Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 18:18

Even een vraag.
Waarom gaan ruiters in een bosrijk gebied met veel mooie ruiterpaden toch van de ruiterpaden af?

Wij wandelen veel met de honden in het bos (Veluwe) waar veel ruiterpaden zijn, Veluwetrail.
Maar op vrijwel alle wandelpaden komen ook illegaal de ruiters.
Van alle leeftijden, alleen, in een groepje.
Zelfs wel gezien dat ze een soort les hadden, en dat de instructeur voorop ging zo van de ruiterpaden af.

Weten al deze ruiters dat ze de wandelpaden helemaal vernielen of interesseert het ze gewoon niet? :o

Het is ook heel erg zonde, de paden worden op veel plekken steeds breder.
Een wandelpad wordt vertrapt dus gaan mensen uit nood meer aan de zijkant lopen.
Daar gaan ze dan later met de paarden ook weer overheen en zo gaat dat dan verder.
Echt heel erg jammer, er groeit hier zeldzaam mos en dat wordt dus ook helemaal vertrapt.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 19-02-22 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:26

Ik ben op vakantie wel eens per ongeluk verdwaald en kwam zo op een wandelpad. Zodra het kon ben ik weer een ruiterpad opgegaan.
Maar buiten het per ongeluk wegens verdwalen / verkeerde afslag heb je op de veluwe echt zo veel ruiterpaden dat het mij verbaasd dat het zoveel gebeurd.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:27

Het is niet de bedoeling denk ik van de meeste ruiters.

Het is de afgelopen twee jaar zó druk geworden in het bos dat zelfs wandelaars, fietsers etc zich op de ruiterpaden begeven (oke, dat mag maar waarom doe je dat?! Wandelpaden genoeg! Zelfs kinderen lopen/spelen op en langs het ruiterpad en kijken niet uit. Levensgevaarlijk) waardoor je als ruiter bijna niet meer normaal kunt rijden. Misschien wijken ze daarom uit.
Soms staat het ook niet goed aangegeven wat de ruiterpaden zijn (paaltje weg of nbiet zichtbaar).
Er zijn ook paden waar mensen lopen maar waar óók ruiters mogen komen met paard en zelfs auto’s rijden.
Tja, redenen genoeg. Beetje rekening houden met elkaar en vriendelijk blijven.

Dandelion2
Berichten: 139
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:28

Tja waarom ga je van het ruiterpad af…in basis niet, maar soms is het te mul, te nat/glad, stronken, stenen, boom over het pad…eigenlijk alles te doen met de conditie van het pad dus. Waarbij te mul/zwaar voor mij persoonlijk de meest voorkomende is. Nou probeer ik altijd rekening te houden met het niet ‘stuk’ maken van begroeiing of bijvoorbeeld, als we de route delen, de tracks van mountainbikers. Oh en nu ik er even over nadenk, waarschijnlijk komt het het meest voor als ik simpelweg de ruiterroute kwijt ben.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:29

Ach, hier lopen wandelaars op de ruiterpaden zodat ze hun honden los kunnen laten lopen en je als ruiter maar moet aanpassen aan hun (en owee als je daar wat van zegt).

De enige reden waarom ik op een wandelpad zou gaan rijden is om de veiligheid. Dus als er geen andere veiligere weg/route is. Maar een standaard rondje over een wandelpad heb ik niet, wel in de berm naast een wandelpad maar dat is hier toegestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:32

Ik was afgelopen week in Lage-Vuursche en de ruiterpaden waren één grote modderbende :\ Toen heb ik ook het wandelpad genomen wat ernaast lag. Daar baal ik dan wel van want ik vind al die kinderen op de ruiterpaden ook enorm storend. Ik probeer altijd op het ruiterpad te blijven maar het moet wel te doen zijn, weinig zin om onderuit te gaan.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:33

In ons bos is de reden heel simpel,staatsbosbeheer onderhoud de ruiterpaden niet, dus die zijn niet meer veilig. Denk hierbij aan, vele boomwortels die bovengronds zijn, heel veel gaten, overwoekerd door braamstruiken. Mountenbike routes die gedeeltes over ruiterpaden gaan.
Dus uit veiligheid voor mijzelf en mijn paard, rij ik de gedeeltes waarvan de ruiterpaden gevaarlijk zijn, over de wandelpaden.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:35

Deze vraag is te beantwoorden met een wedervraag: Waarom lopen wandelaars op ruiterpaden, fietsen mountainbikers op ruiterpaden, picknicken gezinnen op ruiterpaden of liggen geliefden te 'boinken' op/naast ruiterpaden (ja, echt waar!)?

Ruiters kunnen natuurlijk ook een keer verdwaald zijn en per ongeluk op het wandelpad terecht komen, of ze moeten even uitwijken omdat het ruiterpad slecht begaanbaar is. Maar als het standaard zoveel gebeurt, dan zou ik het aankaarten bij de gebiedsbeheerder. Mss is er ergens ook iets onduidelijk aangegeven?

