Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8636
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:15

Maar waarom is willekeurig ras dan geschikter voor recreatie?

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:29

Die vraag heb ik toch beantwoord? Niet ieder ras is geschikt voor elke discipline. En overal zijn uitzonderingen.

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:31

Avalanche81 schreef:
Waarom kan ik dat niet zeggen? Ik kan toch ook prima zeggen dat het ene ras geschikter is voor topsport dressuur dan het andere? Of springen?

Omdat het niet waar is.

Noem een ras en je krijgt voorbeelden die wel en niet geschikt zijn, lees bovenstaande berichten.

Het verhaal van Daphara herken ik van soortgelijke verhalen van een grote rijstal met Shires in het Lake-district. Niet iedereen past op bij elke Shire.

Ik heb twee paarden, een NL-Appie en een Illegale KWPN-er. Ik heb twee bijrijdsters bij deze paarden.
Jonge meiden als het zijn, ruilen ze weleens van paard om elke keer weer tot de conclusie te komen: nee, dat is het niet, ik blijf bij "mijn" paard.
Ze rijden beide paarden maar als je ze het op de man (vrouw) af vraagt, geven ze de voorkeur aan "hun" paard.

Mijn instructrice heeft een KWPN-er die beoordeelt werd als "staatsgevaarlijk" door mensen die doorgaans serieus weten waar ze het over hebben. Ik ben echt geen ster-ruiter maar ik ben half NL doorgestuiterd met dat paard en me nooit een seconde onveilig gevoeld.

Guusje was dan wel bekend maar zeker niet de enige Fjord in het Z-dressuur. Dat ze meerdermalen een andere Fjord voor zich moest dulden in de uitslagenlijst, haalde nooit de pers maar het gebeurde wel.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:33

ikke schreef:
Omdat het niet waar is.

Noem een ras en je krijgt voorbeelden die wel en niet geschikt zijn, lees bovenstaande berichten.

En waar exact ontken ik dat? Ik wil best met je in discussie hoor, maar niet over dingen die ik in de eerste plaats niet gezegd heb.

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 23:37

Waaw, hoeveel mooie suggesties en tips mag ik hier wel lezen!
Voor alle duidelijkheid, ik heb heel wat verschillende paarden gereden, maar steeds paarden van anderen die gewend waren om buiten te rijden.
Tot ik zelf een eigen paard aankocht, die heel wat tijd nodig had vanwege de verhuis en integratie in de kudde. Ik had dat paard vooraf een aantal keren op de piste gereden en de klik was er. En ook in de stal en op de piste bij de nieuwe stal had ik er veel plezier aan
Maar eens buiten was het veel minder. In eerste instantie wandelen aan de hand met veel spanning, uiteindelijk beterde dat wel. Rijden in de bekende omgeving, ook wel oké, zelfs op straat in het verkeer, maar toch sprong hij regelmatig opzij, schrikken van de kleinste verandering, zich draaien, enz Het was bij momenten gevaarlijk geworden. 6 maanden hebben we er op gewerkt, ook andere ervaren ruiters ondervonden hetzelfde. Uiteindelijk is het paard terug gegaan naar de vorige eigenaar.

Jullie uitleg bevestigt het wat: opvoeding en karakter spelen een grote rol.
Maar hoe kan je bij aankoop die opvoeding of dat karakter gaan inschatten? Het lijkt me een lucky shot te moeten zijn… of niet?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:53

kattyvds schreef:
Maar hoe kan je bij aankoop die opvoeding of dat karakter gaan inschatten?

Voerbal in de stal leggen


Het staat eigenlijk los van dit onderwerp en ook los van potentie, maar wij vonden de 'voerbal-test' al meteen een indicatie geven van het karakter en de intelligentie van een paard. De timide paarden met weinig intelligentie dachten meteen 'jammer, hij werkt niet meer' als de bal in een hoek was gerold en gaven de moed op, al zat de voerbal nog vol. De ongeduldige paarden smeten de bal overal heen (brokken vlogen door de lucht) en sloegen hard op de bal omdat het ze niet snel genoeg ging. De slimmere paarden hadden een systeem om met zo min mogelijk inspanning zo veel mogelijk beloning te krijgen. Van paarden die in rechte banen heen en weer liepen met de bal en zo stofzuigend heel snel alle brokjes eruit hadden tot paarden die de bal met gat naar beneden leggen en er een beetje mee wiebelen. Die laatste manier zorgde ervoor dat ze binnen een minuut alle brokken eruit hadden zonder een stap te verzetten. }:0

