Conditie kweken in 20 dagen voor een rit van 30km

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AmberGSRV
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-02-22

Conditie kweken in 20 dagen voor een rit van 30km

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 17:01

Nu, voordat ik mijn vraag stel, wil ik wel even vermelden dat de pony in kwestie over het algemeen een redelijk uithoudingsvermogen heeft/had en nu 4 weken zal stilstaan. (Heb tentamenperiode)

Is het mogelijk om genoeg conditie op te bouwen voor een tocht van 30km, in 20 dagen?
De tocht zal gespreid worden over 5-7 uur, met een hele hoop stops.

Pony in kwestie staat al sinds september 2021, minder in het werk,omdat ik al 3x tentamens achter de rug heb. Wat versta ik onder "minder in het werk" = longeren, 1x 60min rijden in de 2 weken, stap/draf/galop oefeningen, zonder dat ik erop zit en daarbij hele dag op de weide.

Daarvoor was ze enorm fit, werd er 5x in de week mee gewerkt en zeker 3x gereden.
Ik weet dat ze snel conditie kweekt, maar wil toch even jullie mening horen, want heb nog nooit voor zo'n probleem gestaan.

Moest het toch niet mogelijk zijn, neem ik haar niet mee, maar ik hoop toch stiekem dat ze meekan.

Bowo
Berichten: 2825
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Conditie kweken in 20 dagen voor een rit van 30km

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:05

Dit klinkt mij me niet heel eerlijk naar de pony. Is het misschien mogelijk om een verzorger of iets dergelijks in te schakelen die veel stapwerk kan gaan doen in de tentamenperiode? Dan zou het misschien nog wel mogelijk zijn, maar in 20 dagen lijkt me vrij onmogelijk.

Wat voor ras is het en hoe wordt ze gehouden (met name hoeveelheid weidegang/buiten staan en hoe groot is dat stuk)?

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:14

Als de pony gewend is trektochten te doen wil het misschien nog lukken maar anders is het kort dag, gezien haar huidige niveau van activiteit.

Als je conditie wil opbouwen zal je nu 3x per week redelijk lange stapritten moeten maken. Kijk eens naar opbouwschema's voor endurance.

De 30km zelf zal dan ook voornamelijk in stap gereden worden?

AmberGSRV
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 17:16

Bowo schreef:
Dit klinkt mij me niet heel eerlijk naar de pony. Is het misschien mogelijk om een verzorger of iets dergelijks in te schakelen die veel stapwerk kan gaan doen in de tentamenperiode? Dan zou het misschien nog wel mogelijk zijn, maar in 20 dagen lijkt me vrij onmogelijk.

Wat voor ras is het en hoe wordt ze gehouden (met name hoeveelheid weidegang/buiten staan en hoe groot is dat stuk)?


Neen dat is jammer genoeg niet mogelijk, anders had ik daar zeker al gebruik van gemaakt. Het is een welsh Cob, ze staat heel de dag buiten, snachts nog binnen. hoe groot de weide precies is, weet ik niet, redelijk groot.

AmberGSRV
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 17:17

Thioro schreef:
Als de pony gewend is trektochten te doen wil het misschien nog lukken maar anders is het kort dag, gezien haar huidige niveau van activiteit.

Als je conditie wil opbouwen zal je nu 3x per week redelijk lange stapritten moeten maken. Kijk eens naar opbouwschema's voor endurance.

De 30km zelf zal dan ook voornamelijk in stap gereden worden?


Dat is nu hetgeen dat ik niet weet. Moest het aan mij liggen, dan stap. Maar ik denk dat er veel draf aan te pas zal komen. Vandaar dat ik zo aan het twijfelen ben.

ikkedus
Berichten: 3298
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:23

Gezien de al langere periode dat de pony niet vol in het werk staat, vind ik een opbouw van 20 dagen niet eerlijk. Het zou toch zonde zijn als jouw pony spierbevangen raakt, omdat je hem/ haar onbedoeld hebt overbelast. Je bent zo te lezen ook nog eens afhankelijk van de mederuiters in welk tempo er gereden wordt. Het is ook niet eerlijk om de rit dan alleen aan de conditie van jouw pony aan te passen.
Ben jij zelf in goede conditie voor die lange rit? Zo ja, dan zou ik een pony huren die in goede conditie is en de rit zonder problemen aan kan.

Anoniem

Re: Conditie kweken in 20 dagen voor een rit van 30km

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:27

Ik vind het ook niet eerlijk tegenover de pony en zou het niet doen..

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:31

Nee dat is niet mogelijk. Al sinds september vraag je zeer weinig van de pony. Nu een maand niets en dan “moet” alles even binnen 3 weken. Draai de vraag eens om: kan ik binnen 20 dagen mijzelf klaar stomen om 15 kilometer hard te lopen, na maanden van amper trainen?

