Hoelang gaan jullie maximaal op buiten/strandrit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Hoelang gaan jullie maximaal op buiten/strandrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 15:35

Ik heb een tijdje lopen zoeken naar mijn vraag, maar ik vond hem nergens hoe ik hem in mn hoofd had, dus bij deze :

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie max tijd is als jullie op buiten of strandrit gaan. Dus hoelang zou je op je langst gaan?

Ik hoop dat het er duidelijk genoeg staat.

Alvast bedankt! :D

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Re: Hoelang gaan jullie maximaal op buiten/strandrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:36

Afhankelijk van het niveau en conditie van het paard. Jonkie tussen de 30 en 60 minuten. Volwassen paard die wel wat training en buiten gewend is tussen de 1,5 en 2 uur maximaal.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Hoelang gaan jullie maximaal op buiten/strandrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:43

Ik ga zo drie uur op buitenrit en heb op de Veluwe ook meerdere dagtochten gemaakt. Lekker veel stappen tussendoor in het zonnetje en genieten!

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:45

Er is geen max aan een buitenrit.

Er zijn zat mensen die 4 uur rijden en daarbij "maar" 20 km afleggen (dus gemiddeld 5 km/u rijden = staptempo) met een leuke picknick halverwege.

Maar als je voor lange afstandsritten/endurance traint, kun je ook buitenritten van 3-4 uur maken, waarbij je 40-50 km aflegt. Met hooguit een 'vetgate-pauze' op 30 km, omdat dat bij wedstrijden ook zo werkt.

Of nog langer, of met een nog snellere gemiddelde snelheid, afhankelijk van je trainingsdoel.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Hoelang gaan jullie maximaal op buiten/strandrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:51

Bij mij zit er ook geen max aan de buitenrit. We zijn nu aan het opbouwen. Ik rijd twee paarden, de een reed/rijdt ik altijd flinke stukken mee (afhankelijk van hoeveel tijd ik heb tussen de 20 en 40 km per rit). Ik ben nooit een fan van mega lang stappen, wij rijden gemiddeld 10km/u. Het andere paard heeft een veel minder goede conditie, dus daar gaan we kortere ritten mee, met wat meer stap.
Bij alles geldt, opbouwen en naar je paard luisteren en je paard kennen. Mijn ene zal niet zeggen dat het teveel is op het moment, pas de dag later.. Die moet ik dus tegen zichzelf beschermen. En dat gaat dus niet altijd perfect, maar daar leer ik dan weer van.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:55

5 1/2 uur, wandelend.

Afbeelding

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:59

Ik verplaats dit topic naar Ervaringen Buitenrijden, ruiter vakanties en trektochten.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Hoelang gaan jullie maximaal op buiten/strandrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 16:10

Ik denk dat het belangrijkste is, afhankelijk van wat je paard gewend is en misschien de bodem van het buitenrij gebied. Stel je rijdt je paard 3x in de week 20 minuutjes in een bodem die altijd gesleept wordt. Dan zou 1,5 uur door de duinen ploeteren met mul zand niet echt eerlijk zijn tegenover je paard.
En idd in welke gang rij je maakt ook nog verschil. Bij twijfel, beter rustig opbouwen dan 1x overbelasten en met een blessure zitten.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoelang gaan jullie maximaal op buiten/strandrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 16:20

Ik maakte vroeger buitenritten van 6 tot 8 uur. Een korte buitenrit was 1,5 tot 2 uur, maar in de weekenden maakte is dagtochten. Als ik dressuurtraining deed ik de bak dan ging ik ervoor of erna ook nog even het bos in voor of de warming up of cooling down.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 16:29

1,5 tot 2 uur maximaal. Ik sprak ooit eens een zadelmaker die ook fisio was en die vertelde dat zelfs met een perfect zittend zadel er met een uur wel drukkingen ontstaan, vooral als je normaal ook geen uren traint. Hoeft verder geen problemen te veroorzaken maar ik neem dat wel mee in mijn achterhoofd.

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 16:34

Ik geef bij ons op het dorp hobbymatig les aan kinderen.
Twee keer per jaar maken we een dagtocht. In het voorjaar en het najaar. In het voorjaar gauw zo'n 25 km. Gaan 's morgens om half 9 weg en zijn dan rond 3 uur half 4 terug. Dan meestal ongeveer 25 km.

In het najaar ook zelfde tijd en dan maken we een langere tocht. De laatste keer 33! km.
Het zijn 2 A-pony's, 2 B-pony's, 2 C-pony's en een E pony. Heb 2 begeleiders mee op de pony: Eentje op een C pony en eentje op haar eigen E pony. Ik ga altijd op de fiets mee met 2 fietstassen met brood en drinken voor onderweg om te picknicken. En na afloop patat!
De kinderen zijn in de leeftijd van 9 tot 13 jaar oud.
Zeer gezellig en geslaagd altijd.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 16:34

Wij zijn met de menwagen regelmatig een uur of vier weg.. Lekker op 't gemakje van de omgeving genieten.. Heerlijk hoor.. :)

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Hoelang gaan jullie maximaal op buiten/strandrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 16:46

Ik ging ongeveer 2 uur, ik zat in de bergen/heuvellandschap, dus eerst alles omhoog en dan ook weer naar beneden. Naar beneden wandelde ik er meestal naast.
Als ik ging wandelen (dus niet rijden) was ik gerust 2-4 uur onderweg, waarvan 30 minuten tot een uur pauze. Pony gepakt, longeersingel en zadeltas erop, snacks mee en dan gingen we.

Lijsken
Berichten: 1022
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 16:50

In de endurance wordt vaak aangehaald dat een paard met basis-training (regelmatig rijden/trainen, maar niet specifiek gericht op afstand) makkelijk een klasse 1 wedstrijd moet kunnen uitlopen. Een klasse 1 wedstrijd is 20 tot maximaal 39 kilometer, met een snelheid tussen de 9 en 14 km/h.

Maar als je normaliter alleen in een keurige vlakke bak rijd en je gaat de heuvels of mul zand in, dan zou ik toch wat korter beginnen :)

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 16:54

Ik maak ritten zo lang als ik zin heb.

Thuis meestal tussen de 45 minuten en 2 uur. Als ik met de trailer weg ga varieert het enorm, van 1,5 uur tot soms wel 4 of 5 uur. Eventueel met een pauze tussendoor.

En echt niet alleen meer stappen...

Mn bijrijdster maakt ongeveer 1x per week een rit van zo'n 2 tot 3 uur, maar stapt dan 90% van de tijd en megt dus qua afstand niet zo heel veel af.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 17:19

Ik reken niet zomaar zeer in tijd als wel in afstand.
Momenteel vind ik voor mijn paard 35 kilometer per dag het maximum.

Dat is met ons tempo ongeveer 6 uur rijden inclusief een korte lunchpauze.

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 17:33

Ik ga nu 1 a 2x per week een uur. Wil straks wat meer op pad en dan max 2 uur, vooral omdat ik anders rug/bekkenklachten krijg. Pony kan het makkelijk aan.

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: Hoelang gaan jullie maximaal op buiten/strandrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:30

Wij hebben het duin en strand om de hoek, dus we gaan ook lekker op pad.

Hoe ver en hoe lang hangt van meerder factoren af, het weer, de ondergrond, de conditie van zowel paard als ruiter, het tempo, hoe doet het koppies het?

Paard maakt natuurlijk ook veel indrukken mee.

Vandaag samen met een stalgenootje lekker een rondje gereden, we zijn ists minder dan 3,5 uur onderste geweest en hebben 16,8km gereden.

Voornamelijk stap, en wat draven en een klein galopje.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Hoelang gaan jullie maximaal op buiten/strandrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:36

Ligt er aan hoeveel tijd ik heb. Meestal 1 a 1,5 uur en soms ook wel meer dan 2 uur. Ook wel eens een tocht van 3,5 uur gemaakt maar dat is wel uitzonderlijk.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:04

Dat hangt ervan af hoe je paard getraind is.
Ik ben het nu bijvoorbeeld aan het opbouwen;
ik rij zo'n 7/8 km maar dan doe ik de eerste keer veel stap.
daarna doe ik er steeds meer stukken draf en galop bij. en wanneer dat geen probleem meer is ga ik langere afstanden rijden.
Ik ben zo anderhalf uur onderweg.

100Thoughts
Berichten: 40
Geregistreerd: 18-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 17:09

Toch een 2 uurtjes, maar wel relax :D

Euridicey

Berichten: 699
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoelang gaan jullie maximaal op buiten/strandrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:06

Hoe doen jullie dat met tochten van 4+ uur? stoppen jullie onderweg om water en een meegenomen zak hooi te geven?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:12

Nee. Als er toevallig water is (in de vorm van een plas of zo) kan er gedronken worden. Is het heel heet, dan kijk je of er onderweg water te krijgen is of doe je dat soort ritten dus niet. En grazen onderweg kan altijd, hoef je geen hooi voor mee te nemen.
Ik ga altijd met de trailer ergens heen, dus bij terugkomst is er bij de trailer water en hooi.

Mijn oude hoefsmid zei altijd: "Is je paard te dik? Ga urenlang rijden. Bewegen is goed, en zolang je rijdt kan-ie niet vreten. Dubbel effect." En hij had gelijk :+

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:18

Hier is het verste wat ik heb opgebouwd met mijn minishetlander 40 km geweest. Maar dat was wel met een pauze waarbij hij werd uitgespannen en even mocht grazen rond de 20 km. Verder ben ik eigenlijk nooit langer dan 30km onderweg. Ik ben momenteel weer opbouwend en hij heeft vrijdag 11km gehad, gisteren 9,5 (Wandelend zonder kar, maar wel actief vanuit zichzelf, hittepetit) en vandaag 7,6 km rustig aan mennend. Morgen krijgt hij even rust en dan dinsdag middag maar weer even. Hij had vandaag genoeg energie. Wij doen het meeste in een rustig drafje van 8-9 km/h. Heel jammer is het dat hij onderweg echt absoluut niet wil drinken. Ik heb het hem vaak genoeg aangeboden in een lange rit, maar hij drinkt gewoon niet uit een emmer met water dan. Dus ik zorg vaak voor een natuurlijke plas onderweg dan waar hij uit kan drinken.

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:22

Euridicey schreef:
Hoe doen jullie dat met tochten van 4+ uur? stoppen jullie onderweg om water en een meegenomen zak hooi te geven?

Gras groeit overal :+ Water geef ik dan niet specifiek, pony krijgt wel een appel. Op 1 route komen we meerdere keren door een heldere beek. Als ze daar paar slokken wilt drinken is dat prima. Verder drinkt ze thuis weer.
Met deze pony ben ik aan het opbouwen, maximale was nu 15 klm in 2.45 uur. Ik stap veel, ook vanwege de ondergrond, heuvels, andere uitdagingen. Met mn oude pony was 35 klm in 6 uur max. Incl pauze.