Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 05:13

Wel mooi om te zien dat ts zelf een prachtige foto op haar pagina post van haar te paard op een plek waar ook geen specifieke ruiter route is _/-\o_ :+ ;)

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 08:49

Ik rijd bijna wekelijks buiten en ga eigenlijk zelden tot nooit van de ruiterpaden af. Omgeving Kootwijk/ Otterlo zijn enorm veel goed onderhouden ruiterroutes en de bewegwijzering is er behoorlijk goed. In Kootwijk zijn de boetes ook best pittig en ze handhaven regelmatig. De keren dat ik een keer een ander pad heb gepakt is echt omdat ik zelf een bordje had gemist in een stuk waar ik niet goed bekend was. Of er werkzaamheden in t bos waren waardoor halverwege de ruiterroute een stuk geblokkeerd was.
Ik vind het ook niet altijd prettig/ handig om mountainbiker/ wandelaar/ hond tegen te komen op ruiterpaden. Ik ga meestal vroeg rijden op tijden dat je amper iemand tegen komt in t bos. Heerlijk!

onpaard

Berichten: 2969
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:06

Als je van de ruiterpaden afgaat betekend dat niet automatisch dat je natuur of paden vernielt.

iirrssjjee

Berichten: 5946
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:41

Babsiej schreef:
Onali schreef:
Kom jij überhaupt wel eens buiten? _O-

Wow waar halen jullie deze wijsheden vandaan :?

Als je gewoon een parallel pad pakt en om de gevallen boom heengaat weer terug naar het ruiterpad doe je echt niks verkeerds hoor.
Daar zal je geen boete voor krijgen.


Dagelijks, heerlijk even wandelen!

Het gaat hier dan ook om compleet stukgelopen wandelpaden, dat is niet even uitwijken voor een tak.
En het gaat niet altijd om een boete te krijgen, of niet, controle wel of niet. Ook gewoon fatsoen van mensen bestaat nog.

Er ligt een boom die het hele pad verspert. Je moet door het bos om er omheen te gaan, doe je dat dan? Of loop je de volledige route volledig terug, ookal heb je er al 10km opzitten, en is dit de laatste 500m van de route?

Je mag namelijk ook niet van de paden af. Dus niet door de berm of het bos.

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:57

Hier op de Veluwe hebben ze bij een bepaald stuk bos, mountainbike paden naast de ruiterpaden aangelegd. Wat op zich een heel goed idee is, maar er is geen rekening mee gehouden dat paarden vluchtdieren zijn en schrikken van mountainbikers die ineens uit het niets achter/ naast ze opduiken. Ander stuk bos zijn de ruiterpaden gewoon niet te rijden, zand is zo mul dat de kans op blessures te groot is. Vaak zijn de paden of te modderig of te mul terwijl een goede bodem zo belangrijk is.

Gelukkig is er hier zoveel bos in de buurt dat er genoeg keuze is voor goede en mooie stukken, maar af en toe zal zo'n slecht ruiterpad idd overgeslagen worden en kiezen de ruiters voor betere paden.

Er zit ook wel verschil in hoe je over zo'n pad gaat denk ik, stappend of rustig dravend zal een paard niet zoveel kapot maken. Galloperend is dat natuurlijk een ander verhaal.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:01

Dit soort topics komen door te weinig echte natuur en teveel mensen.
Alles moet gedwogen in regels, loop op dit pad als je een paard rijd, neem dit pad als je fiets :') Want anders is het niet te doen Y;(

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:27

Ik heb er wel eens wat gedachten over....
Ten eerste zijn de ruiters hier de enige betaalde bezoekers, en tegelijkertijd de enige bezoekers die beperkt de ruimte krijgen. De paden die er liggen zijn tevens de paden die gebruikt worden voor onderhoud, en de dagelijkse rondjes van de boswachter.... overal diepe modderige bandensporen tot gevolg.

Daarbij zijn paarden, mits hun ruiters niet lopen te krijsen, de enige bezoekers van het bos die het wild niet opjagen.

Moet je daarom de regels overtreden? Nee.
Ik ben bang dat het veelvuldig overtreden van regels door ruiters er vooral in resulteert dat ruiters steeds meer geweerd zullen worden.

Ik zie helaas best veel ruiters die stomme dingen doen.... uitgebreid staan praten met een groepje ruiters op een schelpenfietspad, terwijl het paard ongeduldig staat te draaien zie je gaten verschijnen.
Of mest laten liggen; op fietspaden en wegen.... hoe moeilijk kan het zijn even af te stappen en de mest weg te schoppen of even terug te komen om op te ruimen? Dit soort zaken zorgen ervoor dat je op den duur nergens meer welkom bent.

Tenslotte: het is gewoon overvol in Nederland... en door Corona stroomde het bos ook opeens vol met mensen die nooit naar het bos gingen en allemaal honden hebben gekocht maar er helemaal controle over hebben. Ergerde ik me? Eh... ja... toch wel een beetje, alhoewel het iedereen gegund is buiten te lopen. Maar ik ben iets teveel een rustzoeker voor de Nederlandse drukte denk ik wel eens. Ik piep dan soms wel eens even een rustig 'illegaal' stuk in om even rust te zoeken. En ja... daar voel ik me wel dubbel over.

Ik denk dat jij niet meer rijdt ts? Dit is een beetje het probleem, iedereen redeneert vanuit zijn eigen situatie en kan zich lastig in de ander verplaatsen. Juist omdat het hier zo klein is kan het toch de moeite waard zijn naar 'smoesjes en onzin' te luisteren en te kijken hoe we het voor iedereen aangenaam kunnen houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41727
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:29

MTB'ers betalen ook voor de Utrechtse heuvelrug. Wandelaars en fietsers niet, omdat de overheid daar subsidie voor geeft en van dat geld de paden onderhouden worden. Voor MTB'ers en paarden betaalt de overheid niet, dus dat moet van die groepen zelf komen om de paden netjes te houden.

mika11

Berichten: 11119
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 18:29

zimbabwe schreef:
Wel mooi om te zien dat ts zelf een prachtige foto op haar pagina post van haar te paard op een plek waar ook geen specifieke ruiter route is _/-\o_ :+ ;)



Dat zie je verkeerd.
Dit is op de zandverstuiving, aan de zijkant van de zandverstuiving loopt het ruiterpad.
En de foto die jij zo mooi vindt, die is daar dus gemaakt.

mika11

Berichten: 11119
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 18:36

Ninx schreef:
Ik heb er wel eens wat gedachten over....
Ten eerste zijn de ruiters hier de enige betaalde bezoekers, en tegelijkertijd de enige bezoekers die beperkt de ruimte krijgen. De paden die er liggen zijn tevens de paden die gebruikt worden voor onderhoud, en de dagelijkse rondjes van de boswachter.... overal diepe modderige bandensporen tot gevolg.

Daarbij zijn paarden, mits hun ruiters niet lopen te krijsen, de enige bezoekers van het bos die het wild niet opjagen.

Moet je daarom de regels overtreden? Nee.
Ik ben bang dat het veelvuldig overtreden van regels door ruiters er vooral in resulteert dat ruiters steeds meer geweerd zullen worden.

Ik zie helaas best veel ruiters die stomme dingen doen.... uitgebreid staan praten met een groepje ruiters op een schelpenfietspad, terwijl het paard ongeduldig staat te draaien zie je gaten verschijnen.
Of mest laten liggen; op fietspaden en wegen.... hoe moeilijk kan het zijn even af te stappen en de mest weg te schoppen of even terug te komen om op te ruimen? Dit soort zaken zorgen ervoor dat je op den duur nergens meer welkom bent.

Tenslotte: het is gewoon overvol in Nederland... en door Corona stroomde het bos ook opeens vol met mensen die nooit naar het bos gingen en allemaal honden hebben gekocht maar er helemaal controle over hebben. Ergerde ik me? Eh... ja... toch wel een beetje, alhoewel het iedereen gegund is buiten te lopen. Maar ik ben iets teveel een rustzoeker voor de Nederlandse drukte denk ik wel eens. Ik piep dan soms wel eens even een rustig 'illegaal' stuk in om even rust te zoeken. En ja... daar voel ik me wel dubbel over.

Ik denk dat jij niet meer rijdt ts? Dit is een beetje het probleem, iedereen redeneert vanuit zijn eigen situatie en kan zich lastig in de ander verplaatsen. Juist omdat het hier zo klein is kan het toch de moeite waard zijn naar 'smoesjes en onzin' te luisteren en te kijken hoe we het voor iedereen aangenaam kunnen houden.



