Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 19:52


pien_2010

Berichten: 43315
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 20:27

Jammer en ook een prachtige ervaring die niemand jullie meer afneemt!

Firegirl
Berichten: 950
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 20:47

Sizzle schreef:
Sellyxx schreef:
de laatste update is gedeeld op fb, de link kun je vinden op hun website die hier eerder is gedeeld. Of heb je ook geen fb, Sizzle? :)


Nee :o
Maar als het openbaar is kan ik het misschien wel lezen

Firegirl, ik vind hoefschoenen niet per definitie handiger (ja ervaring). Het heeft allemaal zo zijn voor en nadelen. Als het net verse ijzer afgetrokken is, dan was dat een flinke ruk geweest, dat was mogenlijk met geen enkel schoeisel goed gekomen.


Meestal komt dan alleen de hoefschoen er af en blijft de hoef heel. Met een beetje geluk vind je de schoen en kan je hem weer aan doen. En anders een reserve.

@Suliko de grip is inderdaad een groot voordeel tov ijzers. Daarom worden ze soms ook gebruikt over ijzers heen.

tessaenhenk
Berichten: 55
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 08:13

Suliko schreef:
Jammer dat de tocht zo vroeg is stopgezet! Ik had ze echt een voorspoediger verloop gegund.
Toch was ik ook een van degene die kritiek uitte, tot er werd gesproken over doorzeuren en dat TS duidelijk genoeg had aangegeven hoeveel ervaring ze hadden. Ik vind dat wel jammer, want iedereen die hier reageerde met 'kritiek' deed dat ook vanuit ervaring en goede bedoelingen. Hoeveel ervaring je ook hebt, onderweg kan er zoveel gebeuren, dat ervaar je niet allemaal en je bent nooit uitgeleerd. Als ik zelf een dergelijk topic had geopend, was ik heel blij geweest als mensen hun ervaringen hadden gedeeld en mij hadden behoed voor fouten. Langer op pad met je paard in onbekend gebied is niet niets, sterker nog, het is een van de meest onpraktische en zware vormen van reizen, maar wel fantastisch!
Ik had de tip gegeven om de route te checken via wanderreitkarte, daar werd op gereageerd dat de route is nagelopen via google maps. Hier wilde ik nog op ingaan, maar door de reactie over al het doorzeuren, dacht ik, laat maar, dan niet. Terwijl google maps is gewoon totaal niet ingericht om routes te paard te maken en controleren, een beetje met google view, maar juist de wandelwegen van de camino kan je niet zien met google view. Wanderreitkarte geeft direct aan of een route te doen is te paard of niet. Ik ben in het verleden zo eigenwijs geweest dat te negeren en dan toch een pad te willen nemen die me mooi lijkt, maar dat resulteerde elke keer in blokkades (was in Luxemburg en de Belgische Ardennen) en om moeten. Natuurlijk had dit ook nog met het gebruik van wanderreitkarte kunnen gebeuren. Maar ook iemand anders gaf eerder de tip om een andere camino route te pakken vanwege de ondergrond. Al doende leert men, maar het is toch alleen maar fijn als mensen hun ervaringen delen?
Ik bedoel dit niet als trap na, ik zou het gewoon jammer vinden als er in dit soort topics geen ruimte is voor advies en ervaringen en er alleen maar oeh en aah wat geweldig geroepen mag worden.

@Firegirl, ben ik met je eens! Het voordeel is ook dat je dan niet zit met het moeten vervangen van ijzers en als je leert hoe je zelf de hoeven kan bijvijlen onderweg, blijven de schoenen gewoon goed passend. Met schoenen heb je ook een stuk meer grip op gladde rotsondergrond, ijzers zijn dan echt doodeng.