bron: _Lorette_ @ [F-AM] Kletstopic dressuurfokkerij


Emmer in de bak zetten

[VVDD] Verschil tussen trainen Rarebier en Maflinger

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:57

kattyvds schreef:
Waaw, hoeveel mooie suggesties en tips mag ik hier wel lezen!
Voor alle duidelijkheid, ik heb heel wat verschillende paarden gereden, maar steeds paarden van anderen die gewend waren om buiten te rijden.
Tot ik zelf een eigen paard aankocht, die heel wat tijd nodig had vanwege de verhuis en integratie in de kudde. Ik had dat paard vooraf een aantal keren op de piste gereden en de klik was er. En ook in de stal en op de piste bij de nieuwe stal had ik er veel plezier aan
Maar eens buiten was het veel minder. In eerste instantie wandelen aan de hand met veel spanning, uiteindelijk beterde dat wel. Rijden in de bekende omgeving, ook wel oké, zelfs op straat in het verkeer, maar toch sprong hij regelmatig opzij, schrikken van de kleinste verandering, zich draaien, enz Het was bij momenten gevaarlijk geworden. 6 maanden hebben we er op gewerkt, ook andere ervaren ruiters ondervonden hetzelfde. Uiteindelijk is het paard terug gegaan naar de vorige eigenaar.

Jullie uitleg bevestigt het wat: opvoeding en karakter spelen een grote rol.
Maar hoe kan je bij aankoop die opvoeding of dat karakter gaan inschatten? Het lijkt me een lucky shot te moeten zijn… of niet?

Door bij aankoop de onhandige sukkel uit te hangen. Wapper per abuis met je jas, snuit iets te enthousiast je neus, ritsel onverwacht met een stukje kraakplastic dat je "toevallig" in je jas hebt zitten.

Maar vooral: KIJK! let op hoe het paard zich gedraagt; op stal, tijdens het voorrijden; als je "opeens" je knal-oranje jas op de bakrand legt, naar andere paarden.

Maar het aller belangrijkste: kruipt ie vrijwillig in je binnenzak?!
Jij kunt wel een klik met het paard voelen, maar het paard ook met jou?

@RR: jij bent echt in-slecht }>

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 00:05

ikke schreef:
@RR: jij bent echt in-slecht }>

Valt mee, redelijk geheugen en de zoekfunctie van Bokt doet de rest ;)


Maar toch: de Haflinger van mijn vrouw zal door roeien en ruiten gaan om bij de voeremmer te komen. Dezelfde emmer hangt al weken in de stal van mijn dressuurmiep, als ik die eruit haal om schoon te maken en nieuwe slobber aan te maken deinst ze nog achteruit alsof die emmer haar op zal vreten 8)7

Dat gezegd: ik neem haar liever mee naar buiten dan mijn vorige paard. Daar kon je in de bak letterlijk een kind op zetten, maar als buiten iets niet aan stond moest je van goede huize komen om dat paard onder controle te houden. Dat is verrassend genoeg met madam achterelkeboomkaneenwolfzitten een heel stuk makkelijker.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 00:51

kattyvds schreef:
Waaw, hoeveel mooie suggesties en tips mag ik hier wel lezen!
Voor alle duidelijkheid, ik heb heel wat verschillende paarden gereden, maar steeds paarden van anderen die gewend waren om buiten te rijden.
Tot ik zelf een eigen paard aankocht, die heel wat tijd nodig had vanwege de verhuis en integratie in de kudde. Ik had dat paard vooraf een aantal keren op de piste gereden en de klik was er. En ook in de stal en op de piste bij de nieuwe stal had ik er veel plezier aan
Maar eens buiten was het veel minder. In eerste instantie wandelen aan de hand met veel spanning, uiteindelijk beterde dat wel. Rijden in de bekende omgeving, ook wel oké, zelfs op straat in het verkeer, maar toch sprong hij regelmatig opzij, schrikken van de kleinste verandering, zich draaien, enz Het was bij momenten gevaarlijk geworden. 6 maanden hebben we er op gewerkt, ook andere ervaren ruiters ondervonden hetzelfde. Uiteindelijk is het paard terug gegaan naar de vorige eigenaar.

Jullie uitleg bevestigt het wat: opvoeding en karakter spelen een grote rol.
Maar hoe kan je bij aankoop die opvoeding of dat karakter gaan inschatten? Het lijkt me een lucky shot te moeten zijn… of niet?


Als jezelf de tijd of kunde niet hebt om het buitenrijden aan te leren zou je dus op zoek moeten naar een ervaren buitenrijdpaard. :)
Maak bij het bekijken ook een proefrit buiten. Merk je ook of het paard makkelijk alleen van het erf af gaat etc.

Een ras specifiek voor buitenrijden is moeilijk aan te wijzen. Met vrijwel ieder paard zou het bij een juiste opleiding moeten kunnen.

Ik ben altijd erg enthousiast over dravers als recreatiepaard. Voorwaarts, werkwillig, gevoelig maar meestal wel koel in het hoofd.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 08:07

Als je wil weten of een paard buiten braaf is bij jou, zul je als je gaat kijken ook met het dier naar buiten moeten. Lijkt me ook geen gekke gedachte, dat wanneer je er onbezorgd mee buiten wil rijden, je dan niet alleen in de rijbaan wil oefenen.
Wanneer je een springpaard wil voor in de sport, wil je ook bij het proefrijden weten hoe dat gaat, waarom dan niet als je een buitenrijdpaard zoekt?

Er staan hier heel uiteenlopende tips, en ervaringen, waardoor je wel kunt lezen dat het weinig zegt wat voor ras of type je koopt.

Vriendin van mij heeft al meerdere echt superleuke tuigers gehad die ook echt doodbraaf buiten zijn, maar ook daar zitten heel wat hectische dieren tussen.
Op de manege vroeger hadden we ook regelmatig een tuiger in de les en ik herinner mij daar ook erg leuke brave types tussen zitten.

Zelf heb ik een haflinger die in het bos makkelijker te rijden is dan in de baan (en die heb ik helemaal niet proefgereden, want die was net aan zadelmak, maar de rest moest nog komen, daar ben ik gewoon zodra het stuur en de rem het een beetje deden mee het bos in gegaan en dat vonden we beiden prima), maar met een haflinger ga je niet de 1,65 halen die je graag wil hebben.

Kortom, vraag bij het zoeken na hoe een paard buiten is, of zoek gericht op advertenties waar bij staat dat het paard buiten fijn te rijden is en zorg dat je een rondje buiten kunt proefrijden als de eerste klik er op stal en in de rijbaan is.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 08:19

Sowieso inderdaad buiten proefrijden.
Een paard echt goed opleiden voor recreatie is een vak apart waar jaren overheen gaan.
Maak niet de fout dat je als onervaren ruiter een goedzak wel even buiten geschikt maakt. Je zult verbaasd staan hoeveel goedzakken een formule 1 auto bijhoudem als ineens naast je de beregening aanslaat op het land. Ook ik het alleen van het erf wegrijden iets waar je bewust mee aan de gang moet. Er ziin ontzettend veel brave dieren die dat eerst 5x braaf doen maar niet de juiste signalen krijgen van de ruiter en dan de 6e keer op 2 benen staan.
Heel veel ruiters gaan bewust of onbewust moeilijke situaties uit de weg wat betekend dat ook veel paarden die geadverteert staan als buiten braaf in de praktijk nog nooit ervaring hebben gehad met tunnels, bruggen, wilde zwijnen, groot verkeer dat kangs je komt denderen etc.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 02-11-21 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 08:20

EmptyWords schreef:
Ook kwpn, nrps en bwp kunnen fijne betrouwbare paarden om mee naar buiten te gaan.

Ik zou me niet blind staren op ras. Ga buiten de bekende lijnen kijken. Er zijn zat fokkers die gaan voor fijne rijpaard ipv de volgende kampioen.


