Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:17

Dat kun jij beter doen, jij bent dan de overtreder, omdat je je daar “gedwongen” toe voelt.

Regels zijn er niet voor niets. Ook als ze je niet aanstaan.

Onali

Berichten: 18487
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:19

En ik word tot nu toe niet gestraft daarvoor dus blijf ik het doen.

Als jij er last van hebt, geef je dat aan zodat er gecontroleerd gaat worden en mensen zoals ik worden gestraft/ beboet.

Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:20

Onali schreef:
En ik word tot nu toe niet gestraft daarvoor dus blijf ik het doen.

Als jij er last van hebt, geef je dat aan zodat er gecontroleerd gaat worden en mensen zoals ik worden gestraft/ beboet.



Nee hoor, ik ga nog steeds uit van goed fatsoen, en spreek mensen zelf aan als ik dat nodig vindt.

onpaard

Berichten: 2969
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:23

Soms ben je t vaste rondje wel eens zat en het paard ook. Als ik van de ruiterroute week werd mn paard heel enthousiast en ik ook.

Onali

Berichten: 18487
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:23

Prima, maar wat wil je dan doen als het antwoord je niet bevalt?

Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:24

Niets. Teleurgesteld zijn in het feit dat mensen echt almaar asocialer worden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:25

Onali schreef:
En ik word tot nu toe niet gestraft daarvoor dus blijf ik het doen.

Als jij er last van hebt, geef je dat aan zodat er gecontroleerd gaat worden en mensen zoals ik worden gestraft/ beboet.

Wat een vreemd asociale instelling.
Je gedraagt je dus niet uit goed fatsoen, maar alleen omdat je anders gestraft/beboet wordt....

snorkel1986

Berichten: 3037
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:25

snorkel1986 schreef:
Er zijn bij mij in de buurt niet eens ruiterpaden
... Dus ben altijd mijn paard aan het uitlaten.. _O-

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:29

Djeradalover schreef:
Ik vraag me echt af waar dan staat dat wandelaars welkom zijn op een ruiterpad.

Over het algemeen mag er gewandeld worden op alle opengestelde paden, dus ook op een ruiterpad of MTB-route. Of je daar als wandelaar blij van wordt kun je je afvragen.

Dan nog moet je wel een terreineigenaar hebben die open staat voor feedback en er nog wat mee doet ook. Er zijn hier terreineigenaren (Utrechtse heuvelrug) die paarden eigenlijk maar gedogen, maar hun pad eigenlijk niet als ruiterpad willen. Ze doen het omdat het een oude route is oid, maar onderhouden ho maar.

Verder: zomaar gaan zagen in het bos mag niet. Je moet afstemmen met en toestemming hebben van de terreineigenaar. Met een handzaagje mag je dan wat doen. Maar die boom in mijn vorige post is best een uitdaging met je handzaagje. Kettingzaag? Alleen met de juiste outfit, zaagcursus en overeenkomst met de terreineigenaar, dus dat is een beperkt groepje mensen die dat kan / mag doen (bij ons voornamelijk MTBers die uiteraard eerst hun eigen hachje redden).

myk_en_shant schreef:
Dit betekent voor mij dus nooit meer naar het bos. Sorry hoor, ik hoef niet te boeten voor de miskleun beslissingen bij SBB, ze willen juist ons ruiters en menners eruit hebben. Dat is waarschijnlijk de hoofdreden dat ze de paden niet onderhouden.

Over het algemeen wil SBB helemaal niet van de ruiters en menners af, maar ze hebben gewoon echt geen geld om het fatsoenlijk te onderhouden. Wandelpaden doen ze wel, want zonder wandelpaden krijgen ze geen openstellingsgeld (en dan is er dus helemaal geen geld meer).
Op de Utrechtse Heuvelrug is er sinds kort een vignet. Er moet eerst nog even 10 jaar achterstallig onderhoud worden weggewerkt daar, maar er is nu in ieder geval geld voor jaarlijks regulier onderhoud.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:31

snorkel1986 schreef:
snorkel1986 schreef:
Er zijn bij mij in de buurt niet eens ruiterpaden
... Dus ben altijd mijn paard aan het uitlaten.. _O-

Ook met een paard aan de hand hoor je op het ruiterpad. Jij mag namelijk we op een ruiterpad lopen, maar jouw paard niet op een wandelpad.

Dat gezegd hebbende wandel ik ook met de pony op wandelpaden, en ja, ik weet dat het niet mag.
Zal wel een smoesje worden gevonden, maar: mijn 27 jarige gaat graag een stukje wandelen, maar het kortste rondje wat ik kan doen met haar over ruiterpaden is 7 km met minimaal 5 beklimmingen erin. Dat doe ik haar niet aan.

gerlindie

Berichten: 4650
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:37

Ik vraag me nu af of mensen die teleurgesteld zijn als ik met mijn shetlander een stukje op het wandelpad loop, ook teleurgesteld zijn dat ik met diezelfde shetlander op het fietspad loop, in plaats van de 80-weg die daarnaast loopt.

In principe is dat ook verboden, en moet mijn shet met haar gemiddelde snelheid van 4 km per uur op de asfaltweg tussen de auto's die twintig keer zo snel rijden.


Ik weet dat dat geen goed argument is om met je paard op wandelpaden komen goed te praten, naar ben wel even benieuwd :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:40

Ik zou eerder teleurgesteld zijn als je met je Shet (of welk paard dan ook) op de 80 km weg ging rijden ipv op het fietspad ernaast.

Onali

Berichten: 18487
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:44

Kuggur schreef:
Onali schreef:
En ik word tot nu toe niet gestraft daarvoor dus blijf ik het doen.

Als jij er last van hebt, geef je dat aan zodat er gecontroleerd gaat worden en mensen zoals ik worden gestraft/ beboet.

Wat een vreemd asociale instelling.
Je gedraagt je dus niet uit goed fatsoen, maar alleen omdat je anders gestraft/beboet wordt....


Zo zie jij het.
Nogmaals ik wandel met mijn shetlanders, we gaan niet harder dan stap.
De mensen die we tegenkomen denken altijd dat ik met honden loop.
Het ruiterpad gaat van links naar rechts, mul zand en heuvelachtig.
Eerste rondje is meteen ruim 10 km of meer, de andere kant op nog meer.

Gewoon even een stukje het bos in, 2 km de ene kant op, omdraaien en 2 km de andere kant. Wow lekkere afwisseling.

Ja ik wijk van het pad af zodat ik zelf een rondje van ongeveer 5 km kan maken. Vreselijk asociaal, absoluut.
Denk dat het er grotere criminelen rondlopen dan ik.

onpaard

Berichten: 2969
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:51

Kuggur schreef:
Onali schreef:
En ik word tot nu toe niet gestraft daarvoor dus blijf ik het doen.

Als jij er last van hebt, geef je dat aan zodat er gecontroleerd gaat worden en mensen zoals ik worden gestraft/ beboet.

Wat een vreemd asociale instelling.
Je gedraagt je dus niet uit goed fatsoen, maar alleen omdat je anders gestraft/beboet wordt....


Ik ben nog erger. Ik betaal de boete gewoon, dat heb ik er wel voor over om overal te kunnen rijden.

Dandelion2
Berichten: 141
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:52

Wat bijzonder om een antwoord een ‘smoes’ te horen noemen, dat zie ik zelf toch heel anders. Ik ben wekelijks in het bos te vinden met mijn paard en moet zeggen dat het overgrote deel van de medebosgebruikers gewoon positief op elkaar reageert, we zijn allemaal lekker buiten en de activiteiten kunnen prima samen gaan. De meeste mensen die een optimaal vlakke ondergrond waarderen gaan in de stad wandelen vermoed ik.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:57

SBB maakt vaker meer de paden kapot met het kappen, echter herstellen ze de paden, of maanden later, of zoals vaak gebeurd als het een ruiterpad betreft, gewoonweg niet.
Vaak genoeg af moeten stappen, om takken van de paden af te halen en voorzichtig het kapot gereden deel te kunnen passeren. Dus in het bos waar ik rij, wordt dit SBB zelf in de hand gewerkt, dat ruiters een veiligere route gaan kiezen.

Cinnepin

Berichten: 8950
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:58

eigenlijk wijk ik niet van de ruiterpaden af. Ik rijd ook op de Utrechtse Heuvelrug, maar soms ben ik genoodzaakt op een wandelpad te rijden die naast het ruiterpad loopt, omdat er zoveel wandelaars op het ruiterpad lopen, dat ik er niet langs kan. Of rennende blerende kinderen..

Tevens kom ik geregeld mountainbikers tegen op het ruiterpad...

Ik heb 90 euro neergeteld voor een vignet ( meer persoons ) dus mag ik wel verwachten een lekkere rit te kunnen maken toch?

nine1987

Berichten: 8345
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:01

Ik gebruik 99% van de keren het ruiterpad, pas wanneer het echt, echt, ECHT niet kan, ha ik over het wandelpad..

Half jaar geleden moesten we over een dieper gelegen ruiterpad, waarin 10 cm diep het water lag over zeker 30 meter lengte.. Hier heb ik de keuze gelaat over het voetpad te gaan.. En natuurlijk kwma toen de boswachter.. Gelukkig kon hij na een kleine (maar nette) discussie, waarbij hij ging kijken of het water wel echt zo diep was ( :D ) wel inzien waarom we het voetpad kozen..

Maar de kul dat paden soms wat modderig zijn en dat er soms boomwortels bloot liggen..

Ja uhm.. Het is het bos? :D

Cinnepin

Berichten: 8950
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:02

Haha Ik kom geregeld een boswachter tegen in zijn jeep. Ik zet mijn paard dan op een wandelpad om de boswachter op het ruiterpad er voorbij te laten gaan, nooit commentaar op gehad ;) :P

Onali

Berichten: 18487
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:06

nine1987 schreef:
Ik gebruik 99% van de keren het ruiterpad, pas wanneer het echt, echt, ECHT niet kan, ha ik over het wandelpad..

Half jaar geleden moesten we over een dieper gelegen ruiterpad, waarin 10 cm diep het water lag over zeker 30 meter lengte.. Hier heb ik de keuze gelaat over het voetpad te gaan.. En natuurlijk kwma toen de boswachter.. Gelukkig kon hij na een kleine (maar nette) discussie, waarbij hij ging kijken of het water wel echt zo diep was ( :D ) wel inzien waarom we het voetpad kozen..

Maar de kul dat paden soms wat modderig zijn en dat er soms boomwortels bloot liggen..

Ja uhm.. Het is het bos? :D


Maar 10 cm water is je te veel?
:+

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:11

Een menner hier (op de Veluwe) en ik kan bevestigen dat een aantal ruiterpaden die tevens dienen als verbindingspaden gewoon te smal zijn om fatsoenlijk met de koets doorheen te kunnen. Zeker met een jong paard wat nog wat kijkerig is.

Ik rij 9/10 keer op het ruiterpad maar die ene keer dat het niet lukt heeft dat ook een goede reden. Dan is het pad te smal voor de koets, staat er een enorm zwijn midden op het pad of ligt er een boom/tak waar ik niet omheen kan.
Edit: ik krijg nog wel eens de opmerking "maar over een tak/boom kan je toch springen? Ehhh ja mijn paard wel maar mijn koets heeft daar nogal moeite mee :')

Maargoed, ik word er wel heel moe van dat ze hier een wandelroute uitgezet hebben over "onze" ruiterpaden. Als ik iedereen (wandelaars, honden etc.) die ik tegenkom op een rit (op het ruiterpad) in stap moet passeren dan kan ik niet één pad fatsoenlijk uit draven. Ik zou het een hele goede zaak vinden als ze op ruiterpaden voortaan de regel zetten dat honden daar aan de lijn moeten/honden niet welkom zijn.
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 19-02-22 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8784
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:12

Wat kunnen sommige mensen zich ook druk maken om niets.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:12

nine1987 schreef:
Ik gebruik 99% van de keren het ruiterpad, pas wanneer het echt, echt, ECHT niet kan, ha ik over het wandelpad..

Half jaar geleden moesten we over een dieper gelegen ruiterpad, waarin 10 cm diep het water lag over zeker 30 meter lengte.. Hier heb ik de keuze gelaat over het voetpad te gaan.. En natuurlijk kwma toen de boswachter.. Gelukkig kon hij na een kleine (maar nette) discussie, waarbij hij ging kijken of het water wel echt zo diep was ( :D ) wel inzien waarom we het voetpad kozen..

Maar de kul dat paden soms wat modderig zijn en dat er soms boomwortels bloot liggen..

Ja uhm.. Het is het bos? :D

10 cm water was je teveel, maar je nek breken over hele boomwortel paden mogen we wel.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:16

myk_en_shant schreef:
SBB maakt vaker meer de paden kapot met het kappen, echter herstellen ze de paden, of maanden later, of zoals vaak gebeurd als het een ruiterpad betreft, gewoonweg niet.
Vaak genoeg af moeten stappen, om takken van de paden af te halen en voorzichtig het kapot gereden deel te kunnen passeren. Dus in het bos waar ik rij, wordt dit SBB zelf in de hand gewerkt, dat ruiters een veiligere route gaan kiezen.

Dat is niet SBB zelf maar een aannemer. Zij dienen ook het pad te herstellen, maar moeten wel rekening houden met het broedseizoen (zowel voor het kappen als voor het herstellen van het pad). Als je klachten hebt: melden bij de boswachter (op de website van SBB kun je vinden wie boswachter is in jouw regio). Soms is er een goede verklaring voor, soms wordt de aannemer aangesproken op het gebrek aan herstel.

Ik heb trouwens liever een stabiele bodem met 10 cm water erop dan glibberige bagger. Het eerste is leuke training, het tweede kan je training beëindigen.

@HopeMyDay weet je wat voor wandelroute dat is of wie de ‘organisator’ is? Wellicht contact mee opnemen om te vragen of er een alternatief gevonden kan worden voor de wandelroute, omdat dit door ruiters/menners als erg vervelend wordt ervaren?
Ik herken het overigens wel, ik wandel ook, ook van die routes. Soms liggen ze op een ruiterpad en worden we dus voorbij gedraafd of gegaloppeerd zonder remmen of vragen of het goed is. Aan de ene kant vind ik dat asociaal, want het is niet de gedragscode om dat te doen, maar als ruiter kan ik het me ook heel goed voorstellen dat het vreselijk frustrerend is om altijd maar terug naar stap te moeten, nét op dat ene pad waar je zo fijn kunt draven / galopperen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:20

Hilary heb toen der tijd meldingen gemaakt, was nog ruim binnen het kapseizoen en nog lang niet broedseizoen.
Paden werden minimaal een half jaar na data een beetje gevlakt. Ruiterpad werd zo gelaten. Dus ook melding plaatsen helpt niet.