naar buiten te gaan, wat op zich een volstrekt natuurlijke reactie is voor een kuddedier! De reden die er (zo goed als) ALTIJD is waarom een paard liever niet alleen naar buiten gaat is precies DAT. Daarnaast kunnen er ervaringen zijn die het paard hebben bevestigd dat alleen buiten niet veilig is, dat is extra. Ja, je kunt veel trainen, maar bij sommige individuele paarden moet je niet alleen naar buiten willen gaan. Soms mag je ook begrip hebben voor het paard zijn/haar voorkeuren.
Voor de rest ben ik het met anderen eens, niet vastpinnen op een ras, maar zoeken naar een paard dat voor jou en jouw doel past.


Het is alleen wel opvallend dat sommige mensen echt nooit problemen hebben met buiten rijden met hun paarden, welk paard dan ook. En dat andere mensen altijd die bijzondere paarden opeens hebben staan die echt niet naar het bos kunnen.

Natuurlijk is een paard een individu. Ik zou niet eens willen dat paarden hetzelfde zijn. Heb nu nog 3 familieleden die erg hetzelfde zijn EN totaal verschillend.

Het grootste verschil is de mens. Bij de 1 kan een paard zonder gedoe naar buiten en bij de ander niet. Mensen blijven hangen in ideeën en hebben hun smoesjes voor wat ze niet kunnen en of durven. Dat is prima. Wat je niet kan of durft, moet je gewoon niet doen en heeft een negatief effect.

Over kuddedier kunnen we ook wel een paar uur discussiëren. Onze paarden leven in een kudde ja. Maar heel veel paarden niet of beperkt qua aantal uren op een dag, staan veel alleen of in diverse groepen. Dat heeft een enorm effect die zwaar onderschat wordt.

Toch kan je als mens leren van gedrag en omgang. Dat paarden het erf niet af willen is echt te trainen. Niet door iedereen, maar het komt ergens vandaan en daar kan je echt altijd iets aan doen. Moet eigenlijk ook, want paarden gaan op wedstrijd, men verhuisd weleens, een paard moet misschien eens voor onderzoek ergens heen etc.

Maar niet alles mag gezegd worden. Ik werkte op een stal waar de stalling all in was en wij de gehele verzorging deden en dus veel meer met de paarden te maken hadden dan de eigenaren. We hebben het er weleens over gehad, dat we ons verbaasden over de problemen die baasjes vaak hadden en wij echt nooit.

Maar goed, een eeuwige discussie dus.

TS wil een betrouwbaar paard en dan moet je gewoon beginnen met een paard die het al gewend is en TS ook kan zien dat het paard het al kan. Als je gericht zoekt op paarden voor buiten rijden, kom je vaak ook bij mensen die dit veel doen en op dat gebied wat meer ervaring hebben.

Al vaak eerder geschreven in dit topic. Een vlot, wat drukker paard kan super braaf en makkelijk zijn. Maar die kan toch mensen een onzeker gevoel geven en dan gaat het niet werken.
Je kan iemand op de meest slome duikelaar zetten met een lang teugeltje die 10x niks doet en iemand een zeker gevoel geeft, maar de 11e keer gaat rennen en niet te stoppen is. Ook dat is te trainen, maar niet iedereen wil of durft dat dan nog en dat is volkomen te begrijpen.

Er zou wat meer les gegeven moeten worden op het gebied van buiten rijden.

Juist omdat er weinig aandacht aan wordt besteed soms, krijg je soms gedoe. Maneges die het erbij doen. Paarden die een reputatie krijgen. Die is braaf. Die moet je niet nemen, want die schrikt. Maar men "leert" bar weinig over buiten rijden.

Buiten rijden kan je opbouwen. Als je paarden leert begrijpen, kan je gedrag herkennen, dingen voorkomen, dingen ombuigen etc. Weglopen, laten staan en smoesjes zijn makkelijker en vaak echt niet terecht.
En veel zou al te herkennen en te trainen zijn in de bak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 01:49 



 
Profiel   

TS: fransje geeft een hele goede tip..laat het een bewezen buitenritpaard zijn, een die ervaring heeft en die je ook buiten uit kan proberen. Ik denk dat je dan een prima keuze kan maken of het een paard is wat bij je past. :-)

Mijn ouders die al op leeftijd zijn zochten ook hele brave paarden voor buiten een aantal jaar geleden en die hebben ze gevonden in een tinker die overal al ervaring mee had, goed opgeleid was buiten en ohz en voor de wagen En een fries die voor de fokkerij was gebruikt en als jonger paard voor de wagen en zo al veel gezien had. Fries moest weer even wat gereden worden in het begin maar daarna super buitenrit paarden beide. Betrouwbaar, cool en makkelijk, 1x in de week aan de longe en 1x het bos in en gewoon opstappen en wegrijden.

Dus ze bestaan prima zulke paarden, het is soms alleen even wat zoeken en kijken wat bij je past ook qua schrik reacties. Sommige paarden zijn snel met opzij springen oid en dat kan niet iedereen (meer) uitzitten. Dan kun je beter een paard hebben die wat trager is qua reflexen in de reacties of gaat stilstaan als ie iets eng vind. Ik zou dus ook heel erg doorvragen wat het paard doet als deze schrikt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 09:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 6 [ 127 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen