Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pony word te sterk op buitenrit

 
Profiel   

Hai mijn pony (18jaar) word heel erg sterk op buitenrit gewoon te sterk zeg maar dan zei iemand tegen mij dat ik een thiedeman teugel moet gebruiken maar ik ken dat niet zo goed en ik wil niet iets aanschaven en dat het geen nut heeft. Want ik wil meer buitenrijden want hij staat tegen over het bos gewoon lekker aan huis en het is zonde als ik bijna nooit het bos in kan :( en in de bak dat is een buitenbak naast de weg waar ook auto’s en fietsers enz. Zijn is hij liever lui dan moe. Dus in de bak is hij hartstikke braaf en doet hij niks. Dus iemand tips?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 11:57 



 
Profiel   

Ook buiten de bak aan het werk zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 12:12 



 
Profiel   

"Te sterk" vind ik altijd zo'n vage omschrijving. Alle paarden zijn sterk ;)
Wat gebeurt er op buitenrit, gaat hij er met je vandoor? Gehoorzaamt hij de hulpen niet meer? Is er verschil van of naar huis etc etc.
Hij is braaf in de bak naar je eigen zeggen, dus je zult moeten vinden wat precies de reden is voor het andere gedrag op buitenrit voor je er iets aan kan doen.
Als (als) het probleem is dat hij niet van huis wil, dan heeft Schiller een aardige methode om dat aan te pakken op een paardvriendelijke manier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 12:24 



 
Profiel   

Hulpteugels moeten een last resort zijn.

Heb je gekeken naar les? Instructeurs kunnen met veel meer helpen dan alleen in de bak rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 12:47 



 
Profiel   

Werken aan de basis, eerst in de bak, dan buiten. Het verschil tussen in de bak en buiten hoort niet zo groot te zijn.
In de bak moet je hem op een duidelijke maar positieve manier voorwaarts motiveren om hem vlotter te maken en op jou te laten letten, en daarnaast zelf leren om hem op je zit en evt. stem terug te nemen in tempo met alleen een lichte begrenzing aan de voorkant. En dan veel, heel veel overgangen rijden op die manier.
Buiten heel strikt zijn in je tempocontrole, maar wel zonder constante teugeldruk. Want hoe meer je op de teugel terug moet vallen om het tempo te controleren, hoe 'sterker'je paard zal worden.

Je zult dus vooral aan je eigen skills moeten werken. Ofwel goed les nemen.
Een thiedemann is symptoombestrijding, dat lost niks op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 12:59 



 
Profiel   

Wat voor pony is het?
Iemand kan wel zeggen, elke pony kan te sterk zijn, maar er zit wel verschil in.
Sommige zijn lui in de bak en gaan proberen uit te breken buiten de bak. Volgens mij vaak simpelweg omdat ze zo gauw mogelijk weer in de wei willen worden gezet om te grazen. Misschien is het goed om lange ritten te maken, en onderweg een keer een pauze en tijdje te laten grazen. Dat geeft een wat meer plezierig vooruitzicht voor de pony, onderweg ergens te mogen grazen. Ipv protesteren om gauw weer op de wei te kunnen staan eten.
Is maar een ideetje, hulpteugels zijn in elk geval niet meteen het antwoord op een zich sterk makende pony. Het kan er ook erger van worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 21:24 



 
Profiel   

Marigold schreef
Wat voor pony is het?
Iemand kan wel zeggen, elke pony kan te sterk zijn, maar er zit wel verschil in.
Sommige zijn lui in de bak en gaan proberen uit te breken buiten de bak. Volgens mij vaak simpelweg omdat ze zo gauw mogelijk weer in de wei willen worden gezet om te grazen. Misschien is het goed om lange ritten te maken, en onderweg een keer een pauze en tijdje te laten grazen. Dat geeft een wat meer plezierig vooruitzicht voor de pony, onderweg ergens te mogen grazen. Ipv protesteren om gauw weer op de wei te kunnen staan eten.
Is maar een ideetje, hulpteugels zijn in elk geval niet meteen het antwoord op een zich sterk makende pony. Het kan er ook erger van worden.


Het is een eigenwijze b pony die in de bak wel eens een klein bokje geeft omdat hij denkt dat hij mij er dan of krijgt wat hem in het begin is gelukt ook al bijna 4 jaar terug. Maar dat grazen onderweg ga ik zeker proberen wel een een plekje waar wel wat gras staat en niet heel veel gevaarlijke planten onkruid gebeure.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 09:57 



 
Profiel   

Weet je zeker dat het een 'bokje' is om jou eraf te gooien en niet dat hij ergens in zijn lichaam last van heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 10:10 



 
Profiel   

Shenavallie schreef
Weet je zeker dat het een 'bokje' is om jou eraf te gooien en niet dat hij ergens in zijn lichaam last van heeft?


Ja

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 10:12 



 
Profiel   

Wanneer word de pony sterk? Is dat al in stap of als je wilt gaan draven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 10:15 



 
Profiel   

Aan het werk zetten buiten
Overgangen rijden
Mini gebroken lijnen maken
Kan je bv sla ommen doe dat
Verzin figuren
Zo blijf jij je pony voor blijven oefenen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 10:16 



 
Profiel   

Linnie050 schreef
Aan het werk zetten buiten
Overgangen rijden
Mini gebroken lijnen maken
Kan je bv sla ommen doe dat
Verzin figuren
Zo blijf jij je pony voor blijven oefenen


Oke! Dat ga ik ook proberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 10:19 



 
Profiel   

tylando schreef
Wanneer word de pony sterk? Is dat al in stap of als je wilt gaan draven?