Jorex

Berichten: 9977
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:36

Ik ben nu net begonnen met opbouwen richting de 20 km begin deze maand en kom pas deze week in de ritten van 10+ km voor mijn pony en dan alsnog doen we het heel erg rustig aan met veel stappen. Ik heb het gevoel dat het voor mij al krap dag is om hem goed te krijgen en het evenement waar ik hopelijk aan mee mag doen is pas eind mei en 4 dagen achter elkaar 20 km, wel het voordeel dat ik dan eigen tempo kan rijden. Dus nee in 20 dagen van niks naar een rit van 30 km is niet fair. Dan zou je nu op zijn minst al 30 km per week moeten aan tikken oftewel minstens 3 keer 10 km. Mijn pony loopt nu 3 keer per week (10+ km) en wandelt 2 keer per week (5-10km). Maar die heeft ook niet stil gestaan en kan op zich al verder dan dit. Maar ik bouw het heel rustig aan op tot nu toe. Ook de mijne heeft overigens een goede basisconditie. Hij loopt 24/7 buiten, dus hij staat zonder training ook niet stil. Maar omdat ik weet dat hij nogal pittig wordt en dan op karakter snel gaat lopen (hij zweet ook al na 2 km lopen daardoor), wil ik zeker weten dat hij ook de conditie heeft om zo snel te lopen. En dat hij niet zoals gisteren na 2 km zichzelf helemaal op heeft gelopen omdat hij constant tegen de hand liep en veel te snel wilde. Maar goed dat is ook pony afhankelijk natuurlijk. Die van mij is in de paddock niet de vlugste en moet ook het nodige aan spieren erop krijgen om mij te kunnen trekken. Dat werkt onder het zadel anders natuurlijk. En het is afhankelijk van waar je rijdt, is het allemaal heel erg mul of goed te doen?
Laatst bijgewerkt door Jorex op 19-03-22 17:50, in het totaal 4 keer bewerkt

hwn
Berichten: 4739
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:41

Goh, ik ben het niet met de bovenstaande reacties eens. Als paard iedere dag op de wei gaat, is er veel kans dat die voldoende basisconditie heeft om dit zonder problemen aan te kunnen. Hangt natuurlijk wel af van je mederuiters, dat zij bereid zijn te gaan stappen als ie het in draf te moeilijk krijgt.

Maar als de rit nu over 6 uur gereden wordt, zit je met een gemiddelde van 5 km/uur, dat is zelfs voor een mens een (weliswaar vlot) wandeltempo.

Interessant zou zijn om eens met een hartslagmeter te gaan trainen om effectief zijn conditie te kunnen inschatten. Sommige paarden lijken fit maar zijn gewoon gestresst, en sommige (zoals mijn merrie) lijken totaal uit conditie (overgewicht) maar kunnen na maanden nietsdoen een les van een uur aan zonder één druppeltje zweet.

Ragdollcat
Berichten: 14667
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:42

ikkedus schreef:
Gezien de al langere periode dat de pony niet vol in het werk staat, vind ik een opbouw van 20 dagen niet eerlijk. Het zou toch zonde zijn als jouw pony spierbevangen raakt, omdat je hem/ haar onbedoeld hebt overbelast. Je bent zo te lezen ook nog eens afhankelijk van de mederuiters in welk tempo er gereden wordt. Het is ook niet eerlijk om de rit dan alleen aan de conditie van jouw pony aan te passen.
Ben jij zelf in goede conditie voor die lange rit? Zo ja, dan zou ik een pony huren die in goede conditie is en de rit zonder problemen aan kan.



Dit!
Dat is het meest verstandige!

De 15 KM zou best kunnen.

Maar 30 KM, nee daar is wel meer dan de 20 dagen voorbereiding voor nodig. Er moeten ook wat rustdagen bij zijn.

Maar dat is sterk afhankelijk van de tempo, de soort ondergrond etc.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 19:12

Die basis conditie zit er nog wel. Komende tijd drie keer per week 10 km en dan die 30 gewoon rustig aan, moet kunnen.

In endurance train je voor de 80km ook met 3x per week 20km, nooit die 80.

AmberGSRV
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 22:07

Arabesk schreef:
Die basis conditie zit er nog wel. Komende tijd drie keer per week 10 km en dan die 30 gewoon rustig aan, moet kunnen.

In endurance train je voor de 80km ook met 3x per week 20km, nooit die 80.


Ben ik zeker van plan om te doen.
6-10 km kan ze nog steeds met gemak, doen we vaak in de piste (heb zo'n app die kijkt hoeveel km je doet met je paard)
Ze kan ook gerust 1u aan een stuk draven (doen we als we les hebben) en daar zit dan ook nog eens 2x5min galop bij. Vaak met 20min opwarmen vooraf.

Op buitenritten doe ik ook altijd
10-15km, zweet ze amper bij, maar 30 hebben we nog maar 1x gedaan en dat was deze zomer. Toen was ze moe, maar niet doodmoe. Dat was wel constant bergop/bergaf (ardennen) dus moeilijk te vergelijken.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Conditie kweken in 20 dagen voor een rit van 30km

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:15

Ik weet niet of je dit op bokt moet vragen :+

Als ik zo jouw bovenstaande post lees, denk ik dat het moet kunnen maar dan ben je wel een beetje afhankelijk van je mederuiters.
Goed kijken naar wat je paard doet tijdens de rit. Leuk joh! *\o/*

Its not the distance that kills the horse, its the speed.
Ik weet niet meer van wie ik dit heb gehoord maar ik hou dit altijd in mijn achterhoofd.
Maar een uur draven lijkt me een prima basisconditie, dat haalt mijn paard niet hoor :)