Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:28

Niet naar een ras kijken, maar hoeveel een paard al gewend is buiten te rijden.

Ik had een nrps, best druk, snel en pittig, maar wel echt super betrouwbaar. Was voor een onervaren of gespannen iemand geen match geweest, omdat mensen op dat dribbelen en hete af gaan, maar die zette echt geen stap verkeerd verder.

Had een super brave New Forest die juist rustig was, maar meer kon schrikken. Had ook geleerd ( wel van mij ) om op brede zandpaden hard te gaan en daar kon hij zich dan even opwinden, maar bleef braaf. Kon je in principe iedereen op zetten, maar als iemand iets niet leuk had gevonden zoals schrikken of een keer zijwaarts aan het begin van een pad, had je een probleem gehad/gemaakt.

We hebben nu alleen nog quarters en hebben ook onervaren bos quarters zo mee bos in genomen. Zijn allemaal anders en reageren anders.

Heb ook weleens met andere mensen daarop samen buiten gereden. Als ik zeg; ze zijn echt braaf en die mensen geloven me, hebben we een leuke ontspannen rit. Gaat iemand gespannen zitten, kan het botsen.

Hebben ook andere paarden gehad en altijd in het bos gereden. Ook altijd met anderen en diverse paarden gereden. Paarden worden makkelijk van veel doen en een relaxte ruiter.
Je kan 10.000 uitgeven aan een paard dat nu braaf in het bos loopt en die kan bij jou na 3x problemen geven als je gespannen bent of angst voelt.

Ik heb met hele brave tinkers en fjorden samen gereden die er vandoor gingen en niet terug te krijgen waren door hun baas. Waar de meeste "hete" sportpaarden wat hupsen, maar wel onder controle blijven.

Overigens vind ik quarters een ideaal ras. Niet te groot, doorgaans fijne gangen, sterk en rijden volwassenen op. Karakters verschillen, net als type heel erg, maar dat is een kwestie van zoeken.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:44

Daar valt geen ras op te zetten. Jaren geleden had ik afgesproken met iemand om buiten te rijden, ik een tinker en die gene een bwp of dergelijke. Raad maar wie er heel die buitenrit lang heeft lopen klooien en welk paard er doodbraaf was. :=

In een zoektocht gewoon op het karakter letten, een paard mag vooruit zijn maar moet een nuchter karakter hebben om veilig te zijn buiten. Goed op stem en dergelijke is dan terug vooral opvoeding en ook vertrouwen in elkaar.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 18:18

superpony schreef:
Je kan 10.000 uitgeven aan een paard dat nu braaf in het bos loopt en die kan bij jou na 3x problemen geven als je gespannen bent of angst voelt.


_/-\o_

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 18:27

Het kan idd ook aan je eigen spanning liggen. Ik heb een fantastische jonge Merrie, waar ik eerst weinig problemen mee had om buiten te Gaan, tot er kleine dingetjes mij spanning begonnen te geven, nu kan ik nog maar Amper buiten rijden zonder dat er iemand bij is. Mijn stalgenoot kan het er wel mee omdat zij geen spanning heeft.

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 18:37

Ik vind mijn haflinger een geweldig buitenpaard: bomproof, betrouwbaar, stevig gebouwd en gemaakt om natuurlijk goed spieren op te bouwen en tegen verschillende ondergronden te kunnen. Stevige harde hoeven.

Maar kwa karakter kun je geen ras uitsluiten dan wel perfect noemen natuurlijk..

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 19:01

Leukste buitenrijpaard waar ik ooit op gereden heb was een Engels volbloed. Deed het ook niet bij iedereen even goed, maar ik vond haar geweldig en zij deed het voor mij. En ik ben geen merriemens.

Je moet echt kijken naar de klik en je niet blind staren op het ras. Als maat een ding voor je is, is dat je eerste selectiecriterium en vallen grote ponies af. Zijn soms ook hele leuke buitenbuddies, maar ik kan me voorstellen dat je een minimum hanteert.

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 19:01

Amber_anne schreef:
Het standaard antwoord is dat het niet aan het ras ligt maar aan het karakter. Van elk ras zijn er rustigere paarden en drukkere


Dit dus.. ik heb een springgefokte KWPNer die aan jouw vereisten voldoet.
Gewoon geselecteerd op karakter.

En nee.. hij is niet te koop :9

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 19:08

Ik zou eerst aan de hand wandelen met een paard.Staat hij in een wandeling van een uur 20 keer achterstevoren en loopt hij over je heen dan is ie niet zo snel geschikt voor buitenritjes in je eentje.
Ik ben zo ie zo wel een fan van een paard laten wennen aan de hand dan zie je direct hoe hij reageert.

