Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:22

Barbet schreef:
Gini schreef:

Je klinkt net als mijn baas. Om een mening vragen om die mening dan meteen af te doen als onzin. Vind ik eigenlijk niet zo netjes. :o



Dan heb jij een goede baas, denk ik.
Hij vraagt ws de mening wanneer hij het nodig vindt de ander eens goed na te laten denken.


Communicatie met een dubbele bodem wordt zelden goed ontvangen bij mensen. Zeker wanneer er dan een negatieve beoordeling bij komt kijken ('mijn antwoord wordt afgedaan als onzin').

En goede baas, ik zou het willen beamen, maar het personeelsverloop doet me overtuigen van mijn gelijk: mensen houden van duidelijke, eerlijke en open communicatie. Een klacht die gebracht wordt als klacht. Een oproep tot nadenken die gebracht wordt als oproep tot nadenken. Een vraag om een mening die gebracht wordt als een vraag om een mening.

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:23

Ik blijf ook bijna altijd op het ruiterpad, op 2 stukken na. Bij de 1 is het pad dichtgegroeid met bramenstruiken, waardoor de onderbenen onder de wondjes zaten. Bij de ander omdat ze daar echt heel diep in wegzakken. Ik stap die stukken wel zo veel mogenlijk in de kanten. In castricum worden de paden gewoon niet bijgehouden dus heb je soms geen keuze.

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:23

Barbet schreef:
myk_en_shant schreef:
Barbet dan nodig ik jou van harte uit om binnenkort met mij mee te gaan naar het bos. Schrik niet van de ruiterpaden bij ons in het bos.
Heb 10 jaar geleden al meerdere mails en telefoontjes gedaan naar staatsbosbeheer, maar je wordt ten eerste van kastje naar de muur gestuurd. Krijg je eindelijk de juiste afdeling aan de lijn, is er een kort antwoord, er is geen geld. Dus einde discussie.



Er zijn ook hondenveldjes in de buurt waar ik niet heenga, omdat ze te klein zijn of niet voldoen.
Ik pak juist de auto om ergens heen te gaan waar het beter is.
Kan jij met je paard ook doen.



Jij financieert de trailer en het onderhoud hiervan begrijp ik hieruit.

Jeetje wat en kortzichtige blik heb jij.
Zeker een bakruiter, of rijd je überhaupt paard.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:26

Omdat de ruiterpaden soms slecht of amper staan aangegeven. Of soms heel onlogisch. Soms rijd ik ook weleens onbewust niet op een ruiterpad. Vind het nogal overdreven om te zeggen dat wandelpaden worden vertrapt.

Er lopen of fietsen ook regelmatig mensen op het ruiterpad. Ach, als we allemaal een beetje uitkijken en rekening houden met elkaar, kan ik me er niet druk om maken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:29

Cayenne schreef:
Nou TS, ik snap je heel goed!
Vooral tijdens het paarse heideseizoen gaan er hier geregeld mensen met paarden van het pad af.
Ik snap dat het mooi is voor de foto's, maar het is zo zonde en niet voor niets verboden! De hei is zo ontzettend kwetsbaar.
En we hebben hier ook heel veel last van loslopende honden die achter de reeën aan gaan.

Maar van het pad af de bush (of hei) in is wat anders dan van het ruiterpad af een wandelpad op.

Ik doe het ook, ik rij globaal in hetzelfde gebied als Onali en doe echt mijn best wel om op de ruiterpaden te blijven. Maar ik hou wel graag mijn paard heel, dus paden met glibberende bagger (met zo’n laag blad erop) of zuigende modderplassen tot aan de kogel vermijd ik het liefst. Of ik stap af en loop er een stukje naast, maar dan kan je in ons bos aan de gang blijven met op- en afstappen.
Dan kan je doodleuk roepen dat je dan maar naar een ander bos moet gaan, en dat doe ik ook. Maar… daar is jarenlang de bebording zo slecht geweest dat je nooit wist of je nou goed zat of niet. Een kaart bestond niet van dat gebied, de kaart van Ruiteren&Mennen klopte regelmatig ook van geen kant. Sta je dan, met je goeie voornemen om op het ruiterpad te blijven.

Of je hebt dit. Succes.
Afbeelding

Oh, nog een ding: mountainbikers mogen niet op het ruiterpad, tenzij het gaat om een gedeelde route. Wandelaars mogen overal, ruiters en fietsers en MTB’ers alleen op de daarvoor aangegeven paden (en er zijn bossen waar iedereen op alle paden mag, tenzij het om een specifiek pad gaat).

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:31

Het ruiterpad is hier een enorme cirkel, met stukken pad waarbij het paard 20cm in het losse zand zinkt. Ziet er mooi uit misschien zon "rijbak" pad maar leuk is het niet. Kan me voorstellen dat een stukje van het pad gaan verleidelijk is.