Klopt, mijn paard is zo'n 3 jaar geleden overleden en ben ik gestopt met de paarden.
Ik ben het ook wel met je eens wat je schrijft hoor.

En verder wat ik een paar keer heb genoemd, wat ik vooral jammer vond aan de kapot gereden paden.
Is dat in het bos/zandverstuiving gebied hier zeldzaam mos groeit.
En sommige paden worden steeds breder doordat paarden het pad mul wordt, wandelaars aan de zijkanten gaan lopen en zo breidt het zich uit.
En wordt dus dat mos vertrapt, dat is zo zonde :o

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:38

Mar is dat dan de schuld van de paarden of de wandelaars die dus blijkbaar maling hebben aan de kantjes en ipv op het pad langs het pad lopen.

mika11

Berichten: 11119
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 18:46

Onali schreef:
Mar is dat dan de schuld van de paarden of de wandelaars die dus blijkbaar maling hebben aan de kantjes en ipv op het pad langs het pad lopen.


Nee echt van de paarden.
Het pad wordt zo mul dat mensen gedwongen worden meer aan de zijkant te lopen.
Het is zandverstuiving/heide gebied natuurlijk, dus wat eerst een goed wandelpad was wordt door de paardenhoeven snel vertrapt tot een heel erg diep en mul zandpad, waar je bijna niet meer doorheen kan lopen.
Ruiters zie je later zelf ook weer meer aan de zijkant, doordat ze het vertrapte pad zelf dan ook weer te mul vinden voor hun paard.

iirrssjjee

Berichten: 5946
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:51

Barbet schreef:
Onali schreef:
Mar is dat dan de schuld van de paarden of de wandelaars die dus blijkbaar maling hebben aan de kantjes en ipv op het pad langs het pad lopen.


Nee echt van de paarden.
Het pad wordt zo mul dat mensen gedwongen worden meer aan de zijkant te lopen.
Het is zandverstuiving/heide gebied natuurlijk, dus wat eerst een goed wandelpad was wordt door de paardenhoeven snel vertrapt tot een heel erg diep en mul zandpad, waar je bijna niet meer doorheen kan lopen.
Ruiters zie je later zelf ook weer meer aan de zijkant, doordat ze het vertrapte pad zelf dan ook weer te mul vinden voor hun paard.


Dus je loopt zelf wel door de blubber/bagger?

Loretta
Berichten: 8784
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:52

Ik lees dit topic echt met zo'n gevoel. wat kunnen sommige mensen zich toch ongelooflijk opwinden over niets.

mika11

Berichten: 11119
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 18:54

iirrssjjee schreef:
Dus je loopt zelf wel door de blubber/bagger?


Wil je me ergens op pakken of zo?
Wat een domme opmerking.

Cinnepin

Berichten: 8949
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:18

Is het niet zo, dat je bent gestopt met rijden omdat je paard overleed, dat je ergens misschien jaloezie voelt en je je daarom opwindt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41727
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:38

Jeetje, het kan niet gewoon zo zijn dat ze het vervelend vindt dat paarden de wandelpaden vertrappen :\?

Ik vind dat namelijk ook, als ik eerlijk ben. In de zomer valt het nog mee, maar in de winter wordt het heel snel een bende, helemaal als ze hoefijzers onder hebben.

Cinnepin

Berichten: 8949
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:41

Tuurlijk kan dat wel, maar ik mag het me toch af vragen? Er zijn vele paden kapot door andere oorzaken...
En als paardenliefhebber heb ik me nooit gestoord aan paarden sporen in het bos....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41727
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:47

Cinnepin schreef:
Tuurlijk kan dat wel, maar ik mag het me toch af vragen? Er zijn vele paden kapot door andere oorzaken...
En als paardenliefhebber heb ik me nooit gestoord aan paarden sporen in het bos....

Ja goh, je mag je dingen afvragen... Ik vind het nogal lomp, maar okay.

