Waar strand zonder teveel door de duinen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24075
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Waar strand zonder teveel door de duinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 09:45

'Vroegah' gingen we regelmatig naar Langervelderslag of Wassenaarseslag om naar het strand te gaan. Dat is op een half uurtje rijden van onze stal, dus echt ideaal! De keuze tussen eerst de duinen door of gelijk op het strand beginnen was echt top! Helaas zijn beide parkings en opgangen inmiddels niet meer bruikbaar met paard, en zijn we aangewezen op de parkings langs de Randweg (noordwijkerhout). Prima parkings, en ik vind het juist heerlijk om eerst lekker stukje bos, daarna duinen en daarna strand te pakken.... maar momenteel is mijn paard wat minder goed in conditie en vind ik de weg van bos naar strand net te zwaar & lang voor haar. Ik zou dan ook graag naar een plek gaan waar we maar een mini stukje duin hoeven te pakken en de rest lekker op het strand kunnen doen. Maar mijn vraag, waar kan dat?

Welke plek komt hiervoor in aanmerking, hoe zijn de parkings (is er altijd ruimte? ook in het weekend? betaald?) en kan je op het strand een eindje stappen? (heen en weer vind ik niet erg, maar wel als het maar om 100 meter gaat ofzo ;)).

Heeft er iemand tips voor ons? We komen uit omgeving Alphen a/d Rijn.

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Waar strand zonder teveel door de duinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:47

Strand van Katwijk? Daar kan je direct het strand op zonder duinen. Bij het 'scumterrein' heb je een groot parkeerterrein met altijd plaats.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Waar strand zonder teveel door de duinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:47

Hargen.

Vadiz

Berichten: 200
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Honselersdijk

Re: Waar strand zonder teveel door de duinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:53

Ik weet het niet zeker, maar bij ‘s gravenzande/ Vlugtenburg?

Maflinger_S
Berichten: 12173
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Waar strand zonder teveel door de duinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:54

Katwijk, de parkeerplaats bij manege Jonker.

Myca

Berichten: 6265
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:58

In Castricum kan je gratis parkeren, maar je moet daar wel op tijd zijn, anders kan je geen plek voor je trailer vinden. Dan moet je nog een stukje door het bos (met dagkaart PWN) of langs de weg om bij het strand te komen.
Hargen heeft een mega grote parkeerplaats, vanaf daar kan je zowel het strand op of de Schoorlse duinen in. In het winterseizoen parkeer je daar gratis.
In Callantsoog is ook een vrij grote gratis parkeerplaats waarvan je zo het strand op kan.
In Groote Keeten idem dito.

Marije_jiplover

Berichten: 25346
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Waar strand zonder teveel door de duinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:08

Oostvoorne kun je ook zo het strand op en je kunt, mits het geen hoog water is, in de winter doorrijden tot de dam bij Hellevoetsluis.
In de zomer moet je bij Rockanje de duinen in en na het badstrand kun je dan alsnog het strand op.

En je kunt in Oostvoorne ook parkeren aan de Berkenrijsweg en dan heb je alsnog een stuk door de duinen voor je op het strand bent.

xhannaw

Berichten: 125
Geregistreerd: 22-02-15
Woonplaats: Heerenveen

Re: Waar strand zonder teveel door de duinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:10

Julianadorp even de weg over en langs een slagboom dan heb je een stuk verharde weg en ben je over 1 duin op het strand. Grote parkeerplaats met veel ruimte.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:12

Wijk aan Zee. Of Castricum, daar is wel parkeer geld. Nog geen 5 euro dacht ik. Dat is heel dichtbij strand. Als je bij Johanneshof parkeert, dezelfde weg maar iets verder terug, moet je alleen nog 15 a 20 minuten over het fietspad lopen.

mavantos

Berichten: 3615
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Waar strand zonder teveel door de duinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:18

Ter Heijde of Hoek van Holland! Gratis parkeren weet ik niet zeker bij de laatste. Bij beide stap je vrijwel direct het strand op.

Ik zou wel altijd op een rustig moment gaan.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Waar strand zonder teveel door de duinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:25

vlissingen dishoek. heel groot parkeerterrein met buiten het seizoen gratis parkeren. vanuit daar kan je de ruiterroute door het bos volgen maar je kan ook rechtstreeks de paardenovergang over de duin maken en sta je meteen op het strand.

Anoniem

Re: Waar strand zonder teveel door de duinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:27

Wel een stukje bij jou vandaan maar Ouddorp is ideaal. Gratis (en meer dan voldoende) parkeergelegenheid. Verhard pad over de duinen en binnen 5 minuten sta je op het strand.

X2305
Berichten: 283
Geregistreerd: 19-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:28

Vadiz schreef:
Ik weet het niet zeker, maar bij ‘s gravenzande/ Vlugtenburg?

Ja deze is perfect. Klein stukje duinen of alleen de opgang. Ga ik zelf altijd heen voor een strand rit zonder veel duinen! Betaald tijdens zomerseizoen in bepaalde uren verder gratis.

Oh, en altijd rustig.

Taucha

Berichten: 1176
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:32

In Katwijk kun je ook aan de zuidkant parkeren. Van daar rij je zo het strand op richting wassenaar. (Rustiger dan richting noordwijk of voor het dorp)
Wat ik fijn vind is dat je dan de keuze hebt om weer via strand terug te komen of dat je, als paard weer wat meer conditie krijgt, ergens een strandafgang neemt, een stukje door de duinen en dan eventueel voor een makkelijke afsluiting nog het laatste stuk via het strand gaat.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Waar strand zonder teveel door de duinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:37

Katwijk is voor jou gewoon het meest handige. Zal qua reistijd niet héél veel meer zijn vanaf Alphen.

