wedstrijdje? vermoeidheid??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

wedstrijdje? vermoeidheid??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 15:29

Gister een heerlijke buitenrit gemaakt samen met een stagenootje. 12 km en 2 uur onderweg. het ging perfect tot het laatste stukje. Toen wilde we nog een keer een stukje aandraven en daarna aan galoperen. we waren nog een kleine 2 km van huis maar wel weer op bekend terrein aangezien alle routes daar beginnen en eindigen
Mijn pony ging dit keer achter ( hij kan voorop en achterop) en in draf ging het goed. toen we aan gingen galopperen begon hij heel onrustig te doen. bokken en kwam wat omhoog. hoofd in de lucht en gek doen. Ik zei duidelijk dat ie moest kappen maar dit stopte niet. Mijn stagenootje stopte uiteraard met galopperen en ging stappen. toen was die weer snel rustig. toen we het nog een keer probeerde gebeurde het weer en ging hij langs het andere paard en zette het licht op een sprintje.. Gelukkig gaat ie niet zo hard en luisterd hij goed dus met paar meter stond ie stil.. ik heb toen voorop nog gedraafd en dat was prima...we hebben niet meer gegaloppeerd. Een vorige buitenrit met mijn dochter was het precies hetzelfde..
Wat zou dit zijn?? wil hij niet achterop het laatste stukje.. is hij vermoeid dat hij overprikkeld is of wilt ie een wedstrijdje doen?? of wilt hij snel naar huis??? wilt hij het laatste stukje voorop??? Wie herkent dit??

op andere rondjes die korter zijn ( 1 uur rondjes) komen we langs ditzelfde punt en doet ie het niet. we galopperen ook niet altijd op het zelfde punt aan dat het een gewoonte stukje is... het is een lang zandweg waar we de ene keer stappen de andere keer draven en soms een galopje. We gaan volgende keer proberen wat hij doet als hij voorop mag.

MarliesV

Berichten: 15218
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: wedstrijdje? vermoeidheid??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:39

Ik verwacht dat hij 'de stal ruikt' en daardoor dit doet. Hij weet natuurlijk goed de weg en ook dat je aan de terugweg bezig bent. Bij een korter rondje zal dat misschien minder duidelijk voor hem zijn.

Pas er mee op, voor je het weet smeert ie hem een keer en dan ben je sneller thuis dan je lief is (of de pony alleen). Fijn dat je nu zo'n controle hebt over hem.

Ik zou de komende tijd op dat stuk eerst een periode niet galopperen. Puur risico vermijdend.
Die van mij had hier ook een handje van en die kan ik ook op de rem zetten gelukkig. Maar door een tijdje het gewoon te vermijden is het nu een uitzondering om daar een galopje te pakken en is ze braaf.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:51

Van meerdere keren (kort) achter elkaar galopperen worden paarden heet. (Handig in de rijbak bij een flegmatiek paard :D ).

Verder zou ik niet meer op de terugweg galopperen als je recreatief en ontspannen wilt rijden. Dat geeft vaak extra gedoe en daar moet je als ruiter handig mee zijn.
Heenweg/van stal weg is vaak prima.

fohadie
Berichten: 4308
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:52

Ik sluit me aan bij Marlies, al blijft het natuurlijk gissen achter een beeldscherm. Ik vermoed idd ook dat " hij de stal ruikt." en dat hij graag voorop wilt. Ik denk niet dat het vermoeidheid is, dan zou hij eerder niet vooruit te branden zijn, denk ik, of in de staak gaan.

Ik heb eens een bijrijdpaard gehad die dit ook deed. Alleen eenmaal in galop liet hij zich niet meer tegenhouden. Toen ben ik terug gestapt naar het punt waar het misging en ben weer terug naar huis gestapt. Dat vond meneer een stuk minder leuk en sindsdien probeerde hij het niet meer.

Maar je hebt natuurlijk ook paarden die het blijven proberen. Dan zal ik idd voorlopig niet gaan galoperen op dat stukje.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: wedstrijdje? vermoeidheid??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 16:15

dan gaan we maar niet meer galopperen op dit stukje als we een lange rit gemaakt hebben.. bedankt voor de info.. ikzelf dacht het ook maar aangezien hij het op andere rondjes die korter zijn niet doen... hij wilt kennelijk dus graag naar huis :-)

Poekkie

Berichten: 7357
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: wedstrijdje? vermoeidheid??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:29

Ik ga mee met mijn voorgangers. Galoppeer desnoods het stukje in de andere richting (weg van huis) en kom dan in stap of draf terug.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: wedstrijdje? vermoeidheid??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 17:08

dat stukje kunnen we twee kanten op.. de meeste rondjes doe je linksom of rechtsom zeg maar.. dus op beide stukjes hebben wel altijd linksom en rechtsom gegaloppeerd... het is nu echter twee keer voorgekomen na een lange rit.. dus denk idd wat de rest zegt dat hij dan denkt nu naar huis... voortaan maar niet meer galopperen enkel een drafje... en idd anders omdraaien en terug draven of galopperen.. hij luister gelukkig goed dus ho is ook ho en duurt soms maar een paar meters.. tnx