Waar laten jullie de spullen tijdens een lange rit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wesseltje

Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-09-06

Waar laten jullie de spullen tijdens een lange rit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 22:52

Wij rijden regelmatig lange ritten, maar waar laat ik mijn spullen? Ik vind het fijn om tijdens lange ritten ook zelf stukken te lopen. Ik heb dus altijd een leadrope bij mij en ik vind het ook fijn mijn cap af te kunnen doen tijdens het zelf wandelen. Ook de drinkfles gaat regelmatig mee. Ik rijd met een westernzadel.

Op het moment heb ik altijd een rugzak om, maar echt ideaal is dit niet. Wie heeft de gouden tip? Alvast bedankt voor het meedenken. *D

Macs

Berichten: 7646
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:54

Reitertasche! Daar past een klein flesje in (150/200 ml denk ik) +hoevenkrabber, een boterham en paardenkoekjes. Heb daar ook nog soms een buideltasje bij aan. Een rijbroek met 2 telefoonzakjes op mn benen, 1 voor de telefoon en 1 voor mueslirepen :')

Wesseltje

Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 22:56

Macs schreef:
Reitertasche! Daar past een klein flesje in (150/200 ml denk ik) +hoevenkrabber, een boterham en paardenkoekjes. Heb daar ook nog soms een buideltasje bij aan. Een rijbroek met 2 telefoonzakjes op mn benen, 1 voor de telefoon en 1 voor mueslirepen :')

Ik ga eens googelen. Dank! Maar ik begrijp dat er geen leadrope cq cap in past?

cissy

Berichten: 19841
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:57

Er bestaan hele mooie zadeltassen voor westernzadels, voorop en achterop, daar past een hoop in!

Je cap kan om de knop als je een handig bandje eraan maakt.
Laatst bijgewerkt door cissy op 30-01-22 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6938
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:57

Waarom gebruik je geen zadeltas?

Je cap kan je toch ook aan je zadel vastmaken als je loopt

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:58

Wesseltje schreef:
Macs schreef:
Reitertasche! Daar past een klein flesje in (150/200 ml denk ik) +hoevenkrabber, een boterham en paardenkoekjes. Heb daar ook nog soms een buideltasje bij aan. Een rijbroek met 2 telefoonzakjes op mn benen, 1 voor de telefoon en 1 voor mueslirepen :')

Ik ga eens googelen. Dank! Maar ik begrijp dat er geen leadrope cq cap in past?


Cap kan je toch gewoon om je hoorn vastmaken?
Leadrope afhankelijk van hoe lang en hoe breed kan je vanaf je hoofdstel om de nek heen slaan.
Verder bestaan er natuurlijk zadeltassen (past cap niet in) voor overige spullen.

Marije_jiplover

Berichten: 25346
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:59

Voor een bidon heb ik een bidonhouder aan m'n zadel hangen en voor wat te eten en mn fototoestel een klein zadeltasje.

Ik knoop ook wel eens een halstertouw om zn nek, leadrope heb ik nooit bij me dus dat zou ik niet weten. Kun je die niet op de een of andere manier aan de knop van je westernzadel knopen zoals de cowboys hun lasso meenamen?

Cap kan aan het bandje aan 1 van de riempjes van mn borsttuig.

Wesseltje

Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Waar laten jullie de spullen tijdens een lange rit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 23:06

Ik heb nog niet zolang dit zadel, dus de cap aan de knop vastmaken bedoelen jullie? Zijn daar handige bevestigingen voor? Het moet wel goed blijven hangen natuurlijk. Verder vind ik het nooit zo fijn als er veel aan het paard bungelt, vandaar dat ik hoop op de gouden tip :p

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Waar laten jullie de spullen tijdens een lange rit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 23:10

Ik heb als ik alleen naar buiten ga altijd een touwhalster onder mijn hoofdstel met daaraan een leadrope welke om mijn knop gaat. Een heuptasje waar telefoon, sigaretten, water en hoevenkrabber inzitten, zakmes in mijn zak. Een cap heb ik nooit op maar indien wel dan kan deze prima aan mijn knop hangen als ik zou afstappen.

Macs

Berichten: 7646
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Waar laten jullie de spullen tijdens een lange rit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 00:03

Leadrope wikkel ik zo dat hij langs de schouder hangt aan de voorkant (dressuurzadel) en mijn cap maak ik aan een ring die achter aan het zadel zit. Als je een knop hebt is alles makkelijker te bevestigen in mijn hoofd :P maar dat is dus niet zo?

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 00:11

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb voor een vriendin een zadeltas gemaakt. 0.5l fles past erin en meer (had voor de foto mijn portemonee erkn gedaan)

Wesseltje

Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 00:12

Nou ik moet eerlijk bekennen dat ik het nog niet geprobeerd heb.. mijn cap zal er vast aan kunnen, maar dan moet ik wel iets vinden om het aan te bevestigen, anders valt het er wel af lijkt mij.