Ik had geen problemen met jouw opmerkingen hoor, alle ervaringen en tips zij nuttig. Natuurlijk wisten ze dat de paden niet zo goed zouden zijn als in Nederland maar dat ze zoveel over de weg moesten rijden hadden ze niet verwacht er bleken heel veel voetgangers poortjes te staan bij bosgebieden waar ze eigenlijk doorheen hadden gewild en daar kun je niet met een paard door. Dat de ijzers zo snel zouden slijten was ook een tegenvaller dus de tip van ijzers met hoefschoenen is zo gek nog niet. Wij hebben nog nooit hoefschoenen gebruikt dus ook helemaal niet aan gedacht.En inderdaad hadden ze misschien een ander soort kaart moeten gebruiken maar ook dat is achteraf. Gelukkig staan de paarden er top bij, alsof ze niet net 400 kilometer hebben gelopen dus dat is heel fijn. De eerste ritjes zijn alweer gemaakt, behalve met Smoky Natuurlijk, zijn hoef moet eerst weer goed genezen zijn hoefwand is beschadigd maar hij loopt alweer helemaal goed gelukkig.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:03

In veel landen wordt met ijzers met widapuntjes gereden tegen het slijten, inderdaad omdat het normaal is om 99% over steen, keien, pijn, split en kiezels te rijden.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:06

Jammer dat het zo gelopen is, maar ooh wat een ervaring! En die kunnen ze weer meenemen voor een nieuwe poging. Fijn dat het goed/beter gaat met de paarden!

BeFunny

Berichten: 10539
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:46

Jammer dat het niet gelukt is. Maar wel weer wat ervaringen rijker. En weer iets om naartoe te trainen denk ik.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:27

Jammer dat het niet is gelukt. Extra dikke ijzers zijn niet per definitie langer goed. Met widea-puntjes kun je het ijzer versterken tegen slijtage op asfalt.
Ik zou zelf koud leren beslaan en reserve ijzers meenemen. Wanneer je zo'n grote reis wilt maken moet je zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn. Wat je nodig hebt, is niet altijd beschikbaar.
Of hoefschoenen werken hangt van het paard af, maar ook die slijten.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:44

Hoefschoenen over ijzers kosten je in elk geval heel rap je schoenen (en de garantie trouwens). Het wordt wel gedaan op de trailer, maar niet met rijden. Interactie tussen schoen en ijzer geeft problemen.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:42

Citaat:
Ik had geen problemen met jouw opmerkingen hoor, alle ervaringen en tips zij nuttig. Natuurlijk wisten ze dat de paden niet zo goed zouden zijn als in Nederland maar dat ze zoveel over de weg moesten rijden hadden ze niet verwacht er bleken heel veel voetgangers poortjes te staan bij bosgebieden waar ze eigenlijk doorheen hadden gewild en daar kun je niet met een paard door. Dat de ijzers zo snel zouden slijten was ook een tegenvaller dus de tip van ijzers met hoefschoenen is zo gek nog niet. Wij hebben nog nooit hoefschoenen gebruikt dus ook helemaal niet aan gedacht.En inderdaad hadden ze misschien een ander soort kaart moeten gebruiken maar ook dat is achteraf. Gelukkig staan de paarden er top bij, alsof ze niet net 400 kilometer hebben gelopen dus dat is heel fijn. De eerste ritjes zijn alweer gemaakt, behalve met Smoky Natuurlijk, zijn hoef moet eerst weer goed genezen zijn hoefwand is beschadigd maar hij loopt alweer helemaal goed gelukkig.


Google maps is totaal niet geschikt om te navigeren. Een goede topografische kaart (al dan niet digitaal) is echt het eerste vereiste als je een trip wil maken als dit. Ik begrijp dat jullie graag een van de 'originele' Santiago routes hebben willen volgen, maar veel stukken zijn inderdaad afgesloten voor paarden (en motorverkeer) door poorten. Denk daarbij ook dat sommige bergpassen in de Pyreneeën gewoon een not done zijn voor onze paarden. Echt te smal, ongelijk en met heel veel rotsen voor paarden die het niet gewend zijn.

Hoefschoenen over ijzers 8)7 volslagen idioot idee, nooit doen. Daar zijn ze niet voor gemaakt. Hoefschoenen kunnen een oplossing zijn, mits dat ze goed passen. Daarnaast moeten ze goed ingelopen zijn en het paard eraan gewend. Hoe lang je met een paar hoefschoenen doet is afhankelijk van een aantal factoren. Op asfalt slijten ze snel!

Ervaring rijker om het in de toekomst nog een keer te gaan proberen :D

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 15:18

Sowieso is door de bergen ontzettend heftig als paarden dat niet kennen, dus dan ga je maar weinig kilometer per dag.
Als je een paard uit nederland overhaalt dan staan ze vaak zelfs in heuvelachtig gebied al een flink aantal weken met spierpijn.
Misschien gewoon nog een keer herhalen als beide dochters geen schoolverplichting meer hebben en daarmee niet zo‘n strakke deadline, blijft nog steeds een cool idee :)
Lijkt me supertof om zo‘n avontuur met je vader te kunnen ondernemen :j

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 17:02

Supernauwkeurige kaart, en gratis is
Openstreetmap.org


Screenshotje, ik ben nu op een recreatiepark, al die grijze dingen zijn huisjes/chalets, en de bospaden zijn ook spot on.

En dat is deze kaart eigenlijk overal altijd.

Ik kan evt wel screenshots laten zijn van een voor jullie bekende omgeving.


Verder zou je er over kunnen denken om een volgende ronde iemand 'mee te laten reizen '
Niet letterlijk de ruiter routes, maar wel steeds in de buurt, overnachtingen soms op zelfde locatie.
Met bijvoorbeeld een camper.

Dan kun je voor ieder paard een paar sets ijzers meenemen, die je je eigen smid op voorhand pas laat maken.
Je hebt dan ook net iets meer mogelijkheden om bijvoorbeeld eens een dag zonder bagage te rijden, als je zeker weet dat je savonds op dezelfde locatie kunt overmaken.

Verder is het denk ik wijs om de hoeveelheid gewenste kilometers per dag drastisch terug te schroeven.

Dan maak je al heel wat meer kans dat het haalbaar blijkt!

Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 17:07

Een tweede heel interessante kaart optie is

Locus map.
Dat heeft veel betaalde opties, maar ook volledig gratis is het eigenlijk al een héél compleet programma met goede kaarten.

Je kunt er zelf ook POI's inzetten (points of interest)
Hij kan tracks en routes bijhouden etc.


Screenshotje van dat programma, met volledig gratis set-up (zelf topo kaart ingeladen, maar ook dat is gratis)


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 25-06-22 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 17:08

Mochten jullie ooit een keer praktische hulp willen bij uitzoeken van en leren kennen van (gratis) kaartprogrammas, dan wil ik best een keer jullie kant op komen en daar even bij helpen.

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 21:20

Maar los van bovenstaande, nuttige tips; zorg voor een adequate, papieren kaart, die je ook kunt lezen!
Al die elektronica is zeker van toegevoegde waarde maar een vervelend bijverschijnsel heb je al ontdekt: het laat je op cruciale punten soms in de steek en dan is een papieren kaart erg nuttig.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 21:57

Jup, en wat ikke zegt, zorg dat je ze góed kunt lezen, tot in details.

Ieder symbooltje, ieder lijntje zegt iets en kan van belang zijn.
Goed afstanden kunnen inschatten op de kaart (of nóg beter kúnnen berekenen) is ook wel fijn.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 22:10

Wat me ook verstandig lijkt is verkennen. Per mountainbike, motorfiets, fiets? Delen van de route althans.

tessaenhenk
Berichten: 55
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 19:23

Hallo allemaal, even een kleine update.
Smoky, het paard van Henk is gelukkig weer volledig hersteld van de hoefwand beschadiging. Gisteren is de cheque van de donaties overhandigd aan Pardoes , de mascotte van Villa Pardoes. Het eindbedrag is 2500 euro geworden, genoeg om één gezin een mooie vakantie te berzorgen. Iedereen bedankt voor het meeleven en alle tips!
Groetjes Henk, Tessa, Emily en Marieke
Afbeelding