Alle andere suggesties gaan ruim over het uur reistijd heen.

Taucha

Berichten: 1176
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Waar strand zonder teveel door de duinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:45


Tancreda4

Berichten: 24075
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Waar strand zonder teveel door de duinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 12:04

Wat een reacties, bedankt!! Katwijk is idd makkelijkste, ben nog niet eerder die kant op gegaan naar de parking bij de manege. Het proberen waard! De andere locaties zijnn idd langer rijden, maar wel leuk om in m'n hoofd te houden. Vind het wel luek op nieuwe plaatsen te rijden in de toekomst.

@taucha bedankt voor de links. Ik kijk idd altijd wel of het eb of vloed is, zodat we niet door teveel mul zand heen hoeven op het strand.

EllyC

Berichten: 8139
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Waar strand zonder teveel door de duinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:29

Ouddorp, daar kun je ook op verschillende plekken zo het strand op, even 1 duin nemen en klaar.

Daphneeeej

Berichten: 3000
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:09

Kijkduin bij Den Haag is een grote gratis parkeerplaats waarj je meteen het strand op
kan. Ben daar vaker geweest en is heel
prettig parkeren ook.

tirzasarah10

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:14

Myca schreef:
In Castricum kan je gratis parkeren, maar je moet daar wel op tijd zijn, anders kan je geen plek voor je trailer vinden. Dan moet je nog een stukje door het bos (met dagkaart PWN) of langs de weg om bij het strand te komen.
Hargen heeft een mega grote parkeerplaats, vanaf daar kan je zowel het strand op of de Schoorlse duinen in. In het winterseizoen parkeer je daar gratis.
In Callantsoog is ook een vrij grote gratis parkeerplaats waarvan je zo het strand op kan.
In Groote Keeten idem dito.


Castricum zou ik dan niet aanraden. Johanneshof is tijdje terug op de schop geweest waardoor zeker als het er druk is met de trailer niet handiger op is geworden. Ook voor dat kleine stukje bos heb je een duinkaart nodig. Zelf vond ik het best een stukje naar het strand van het Johanneshof af, zeker als je paard niet in al te beste conditie is. Parkeerplaats bij het strand in castricum zelf is goede optie maar enorm prijzig met parkeren.

Ladygiroc

Berichten: 5091
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Waar strand zonder teveel door de duinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:19

Hellevoetsluis. Wij volgen gewoon het verharde pad tot het strand. Mogen wel honden komen ook maar hebben daar nooit last van gehad.

XxChelsey1xX

Berichten: 1290
Geregistreerd: 23-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:23

Castricum is niet gratis parkeren. 5,- in het laagseizoen, 7,50 hoogseizoen.
Vind voor de trailer ook niet mega ideaal omdat de parkeerplaats echt "vakken" heeft met zo'n betonbalk die niet gemaakt zijn voor trailers. Dus als het een echte stranddag is kun je het wel vergeten.

Hargen aan Zee is echt SUPER fijn! Niet mega steile afdaling naar het strand toe en er is zelfs een meertje achter een hoge duin op het strand waar dus geen golven staan (ideaal voor de bangerikken)
Qua parkeren is het geloof ik max 5,- in het hoogseizoen tot een bepaalde tijd. Na 19:00 is geloof ik gratis parkeren. Ruimte zat voor trailers, sommige komen zelfs met vrachtwagentjes of campers met trailers erachter.

Wijk aan zee kan je ook wel prima gratis parkeren, geen vakken maar is wel een eindje lopen naar het strand toe. Wel is de afdaling naar het strand toe behoorlijk stijl en met van die betonplaten. Die van mij heeft geen ijzers en gleed alle kanten op.

Ik hoor dat IJmuiden ook erg fijn is. Makkelijk parkeren en je staat zo op het strand. Ben er zelf nog niet geweest maar heb dit van horen zeggen

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:20

Tancreda4 schreef:
Wat een reacties, bedankt!! Katwijk is idd makkelijkste, ben nog niet eerder die kant op gegaan naar de parking bij de manege. Het proberen waard! De andere locaties zijnn idd langer rijden, maar wel leuk om in m'n hoofd te houden. Vind het wel luek op nieuwe plaatsen te rijden in de toekomst.

@taucha bedankt voor de links. Ik kijk idd altijd wel of het eb of vloed is, zodat we niet door teveel mul zand heen hoeven op het strand.


Bij de andere parkeerplaats in Katwijk, bij de soefitempel (zuidstrand), vind ik het fijner om het strand op te gaan dan bij de manege. Schreef iemand anders hierboven ook al.

Tancreda4

Berichten: 24075
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Waar strand zonder teveel door de duinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 20:47

Bedankt, ik dacht dat ze bedoelde vanuit parking bij Manege naar beneden rijden. Is het gratis parkeren bij die zuidduinen? Kosten maakt mij niet uit, maar dan weet ik dat ik wat mee moet nemen qua geld of pasje ;)

flowerin
Berichten: 116
Geregistreerd: 27-02-16

Re: Waar strand zonder teveel door de duinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:55

Wij gingen altijd met een oud paard (van uiteindelijk 37, met 36 nog naar het strand) naar hoek van Holland. Daar kan je via een verhard stuk zo het strand op. Dan gingen we een uurtje door de zee stappen. Je kunt er gratis parkeren en zelfs in het hoogseizoen was het nooit echt heel erg druk, maar je mag dan ook in de zomer alleen na 19.00 op het strand. Komen er nu nogsteeds regelmatig en kan dan echt een STRANDrit rijden. Hele ruime plekken en eigenlijk altijd vrij veel plek, want waar de badgasten parkeren is een afslag verder.