Wesseltje

Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 00:13

Veriye schreef:
[ [url=m/ngrlLT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9eh464.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb voor een vriendin een zadeltas gemaakt. 0.5l fles past erin en meer (had voor de foto mijn portemonee erkn gedaan)


Wat een mooie, ruim ook.

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 00:25

Kan je bitloos rijden? Als je een sidepull neemt en teugels met clipjes er aan, wordt dat je leidsel (een kant los klikken). Cap om de knop van je zadel, drinken en andere dingen in een zadel tas (neem er wel eentje die het gewicht goed verdeelt, hou daar ook rekening mee met wat je erin stopt)

Wesseltje

Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Waar laten jullie de spullen tijdens een lange rit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 00:33

Ja ik rijd bitloos en dat is trouwens een fijne tip! Ik heb namelijk gewoon touwteugels liggen.. die ga ik de volgende keer meenemen.

Cap om knop van het zadel, misschien snap ik het niet hoor, maar dat blijft toch niet om de knop hangen? Dat zal ik wel ergens mee moeten bevestigen?

Zadeltas ben vanavond wezen googelen. Zie ook speciale tassen voor om de knop, maar ik vraag mij af of het een paard toch niet in de weg zit?

Mochten hier mensen zitten die de ideale zadeltas weten voor bij een Freemax western, dan hoor ik het graag.

Dank voor alle adviezen tot zover.

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Waar laten jullie de spullen tijdens een lange rit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 00:35

Zadeltassen zijn er speciaal voor gemaakt dat ze je paard niet in de weg zitten.

pjer
Berichten: 1597
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Waar laten jullie de spullen tijdens een lange rit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 00:43

als je de kinband van je cap vastklikt dan kan je dat bandje toch om de zadelknop hangen? of anders het kinbandje aan de grote metalen ring aan de achterkant van dat freemax zadel klikken. En volgens mij zitten er ook van die lange leren sliertjes (voor versiering of om iets vast te knopen) aan de freemax?

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Waar laten jullie de spullen tijdens een lange rit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 00:51

Inderdaad het kin bandje van je cap vast klikken en dat over de knop halen. Dan moet je paard wel hoog springen en bokken om die eraf te krijgen.

Persoonlijk zou ik voor zo’n soort banaan vormige tas gaan, niet van die losse tassen aan de zijkant (ik heb het idee dat dat gaat klapperen). Deze is wel mooi (en volgens mij universeel) https://www.cowgirlstore.nl/for-your-ho ... entas.html

Wesseltje

Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 01:08

Dan denk ik dat ik te lastig denk, waardoor ik even niet kan plaatsen of de cap blijft hangen aan de knop. Ik ga het zeker testen.

Mooie tas! Ga mij er verder in verdiepen.

Marcella

Berichten: 36788
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Waar laten jullie de spullen tijdens een lange rit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 01:32

Had een heerlijke stonaway achter zadeltas. Konden 2 bidon flessen in en nog veel meer spullen. Touwhalster onder het hoofdstel en halstertouw gewoon vast geklikt aan het halster. Touw gewoon goed vastmaken in een brede lus om de nek.

Bowo
Berichten: 2828
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Waar laten jullie de spullen tijdens een lange rit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 01:36

Cap zou ik inderdaad om de knop hangen. Kinbandje dichtdoen en dan heb je een mooie grote lus die op de knop kan.
Als je geen (extra) tas mee wilt voor je leadrope, kun je die oprollen zoals een niet touw en dan kan je hem gewoon ergens aan ring oid hangen

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Waar laten jullie de spullen tijdens een lange rit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 02:37

Dabo design benaderen, die heeft allerhande oplossingen voor dit soort problemen. En anders denkt ze super mee.

8nnemiek

Berichten: 43436
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Waar laten jullie de spullen tijdens een lange rit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 06:28

Cap inderdaad gewoon over de knop, desnoods doe je er een haar-elastiekje aan hangen wat je over de knop trekt.

EllyC

Berichten: 8139
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Waar laten jullie de spullen tijdens een lange rit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:12

Ik vind de zogenaamde banaan zadeltas het fijnst.
https://hypostore.nl/busse-banaantas-en ... wcB#80=123
Je hebt ze met en zonder flessenhouders. Een tweewegrits vind ik wel super handig.
Achter het zadel kleppert toch vaak in de galop bv.
En als je iets wil pakken is het voor het het zadel handiger.

pien_2010

Berichten: 43561
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:40

Macs schreef:
Reitertasche! Daar past een klein flesje in (150/200 ml denk ik) +hoevenkrabber, een boterham en paardenkoekjes. Heb daar ook nog soms een buideltasje bij aan. Een rijbroek met 2 telefoonzakjes op mn benen, 1 voor de telefoon en 1 voor mueslirepen :')


Het halster bleef bij ons onder het hoofdstel, altijd. De halstertouwen (elk paard een) aan de gesp van het zadel. En als we ver weg gingen dan deden we de zadeltasjes bevestigen en die zaten dan aan weerszijden achter het zadel over de kont van het paard (stukje). Daar ging dan het water in, hoevenkrabber, eten en lekkers voor de paarden en regenjas enz. Omdat het katoen is zweetten ze niet.