Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Easy horse rescue centre Rojales

 
Profiel   

Hoi allemaal,
Zaterdagmiddag ben ik hier beland met man en dochter om te zien hoe 2 mensen -en een enkele vrijwilliger- 120 rescue paarden, ponies en ezels dag in dag uit een beter leven willen geven.

Er worden hier onder de spaanse zon helaas nog steeds paarden verwaarloosd achter gelaten en sinds 2008 stapt Ron na een melding van de politie in zijn oude auto met trailer en neemt het dier mee naar deze rescue. Onder de zorg van Sue krijgt dit paard nog een kans op een waardig bestaan. Dit is een heel beknopte versie van het goede werk wat zij doen.

Tijdens de Corona hadden zij nog genoeg handen die het vele werk licht maakte (want dan was reizen noodzakelijk en dus toegestaan) maar nu (o.a. door de Brexit waardoor veel Engelsen terug zijn naar Engeland) komen zij handen tekort.

Ons werk bestaat uit uitmesten, helpen voeren en aandacht geven. Vooral aan dat laatste hebben ze altijd wel behoefte.
[ img ]

Ons weekje helpen is een druppeltje op de gloeiende plaat. 29 ezels, 26 ponies en 65 paarden is uiteraard veel te veel om te behappen. Ron en Sue raken op leeftijd en dit 24/7 doen daar slijt je lichaam wel van.i
Zij kunnen geen ‘nee’ tegen in dier in nood zeggen. Daarom is het aantal ook zo absurd hoog. Het welzijn van dieren staan voorop maar er is nauwelijks doorstroming. Een redelijk okay paard wordt nog wel herplaatst, maar de meesten missen een oog of hebben andere fysieke klachten en blijven zo blijven ze dus groeien in aantal. Ik pieker hoe dit anders kan, wellicht kan Bokt meedenken? Er is ws weinig animo om in Nederland goede huizen voor ze te vinden, maar elk paardje, elke ezel of pony minder is een zorg minder hier.

Zij organiseren al allerlei middelen om geld binnen te krijgen via charity shops, go fund me, dus daar is goed over nagedacht. Mensen zijn ook welkom om mee te draaien en ter plaatse te verblijven€250 euro per week, voor een bed met gedeelde beschikking over douche en keuken.
Sue richtte zich vnl op de Engelsen maar misschien zijn er in Nederland ook wel mensen die graag onder de zon een paard komen knuffelen. Neem dan wel oordopjes mee tegen het gekukel van de hanen of de voorbij fladderende pauwen.

Het is een mooie ervaring, je kun je dag indelen zoals je zelf wilt en kunt en gezien het werk ben je meteen ook sportief bezig. Vandaag was het zo’n 25 graden. Het is ook heel goed voor je eigen mentale gesteldheid doordat het zinvol en leerzaam is. Ron en Sue delen graag hun kennis en vertellen trots over hun kudde. Er hangt een rustige sfeer, behalve dan bij de ezels-> daar zal ik morgen een filmpje van proberen te maken.

Op hun eigen website https://easyhorsecare.net/Facebook https://www.facebook.com/EasyHorseCareen tripadvisor https://www.tripadvisor.nl/Attraction_R ... lenci.html kun je alle informatie terugvinden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 22:47 



 
Profiel   

Jeetje zeg, die doorgezakte rug van dat paardje op de foto. Schandalig.
Wat lief dat die mensen zo hun best doen paarden op te vangen.
hoe kan dat nou dat in een land zo dichtbij zo met paarden wordt omgegaan? Ik kan me daar geen voorstelling van maken eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 09:00 



 
Profiel   

Er worden paarden gebruikt om drugspanden te verbloemen. Als ze verkassen laten ze de paarden aan hun lot over. Maar ook veel verhalen over Engelsen die hun dieren meebrengen en er dan niet meer voor kunnen zorgen. Verlaten maneges waar graatmagere paarden met kapotte pezen achterblijven. Pony’s die gekocht worden zonder know how waar uiteindelijk de halsters ingroeien. Onderweg zag ik zelfs nog een soort kennel langs de snelweg waar je gewoon een paard of hond kon kopen alsof het een broodje was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 21:51 



 
Profiel   

De ezels willen ook graag aandacht
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 19:09 



 
Profiel   

Wat een bijzondere plek zeg, en jeetje, die rug... poeh! Bijzonder werk doen Ron en Sue.

Herplaatsen lijkt me heel lastig, mogelijk dat collega's ideeën hebben? Bv Paard in Nood Spanje, of stichtingen in NL de paarden opvangen en weer herplaatsen (ik kom zo even niet op de namen). En er zijn vast ook niet Nederlandse organisaties die herplaatsen, mogelijk kun jij (of zij zelf) daarmee contact zoeken en ervaringen uitwisselen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 20:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen