Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Geen galop in het bos

 
Profiel   

Hoi allemaal!
Ik heb superlieve 6 jarige Franse draver ruin.
In de piste en op de weide gaat hij, ook onder het zadel, steeds mooi in galop.
Maar zodra we buiten gaan rijden weigert hij te galopperen. Zelfs als alle anderen in galop gaan, blijft hij draven. Hij reageert dan niet op de hulpen enzo...
Iemand hier ervaring mee? En eventueel tips om hem toch on galop te krijgen?

Foto van mijn lieverd:

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 21:04 



 
Profiel   

Galoppeert hij in de wei wel, of aan de longeerlijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 21:17 



 
Profiel   

Qimm schreef
Galoppeert hij in de wei wel, of aan de longeerlijn?

Ts geeft aan van wel:
Citaat
In de piste en op de weide gaat hij, ook onder het zadel, steeds mooi in galop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 21:19 



 
Profiel   

Oh wauw, sorry! Blinde kip hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 21:22 



 
Profiel   

Niet te hard laten draven, stelling aannemen. Wil soms helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 21:26 



 
Profiel   

Qimm schreef
Oh wauw, sorry! Blinde kip hier.

8-) _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 21:26 



 
Profiel   

In de bak heeft ie aanleuning van de bakrand, en in de wei zit er geen ruiter op z'n rug die 'm uit balans kan brengen. Dus niet heel onlogisch dat het daar wel lukt.
Rij je 'm in het bos net zo aan elkaar als in de bak, of rij je dan meer met lange teugel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 21:29 



 
Profiel   

Al geprobeerd vanuit stap in schoudervoor/binnen aan te springen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 21:30 



 
Profiel   

Ik koppelde een stemgeluidje aan de vraag om een galop, maar gewoon knoerthard draven was toch het allergaafste. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 21:53 



 
Profiel   

Je kunt ook in het bos prima dressuurmatig rijden. Dus alle oefeningen die je in de bak doet, overgangen, halve ophoudingen, schoudervoor, gebroken lijn, halve of hele voltes, etc. Dat maakt je paard en jou alert.
Wanneer je door het bos slentert (bij wijze van spreken), kun je niet verwachten dat je paard ineens een oefening goed doet die hij lastiger vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 21:54 



 
Profiel   

Misschien associeert het paard ‘hard gaan’ nog steeds wel met draven. En is ie voor zijn idee juist heel goed bezig!
Het kan zijn dat hij een volte (of bocht) nodig is om aan te kunnen galopperen. Misschien er op tijd mee beginnen het te vragen, voordat hij in een adrenaline harddraaf modus komt.
Of misschien is hij nog wat aan het zoeken naar balans.
Gaaf paardje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 16:48 



 
Profiel   

Niks mooier dan de rest eruit racen in draf terwijl zij in galop zitten toch :')

Het belangrijkste is dat je niet eerst in een harde draf terecht komt, maar vanuit rust aanspringt.

Mijn ervaring is echter dat ze er dan toch nog vaak 'uitvallen' en in draf verder gaan. Blijft vaak een voorkeur :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 16:54 



 
Profiel   

Voorop gaan rijden, want als de rest al galoppeerd en hij houdt het bij, waarom zou die dan gaan galopperen.
Zorgen dat je net als in de bak verzameling en een 'gematigd' draftempo hebt en dan jij als eerste aan laten galopperen. Commando galop zonder dat je hem harder laat draven. Dus niet in galop laten vallen maar bewust aanspringen.

Waarschijnlijk heeft ie buiten meer ruimte, minder stabiliteit en alle kans om hard te gaan draven. En als er dan geen winst te behalen is met galop, dan blijft hij fijn in draf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 16:58 



 
Profiel   

Vanuit een bocht aanspringen kan helpen. Mijn eerste draver ging met racen altijd terug naar draf en haalde dan de rest in. Mijn huidige draver galoppeert niet als ze onzeker is over iets. Ben ik langere tijd niet het bos in geweest dan komt zij ook telkens terug naar de draf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 19:48 



 
Profiel   

Eatshay schreef
In de bak heeft ie aanleuning van de bakrand, en in de wei zit er geen ruiter op z'n rug die 'm uit balans kan brengen. Dus niet heel onlogisch dat het daar wel lukt.
Rij je 'm in het bos net zo aan elkaar als in de bak, of rij je dan meer met lange teugel?


Ik rij hel in het bos hetzelfde als in de bak en op de weide, dus daar zou t niet aan mogen liggen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 19:59 



 
Profiel   

Dees schreef
Al geprobeerd vanuit stap in schoudervoor/binnen aan te springen?


Ja, ook al geprobeerd, maar werkt dus ook niet :/

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:00 



 
Profiel   

tones schreef
Ik koppelde een stemgeluidje aan de vraag om een galop, maar gewoon knoerthard draven was toch het allergaafste. :D


Ja we hebben stemgeluid en klikken gekoppeld aan galop. Op de piste en de weide werkt dat, maar in het bos niet.
Keihard draven is inderdaad leuk, maar galop zou ook wel eens leuk zijn :p

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:01 



 
Profiel   

Marigold schreef
Misschien associeert het paard ‘hard gaan’ nog steeds wel met draven. En is ie voor zijn idee juist heel goed bezig!
Het kan zijn dat hij een volte (of bocht) nodig is om aan te kunnen galopperen. Misschien er op tijd mee beginnen het te vragen, voordat hij in een adrenaline harddraaf modus komt.
Of misschien is hij nog wat aan het zoeken naar balans.
Gaaf paardje!


Ja, voorlopig laat ik hem in het bos niet te hard gaan, want is niet zo goed voor mijn rug nu xD
We hebben ook al geprobeerd in een bocht aan te springen, maar dan valt ie meteen terug naar draf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:02 



 
Profiel   

Mijn draver is het buiten vanzelf gaan aanbieden. Eerder was hij er blijkbaar dus niet klaar voor, terwijl hij het aan de longe en in de bak wel deed. Ik vroeg het weleens, maar dan gingen we echt rete-gevaarlijk met een rode waas voor zijn ogen door het bos heen. Geen aanrader :') Nu springt ie bijv buiten een mega nette stap-galop, terwijl hij daar in de bak weer moeite me heeft. Ach, ik maak me er niet druk om. Toen ik stopte met vragen en hem zelf liet bepalen of hij op een gegeven moment wilde aanspringen vanuit een arbeidsdraf, ging het ineens. Inmiddels is aangalopperen gekoppeld aan 'toe maar', dus ik hoef dat enkele te zeggen en dan gaan we al.


Laatst bijgewerkt door beegee op 28-01-22 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:03 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Voorop gaan rijden, want als de rest al galoppeerd en hij houdt het bij, waarom zou die dan gaan galopperen.
Zorgen dat je net als in de bak verzameling en een 'gematigd' draftempo hebt en dan jij als eerste aan laten galopperen. Commando galop zonder dat je hem harder laat draven. Dus niet in galop laten vallen maar bewust aanspringen.

Waarschijnlijk heeft ie buiten meer ruimte, minder stabiliteit en alle kans om hard te gaan draven. En als er dan geen winst te behalen is met galop, dan blijft hij fijn in draf.


We hebben ook al geprobeerd om zelf voorop te gaan, maar ook dan lukt het niet.
Kan wel nog eens voorop proberen en dan in een bocht aanspringen. Gaan we zondag eens proberen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:04 



 
Profiel   

De mijne reageert goed op een halve ophouding, stelling en binnenbeen. Is nog steeds een work in progress, maar (zeker alsie opgewonden is) gallopeert hij zelfs aan vanuit stap.

In de bak zijn we nog steeds Peppie en Kokkie :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:07 



 
Profiel   

ruitje schreef
Niks mooier dan de rest eruit racen in draf terwijl zij in galop zitten toch :')

Het belangrijkste is dat je niet eerst in een harde draf terecht komt, maar vanuit rust aanspringt.

Mijn ervaring is echter dat ze er dan toch nog vaak 'uitvallen' en in draf verder gaan. Blijft vaak een voorkeur :) .


Ik dacht dit zelf ook. Het paard denkt yééééééh, gas erop....eindelijk kan ik doen waar ik toe opgeleid ben. Misschien het hem gewoon gunnen, in verlichte zit gaan en laat maar lekker draven. Ik zou dat proberen hoe dat is voor hem. Misschien is het wel een heel fout advies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:08 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
ruitje schreef
Niks mooier dan de rest eruit racen in draf terwijl zij in galop zitten toch :')

Het belangrijkste is dat je niet eerst in een harde draf terecht komt, maar vanuit rust aanspringt.

Mijn ervaring is echter dat ze er dan toch nog vaak 'uitvallen' en in draf verder gaan. Blijft vaak een voorkeur :) .


Ik dacht dit zelf ook. Het paard denkt yééééééh, gas erop....eindelijk kan ik doen waar ik toe opgeleid ben. Misschien het hem gewoon gunnen, in verlichte zit gaan en laat maar lekker draven. Ik zou dat proberen hoe dat is voor hem. Misschien is het wel een heel fout advies.


De mijne kon er ook echt om “drammen”. In een soort van een banaan gaan lopen, en de teugels uit mijn handen trekken.
Dan zei ik zachtjes “toe maar” en als ie dan uitgeraast, uh, uitgeraced was, was ie altijd zo blij en trots en was het gedram afgelopen. :')

Een rustig galopje kreeg ik enkel als we alleen op pad waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:18 



 
Profiel   

Ik heb een draver gehad die in de bak en aan de longe heel goed kon galopperen. Buiten kon ie het ook, maar draven vond ie leuker.

Heb het eigenlijk gewoon geaccepteerd. Hij deed waar ie goed in was en wat ie leuk vond :')
Hij vond vast dat ie niet jaren op de baan goed gepresteerd had, om vervolgens te gaan galopperen in het bos met zo'n onwetende recreatieruiter :))
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 21:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen