Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 6 [ 127 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

 
Profiel   

Karakter is denk ik belangrijker.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 12:00 



 
Profiel   

Maar heet zegt helemaal niks over betrouwbaar. Mijn hete merrie vroeger, was super betrouwbaar.

Mijn brave sul, schrok veel vaker en wat uitgebreider.

Maar van alle paarden die we altijd zo mee naar buiten nemen, heb ik echt nog nooit een paard gehad die er vandoor gingm gevaarlijk werd etc.
En kennissen die ook veel buitenrijden en ook met een nieuw/ander paard dat altijd weer doen, lopen ook nooit tegen dat soort problemen aan.

Heb op een stal gewerkt met sportpaarden en die werden juist veel buiten gereden, met name in het begin. Juist recht toe, recht aan en overal aan wennen.

Maar heb ook op stallen gestaan en gewerkt waar met bladblazers werd gewerkt, Dat was dan elke dag standaard en de paarden waren het goed gewend. Was de baas er, waren de bladblazers opeens een probleem, lees smoes waarom ze niet met hun paard over het erf konden lopen, niet konden rijden etc.

Ik reed vroeger met oortjes en muziek in het bos. Niet hard dat ik niks hoorde, maar in het bos kwamen geen auto's etc. Dan zeiden mensen; maar dan hoor je niet waar ze van kunnen schrikken. Nee? En dat maakt geen enkel verschil. Juist omdat ik niet met van alles bezig was of ben is die spanning er niet.

En mensen maken veel van niks. We hadden kennissen die met hun eigen paard niks durfde. Paard had ooit eens rodeo in de bak gedaan.
Ze gingen wel mee op onze paarden door het bos, waar mn jonge ruin nog niet gek veel gewend was en ook wat wisselvallig karakter had. Maar in de groep en de goede ervaringen ervoor durfden we het wel aan. Ik koos zelf voor mn doorgewinterde ruin, juist omdat ik dan de stabiele factor ben in d egroep en dat goede invloed heeft.
Merrie reageerde eerst op de onzekerheid, maar we hebben doorgezet en ging super.

Toen we hun paard op stal kregen zijn we gelijk naar buiten gegaan. Eerste stuk over fietspad, langs de weg, langs een drukke camping, parkeerplaats etc etc.
Hij deed wat bambi op elke boomstronk, maar juist als je ontspannen zit, kan je goed mee gaan in de beweging.
En de 2e rit met mn man erop en een galopje voorop, verdwenen ze in de bosjes. Als je daar heel veel van maakt, worden dat misschien problemen.

Zelf vind ik het wel fijn als ik een klik heb met een paard, maar de rest komt vanzelf. Mijn merrie die wat meer karakter heeft is juist buiten veel meer ontspannen dan in de bak. Dus juist om een band en vertrouwen op te bouwen, doen we dat dan vaker.

Persoonlijk vind ik ook niet dat er buiten meer risico's zijn dan in een bak. Heb overal nare vallen en ongelukken gezien, maar meeste, of naarste toch wel in een bak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 13:10 



 
Profiel   

kattyvds schreef
meggiemeg schreef
Het scheelt denk ik ook wel als je als ruiter zelfverzekerdheid uitstraalt en rust of dat je al in het zadel zit met geknepen billen, je paard voelt dat toch aan en neemt het vaak van je over.

Zelfzeker en rustig ben ik echt wel! Schrik heb ik totaal niet. Maar ik ga niet zeggen dat ik technisch perfect ben…. dat is het net: ik wil gewoon ontspannen en recreatief rijden, geen dressuurproef winnen :)


Dan komt het met de overgrote meerderheid van de paarden wel goed. Mijn ervaring is dat de paarden bijna allemaal graag op buitenrit gaan. Ikzelf ga met al mijn paarden op buitenrit, in 99 % van de gevallen alleen. De eerste keren vraag ik mijn vrouw om een blokje om mee te fietsen en dan breid ik ons rijterrein beetje voor beetje uit.
Het ene paard heeft natuurlijk wel en ander karakter dan het andere. Ras heeft er maar een beetje mee te maken. Je moet het paard gewoon uittesten en dan ervoor gaan en volhouden.