Stacey
Berichten: 79
Geregistreerd: 27-10-21

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 19:58

Ik denk dat het meer een karakter kwestie is dan ras. Ik heb een paint die de heel sensitief is en waar je absoluut geen buitenritten mee hoeft te maken. Terwijl er ook weer heel veel paints zijn die wel kalm van aard zijn en waar je lekker mee naar buiten kunt, kijk maar naar die in Amerika

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:04

Janneke2 schreef:
Een Fries heeft wellicht niet echt de uitstraling van een kwpn'er, maar het bomproef zit er vaak wel in.


Nooope....
Echt niet :')

De ontwikkeling van de Fries de afgelopen 15 jaar is nogal rug... Ver van het imago af... Niet zulke dooien als men nog steeds denkt... Ook hier zijn intussen 'beruchte' lijnen te vinden...

De mijne, uit overigens een super brave lijn, kan ik niet alleen de weg mee op :n
Op concours buiten is er niets aan de hand.

Mijn jonkie is ongerelateerde maar vreselijk wakker en veel tijd nodig.

Mijn ervaring met Friezen is dat als er een schakel om gaat in het koppie, je helemaal 0,0 meer te zeggen hebt.

Er zitten heus prima buitenrijpaarden tussen bij de Friezen, maar ook hier geldt; niet het hele ras is hieronder te schikken.

Anoniem

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:07

Mijn paard is te klein voor wat je zoekt, maar zou perfect zijn :-) Er zit arabier in, en dan denk je heeee wat sensibel, maar hij is zo'n lekkere goedzak. Dus ja, het is een kwestie van karakter, opleiding en opvoeding en wat ze gewend zijn!

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:22

Naar mijn ervaring valt er echt niks over te zeggen. Jarenlang een Tinker gereden en ontzettend heet om te rijden, terwijl de KWPN'ers die ik heb gereden weer ontzettend makkelijk waren buiten. Maar ook onder de Tinkers zullen er genoeg zijn die nog geen kick geven bij de meest onverwachte situaties.

Eerst kijken naar het karakter in combinatie met ervaring die een paard heeft met buitenrijden. :) Ik zit zelf ook meer te denken aan Duitse paardenrassen of een Gelderlander, maar moet zeggen dat ik al een paar jaar niet meer actief ben en dus ook niet weet wat voor prijskaartje hangt aan een dergelijk paard.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:48

Stacey schreef:
Ik denk dat het meer een karakter kwestie is dan ras. Ik heb een paint die de heel sensitief is en waar je absoluut geen buitenritten mee hoeft te maken. Terwijl er ook weer heel veel paints zijn die wel kalm van aard zijn en waar je lekker mee naar buiten kunt, kijk maar naar die in Amerika

En dan is er ook nog zoiets als dat het paard het wil doen voor de ruiter, of niet.

Het zou in theorie best zo kunnen zijn dat jij er geen vertrouwen in hebt, maar dat iemand anders er fluitend op naar buiten gaat.

Aardig voorbeeld uit de tijd dat dravers net een beetje ontdekt werden als potentieel (en niet duur) recreatiepaard: ruiter met leuke, brave draver maar die draver ging altijd hard; had altijd haast; liep voor de groep uit; kortom, geen gezellig groeps-buitenrijpaard.
De ruiter probeerde dus constant het paard terug te houden. Niemand die de ruiter ooit verteld had dat je er bij de gemiddelde draver juist vanaf moet blijven. Dat kregen we de ruiter ook niet uitgelegd.
Ik had nog een vrij grofstoffelijke pelham in de auto liggen en in overleg heeft de ruiter dat bit gebruikt. Maar eigenlijk was de ruiter daar ook een beetje bang voor dus durfde er niet aan te komen. Dat leverde precies op wat de bedoeling was: laat de mond met rust en het paard is rustig.

Toen viel het kwartje en de ruiter heeft nog jaaaaren met veel plezier rond gescheurd met 'm.

Ik zeg niet dat dat voor jouw Paint ook geldt maar je post riep deze herinnering op.

Avalanche

Berichten: 15991
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:00

Engelse Volbloeden zijn vaak best heel nuchter buiten. Ik heb een Anglo Arabier gekend die voor de duvel nog niet bang was. Ze hebben een imago van heet zijn, maar ik vind ze over het algemeen veel braver dan KWPN-ers.

Vaak is een ruin rustiger dan een merrie. Merries kunnen erg heet worden.

Toch, iedereen zegt hier dat ras niet uitmaakt, dat is niet mijn ervaring. Over het algemeen zijn KWPN-ers niet vreselijk geschikt als recreatiepaard.
Dravers zijn vaak best braaf ook. Fjorden en Tinkers: ja over het algemeen nuchter, nadeel is dat als hij schrikt, je hem ook echt neit meer terug krijgt.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:03

Janneke2 schreef:
Een Fries heeft wellicht niet echt de uitstraling van een kwpn'er, maar het bomproef zit er vaak wel in.