Ik heb me er als paardenliefhebber wel aan gestoord. Lekker door de mesthopen slalommen en oppassen dat je niet uitglijdt in de modder. Ik snap best dat je als ruiter andere wegen kiest wanneer de jouwe niet fijn begaanbaar zijn, zorgt er alleen wel voor dat de wandelpaden ook minder fijn begaanbaar worden. En dat vind ik wel vervelend.

Geldt ook voor de paden die door wielen kapot gereden zijn, trouwens :\. Is echt niet meer leuk wandelen.

Loretta
Berichten: 8784
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:52

Cinnepin schreef:
Tuurlijk kan dat wel, maar ik mag het me toch af vragen? Er zijn vele paden kapot door andere oorzaken...
En als paardenliefhebber heb ik me nooit gestoord aan paarden sporen in het bos....


Ik snap het ook niet om eerlijk te zijn. Maar ik zie wel vaker mensen die zich gigantisch kunnen ergeren aan iets waar ik van denk. Is dat nou zo erg. Beetje geven en nemen. Geniet gewoon van je boswandeling en als er paarden langs komen is dat toch alleen maar leuk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41727
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:57

Loretta schreef:
Cinnepin schreef:
Tuurlijk kan dat wel, maar ik mag het me toch af vragen? Er zijn vele paden kapot door andere oorzaken...
En als paardenliefhebber heb ik me nooit gestoord aan paarden sporen in het bos....


Ik snap het ook niet om eerlijk te zijn. Maar ik zie wel vaker mensen die zich gigantisch kunnen ergeren aan iets waar ik van denk. Is dat nou zo erg. Beetje geven en nemen. Geniet gewoon van je boswandeling en als er paarden langs komen is dat toch alleen maar leuk.

Gigantisch ergeren is wel overdreven, dat doe ik niet, hoor. Maar ik vind het dus wel eens vervelend wandelpaden te moeten delen met paarden omdat zij veel meer vertrappen waardoor de boel echt glad wordt, helemaal met de regen. Ik ga ook niet wandelen op ruiterpaden, die laat ik voor paarden :).

Cinnepin

Berichten: 8949
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:17

Nou ik zelf heb nog geen pad gezien wat echt niet meer begaanbaar was door dat paarden het gesloopt hebben, wel door tractor of ander voertuig sporen...

Cinnepin

Berichten: 8949
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:19

Tevens snap ik echt wel, dat als jij om welke reden dan ook niet meer kan paardrijden je best baalt als je anderen wel ziet genieten van paardrijden...

Malle_meid

Berichten: 199
Geregistreerd: 31-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:28

Als er goede, duidelijke ruiterpaden zijn, dan neem ik die, maar als ik mn route wil aanpassen, pak ik net zo lief een ander pad. Waarom? omdat het kan... dat is inderdaad misschien egoïstisch, maar er zijn in het bos ook best veel andere gebruikers waar je als ruiter ook last van hebt: mountainbikers (die zijn vreselijk, net als wielrenners), quad rijders, loslopende honden, of zelfs militaire parachutisten die om je heen landen etc.
Het probleem van regels overtreden speelt op alle vlakken in onze maatschappij en iedereen kiest zelf zijn eigen grenzen. Zo mag je in Nederland ook alleen vuurwerk afsteken op oudjaar vanaf 18.00, je hebt een maximum snelheid op wegen, Corona maatregelen, hondenpoep op straat, etc. Dan vind ik dat als je in het bos je eigen route kiest niet zo heel erg.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:29

Even terugdenkend voor mezelf.

Vorig jaar eens over een mtb pad uitgeweken/omgereden om dat er een grote groep mensen stond op een ruiterpad, ze liepen allemaal met een flinke camera dus het zal wel een uitje met gids oid. geweest.
(Er was ook geen ruimte om er langs te gaan daar, een paard kon er net zelf door op dat stuk).

Verder heb je bij ons een rondje waar ze over een pak en beet 100 meter het ruiterpad van hebben dicht laten groeien, dus daar moeten we wel uitwijken.

Verder is een van de grotere ruiterpaden meer steen dan zand, maar daar heb je een verhard fietspad direct naast dus de ergste stukken doen we dan over het fietspad.

Oja twee jaar terug ben ik eens vies verdwaald en mijn routeding kende alleen de fietspaden, dus uit alle stress die maar genomen.

Eigenlijk dus geen kwade wil, meer omdat het zo liep.