Je mag natuurlijk niet verwachten dat het paard mechanisch wordt. Het is en blijft een levend wezen met eigen gevoelens, instinct en ideeën. Eens schrikken of ergens bang van zijn hoort er gewoon bij. Als je dan gewoon door zet, worden jullie echt een goede combinatie.

Mijn ervaring is dat bet minder afhangt van je paard dan van jezelf als ruiter. Je hebt ook niet zoveel keuze. Eenmaal je het paard gekocht hebt, is de teerling geworpen. Vanaf dat moment is het aan jou om er mee om te leren gaan.

Sommige gevaarlijke situaties moet je vermijden, vind ik. Je zult me niet zien rijden langs een expressweg en voor landbouwvoertuigen ga ik netjes aan de kant, llefst op een oprit.

En verder helpt rijtechniek natuurlijk ook. Een beetje dressuur is leuk meegenomen. Je kunt nooit te veel.
- je wil gewoon ontspannen en recreatief rijden... prima, ideaal ... zolang dat geen verbloeming is van het feit dat je alles verkeerd doet, maar toch op buitenrit wil. Gelukkig schreef je al dat dit niet zo is.
- als je het paard voortdurend tegengestelde signalen geeft, is het logisch dat het jou niet vertrouwt in moeilijke situaties.
- als je zit en gewicht juist inzet, en je al half weg de oplossing.
- als je het paard kunt stellen en buigen, weg van het enge voorwerp, helpt het veel.
- als je het onzekere paard goed aan het werk zet, zijn ze met jou bezig in plaats van met de omgeving. Sommige paarden worden gewoon onzeker als ze zelf moeten beslissen dat iets te vertrouwen is.

Veel plezier met je zoektocht en vooral met het proces dat erna komt, een combinatie worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 14:52 



 
Profiel   

meest geschikte paard bestaat niet.

De ruiter moet het doen, dus kies een paard waar jij vertrouwen in hebt en die jouw vertrouwt.
Waar jij mee kan werken en je het prettigst op voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 15:04 



 
Profiel   

Precies.

Je kan beter zeggen; ik zoek een goed doorgereden paard, dat fijn aan de hulpen staat en wat heeft gezien en meegemaakt.

De paarden die ik voor mn neus in het niet heb zien verdwijnen waren de koudbloeden die weinig tot niet gereden en getraind werden. Is niet erg, kunnen braaf zijn. Maar het is vreselijk hoe de ruiter er dan aan trekt en hangt en er geen enkele reactie komt.

Als mijn ene ruin bij een zandpad begomn te hupsen, wat geheel mijn schuld was, gaf ik juist been. Mensen vroegen dan waarom ik hem dan nog been durfde te geven.
Of je pakt wat oefeningen op. En gaf daarna altijd ontspanning terug.

Maar zie nog steeds teveel mensen met onwijze bitten en hulpteugels rijden buiten. Dat kan toch ook niet leuk en ontspannen zijn. En het werkt ook niet echt. Als ze gaan, dan gaan ze echt wel.
Maar de "gereden" paarden lijken vaak meer bij de les te blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 17:07 



 
Profiel   

meggiemeg schreef
Dan komt het met de overgrote meerderheid van de paarden wel goed. Mijn ervaring is dat de paarden bijna allemaal graag op buitenrit gaan. Ikzelf ga met al mijn paarden op buitenrit, in 99 % van de gevallen alleen. De eerste keren vraag ik mijn vrouw om een blokje om mee te fietsen en dan breid ik ons rijterrein beetje voor beetje uit.
Het ene paard heeft natuurlijk wel en ander karakter dan het andere. Ras heeft er maar een beetje mee te maken. Je moet het paard gewoon uittesten en dan ervoor gaan en volhouden.