Mee eens :)

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 08:48

Elk paard zolang het maar geen heethoofd in de kop is en goed verkeersmak en opgevoed. Denk dat je daar geen ras aan vast kunt knopen. Weet nog wel van toen we op een pensionstal stonden met de paarden dat er mensen waren met 2 sobere rassen, 1 een heethoofd en de ander de rust zelf, eigenaars hadden er toen friezen, ook daar veel verschillen in de paarden, heb zelf altijd kwpn-ers gehad, over het algemeen best wel heethoofden, de laatste was ook de rust zelf.

Sherivey
Berichten: 8636
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 09:07

Nog een tip als je voor een paard gaat kijken: check ook hoe verkeersmak ie is.

Zal de eerste niet zijn die aan het bos gestald staat, superbraaf is in het bos, maar vervolgens in de polder verandert in een nerveus vat buskruit omdat daar veel (landbouw)verkeer rijdt of de kassen een raar geluid maken.

Andersom overigens ook. Paarden die in de polder alles gewend zijn, maar in het bos van ieder ritseltje wegvliegen, of gewoon onrustig zijn omdat ze ineens 'opgesloten' zitten

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 09:08

Sizzle schreef:
Heel veel ruiters gaan bewust of onbewust moeilijke situaties uit de weg wat betekend dat ook veel paarden die geadverteert staan als buiten braaf in de praktijk nog nooit ervaring hebben gehad met tunnels, bruggen, wilde zwijnen, groot verkeer dat kangs je komt denderen etc.


Dat is ook nog een ding inderdaad :j

Braaf buiten is ook erg afhankelijk wat voor buiten het paard gewend is. Buiten kan vanaf stal of de trailer meteen het bos in zijn maar ook langs een drukke 80-weg met veel verkeer.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 09:17

Ik heb een pittige merrie uit Heartbreaker (BWP dus) waar ik geweldig mee kan buiten rijden, alleen of in groep. Dit heeft veel training gekost. Ga voor een goed getraind en ervaren paard, niet voor een bepaald ras.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 09:20

Sizzle schreef:
Een ervaren springpaard, die hebben vaak echt al de gekste dingen gezien.
De makste braafste beesten die ik ken zijn eigenlijk allemaal springpaarden die net niet genoeg vermogen hebben en daarom weg gaan.

Kan me daar wel in vinden :j
No-nonsens opvoeding hebben die gehad. Alles zo ongeveer wel gezien.
Groot verkeer op smalle wegen, dat zou ik persoonlijk dan nog willen testen. Maar hoef je daar met je paard al niet over is dat ook overbodig natuurlijk :D

edit: lees nu verder en zie dat ik spuit 11 ben :o

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 09:25

De ene heeft het gewoon in zich en de ander niet, onafhankelijk van ras.

Mijn tip zou ook zijn: ga bij het proefrijden, buitenrijden en zoek situaties op die zelf ook tegen bent gekomen met je andere paard. Het liefst alleen met het paard en de verkoper erbij op de fiets zodat het paard niet op een ander paard leunt.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 09:27

Het scheelt denk ik ook wel als je als ruiter zelfverzekerdheid uitstraalt en rust of dat je al in het zadel zit met geknepen billen, je paard voelt dat toch aan en neemt het vaak van je over.

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 10:00

meggiemeg schreef:
Het scheelt denk ik ook wel als je als ruiter zelfverzekerdheid uitstraalt en rust of dat je al in het zadel zit met geknepen billen, je paard voelt dat toch aan en neemt het vaak van je over.

Zelfzeker en rustig ben ik echt wel! Schrik heb ik totaal niet. Maar ik ga niet zeggen dat ik technisch perfect ben…. dat is het net: ik wil gewoon ontspannen en recreatief rijden, geen dressuurproef winnen :)

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 10:10

Ik onthou hieruit toch heel wat mooie tips! Ik maak een lijstje als spiekbriefje als ik ga kijken :) Hartelijk dank!

