Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11183
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 08:41

Pfoe, binnen een ras heb je zoveel verschillen! Als ik voor mezelf spreek: ik heb al jaren dravers. Ik heb dravers gehad die werkelijk waar nergens van opkeken en nergens bang van waren, en ik heb er ook eentje gehad waarbij je je leven niet zeker was als je de weg op ging. Blijf dus altijd naar het individuele paard kijken.

Kaplaars

Berichten: 1551
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:14

mystery1980 schreef:
vergeet de gangenpaarden niet zoals de tennesse walking, paso fino en Rocky mountain horses.


Paso fino is zeer temperamentvol, die lijkt mij voor dit doel niet de beste match.
Maar.... mijn kruising Rocky x draver (=Kentucky Mountain horse) is wel een fantastisch buitenrijpaard! Daar zijn ze ook voor gefokt, de rocky en kmsh. Dus die zou je een kunnen bekijken. Lekker koel in het koppie, maar wel voorwaarts. Niet snel onder de indruk maar wel baasgericht en meewerkend karakter.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:57

prompter schreef:
Pfoe, binnen een ras heb je zoveel verschillen! Als ik voor mezelf spreek: ik heb al jaren dravers. Ik heb dravers gehad die werkelijk waar nergens van opkeken en nergens bang van waren, en ik heb er ook eentje gehad waarbij je je leven niet zeker was als je de weg op ging. Blijf dus altijd naar het individuele paard kijken.

Zelfde ervaring hier. Veel koelbloedige gekend, maar heb er zelf een die best heet kan worden en kan schrikken, hoewel hij dan gelukkig niet aan de kletter gaat ofzo. Maar met alle vorige eigenaren had hij gruwelijk conflicten en menig is eraf gegooid. Deze moet je echt wel weten te rijden.

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Re: Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:29

Ik zelf rij op een Kwpn'er en die doet het heel erg goed buiten. Wordt af en toe een beetje heet en sterk. Ze is wel koel in haar hoofd. Als bijv. andere paarden aan het rennen gaat blijft ze gewoon staan. Ze heeft ook veel meegemaakt qua verschillende terreinen, omgevingen etc. Ze heet namelijk hoog in de sport gereden.

Gaabje
Berichten: 940
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:29

Ik zou ook pleiten voor het niet vastpinnen op een bepaald ras. Hier worden koudbloeden als tinkers, haflingers en friezen genoemd. Ik heb tinkers en haflingers gereden die overal doorheen denderden, haflingers gezien die uit het niets maisvelden in renden. Friezen die erg nerveus van alles waren. Van diezelfde rassen heb ik ook paarden gereden die echt top waren buiten. Mijn ruiterbewijs heel lang geleden gehaald op een haflinger, friezen gehad als 'voorop' paarden voor begeleide buitenritten. Maar net zo goed heb ik warmbloeden gereden die top waren voorop en echt bomproof. Ik zou kijken welke rassen je aanspreken en of het algemene karakter van het ras je ligt. Het is moeilijk om een heel betrouwbaar buitenrijpaard te vinden, dus houdt je opties zo veel mogelijk open zou ik zeggen.

Captain

Berichten: 21403
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:32

celticpony schreef:
wij hebben een ijslander, een quarter, een paint, een volbloed en twee Connemara's..het zijn allemaal fijne buitenrij-paarden, het is een kwestie van smaak, opvoeding en karakter...


Dit!!
Ik heb een jonge PRE-hengst, nog niet onder het zadel maar ik wandel wel heel veel met hem door de bossen en over de straat, en hij is bomproof en kijkt nergens van op. Ik kan gerust in mijn eentje uren langs een drukke weg wandelen met enkel een touwhalster. Echt alles kan voorbij komen, hij beweegt nog geen oor. Haflinger en fuchs van vriendin schrikken van het meest kleine dingetje en zetten het soms op een rennen.

Ras zegt echt niets, natuurlijk heb je de koudbloeden die wat koeler zijn, maar ik ben van mening dat opvoeding en ervaring een veel groter verschil maakt!

Jessix

Berichten: 16468
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:52

Ik vind mijn Lusitanos heel fijn omdat ze van karakter wel stoer zijn. Schrikken niet gauw en als ze al schrikken dan is hun reactie niet heel heftig. Bokken en er vandoor gaan in rengalop zullen ze echt niet doen. Als ze al opzij springen dan draaien ze daarna weer direct om, om te kijken wat het nou was waar van ze schrokken. Daarnaast zijn het handige paarden op verschillende ondergronden. En ze zitten lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:59

Kaplaars schreef:
mystery1980 schreef:
vergeet de gangenpaarden niet zoals de tennesse walking, paso fino en Rocky mountain horses.


Paso fino is zeer temperamentvol, die lijkt mij voor dit doel niet de beste match.
Maar.... mijn kruising Rocky x draver (=Kentucky Mountain horse) is wel een fantastisch buitenrijpaard! Daar zijn ze ook voor gefokt, de rocky en kmsh. Dus die zou je een kunnen bekijken. Lekker koel in het koppie, maar wel voorwaarts. Niet snel onder de indruk maar wel baasgericht en meewerkend karakter.
Temperamentvol, maar ook nog goed rijdbaar. Ik vind het fijne dieren om op te rijden.

Letizia

Berichten: 12152
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:13

Ik denk idd dat het goed is je gaat kijken wat voor type paard je leuk vind en daar een geschikt buitenrit paard in uit zoekt :)

Of je doet net als mij en je wilt perse een Arabisch Volbloed, joopt er 1 van nog geen 2,5 jaar een duimt dat ze een leuk recreatie paard wordt :+

En dat is ze gelukkig!
https://vm.tiktok.com/ZMLDNYtTg/

Ps, ze is hier inmiddels 13, maar ze werd al tijdens het inrijden mee naar buiten genomen :)

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:15

Gaabje schreef:
Ik zou ook pleiten voor het niet vastpinnen op een bepaald ras. Hier worden koudbloeden als tinkers, haflingers en friezen genoemd. Ik heb tinkers en haflingers gereden die overal doorheen denderden, haflingers gezien die uit het niets maisvelden in renden. Friezen die erg nerveus van alles waren. Van diezelfde rassen heb ik ook paarden gereden die echt top waren buiten. Mijn ruiterbewijs heel lang geleden gehaald op een haflinger, friezen gehad als 'voorop' paarden voor begeleide buitenritten. Maar net zo goed heb ik warmbloeden gereden die top waren voorop en echt bomproof. Ik zou kijken welke rassen je aanspreken en of het algemene karakter van het ras je ligt. Het is moeilijk om een heel betrouwbaar buitenrijpaard te vinden, dus houdt je opties zo veel mogelijk open zou ik zeggen.


Mijn ervaring ook, op de tinkers na.
Allemaal fjorden, haffies en friezen die niet bepaald geschikt zijn om relax mee buiten te rijden.
Dus ik zeg ook kies het paard, niet het ras

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:20

Gazelle's zijn echt fantastisch om buiten mee te rijden:-)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:21

ik vind een IJslander het fijnst :j
Afbeelding

Sherivey
Berichten: 8700
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:45

Ik had een draver waar ik me als onzekere ruiter veilig op voelde. Ik rij nu een arabier bij waar ik alleen mee op pad ga.

Heb een kwpn gehad waar ik steeds onzekerder op werd buiten en heb eem fjord gereden waar ik een periode bijna dagelijks naast lag op buitenrit en dus een tijd lang niet meer durfde.

Oftewel, ieder ras kan wel of niet geschikt zijn.
Mijn ervaring met koudbloeden is dan weer dat ze vaak sterk en eigenwijs zijn. Volbloeden vind ik dan bvb weer fijn omdat ze vaak erg op 'hun' mens gericht zijn en wat gevoeliger zijn. :)

Sherivey
Berichten: 8700
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:47

Letizia schreef:
Ik denk idd dat het goed is je gaat kijken wat voor type paard je leuk vind en daar een geschikt buitenrit paard in uit zoekt :)

Of je doet net als mij en je wilt perse een Arabisch Volbloed, joopt er 1 van nog geen 2,5 jaar een duimt dat ze een leuk recreatie paard wordt :+

En dat is ze gelukkig!
https://vm.tiktok.com/ZMLDNYtTg/

Ps, ze is hier inmiddels 13, maar ze werd al tijdens het inrijden mee naar buiten genomen :)

Ik heb ookde hoop dat Sheridan net zo'n fijne alrounder wordt als Djuun :D

Letizia

Berichten: 12152
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:07

Dilan93 schreef:
Letizia schreef:
Ik denk idd dat het goed is je gaat kijken wat voor type paard je leuk vind en daar een geschikt buitenrit paard in uit zoekt :)

Of je doet net als mij en je wilt perse een Arabisch Volbloed, joopt er 1 van nog geen 2,5 jaar een duimt dat ze een leuk recreatie paard wordt :+

En dat is ze gelukkig!
https://vm.tiktok.com/ZMLDNYtTg/

Ps, ze is hier inmiddels 13, maar ze werd al tijdens het inrijden mee naar buiten genomen :)

Ik heb ookde hoop dat Sheridan net zo'n fijne alrounder wordt als Djuun :D

Dat hoop ik ook Di :D

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:10

janderegelaa schreef:
Gazelle's zijn echt fantastisch om buiten mee te rijden:-)

is dat tegenwoordig niet de Stella's?

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:26

kijk naar het karakter en of het paard ind een door gewinterde buitenrij paard is

Ik heb een haflinger met een ander paard erbij is hij super!! Maar alleen is hij drama. En komt ook mede door mezelf zo eerlijk ben ik dan weer wel. Maar mijn haf heeft ook verlatingsangst

En dan als je een doorgewinterde buitenrij paard heb, zal ik dat ook opbouwen en eerst vertrouwen krijgen in elkaar. Want hoe je zelf bent is ook belangrijk.

pateeke
Berichten: 2229
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:33

Ik heb een onbetrouwbare fjord gehad. Buitenzijden hebben we wel eens gedaan maar omdat hij sowieso al niet betrouwbaar was, was dat eigenlijk ook niet zo’n aanrader. Ik heb nu een new forest pony. Geen beginnerspony en eentje met behoorlijk wat pit. Maar met de juiste ruiter wel een heel fijne pony om mee buiten te rijden. Hij vindt het ook leuk. Hij vindt dingen snel spannend, maar als hij de ruimte krijgt om te verwerken, dingen te handelen, te onderzoeken, dan doet hij wel echt veel. Ondanks dat hij dingen spannend vindt, wil hij wel altijd de voorste / eerste zijn. Maar zoals gezegd, als je met bepaalde dingen rekening houdt en hem de ruimte geeft heb je aan hem wel een geweldige wandelpony. Het laatste jaar is hij daar ook ontzettend in gegroeid overigens. Hij loopt vaak met lange teugel en ontdekt tegenwoordig ook graag nieuwe routes, daar waar hij vroeger altijd het bekende, vertrouwde koos.

Ik denk dat het ook altijd kwestie is van kijken naar je paard: wat vindt ie leuk? Wat vindt ie spannend? Op welke manier durft hij uitdagingen toch uit te gaan / wat geeft hem vertrouwen? Hoe kan je de buitenritten ontspannen en toch voldoende uitdagend maken?

Daihyo

Berichten: 88074
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:36

Kijk niet naar ras maar naar karakter. Paarden die van zichzelf nieuwsgierig en dapper zijn, zijn fijne buiten paarden.
Ik heb zelf een haflinger en inmiddels een prima buiten paard. Maar dat heeft zeker 5 jaar gekost. Hij is nu 17 en heeft regelmatig nog neurotische trekjes, dat zal er nooit helemaal uit gaan ben ik bang.
Mijn 2-jarige paint is van zichzelf heel nuchter en nieuwsgierig en nu al makkelijker dan mijn haflinger.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 03-03-22 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:42

Team Ijslander hier ook, vooral vanwege de vlakke gangen en het koel in het hoofd zijn, maar dat hangt idd zoals hierboven al gezegd wel af van paard tot paard, een van de ijslanders hier is dan weer te zenuwachtig en schrikkerig om relaxed buiten te rijden en de andere twee gaan spontaan tölten als ze richting de poort lopen om te gaan wandelen.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 16:19

Het grote verschil in welk paard braaf is op buitenrit...???


Is de ruiter/amazone..!!!


Als je voor jezelf paard zoekt om mee te rijden moet de combinatie goed zijn!

Dus als je zelf een zenuwlijer bent neem je een bomproof zelfverzekerd ervaren paard.

Ben jezelf ervaren en geeft paard vertrouwen. Dus geen angst zenuwen. Ben je snel met juiste hulpen. Rij je op gevoel. Dan Kan je met veel paarden rijden. Buitenritten ook..

Dus kijk naar jezelf. Waar zit je zwakte.. en koop paard wat sterk is

op jou zwaktepunten.

Santos_05

Berichten: 3092
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 17:50

Amen _/-\o_ (toepasselijke naam)

Wij hebben Comtois (trekpaarden) met totaal verschillende karakters, Freibergers met totaal verschillende karakters en een New Forest.

Allemaal geschikt voor buitenritten. Bij de een duurde het wat langer dan bij de ander in het vertrouwen in de ruiter te krijgen. Soms moet je rekening houden met bijv. groot verkeer, even de ruimte opzoeken of aan de bermkant gaan rijden. Ik zal niet met elk paard op een smalle 80km weg gaan rijden, maar we rijden wel met elk paard buiten.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 17:53

:D
Santos_05 schreef:
Amen _/-\o_ (toepasselijke naam)


Ty :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:42

amen schreef:
Het grote verschil in welk paard braaf is op buitenrit...???


Is de ruiter/amazone..!!!


Als je voor jezelf paard zoekt om mee te rijden moet de combinatie goed zijn!

Dus als je zelf een zenuwlijer bent neem je een bomproof zelfverzekerd ervaren paard.

Ben jezelf ervaren en geeft paard vertrouwen. Dus geen angst zenuwen. Ben je snel met juiste hulpen. Rij je op gevoel. Dan Kan je met veel paarden rijden. Buitenritten ook..

Dus kijk naar jezelf. Waar zit je zwakte.. en koop paard wat sterk is

op jou zwaktepunten.
Waar, maar mensen die deze vraag stellen, bedoelen meestal: "op welk ras kun je doorgaans gewoon opstappen en aan een lang teugeltje wegrijden voor een onbezorgde buitenrit, zelfs als ze zes weken hebben stilgestaan en er een colonne tractoren langsrijdt?" Iemand die het niet interesseert wat ze onder hun kont hebben stuiteren, zullen de vraag namelijk niet stellen, die stappen gewoon op. :+

Santos_05

Berichten: 3092
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:52

Maar geen enkel ras wordt bij de geboorte standaard verkeersmak en super braaf afgeleverd.

Wat je wel kan vragen, welk ras niet in spanning niet blijft hangen en snel kan schakelen naar ontspanning. Maar dan nog, spanning van een ruiter kan zelfs bij het makste paard nog spanning geven.