Je mag natuurlijk niet verwachten dat het paard mechanisch wordt. Het is en blijft een levend wezen met eigen gevoelens, instinct en ideeën. Eens schrikken of ergens bang van zijn hoort er gewoon bij. Als je dan gewoon door zet, worden jullie echt een goede combinatie.

Mijn ervaring is dat bet minder afhangt van je paard dan van jezelf als ruiter. Je hebt ook niet zoveel keuze. Eenmaal je het paard gekocht hebt, is de teerling geworpen. Vanaf dat moment is het aan jou om er mee om te leren gaan.

Sommige gevaarlijke situaties moet je vermijden, vind ik. Je zult me niet zien rijden langs een expressweg en voor landbouwvoertuigen ga ik netjes aan de kant, llefst op een oprit.

En verder helpt rijtechniek natuurlijk ook. Een beetje dressuur is leuk meegenomen. Je kunt nooit te veel.
- je wil gewoon ontspannen en recreatief rijden... prima, ideaal ... zolang dat geen verbloeming is van het feit dat je alles verkeerd doet, maar toch op buitenrit wil. Gelukkig schreef je al dat dit niet zo is.
- als je het paard voortdurend tegengestelde signalen geeft, is het logisch dat het jou niet vertrouwt in moeilijke situaties.
- als je zit en gewicht juist inzet, en je al half weg de oplossing.
- als je het paard kunt stellen en buigen, weg van het enge voorwerp, helpt het veel.
- als je het onzekere paard goed aan het werk zet, zijn ze met jou bezig in plaats van met de omgeving. Sommige paarden worden gewoon onzeker als ze zelf moeten beslissen dat iets te vertrouwen is.

Veel plezier met je zoektocht en vooral met het proces dat erna komt, een combinatie worden.


Ik beaam volledig wat je zegt! Thxs!

Stilaan het terrein uitbreiden is een goede tip en ga ik zeker doen, eens ik mijn maatje gevonden heb.
Maar dan zijn we ook wel nog ver weg van het paard op te laden en ergens naar toe te rijden voor een rit…

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 17:47 



 
Profiel   

Natuurlijk.
Neem je tijd bij de opbouw. Elke stap die jullie samen zetten is een overwinning! Geniet van.
Tegen dat je met dat paard je eerste paar rijlaarzen versleten hebt, zal het wel lukken.

Persoonlijk vind ik de weg er naar toe veel boeiender dan het eindresultaat.
Als je een automatic gevoel krijgt, wordt een wandeling maar saai. Dan kan je even goed gaan mountainbiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 08:15 



 
Profiel   

koend schreef
Als je een automatic gevoel krijgt, wordt een wandeling maar saai. Dan kan je even goed gaan mountainbiken.

:D :D :D

Bedankt om je ervaringen te delen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 19:04 



 
Profiel   

Mijn KWPN van 1.80 durf ik rustig met een kind op bosrit te sturen hoor. Met een juiste opvoeding kun je veel paarden mak maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 23:02 



 
Profiel   

Matheno schreef
Mijn KWPN van 1.80 durf ik rustig met een kind op bosrit te sturen hoor. Met een juiste opvoeding kun je veel paarden mak maken.

Kan je een ouder paard, bijvoorbeeld ouder dan pakweg 16 jaar, ook nog een juiste opvoeding geven? Of wordt het hier al wat moeilijker om die “verkeerde” opvoeding recht te trekken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 10:01 



 
Profiel   

kattyvds schreef
Matheno schreef
Mijn KWPN van 1.80 durf ik rustig met een kind op bosrit te sturen hoor. Met een juiste opvoeding kun je veel paarden mak maken.

Kan je een ouder paard, bijvoorbeeld ouder dan pakweg 16 jaar, ook nog een juiste opvoeding geven? Of wordt het hier al wat moeilijker om die “verkeerde” opvoeding recht te trekken?