Anderzijds ondervind ik dat de snelbeslisser bij de verkoper steeds de voorkeur krijgt, terwijl ik net de tijd zou moeten krijgen om oa jullie tips uit te testen. Vorige week nog vroeg ik om een 2de bezoek de dag nadien, maar ‘s avonds kreeg ik dan de melding dat het paard verkocht was. Het zegt veel over de verkoper, dat wel, maar zo heb ik al een aantal leuke paarden laten gaan.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 10:20

Alles valt en staat met het karakter van het paard.

Toen ik een paard zocht ben ik niet gaan kijken naar ras of kleur.
Maar op mijn lijstje stond:
-Braaf (Hoede geen dooie te zijn, maar wel betrouwbaar)
-goed karakter
-Groot genoeg voor mijn man en mij. Mijn man is 1.96m en ik 1.76m

Het is uiteindelijk een tinker van 1,60 geworden.
En van te voren nooit gedacht een tinker te gaan kopen.
Stond vroeger samen met dravers, Friezen, bonte paarden en schimmels op mijn lijstje van paarden die we niet wilden hebben. Nooit spijt van gehad haar te kopen.
Goed papier was ook niet belangrijk, want dat zegt niets over het paard zelf. (al kun je soms wel al een beetje het karakter inschatten met sommige mixen van bloedlijnen)

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:09

kattyvds schreef:
Hallo,

Stilaan ga ik op zoek naar een nieuw paardje. Ik ben gewend om te rijden met een BWP/KWPN maar het probleem is dat ze gefokt worden om in wedstrijden te presteren en dus hoog in het bloed zitten.
Ik zoek een betrouwbaar, rustig paard met de grootte en uitstraling van zo’n BWP of KWPN :) :*
Maar dus bomproof te krijgen, om buiten te rijden, veelal alleen
Nee, geen tinker , te robuust (zware rugpijn overgehouden van galop). Een Freiberger, prachtig paard maar helaas te klein, ik zoek minimaal 1m65
Naar welk ras raad je me aan eens te kijken? Of welke kruising?

Waarom een Freiberger te klein
Het zijn in stokmaat kleinere paarden , maar super dapper en een heerlijk buiten rijdt paard .
Doordat ze wat ronder gebouwd zijn zeker geschikt voor volwassen ruiters

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:22

Er staan hier in het topic al heel veel goede tips :-)

Wat al genoemd is: goed opletten bij proefrijden, je jas even over het hek hangen bijvoorbeeld. Ook goed opletten hoe de verkoper dingen doet en daar doorheen prikken. Als buitenrijden niet mogelijk is kijk of je bij het proefrijden bijvoorbeeld een rondje buiten kunt uitstappen.

Als je een braaf buitenrij paard zoekt dan moet je dat ook kunnen testen of in elk geval voldoende vertrouwen hebben in het paard dat dit wel goed zal komen als het paard bij jou staat.

goldyc

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:32

Ik zou idd het paard in kwestie buiten ook uitproberen.
'braaf buiten' is ook maar relatief; als ik met mijn paard buiten ga wandelen, moeten we eerst een heel stuk over een 80km/h baan. Compleet met een viaduct over de snelweg, vrachtwagens, motorrijders,... tractoren en gigantische dorsmachines op smalle wegen, ook check. Mijn paard is ook braaf in het bos. Dat was ze al toen ze er 4 was. Toen was ze echter nog lang niet zo braaf en rustig als ze een vrachtwagen of tractor zag als nu en ik zou haar toen geen braaf buitenrijpaard genoemd hebben. Maar ja, als je nooit op de baan gaat met je paard en enkel in het bos wandelt, dan weet je misschien niet eens hoe je paard reageert op groot verkeer.

Een goed buitenrijpaard is in mijn ogen niet per sé een paard dat van 'niks' schrikt; maar een paard dat als het schrikt, een relatief beheerste schrikreactie heeft (bv, stilstaan, of twee drafpassen naar voren), en vervolgens snel weer kalm is en er niet in blijft hangen, zodat je veilig verder kan. Een paard kan perfect pomproof lijken in zijn vertrouwde wandelomgeving, omdat het die omgeving gewend is, maar van alles schrikken in een nieuwe omgeving. Dat is ook iets waar je rekening mee moet houden als je gaat testen.