Dat is tegenwoordig ook moeilijker. Moet je eentje kopen met oud bloed. Dan wil het wel. Mijn beide Friezen kan ik echt niet mee naar buiten maar met mn kwpner wel. Die is veel koeler en veel minder heet dan de friezen

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:03

een draver?

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:08

Avalanche81 schreef:
Engelse Volbloeden zijn vaak best heel nuchter buiten. Ik heb een Anglo Arabier gekend die voor de duvel nog niet bang was. Ze hebben een imago van heet zijn, maar ik vind ze over het algemeen veel braver dan KWPN-ers.

Vaak is een ruin rustiger dan een merrie. Merries kunnen erg heet worden.

Toch, iedereen zegt hier dat ras niet uitmaakt, dat is niet mijn ervaring. Over het algemeen zijn KWPN-ers niet vreselijk geschikt als recreatiepaard.
Dravers zijn vaak best braaf ook. Fjorden en Tinkers: ja over het algemeen nuchter, nadeel is dat als hij schrikt, je hem ook echt neit meer terug krijgt.

Sorry, maar jouw vooroordeel is al net zo kortzichtig als alle andere posts die paard-specifieke eigenschappen toeschrijven aan een ras.

Merries zijn vaak wat scherper en houden je eerder een spiegel voor maar als jij in die spiegel durft te kijken, kom je met een merrie verder.....

Karakter.
Opvoeding
Leefomstandigheden.

In die volgorde kun je bepalen of een paard potentieel geschikt is voor je doel; ELK doel!
Afhankelijk van je doel zul je bovenstaand iets anders invullen maar het lijstje verandert niet.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:30

ikke schreef:
Avalanche81 schreef:
Engelse Volbloeden zijn vaak best heel nuchter buiten. Ik heb een Anglo Arabier gekend die voor de duvel nog niet bang was. Ze hebben een imago van heet zijn, maar ik vind ze over het algemeen veel braver dan KWPN-ers.

Vaak is een ruin rustiger dan een merrie. Merries kunnen erg heet worden.

Toch, iedereen zegt hier dat ras niet uitmaakt, dat is niet mijn ervaring. Over het algemeen zijn KWPN-ers niet vreselijk geschikt als recreatiepaard.
Dravers zijn vaak best braaf ook. Fjorden en Tinkers: ja over het algemeen nuchter, nadeel is dat als hij schrikt, je hem ook echt neit meer terug krijgt.

Sorry, maar jouw vooroordeel is al net zo kortzichtig als alle andere posts die paard-specifieke eigenschappen toeschrijven aan een ras.



Dat wilde ik inderdaad ook al zeggen.
Mijn fjord was te lui om te rennen en als hij al schrok was het meer opzij dan naar voren.
Ik heb 2 shetlanders, gister flipte de jongste tot 2 keer toe, de eerste keer nam hij gewoon een sprintje, de tweede keer sprong hij omhoog omdat zijn eigen mestbal zijn achterbeen raakte :roll:
Vriendin had op haar manier moeite met haar ijslander en mijn andere shet liep gewoon door ondanks alle commotie die de andere 2 veroorzaakten.

Mijn fjord kon een hele rit spanning vasthouden. Achter elke boom stond wel wat.
Mijn shet, als hij al schrikt is *schrik* en we gaan weer verder.
De jongste wisselt, hij schrikt en laat het los, maar kan daarna net zo makkelijk weer schrikken of juist helemaal niet.

Wij hebben hier op stal warmbloedpaarden waar ik zo op zou stappen en koudbloeden waar ik liever met een boog omheen ga.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:33

Tja, als ik dan ook nog een duit in het zakje mag doen…

office schreef:
Ik zou eerst aan de hand wandelen met een paard.Staat hij in een wandeling van een uur 20 keer achterstevoren en loopt hij over je heen dan is ie niet zo snel geschikt voor buitenritjes in je eentje.
Ik ben zo ie zo wel een fan van een paard laten wennen aan de hand dan zie je direct hoe hij reageert.


Ik heb een 8 jarige Shire ruin waar een vreemde echt geen wandelingetje mee kan doen, als hij geen vertrouwensband met je heeft en hij heeft een wat drukke bui, dan stuitert hij alle kanten op. Met ruim 850 kg paard heb je dan weinig tot niets te zeggen.

Maar het is echt een heerlijk buitenrit paard, mits de ruiter zelfverzekerd is. Ook met grondwerk is het een heel erg eerlijk paard die alles voor je doet mits je duidelijk communiceert met je lichaamstaal en zelf niet zenuwachtig bent.

Ik zet niet elke ruiter op hem, dat iemand redelijk kan rijden betekend niets als iemand onzeker of zenuwachtig is.