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:36

Ik rijd al een jaar of 3 niet meer, maar toen ik nog veel in de bossen kwam reed ik vrijwel altijd op de gewone paden. Meerdere oorzaken;

- De ruiterpaden liepen niet goed in elkaar over;
- Te smal, overhangen met takken;
- Ontzettend oneven. Een drafje was eigenlijk voor zowel ruiter als paard niet persé de meest fijne ervaring;
- Zoals hierboven benoemd: te mul, te hard, versperring etc;
- Mountainbikers, mensen met honden e.d. komen net zo goed op de ruiterpaden. Door het gebrek aan ruimte op de paden simpelweg een gevaarlijke situatie.

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:37

Ik ben het met je eens, die paden zijn er niet voor niets. Op de Veluwezoom betaal je geld voor het onderhoud en gebruik maken van de ruiterpaden. Ik rij in een gebied waar de ruiterpaden soms heel lang zijn, zonder uitwijkmogelijkheden. Heel soms pak ik een illegaal paadje als ik -om wat voor reden dan ook- eerder terug wil, of het rondje korter moet maken. Ook zijn sommige paden érg slecht met bijvoorbeeld keien, kiezels of stukken baksteen. Dat doet zeer aan de voeten van mijn paard dus pak ik dan liever een beter pad als ik weet dat die er is. Ik moet zeggen dat ik voor 95% op het ruiterpad blijf, maar daar ook heel veel fietsers/MTB'ers tegenkom. En zolang we elkaar veilig kunnen passeren en de ander weet dat ie fout zit hoor je mij niet, maar 9 vd 10 keer worden wij bijna van onze sokken gereden. Net als groepjes voetgangers die luid kletsend over een fijn galoppeerpad lopen en niet door hebben dat je er aan komt :D of wandelaars die in een stiltegebied lopen, loslopende honden etc.
Zo is er naar iedereen een vingertje te wijzen, ik spreek mensen dan ook altijd vriendelijk aan en dat is eigenlijk het enige wat je kan doen. Of de boswachter benaderen.

Ik weet ook dat een manege een uitzondering heeft en niet op de (ruiter)paden hoeft te blijven in het nationaal park.

dierenfan
Berichten: 9620
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:37

Ik heb er totaal geen probleem mee om overal en nergens ruiters en mountainbikers tegen te komen. Zo lang we allemaal maar elkaar respecteren en ruimte gunnen. Ik rij zelf nog geen buitenritten maar persoonlijk zou ik voor ruiterpaden gaan. Echter bij ons gigantisch veel bos en zeer weinig ruiterpaden. Ik begrijp volledig dat ze daar vanaf wijken.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 18:39

Tot nu toe alleen nog maar onzin/smoesjes redenen gelezen :o

Zoals ruiterpad is te mul: door ruiters op de wandelpaden zijn deze nu ook mul/vertrapt.

Wandelaars en mountainbikers mogen wel op ruiterpaden, ruiters niet op wandelpaden.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 19-02-22 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

nile
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:43

Wat bijzonder dat gebeurt wat jij beschrijft. Ik ken maar een klein stukje van de veluwetrail en daar heb ik dit nog nooit gezien of zelf gedaan. Als ruiters dit doen is natuurlijk niet goed. Maar weet je zeker dat het niet zo is dat een stukje wandelpad overlapt met de opgang van een ruiterpad of dat de paden een klein stukje samen lopen en dan weer scheiden? Dat ken ik wel uit mijn stukje wandelveluwe. Ik kom te paard trouwens op de ruiterpaden wel van alles tegen: ATB-ers, wandelaars met of zonder hond, motorcrossers (dan hoop ik maar op een ruimer stukje om te passeren anders moet ik de begroeiing in wat ik liever niet doe om redenen die jij noemt), nooit echt in verdiept of dat wel toegestaan is, maar levert regelmatig een leuk gesprekje op over hond/ paard/ kind. Wederzijds begrip en vriendelijkheid is veel waard.

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:44

Met je eens Barbet.
Ja een keer verdwalen kan. Maar als je zit hoe vaak andere paden echt kapot zijn verdwalen er wel heel veel mensen.
En ja een wandelaar kan ook op het ruiterpad, maar vernielt daar niks.
Juist door ze aso manier van de ruiters verdwijnen onze ruiterpaden dadelijk overal.... en bedankt

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:45

Het ruiterpad bij mij gaat letterlijk van links naar rechts.
Ik wandel met mijn shetlanders en je kan dus leuk en saai je heen en terugweg over hetzelfde pad nemen of een eigen rondje maken.

De verplichte routes hier zijn of (wandelend) te grote rondjes of zoals gezegd 1 recht ruiterpad (naar het andere rondje)

Dus ja ik wijk er vanaf.


Waarom zijn slechte/ mulle paden smoesjes?
Is toch echt voor het behoud van je paard.