Mountainbikers blijven hier overigens wel op de paden, die criscros door het losloopgebied gaan wat veel (bijna) aanrijdingen met honden oplevert.

Ik houd noet van gescheiden paden, door paarden vertrapte paden heb ik dan ook nog niet gezien eigenlijk. Alleen de paden voor mountainbikers en waar ze met de crossmotoren overheen gaan hebben veel te lijden.

19marjo90

Berichten: 962
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:32

Hier alleen als ik echt verkeerd ben gereden. Dan sla ik wat paden in tot ik het ruiterpad weer gevonden heb. Sinds kort staan er bij ons routebordjes. Dat scheelt wel!

Waar ik mij dan weer kapot aan erger, is dat mensen met loslopende honden ook altijd het ruiterpad boven het voetpad lijken te kiezen, terwijl er ook meer dan genoeg wandelpaden zijn. Zit ik vervolgens weer met een hond in de staart van paardlief…

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:37

Ik vraag me echt af waar dan staat dat wandelaars welkom zijn op een ruiterpad.

Bij ons in het bos staat aan het begin/eind van elk ruiterpad dat het een ‘ruiterpad’ is (en als mountainbikers er op mogen staat er ook een bordje ‘MTB’ route bij). Er staat echt werkelijk waar nergens dat wandelen op ruiterpaden is toegestaan bij ons, maar mensen hebben er toch schijt aan, verwachten nog steeds dat je stopt met galloperen in 1 sec. als je ineens achternagezeten wordt door een loslopende hond die niet luisterd en je krijgt de meest lelijke scheldwoorden naar je toegeslingerd omdat je netjes op je ruiterpaadje rijdt met je paard.

Wandelaars zijn degene in het bos met de meeste smoesjes juist :(:)

Whizz
Berichten: 1060
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:40

Buiten obstakels waardoor je moet afwijken van je route doe ik het hier in de buurt vanwege kapotgereden rooster. Er liggen scherpe stukken afgebroken plastic in het zand. De gemeente is op de hoogte en zeeft af en toe stukje van het ruiterpad. Helaas hebben ze nog nooit alles verwijderd. Ik ga daar over het fietspad.

moonsparkle
Berichten: 21764
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:43

Ergens denk ik dan bij het lezen van dit topic, jammer dat Nederland zo klein is of dat we met zoveel mensen zijn. Ik verlang dan opeens naar een land waar je overal kunt gaan en staan en je amper iemand tegen komt.

nile
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:46

Barbet, ik ben het eens met de opmerking die je kreeg van Gini. Je hebt nu al 2 pagina’s van mensen die de moeite nemen je een vaak uitgebreid antwoord te geven of een wedervraag te stellen. Argumenten die voor anderen steekhoudend zijn af doen als ‘smoesjes’ of ‘onzin’ of een informerende wedervraag niet beantwoorden is geen basis voor een open dialoog, als je die echt wilde. Jammer!

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:54

Barbet schreef:
myk_en_shant schreef:
Barbet dan nodig ik jou van harte uit om binnenkort met mij mee te gaan naar het bos. Schrik niet van de ruiterpaden bij ons in het bos.
Heb 10 jaar geleden al meerdere mails en telefoontjes gedaan naar staatsbosbeheer, maar je wordt ten eerste van kastje naar de muur gestuurd. Krijg je eindelijk de juiste afdeling aan de lijn, is er een kort antwoord, er is geen geld. Dus einde discussie.



Er zijn ook hondenveldjes in de buurt waar ik niet heenga, omdat ze te klein zijn of niet voldoen.
Ik pak juist de auto om ergens heen te gaan waar het beter is.
Kan jij met je paard ook doen.


Werkelijk waarom zou ik dit moeten, als SBB alle paden zou onderhouden, dan hoef ik niet naar een ander bos.
Lekker makkelijk praten, ik heb geen mogelijkheid om naar een ander bos te gaan.
Een hond stouw je makkelijk in een Peugeot 206, ik zie dit nog niet zo snel gebeuren met een oude type haf van dik 500 kg.
Daarnaast als ik daar de mogelijkheid voor zou hebben, zal ik het nog niet doen.
Zolang ik niet als een malle door het bos cross en respect heb voor de natuur en mede natuur gebruikers is dit ook niet nodig.

Heb vaker last van loslopend zogenaamde brave honden, die nooit wat doen, in de staart hangen van mijn paard. Ongeacht of ik op het ruiterpad rij, of niet.
Of hele hordes oude mensen die beweren dat ze op een wandelpad lopen en niet op het ruiterpad, terwijl ze wel op het ruiterpad lopen.

Dan dat mensen mij tegen komen op een niet ruiterpad, waar ik voornamelijk stap en op zeer ruime paden een drafje pak.
Bij tegenliggers stap ik altijd, of ga ik aan de zijkant staan.

Dus ik kan dit topic ook vertalen in, waarom lopen hondenbezitters nu altijd op ruiterpaden en altijd van de lijn.
Want er zijn maar enkele hondjes aangelijnd en kan zeker zeggen dat de ongelijnde honden 9 van de 10 keer niet onder âpel zijn.

Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:59

Waarom denken veel mensen met paarden toch altijd dat de regels niet voor hen gelden?

Wanneer het niet is toegestaan van het ruiterpad te gaan, dan gewoon niet doen. Is het onbegaanbaar, dan gewoon niet komen.
Het is toch geen vrijbrief om de regels aan je laars te lappen omdat het ruiterpad niet goed is?


Geldt voor iedereen, dus ook voor mensen met paarden.
Laatst bijgewerkt door Babsiej op 19-02-22 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

AmyJamess

Berichten: 2126
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:01

Ik zou zeggen vraag het de ruiters als je ze tegen komt op het wandelpad. Denk dat je daar veel wijzer van word. Sommigen zullen er een goede reden voor hebben zoals velen hier al aangeven, anderen zullen er misschien niet snel bij stilstaan dat het niet toegestaan is. Ik rij al heel lang geen paard meer, maar toen ik nog bij de manege reed kende wist ik dat ook niet. misschien helpt het dan juist door dat gesprek aan te knopen en kun je van elkaar leren.

Ik zal dan wel anders reageren als je hier op de eerste pagina deed :o

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:02

Babsiej schreef:
Waarom denken veel mensen met paarden toch altijd dat de regels niet voor hen gelden?

Wanneer het niet is toegestaan van het ruiterpad te gaan, dan gewoon niet doen. Is het onbegaanbaar, dan gewoon niet komen.

Geldt voor iedereen, dus ook voor mensen met paarden.

Dit betekent voor mij dus nooit meer naar het bos. Sorry hoor, ik hoef niet te boeten voor de miskleun beslissingen bij SBB, ze willen juist ons ruiters en menners eruit hebben. Dat is waarschijnlijk de hoofdreden dat ze de paden niet onderhouden.

Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:03

myk_en_shant schreef:
Babsiej schreef:
Waarom denken veel mensen met paarden toch altijd dat de regels niet voor hen gelden?

Wanneer het niet is toegestaan van het ruiterpad te gaan, dan gewoon niet doen. Is het onbegaanbaar, dan gewoon niet komen.

Geldt voor iedereen, dus ook voor mensen met paarden.

Dit betekent voor mij dus nooit meer naar het bos. Sorry hoor, ik hoef niet te boeten voor de miskleun beslissingen bij SBB, ze willen juist ons ruiters en menners eruit hebben. Dat is waarschijnlijk de hoofdreden dat ze de paden niet onderhouden.


Ja dat is dan toch jouw probleem?
Als iedereen regels gaat maken voor zichzelf, omdat de huidige ze niet bevallen wordt t toch een zooitje.

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:04

myk_en_shant schreef:
Babsiej schreef:
Waarom denken veel mensen met paarden toch altijd dat de regels niet voor hen gelden?

Wanneer het niet is toegestaan van het ruiterpad te gaan, dan gewoon niet doen. Is het onbegaanbaar, dan gewoon niet komen.

Geldt voor iedereen, dus ook voor mensen met paarden.

Dit betekent voor mij dus nooit meer naar het bos. Sorry hoor, ik hoef niet te boeten voor de miskleun beslissingen bij SBB, ze willen juist ons ruiters en menners eruit hebben. Dat is waarschijnlijk de hoofdreden dat ze de paden niet onderhouden.

Dan heb je mazzel
Hier is geen ruiterpad in een heel mooi natuurgebied. We mogen er niet komen.
En door ruiters die regels aan de laars lappen zal er hier ook vast nooit een uitzondering komen.

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:04

Babsiej schreef:
Waarom denken veel mensen met paarden toch altijd dat de regels niet voor hen gelden?

Wanneer het niet is toegestaan van het ruiterpad te gaan, dan gewoon niet doen. Is het onbegaanbaar, dan gewoon niet komen.

Geldt voor iedereen, dus ook voor mensen met paarden.


Sorry? :')
Aan vallende bomen of takken doe je niet zo veel. Mag dus niet het bos in want onbegaanbaar?

Ik ben me juist heel bewust van wat ik doe, er wordt hier alleen niet gecontroleerd door de boswachter want het is geen SBBgebied.

Het ruiterpad is het eerste pad in het bos, wandelaren, mensen met honden en wij ruiters gebruiken dat pad.
Ga ik van dit pad af kom ik letterlijk niemand tegen.

