Mensen die bewust rijden met slecht weer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Mensen die bewust rijden met slecht weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 15:47

Hoi!

De laatste weken is het natuurlijk elke keer best wel slecht weer. En eerlijk gezegd kan ik mij er slecht tot toe zetten om juist dan gewoon lekker een lange buitenrit te maken. :+

Voor een paar jaar geleden heb ik nog een lange regenjas gekocht en die heb ik slechts 1 keer gebruikt. Ik heb hem gekocht onder het motto dat ik gewoon moet gaan als het regent, want juist dan zijn er geen mensen in het bos en kan je lekker rijden. Hoewel als ik iemand tegen kom met een paraplu ik wel een beetje een probleem heb met mijn paard.

Maar goed, helaas kan ik mij er toch steeds niet tot toe zetten met snert weer te gaan rijden. En gezien ik juist nu een paar dagen vrij ben zou ik er eigenlijk gebruik van moeten maken dat ik lekker kan rijden zonder op de klok te moeten kijken.

Dus wie van jullie herkennen dit en wie gaat er juist bewust met regen rijden voor de rust? Nu bedoel ik niet vandaag met deze storm want dat zou natuurlijk niet heel verstandig zijn.

StalNollie

Berichten: 9153
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Mensen die bewust rijden met slecht weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:49

Ik rijd wel gewoon. Het is anders iedere keer wel iets om het niet te doen.

Te druk in het bos, geen tijd, regen, te warm, moe etc achteraf nooit geen spijt om dus wel te zijn gaan rijden.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Mensen die bewust rijden met slecht weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:53

Lange regenjas aan of rainleggs, cap en goede handschoenen en jij wordt toch nauwelijks nat.
Als je paard het heel vervelend vindt kun je een uitrijdeken opdoen en evt een vliegenmasker zodat de regen niet in de ogen komt ( mijn vorige paard vond dat wel fijn haha).

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:53

Sorry, ik kan je niet helpen… met regen zoe je me niet :')

Maar eh… is een vliegenmasker bij regen niet juist gevaarlijk? Omdat de gaatjes water vasthouden en zo het zicht volledig wegvalt?
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 31-01-22 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:54

Ik zou het wel doen als het niet pijpenstelen regent.

Maar doen jullie de paarden dan een waterdicht uitrijdeken aan of laat je hen gewoon nat worden?

Brainless

Berichten: 29752
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:55

Poekkie schreef:
Sorry, ik kan je niet helpen… met regen zoe je me niet :')

Hier net zo.
Ik ben van suiker, mijn paard ook.
Hij gaat als het flink waait (en regent) helemaal scheeflopen met het hoofd naar beneden.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:56

Beetje regen is niet zo erg. Een wat zweterig paard weer met deken op weg zetten kan ook nog enigszins omdat het vocht dan verdampt. Maar dat duurt met een echt natgeregend paard wel langer. Dus ligt eraan of het paard een deken draagt, of hij op stal gaat na het rijden of naar buiten enz.
Echt in de dikke regen rijden doe ik niet. Maar wat miezeren of een klein buitje geen probleem.

Voor longeren in de regen heb ik evt een waterdichte trainingsdeken die je gebruikt in een stapmolen.

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:00

Art_Ificious schreef:
Ik zou het wel doen als het niet pijpenstelen regent.

Maar doen jullie de paarden dan een waterdicht uitrijdeken aan of laat je hen gewoon nat worden?


Geschoren paard: waterdichte rijdeken er op
Ongeschoren paard: nat laten worden

Ik ga wel rijden als het dreigt en kleed me dan goed aan. Maar als het al regent dan ga ik niet.

Pony maakt het niets uit, die gaat in alle weersomstandigheden mee als ik dat vraag.
Wij hadden er op de oude stal 1 staan, die liep niet in de regen haha. Kont in de wind en de groeten :P

Getup

Berichten: 8311
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Mensen die bewust rijden met slecht weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:02

Als het stormt en / of echt zeikt van de regen, vind m'n paard er ook niets aan.

Verder kwestie van goed kleden en ga ik wel (of vlucht ik naar de binnenbak).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:02

Met een beetje regen rijd ik gewoon. Ben geen boscrossers, maar echt een bakrijder. Alleen de bak ligt buiten midden in een open stuk tegen over een meer. Dus in de winter toch snel kouder. Als het echt regent, hard waait etc. Nee dan zie je mij niet. Ik hou niet echt van de reden.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:03

Hier is het tot vanmorgen de laatste weken juist behoorlijk goed weer geweest... :o :D

Anyway, ik rij ondertussen 40 jaar en enkel bij sneeuw, veel regen en vorst laat ik ze staan.
Maar ik ben vast van de ouwe stempel :')

Marije_jiplover

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:04

Het is vandaag meer de wind waardoor ik niet zou gaan rijden (als ik niet zelf geblesseerd was).
Mijn paard is echt enorm druk met wind in de oren en met deze stormachtige wind ga ik ook echt niet het bos in, hoef geen tak op m'n hoofd ofzo...

Een beetje regen vind ik niet zo erg.
Ik vertrek het liefst niet met regen, als ik eenmaal onderweg ben vind ik het minder erg.
Geen lange jas hier, wel evt rainlegs.
En een droge broek en jas en evt extra trui in de auto, dat ik niet alleen m'n paard weer droog en warm kan laten worden, maar mezelf ook al.

Paard in principe gewoon zo, alleen als die kortgeleden geschoren zou zijn een waterdichte uitrijdeken, maar hij is in november geschoren, die zou nu gewoon bloot mee kunnen, gewoon na afloop goed op laten drogen voor de winterdeken er weer op gaat.