Hier ook een keer afgeweken van het ruiterpad met enorme trekkerbandengaten erin vanwege bomen kappen.
Sorry maar daar ga ik mijn pony zijn benen niet voor opofferen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:46

Barbet dan nodig ik jou van harte uit om binnenkort met mij mee te gaan naar het bos. Schrik niet van de ruiterpaden bij ons in het bos.
Heb 10 jaar geleden al meerdere mails en telefoontjes gedaan naar staatsbosbeheer, maar je wordt ten eerste van kastje naar de muur gestuurd. Krijg je eindelijk de juiste afdeling aan de lijn, is er een kort antwoord, er is geen geld. Dus einde discussie.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:47

Er zijn bij mij in de buurt niet eens welterusten... Dus ben altijd mijn paard aan het uitlaten.. _O-

Noukie
Berichten: 10944
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:47

Ik ken de Veluwe wat dat betreft niet, maar de enkele keer dat ik een wandelpad pak is dat ik echt weiger om m’n paard door kogel diepe zuigende bagger te laten lopen omdat ik wel moet betalen maar men dan blijkbaar niet hoeft te onderhouden.

Verder helemaal eens: als iedereen zich aan de regels hield, ruiters inclusief, dan zouden we allemaal fijner en veiliger van het bos gebruik kunnen maken

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:47

Barbet schreef:
Tot nu toe alleen nog maar onzin/smoesjes redenen gelezen :o


Je klinkt net als mijn baas. Om een mening vragen om die mening dan meteen af te doen als onzin. Vind ik eigenlijk niet zo netjes. :o

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:56

Ik kom ook wel eens op de wandelpaden om bijvoorbeeld vanaf de weg op het ruiterpad te komen of inderdaad een rondje wat kleiner maken.

Vind ik het asociaal?
Mwah, niet per se.
Ik ga wel alleen in stap over wandelpaden, in draf en galop snap ik dat er dingen stuk gaan.
In stap zie ik er niet zoveel kwaad in :)

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 19:03

Gini schreef:
Barbet schreef:
Tot nu toe alleen nog maar onzin/smoesjes redenen gelezen :o


Je klinkt net als mijn baas. Om een mening vragen om die mening dan meteen af te doen als onzin. Vind ik eigenlijk niet zo netjes. :o



Dan heb jij een goede baas, denk ik.
Hij vraagt ws de mening wanneer hij het nodig vindt de ander eens goed na te laten denken.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 19:04

myk_en_shant schreef:
Barbet dan nodig ik jou van harte uit om binnenkort met mij mee te gaan naar het bos. Schrik niet van de ruiterpaden bij ons in het bos.
Heb 10 jaar geleden al meerdere mails en telefoontjes gedaan naar staatsbosbeheer, maar je wordt ten eerste van kastje naar de muur gestuurd. Krijg je eindelijk de juiste afdeling aan de lijn, is er een kort antwoord, er is geen geld. Dus einde discussie.



Er zijn ook hondenveldjes in de buurt waar ik niet heenga, omdat ze te klein zijn of niet voldoen.
Ik pak juist de auto om ergens heen te gaan waar het beter is.
Kan jij met je paard ook doen.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:06

Barbet schreef:
Gini schreef:

Je klinkt net als mijn baas. Om een mening vragen om die mening dan meteen af te doen als onzin. Vind ik eigenlijk niet zo netjes. :o



Dan heb jij een goede baas, denk ik.
Hij vraagt ws de mening wanneer hij het nodig vindt de ander eens goed na te laten denken.


Dus je hebt eigenlijk een klaagtopic geopend :+

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:07

Hier mag je in een bepaald deel van het bos op alle paden rijden. Dat is de doorsteek naar de Veluwezoom. En daar rijden de ruiters dus legaal op de wandelpaden. Zelf heb ik op de Veluwezoom een aantal keer een pad gepakt dat een wandelpad was. Dat was eerder een ruiterpad dat omgelegd was. Maar aan 1 kant waren ze vergeten het paaltje weg te halen, waardoor ik een tijd lang dacht dat het dus een ruiterpad was, maar niet meer zo was. Daarna ook niet meer gedaan.
En ik ben inderdaad ook een keer verdwaald, 1 van de 1e keren dat ik in het bos reed. Kan gebeuren.

Oh en die keren dat er een enorme Schotse hooglander stier midden op het ruiterpad lag ben ik er ook van afgeweken :=
Zoiets zeg maar :+
Afbeelding

En hier kom je ook niet overheen, dus zul je ook een andere weg moeten pakken. Het is makkelijk oordelen als je er zelf niet veel rijdt en weet hie de ruiterpaden zijn of lopen. Bewust op wandelpaden vind ik ook not done. Maar soms kun je niet anders dan afwijken van het pad.
Afbeelding

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110697
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:08

Nou TS, ik snap je heel goed!
Vooral tijdens het paarse heideseizoen gaan er hier geregeld mensen met paarden van het pad af.
Ik snap dat het mooi is voor de foto's, maar het is zo zonde en niet voor niets verboden! De hei is zo ontzettend kwetsbaar.
En we hebben hier ook heel veel last van loslopende honden die achter de reeën aan gaan.