Sas67
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:06

:Y) helemaal eens Gini
Gini schreef:
]

Je klinkt net als mijn baas. Om een mening vragen om die mening dan meteen af te doen als onzin. Vind ik eigenlijk niet zo netjes. :o



Communicatie met een dubbele bodem wordt zelden goed ontvangen bij mensen. Zeker wanneer er dan een negatieve beoordeling bij komt kijken ('mijn antwoord wordt afgedaan als onzin').

En goede baas, ik zou het willen beamen, maar het personeelsverloop doet me overtuigen van mijn gelijk: mensen houden van duidelijke, eerlijke en open communicatie. Een klacht die gebracht wordt als klacht. Een oproep tot nadenken die gebracht wordt als oproep tot nadenken. Een vraag om een mening die gebracht wordt als een vraag om een mening.[/quote]

Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:07

Maar een wandelaar etc mag op het ruiterpad en niet andersom.

En je mag er van mij komen, maar dan wel op het niet begaanbare ruiterpad. Er is namelijk geen regel die zegt: “als iemand het ruiterpad onbegaanbaar vindt, is het toegestaan buiten deze paden te rijden”.
Zo moeilijk is dat toch niet?

Edit: na een storm als deze, verzamel een groep en maak zelf de Paden weer begaanbaar :)*
Laatst bijgewerkt door Babsiej op 19-02-22 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sas67
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:07

*\o/*
nile schreef:
Barbet, ik ben het eens met de opmerking die je kreeg van Gini. Je hebt nu al 2 pagina’s van mensen die de moeite nemen je een vaak uitgebreid antwoord te geven of een wedervraag te stellen. Argumenten die voor anderen steekhoudend zijn af doen als ‘smoesjes’ of ‘onzin’ of een informerende wedervraag niet beantwoorden is geen basis voor een open dialoog, als je die echt wilde. Jammer!

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:09

Kom jij überhaupt wel eens buiten? _O-

Wow waar halen jullie deze wijsheden vandaan :?

Als je gewoon een parallel pad pakt en om de gevallen boom heengaat weer terug naar het ruiterpad doe je echt niks verkeerds hoor.
Daar zal je geen boete voor krijgen.


Even sprekend voor de Utrechste Heuvelrug, veel gebied is in handen van privé eigenaren.
Een gemiddelde boom kan je niet zomaar even zelf uit het bos krijgen, daar is groot materiaal voor nodig.
Dus de paden worden kapot gereden voor de trekker of de machine die de boom komt ophalen.

Dus "even zelf een groepje samenstellen" gaat hier niet op. Je hebt toestemming nodig en materiaal om het op te ruimen.

Maar dat had je geweten als je daadwerkelijk in een bos rijdt.
Laatst bijgewerkt door Onali op 19-02-22 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:11

Onali schreef:
Kom jij überhaupt wel eens buiten? _O-

Wow waar halen jullie deze wijsheden vandaan :?

Als je gewoon een parallel pad pakt en om de gevallen boom heengaat weer terug naar het ruiterpad doe je echt niks verkeerds hoor.
Daar zal je geen boete voor krijgen.


Dagelijks, heerlijk even wandelen!

Het gaat hier dan ook om compleet stukgelopen wandelpaden, dat is niet even uitwijken voor een tak.
En het gaat niet altijd om een boete te krijgen, of niet, controle wel of niet. Ook gewoon fatsoen van mensen bestaat nog.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110754
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:12

Hilary schreef:
Cayenne schreef:
Nou TS, ik snap je heel goed!
Vooral tijdens het paarse heideseizoen gaan er hier geregeld mensen met paarden van het pad af.
Ik snap dat het mooi is voor de foto's, maar het is zo zonde en niet voor niets verboden! De hei is zo ontzettend kwetsbaar.
En we hebben hier ook heel veel last van loslopende honden die achter de reeën aan gaan.

Maar van het pad af de bush (of hei) in is wat anders dan van het ruiterpad af een wandelpad op.


Daar ben ik het zeker mee eens!

Even om een omgevallen boom heen en dan weer terug het pad op vind ik ook helemaal niet vreemd.
Dat moet je als wandelaar zelf ook.

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:15

Babsiej schreef:
Onali schreef:
Kom jij überhaupt wel eens buiten? _O-

Wow waar halen jullie deze wijsheden vandaan :?

Als je gewoon een parallel pad pakt en om de gevallen boom heengaat weer terug naar het ruiterpad doe je echt niks verkeerds hoor.
Daar zal je geen boete voor krijgen.


Dagelijks, heerlijk even wandelen!

Het gaat hier dan ook om compleet stukgelopen wandelpaden, dat is niet even uitwijken voor een tak.
En het gaat niet altijd om een boete te krijgen, of niet, controle wel of niet. Ook gewoon fatsoen van mensen bestaat nog.


Dan geef je dat aan bij de terreineigenaar ;)