Duurt misschien wat langer, maar kan wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 10:03 



 
Profiel   

Zoals al vaak benoemd is... geen ras maar zoeken naar karakter.

Als je zelf angstig bent heb je niet alleen een gewone brave nodig.
De braafste, maar volgzame paarden kunnen ook zenuwachtig of angstig worden met een bang iemand op de rug. Sommige bom proof maar zeer dominante paarden, vinden de leiding overnemen en bepalen dan ook weer leuker dan zich richten op de rit:


Wat heb je dus nodig... een braaf beest die het buitenrijden ècht leuk vind. Volledig lak heeft aan wat jij op zijn rug voor emoties en spierspanning presenteert en gewoon zijn buitenritje lekker af maakt alsof jij er eigenlijk niet eens bent.

Nuchter, stabiel, vergevingsgezind en ook een tikje dominant genoeg met veel zelfvertrouwen om jouw angst signalen te negeren,en te doen wat hij denkt wat goed is.
Maar ook nèt volgzaam genoeg dat jij nog wel mag bepalen welke route je gaat lopen :')

Hoe kom je aan zo een, kopen van iemand die het zelfde type qua rijden is als jij.
Als er al een aantal jaar een wat angstige of afwachtende ruiter zonder problemen het bos mee door stuurt is de kans dat het paard ineens veranderd in een kijkerige draak kleiner dan wanneer je een brave koopt van een handige zelfverzekerde ruiter die de leiding pakt.

Dus goed zoeken en advertenties bekijken, ook veel bellen en echt eerlijk zijn in wat je zoekt en hoe je bent.
Dan heb je nog steeds geen 100% garantie, maar wel een hele grote kans op een passende combi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 10:15 



 
Profiel   

En lees in de advertentie wat er niet staat!

De nette versie:
https://www.bitmagazine.nl/instructie/p ... ntie/1824/

Maar er is ook een ongekuiste versie maar die vond ik zo snel niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 10:25 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Zoals al vaak benoemd is... geen ras maar zoeken naar karakter.

Als je zelf angstig bent heb je niet alleen een gewone brave nodig.
De braafste, maar volgzame paarden kunnen ook zenuwachtig of angstig worden met een bang iemand op de rug. Sommige bom proof maar zeer dominante paarden, vinden de leiding overnemen en bepalen dan ook weer leuker dan zich richten op de rit:


Wat heb je dus nodig... een braaf beest die het buitenrijden ècht leuk vind. Volledig lak heeft aan wat jij op zijn rug voor emoties en spierspanning presenteert en gewoon zijn buitenritje lekker af maakt alsof jij er eigenlijk niet eens bent.

Nuchter, stabiel, vergevingsgezind en ook een tikje dominant genoeg met veel zelfvertrouwen om jouw angst signalen te negeren,en te doen wat hij denkt wat goed is.
Maar ook nèt volgzaam genoeg dat jij nog wel mag bepalen welke route je gaat lopen :')

Hoe kom je aan zo een, kopen van iemand die het zelfde type qua rijden is als jij.
Als er al een aantal jaar een wat angstige of afwachtende ruiter zonder problemen het bos mee door stuurt is de kans dat het paard ineens veranderd in een kijkerige draak kleiner dan wanneer je een brave koopt van een handige zelfverzekerde ruiter die de leiding pakt.

Dus goed zoeken en advertenties bekijken, ook veel bellen en echt eerlijk zijn in wat je zoekt en hoe je bent.
Dan heb je nog steeds geen 100% garantie, maar wel een hele grote kans op een passende combi.


ikke schreef
En lees in de advertentie wat er niet staat!

De nette versie:
https://www.bitmagazine.nl/instructie/p ... ntie/1824/

Maar er is ook een ongekuiste versie maar die vond ik zo snel niet.