Mijn 4 jarige Shire merrie heb ik vanaf veulen en dat is zo’n lekker ding, de rust zelve en heel werkwillig.
Ik kan alles en iedereen op haar zetten als ik zou willen. Uit nood (ander paard viel uit) hebben we haar meegenomen op paardenvakantie, de eerste dag van de vakantie was de tweede keer dat ze los onder het zadel liep en op dag twee deden we al slalommetjes om bomen heen en kon ze zonder problemen voorop lopen in de groep.

Ik heb haar sinds veulen en het is altijd afwachten hoe dat uitpakt, maar van jongs af aan veel mee gewandeld en regelmatig grondwerk gedaan.

Het ligt echt aan karakter, opvoeding en deels aan de ruiter die er op zit. Ras, geslacht, leeftijd heeft er IMO weinig mee te maken.

Stacey
Berichten: 79
Geregistreerd: 27-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:39

ikke schreef:
Stacey schreef:
Ik denk dat het meer een karakter kwestie is dan ras. Ik heb een paint die de heel sensitief is en waar je absoluut geen buitenritten mee hoeft te maken. Terwijl er ook weer heel veel paints zijn die wel kalm van aard zijn en waar je lekker mee naar buiten kunt, kijk maar naar die in Amerika

En dan is er ook nog zoiets als dat het paard het wil doen voor de ruiter, of niet.

Het zou in theorie best zo kunnen zijn dat jij er geen vertrouwen in hebt, maar dat iemand anders er fluitend op naar buiten gaat.

Aardig voorbeeld uit de tijd dat dravers net een beetje ontdekt werden als potentieel (en niet duur) recreatiepaard: ruiter met leuke, brave draver maar die draver ging altijd hard; had altijd haast; liep voor de groep uit; kortom, geen gezellig groeps-buitenrijpaard.
De ruiter probeerde dus constant het paard terug te houden. Niemand die de ruiter ooit verteld had dat je er bij de gemiddelde draver juist vanaf moet blijven. Dat kregen we de ruiter ook niet uitgelegd.
Ik had nog een vrij grofstoffelijke pelham in de auto liggen en in overleg heeft de ruiter dat bit gebruikt. Maar eigenlijk was de ruiter daar ook een beetje bang voor dus durfde er niet aan te komen. Dat leverde precies op wat de bedoeling was: laat de mond met rust en het paard is rustig.

Toen viel het kwartje en de ruiter heeft nog jaaaaren met veel plezier rond gescheurd met 'm.

Ik zeg niet dat dat voor jouw Paint ook geldt maar je post riep deze herinnering op.


Helemaal mee eens! Het ligt er ook net aan de ervaringen en het vetrouwen die je hebt met een paard, ben zelf niet de stoerste ruiter en dat voelen ze uiteraard ook aan. Wel ben ik met haar op buitenrit geweest hoor, maar wel met iemand ernaast, maar echt ontspannend noem ik dat niet voor mij :P

Sherivey
Berichten: 8635
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:45

Gewoon een paard waarmee het goed klikt. Er is niet een bepaald ras wel of niet geschikt vood buitenritten.

Goede training/ opvoeding doet ook een hoop.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:45

Een ervaren springpaard, die hebben vaak echt al de gekste dingen gezien.
De makste braafste beesten die ik ken zijn eigenlijk allemaal springpaarden die net niet genoeg vermogen hebben en daarom weg gaan.

Avalanche

Berichten: 15991
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:08

ikke schreef:
Sorry, maar jouw vooroordeel is al net zo kortzichtig als alle andere posts die paard-specifieke eigenschappen toeschrijven aan een ras.

Ik gebruik veel woorden als 'vaak' 'over het algemeen'. Deze woorden suggereren dat het niet altijd zo is, maar vaak. Nuance is een ding :) jammer dat je dat even miste.

Ik ben me ervan bewust dat ieder paard uniek is.

Maar als je specifiek gaat voor een recreatiepaard, denk ik dat het ene ras beter geschikt is als het andere. Ik begrijp werkelijk niet wat daar kortzichtig aan is.
ikke schreef:
Merries zijn vaak wat scherper en houden je eerder een spiegel voor maar als jij in die spiegel durft te kijken, kom je met een merrie verder.....

Ik heb alleen maar merries....... ook daar ben ik me bewust van.

Sherivey
Berichten: 8635
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:10

Omdat je niet van een bepaald ras kan zeggen dat ze geschikt zijn voor buitenritten.

Wat maakt in jouw ogen een bepaald ras geschikter voor een buitenrit dan het andere ras?

Avalanche

Berichten: 15991
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:12

Waarom kan ik dat niet zeggen? Ik kan toch ook prima zeggen dat het ene ras geschikter is voor topsport dressuur dan het andere? Of springen?