Edit: juist bij sneeuw ga ik altijd proberen om wel te rijden, niets magischer dan een bosrit door de sneeuw <3
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 31-01-22 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Berichten: 4768
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:04

Ik ben heel simpel. Het is hobby. Met regen rijden is voor mij geen hobby :+
Als ik aan het rijden ben en het gaat regenen, dan geef ik er niks om. maar als het regent als ik nog op moet stappen....mijniebellen, dan ga ik wel naar de binnenbak of een dagje vrij :D

Jessix

Berichten: 16470
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Mensen die bewust rijden met slecht weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:06

Ik deed het vroeger graag! (nu kan ik helaas geen verre ritten meer maken) Dan had ik heerlijk het bos voor mezelf en ging ik lekker door de plassen crossen. Heerlijk!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:09

ja ik deed het altijd , omdat je zo elkaar jij en je paard zo ook leert kennen onder andere omstandigheden. ik heb daar altijd profijt van gehad tijdens wedstrijden storm hagel, sneeuw en onweer.

en dan kreeg ik vaak te horen jij hebt gewoon geluk met je paard , en dan dacht ik het mijne er van!

Siers83

Berichten: 7373
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Mensen die bewust rijden met slecht weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:29

Vroeger wel gedaan. Nooit alleen trouwens, had altijd iemand nodig voor de bekende schop onder de kont. Nu ik alleen rijd, ga ik weinig. Met slecht weer sowieso niet, als het te warm is niet, als het te hard waait ook niet. Ik ben een echt mooi weer rijder geworden. Nou is mijn merrie bijna 28 dus ik moet sowieso niet meer. Dat maakt het wel makkelijker om over te slaan moet ik zeggen

pjer
Berichten: 1596
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:30

Ik heb niet zo'n moeite met rijden in de regen.. ja misschien de eerste 2 minuten geen zin maar dan zet ik me er overheen. Lange regenjas aan, kol om zodat je geen druppels en koude wind in je nek krijgt. Cap op (helpt ook tegen druppels op je bril) en eventueel handschoenen aan en gaan. Paard wordt gewoon nat. Als bijrijder moest ik gewoon wel als het vies weer was op mijn dag. (we hebben geen binnenbak) en ach in het bos merk je er meestal minder/weinig van. Door de weilanden is het inderdaad minder fijn omdat regen vaak samen gaat met koude wind. Maar als je eenmaal onderweg bent valt het vieze weer vaak wel mee of je negeert het vanzelf.

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Re: Mensen die bewust rijden met slecht weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:55

Het is voor mij een hobby, dus het moet wel leuk blijven haha! Als het een klein beetje regent ga ik gewoon, ook als het waait. Maar weer zoals vandaag ga ik niet rijden. Heb wel gelongeerd. Met vorst is de bak bevroren dus kan het niet. En als het echt het echt te heet is ook niet. Maar verder wind of klein beetje regen of als het gaat regenen als ik al zit, heb ik niks van.

Snippergroen

Berichten: 6689
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Mensen die bewust rijden met slecht weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:57

Als het regent rij ik niet. Paard wordt daar niet blij van en ik ook niet. Dan rijden we beiden niet fijn en het moet wel leuk blijven := Op zo'n dag als deze schieten we er weinig mee op als we aan de bak moeten. Geldt ook voor longeren. Verder ben ik niet van suiker en trotseer ik prima het weer voor de rest van de klussen.

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 17:02

Dagen dat het de hele dag door regent, vormen een uitzondering. En daarbij valt het weer meestal mee wanneer je gewoon naar buiten gaat.
Jammer voor jezelf wanneer je daardoor laat weerhouden.

onpaard

Berichten: 2967
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 17:04

Ik rijd 4 dagen in de week buiten en 2 binnen. Zo slecht was het weer niet deze winter. Als het maar droog is en niet vriest (bodem bevroren) dan rij ik buiten. Meestal is er wel een droog moment te vinden, en als het de hele dag giet dan sla ik gewoon een keer over. Paard staat toch in de wei dus dat is geen probleem.
Laatst bijgewerkt door onpaard op 31-01-22 17:12, in het totaal 2 keer bewerkt

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 17:08

Als je een doel hebt in het rijden en ambitieus bent... ga je rijden omdat het in het schema past!! Niet omdat de weer goden je niet passen op deze dag.... volgende week waait het... daarna is de bak te nat... daarna ga je op vakantie... hittegolf... en tussenin heb je last van het stuifmeel! Dan bereik je nooit wat!!

Sky_As

Berichten: 4768
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Mensen die bewust rijden met slecht weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 17:11

Moet je iets bereiken dan?
(oprechte vraag)
Voor mij is het hobby, en behalve lol (en paardlief blij/los houden) heb ik geen doel verder.
Ik denk dat hier niet perse een goed of fout in is toch?

onpaard

Berichten: 2967
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Mensen die bewust rijden met slecht weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 17:15

Van mij niet :P

Echter kan je best vaak buiten rijden hoor. Je rijd jezelf wel warm. Gewoon doen en kijken of het bevalt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58006
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Mensen die bewust rijden met slecht weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 17:24

Ik rijd sporadisch in slechte weersomstandigheden (regen, wind zelfs een keer hagel) om te kijken hoe mijn paarden daar onder het zadel op reageren en indien ze daar niet ‘doorheen’ willen om ze te leren door te lopen. Op wedstrijd kunnen die omstandigheden ook voorkomen en dan moeten ze ook blijven luisteren.

Komt er onweer opzetten terwijl ik rijd stop ik ook niet. Heb op wedstrijd wel eens uit het niets een onweersbui gehad. De mijne was de enige die door liep. :+

Bij weer als vandaag train ik niet. Als dit voorspeld wordt ga ik nl. Ook niet op wedstrijd. Al valt het hier al bij al nog mee momenteel.