In stap al

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 10:19 



 
Profiel   

Het klinkt misschien raar....maar een los teugeltje en verstand op nul brengt de drukste pony vaak tot rust.
Als het niet werkt kun je altijd nog voltes inzetten.
Maar bij alle paarden die ik bereden heb werkt een losse teugel het best.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 10:54 



 
Profiel   

mirim schreef
Het klinkt misschien raar....maar een los teugeltje en verstand op nul brengt de drukste pony vaak tot rust.
Als het niet werkt kun je altijd nog voltes inzetten.
Maar bij alle paarden die ik bereden heb werkt een losse teugel het best.


Klopt hier ook. Heb pittige welsh pony gehad en zodra je maar de teugels echt aannam, dan werd ie steeds feller.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 11:06 



 
Profiel   

tylando schreef
mirim schreef
Het klinkt misschien raar....maar een los teugeltje en verstand op nul brengt de drukste pony vaak tot rust.
Als het niet werkt kun je altijd nog voltes inzetten.
Maar bij alle paarden die ik bereden heb werkt een losse teugel het best.


Klopt hier ook. Heb pittige welsh pony gehad en zodra je maar de teugels echt aannam, dan werd ie steeds feller.

Goed advies, en al een paar keer gezegd. Op zit leren rijden en teugels zo veel mogelijk met rust laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 11:23 



 
Profiel   

tylando schreef
mirim schreef
Het klinkt misschien raar....maar een los teugeltje en verstand op nul brengt de drukste pony vaak tot rust.
Als het niet werkt kun je altijd nog voltes inzetten.
Maar bij alle paarden die ik bereden heb werkt een losse teugel het best.


Klopt hier ook. Heb pittige welsh pony gehad en zodra je maar de teugels echt aannam, dan werd ie steeds feller.


Oke! Zorg ik wel even dat me moeder of vader mee gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 11:25 



 
Profiel   

mirim schreef
Het klinkt misschien raar....maar een los teugeltje en verstand op nul brengt de drukste pony vaak tot rust.
Als het niet werkt kun je altijd nog voltes inzetten.
Maar bij alle paarden die ik bereden heb werkt een losse teugel het best.



Dit wilde ik ook al schrijven. Vaak zijn we eigenlijk zelf gewoon te sterk met onze handen en reageert het paard/pony juist daarop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 11:26 



 
Profiel   

hoe ben jij zelf buiten? Als je al spanning hebt of juist beetje hier van " Leuk" dan draag je dat ook over. Je pony kan buiten enthousiast zijn of dingen eng vinden waardoor hij sneller wordt en sterker. Mijn vorige pony ging regelmatig even aan de kletter maar vond veel dingen eng. Zodra er een bepaald ander paard mee was kon ik hem met een los teugeltje rijden en was er een en al ontspanning. Ga je nu alleen naar buiten of met een ander paard? Let eens op zijn lichaamshouding. vind hij het spannend of is hij enthousiast. Mijn ervaring os ook hoe meer hulpteugels hoe irritanter ze te berijden zijn en hoe sterker ze worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 12:31 



 
Profiel   

Het valt me op dat de TS zeer spaarzaam is in het beschrijven van het probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 13:20 



 
Profiel   

Misschien vanwege haar leeftijd?

edit:
Ah nee dat zal wel niet, volgens haar profiel is ze 21 ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 13:31 



 
Profiel   

lnvdh schreef
hoe ben jij zelf buiten? Als je al spanning hebt of juist beetje hier van " Leuk" dan draag je dat ook over. Je pony kan buiten enthousiast zijn of dingen eng vinden waardoor hij sneller wordt en sterker. Mijn vorige pony ging regelmatig even aan de kletter maar vond veel dingen eng. Zodra er een bepaald ander paard mee was kon ik hem met een los teugeltje rijden en was er een en al ontspanning. Ga je nu alleen naar buiten of met een ander paard? Let eens op zijn lichaamshouding. vind hij het spannend of is hij enthousiast. Mijn ervaring os ook hoe meer hulpteugels hoe irritanter ze te berijden zijn en hoe sterker ze worden


Nou ja ik ga alleen naar buiten ben wel eerst met een ander paard naar buiten geweest maar er zit geen verschil tussen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 16:16 



 
Profiel   

Askja schreef
Misschien vanwege haar leeftijd?

edit:
Ah nee dat zal wel niet, volgens haar profiel is ze 21 ;)


Waarschijnlijk heb ik dat verkeerd in gevuld want ik ben 13

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 16:16 



 
Profiel   

mirim schreef
Het klinkt misschien raar....maar een los teugeltje en verstand op nul brengt de drukste pony vaak tot rust.
Als het niet werkt kun je altijd nog voltes inzetten.
Maar bij alle paarden die ik bereden heb werkt een losse teugel het best.

Dat is inderdaad een algemeen bekende oplossing, dat werkte bij de paarden waar ik mee gewerkt heb ook altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 16:36 



 
Profiel   

Myponys1 schreef
Shenavallie schreef
Weet je zeker dat het een 'bokje' is om jou eraf te gooien en niet dat hij ergens in zijn lichaam last van heeft?


Ja

Hoe ben je daar achter gekomen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 16:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen