Zonder vervoer geen buitenrit…

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:01

Celebi schreef:
Ik ga even het idee van die vrachtwagen de wereld uit helpen als je meer dan 1 paard erin wilt zetten. Eigenlijk zijn bijna alle vrachtwagentjes te zwaar voor meer dan 1 paard (plus jezelf, tuig, brandstof, andere bagage) omdat het geheel dan over de 3500 kilo gaat en dan heb je minimaal een C1 rijbewijs nodig. Je hebt wel van die omgebouwde bestelbusjes waar het qua gewicht in past, maar die zijn vrij klein en of het echt veilig is, is de vraag omdat die auto's daar natuurlijk niet voor gemaakt zijn. Je gaat ook nooit een tweepaardstrailer met 2 paarden mogen trekken op je B rijbewijs. Mensen die zeggen dat ze dat kunnen doen zijn eigenlijk altijd wel illegaal bezig. Een 2 paards trailer zit minimaal al snel op 2000 kilo en dan heb je een lichte trailer. De auto's die dat mogen trekken zijn vaak weer een stuk zwaarder dan 1500 kilo (2000+1500=3500, het gewicht waar je ten alle tijden onder moet blijven bij je B).

Klopt. Daarom vind ik het raar dat er gezegd wordt dat je met zo'n camionette 2 paarden kan vervoeren. Ik zou dat zelfs niet durven. Heb wel al 3x zo'n camionette als taxi gehad naar kliniek. En eerlijk ? Ik zie er niet zo makkelijk 2 paarden in gaan, vind de ruimte er te krap voor.

Mijn auto mag 2.000kg trekken (geremd) maar de auto weegt idd net iets meer dan 1600kg. Met mijn B rijbewijs zou een 1 of anderhalf paardtrailer dus nog wel gaan maar 2 paardstrailer niet dan moet ik al voor BE gaan.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:06

Het gaat niet om het leeggewicht van je auto, maar om het maximaal toegestane gewicht van je auto. En dat is bij een auto van 1600 kg leeg al snel 2000 kg, dus dan wordt het zelfs met een anderhalfpaards al krap...

Wat betreft die 2-paardsvrachtwagentjes, er zijn er met een composiet opbouw, die hebben dan een laadvermogen van 1100 kg. Trek daar jezelf, je bijrijder, je volle brandstoftank, je zadels en ander meuk die je meesleept eerst maar eens van af, en dan hou je 900 kg over...
Alle andere vrachtwagentjes met houten/metalen opbouw beginnen al met hooguit 900 kg laadvermogen waar net zo goed alles wat je meesleept ook van af moet. Dan hou je dus met een beetje pech zélfs niet genoeg over voor één beetje stevige warmbloed van 700 kg...

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Zonder vervoer geen buitenrit…

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:04

Het schijnt dus zelfs dat die autootjes met rond de 1100 laadvermogen dat op papier hebben, maar de inbouw vaak later gedaan is dan het keuren en daardoor nog een paar honderd kilo's verliezen in laadvermogen. En sommige zijn zo licht opgebouwd dat je je moet afvragen of je paard erin moet willen zetten. Maar het is wel een interessant concept en met een C1 rijbewijs is het ideaal. En of je in die camionettes überhaupt dieren mag vervoeren vraag ik mij ook af. Die vrachtwagens staan op kenteken specifiek voor veevervoer natuurlijk.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 20:33

Lolly5 schreef:
Eigenlijk zou er een soort dating app moeten komen...
Buitenrij date app.
Dat je een profiel aanmaakt en dat je dan in je profiel kan aangeven wat voor soort buiten rit en of er wel of geen vervoer beschikbaar is.

Ja dat bedoel ik!