@c_alsemgeest Zoals reeds gezegd ben ik totaal niet angstig of gespannen, hoor :)

Bedankt voor jullie reactie; je kan wel eerlijk zijn in wat je zoekt, maar je weet nooit of de verkoper eerlijk is naar jou toe. Verborgen gebreken in gedrag, spanning of zelf fysiek kan je of zelfs een DA er niet altijd uit halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 13:10 



 
Profiel   

ikke schreef
En lees in de advertentie wat er niet staat!

De nette versie:
https://www.bitmagazine.nl/instructie/p ... ntie/1824/

Maar er is ook een ongekuiste versie maar die vond ik zo snel niet.

Bedoel je dit? :')

[PP] Zo moet je paarden-advertenties lezen (fun)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 14:42 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
ikke schreef
En lees in de advertentie wat er niet staat!

De nette versie:
https://www.bitmagazine.nl/instructie/p ... ntie/1824/

Maar er is ook een ongekuiste versie maar die vond ik zo snel niet.

Bedoel je dit? :')

[PP] Zo moet je paarden-advertenties lezen (fun)

Ja, die!

Ik wist dat ie bestond maar duidelijk niet goed genoeg gezocht.

De beschrijvingen zijn hier en daar misschien wat gezocht (voor de humor) maar in essentie is het wel hoe je advertenties moet lezen op wat er niet staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 15:15 



 
Profiel   

Ik heb een hele rustige lusitano (tevens ook tekoop) ze is super braaf op buitenrit, zowel alleen als met andere paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 15:17 



 
Profiel   

yarkayunda schreef
Ik heb een hele rustige lusitano (tevens ook tekoop) ze is super braaf op buitenrit, zowel alleen als met andere paarden

Wat voor paard is het; beschrijf d'r eens.

}>

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 15:27 



 
Profiel   

ikke schreef
Ja, die!

Ik wist dat ie bestond maar duidelijk niet goed genoeg gezocht.

De beschrijvingen zijn hier en daar misschien wat gezocht (voor de humor) maar in essentie is het wel hoe je advertenties moet lezen op wat er niet staat.


Wel super herkenbaar idd :')

Ik blijf hardop lachen als ik 'm lees _O-


ikke schreef
yarkayunda schreef
Ik heb een hele rustige lusitano (tevens ook tekoop) ze is super braaf op buitenrit, zowel alleen als met andere paarden

Wat voor paard is het; beschrijf d'r eens.

}>

:') :') :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 17:53 



 
Profiel   

kattyvds schreef
Matheno schreef
Mijn KWPN van 1.80 durf ik rustig met een kind op bosrit te sturen hoor. Met een juiste opvoeding kun je veel paarden mak maken.

Kan je een ouder paard, bijvoorbeeld ouder dan pakweg 16 jaar, ook nog een juiste opvoeding geven? Of wordt het hier al wat moeilijker om die “verkeerde” opvoeding recht te trekken?



Toevallig afgelopen februari een onwijs leuk paard gekocht van 16, maar in omgang ontzettend brutaal. Inmiddels is dat bijna helemaal over. ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 20:10 



 
Profiel   

Leuk Matheno! Ik ben nu heel benieuwd naar je paard :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 20:13 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Leuk Matheno! Ik ben nu heel benieuwd naar je paard :D


Deze hebben we in februari gekocht:


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 20:19 



 
Profiel   

Ohhhh wat een knap kind :D en wat een beer zeg :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 20:29 



 
Profiel   

Hihi, thanks. Hopelijk vindt TS ook snel een juiste match

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 20:37 



 
Profiel   

Matheno schreef
Hihi, thanks. Hopelijk vindt TS ook snel een juiste match

Heel leuk paardje, lijkt me! 8-)

Dankjewel, ik kijk rustig aan rond, niet dringend maar hopelijk uiterlijk februari-maart heb ik de juiste match gevonden. :)

Met de tips in deze topics kan ik heel wat verder! Dank aan elkeen die reageerde! +:)+ :wave:
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 10:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 6 [ 127 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen