Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

‘Angst’ voordat ik op rit ga.

 
Profiel   

Hoi

Ik hoop dat ik het goed ga beschrijven. Ik heb ‘angst’ voordat ik op buitenrit ga.

Als ik weet ik ga morgen op buitenrit dan krijg ik een knoopje in m’n maag. Wordt soort zenuwachtig. Waardoor ik snel de neiging heb om dan toch maar niet te gaan.

Ik heb meest makke paard ever.. heb hem al 16 jaar. Ja hij is 1x vandoor gegaan dit is al zeker 12 jaar geleden… en 1x mee gemaakt dat een vriendin van haar paard viel.. en paard vandoor ging waardoor de mijne (door z’n verlatingsangst) er ook als een idioot achter het paard aan wou, ik ben toen blijven zitten en uiteindelijk paard kwijt, werdt hij rustiger en daarna weer gevonden.

Het gekke vind ik.. dat ik alleen angst ervaar voordat ik ga, eenmaal met opzadelen en onderweg heb ik nergens last van maar ben wel altijd blij dat ik terug ben haha.

De ‘angst’ zenuwen is beetje vergelijkbaar als je voor eerst op wedstrijd gaat en je geen idee heb hoe je paard reageert.

Heeft iemand tips? Ik heb hierdoor regelmatig buitenritten afgezegd. Terwijl paard van mij super braaf is.

De angst komt ook beetje omdat stel dat er wat gebeurt dan loopt m’n paard daar los in t bos..

Heeft iemand tips hiervoor?

Soms denk hoe ga ik dat straks met mijn andere haf doen.. verschil is wel is dat hij geen verlatingsangst heeft en ik hem roep hij ook echt komt (is erg mens gericht) ook al weer je nooit hoe hij zal reageren in paniek

Ik vind zo knap hoe andere die soortgelijke wel eens mee maken dan wel gewoon weer gaan.. en ik.. ik blijf hangen.

Uiteraard ben ik afgelopen jaren wel op rit geweest maar die knoop voordat ik ga… die blijft.. en het gaat gewoon 99,9% van de ritten gaan goed.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 10:24 



 
Profiel   

Ik zou in elk geval gewoon gaan, zeker als je met twee bent. Zoals gezegd heb je een braaf paard en eens he op weg bent, heb je er geen last van. Overigens kan je er net zo goed afvallen in de bak als in het bos.
Wat kan helpen om zekerheid te hebben, is een tracker aan je zadel hangen en aan jezelf. Geef je vriend/moeder:… dan de app waarmee hij/zij de tracker kan volgen. Als er dan wat gebeurt, kan jij je paard terugvinden, en zij kunnen jou ook terugvinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 10:28 



 
Profiel   

Ik heb wel aan m’n zadel altijd zo tag hangen met z’n naam erop mijn nummer en nog een extra nummer van de stalbaas. (Ik geval dat ik val telefoon kapot is of ik bewusteloos ben)

Maar jou tip is ook erg fijn ja

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 10:41 



 
Profiel   

Ik geef het vooral mee omdat jouw schrik waarschijnlijk gericht is op ‘wat als’ , ‘way als ik val en mijn paard weg loopt, wat als ik val en ik lig daar en niemand kan me vinden?’ Dat soort dingen. Dat is ook logisch, dat je daar bang voor bent. Met zo’n tracker kan men zowel jou als je paard steeds terugvinden. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 11:03 



 
Profiel   

De 'wat als' en beren op de weg zien klinken heel bekend. Niet perse met buitenritten, maar gewoon altijd. :+

Ik loop voor iets anders bij de praktijkondersteuner en we proberen dit soort gedachten niet de overhand te laten krijgen. Wat voor mij goed helpt is gewoon echt in de spiegel zeggen dat ik het wel kan. Vaak kan ik het namelijk ook gewoon. Ben ook een vrij angstige ruiter en de gedachte 'ik kan altijd nog afstappen' helpt enorm. Maar vaak is dat inderdaad niet nodig. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 11:14 



 
Profiel   

Ik herken de angst die je beschrijft, die heb ik ook gehad voor iedere buitenrit. Mijn paard is wel eens schrikkerig en ik vond dat buiten erg spannend. Was ook altijd opgelucht om weer thuis te komen. Maar sinds we iedere week gaan is het veel vertrouwder en heb ik van de zenuwen vooraf geen last meer. Ik kan mijn paard nu ook beter voorspellen en vertrouw haar veel meer.

Het klinkt alsof jij maar af en toe op buitenrit gaat. Is het een idee om wat vaker te gaan, om wat meer gewenning en vertrouwen te creëren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 13:03 



 
Profiel   

Ik heb deze angst ook vaak. Hoewel hoe meer ik rijd hoe beter het word. Bij mij gaat het met name om vallen terwijl ik er al zeker 10 jaar niet meer van af gedonderd ben.

Voor mijn eigen jonge paard heb ik nu wel een body protector aangeschaft voor het zadelmak maken en dat geeft me wel veel rust. Ook dingen zoals klapbeugels helpen me erg zodat ik zeker weet dat ik niet kan blijven hangen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 13:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen