Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tessaenhenk
Berichten: 55
Geregistreerd: 26-06-07

Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 13:56

Afbeelding
Hoi, normaal ben ik meer een meelezer dan een plaatser naar nu wilde ik toch iets delen. Mijn man en twee dochters gaan as vrijdag vertrekken vanaf onze woonplaats in Brabant naar Santiago de Compestella.Het gaat een sponsor rit worden voor Villa Pardoes,dit allemaal te paard. Na 1,5 jaar voorbereiding is het dan nu bijna zover. Het gaat een heel avontuur worden , alles gaat mee op het paard, tentjes slaapzak kookgerei etc. Ze gaan zoveel mogelijk overnachten bij boeren en maneges maar zullen waarschijnlijk ook wildkamperen.De paarden zijn natuurlijk ook goed voorbereid, hun gezondheid gaat voor alles. De tocht gaat ongeveer 9 weken duren, ze zijn te volgen op : https://www.themstable.com
Ik ben heel benieuwd of er meer mensen deze tocht of een deel ervan hebben gereden

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:58

Wat een avontuur, tof!

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 13:42

Wat gaaf! Heel veel succes en plezier.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 13:47

Gaaf!! Succes

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 14:04

Gaaf zeg! Succes!

BeFunny

Berichten: 10538
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:21

Wat gaaf. Heel veel plezier. Ik ga het volgen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:33

Dat is zo'n 1500km (over de autowegen gerekend), zit je zo op minimaal 25km/dag. Lezende wat andere lange afstandsruiters doen is dat pittig, elke 3-4 dagen wil je 1-2 dagen rust (2e meer om ook andere dingen te regelen, je paarden willen na die ene meestal wel weer door). Krap schema dus vermoed ik, maar leuk om te doen is het zeker.

Iemand hier (komt niet meer op bokt volgens mij) heeft paarden mee verhuisd voor vriendin richting pyreneen aantal jaar terug en er was nog een ruiter alleen, maar meestal zijn er maar weinig mensen die de tijd en de middelen hebben voor zulke lange stukken. Sterrit van paar dagen was hier langste (leuk en toen werkte lijf iets beter mee + super paard er voor en 2e keer pakpaard er bij ivm gewicht al was dat al minimaal).

Voor wie meer info wil en dromen :
http://thelongridersguild.com/
(Niet voor gesponsorde ritten trouwens).

Suziiiie

Berichten: 89
Geregistreerd: 22-02-15

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:52

Wat leuk en wat een mooi doel!
Veel succes en veel plezier!

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:19

Wat ontzettend gaaf, echt wel een droom. Ik ga zeker volgen, veel succes!

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:27

Wat tof. Ik ga volgen en heb net gedoneerd. Mooi doel. Succes!

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:34

Ahh wat super tof! heel veel plezier!

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:49

Wat een avontuur! Zou je wat willen vertellen over de voorbereidingen van zo’n tocht? Voor de paarden, maar ook van jezelf. Zowel fysiek als mentaal.
En hoe kom je bv aan adressen om te overnachten?

Ik ga zeker meelezen!

tessaenhenk
Berichten: 55
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 16:56

Duran123 schreef:
Wat een avontuur! Zou je wat willen vertellen over de voorbereidingen van zo’n tocht? Voor de paarden, maar ook van jezelf. Zowel fysiek als mentaal.
En hoe kom je bv aan adressen om te overnachten?

Ik ga zeker meelezen!

tamary schreef:
Dat is zo'n 1500km (over de autowegen gerekend), zit je zo op minimaal 25km/dag. Lezende wat andere lange afstandsruiters doen is dat pittig, elke 3-4 dagen wil je 1-2 dagen rust (2e meer om ook andere dingen te regelen, je paarden willen na die ene meestal wel weer door). Krap schema dus vermoed ik, maar leuk om te doen is het zeker.

Iemand hier (komt niet meer op bokt volgens mij) heeft paarden mee verhuisd voor vriendin richting pyreneen aantal jaar terug en er was nog een ruiter alleen, maar meestal zijn er maar weinig mensen die de tijd en de middelen hebben voor zulke lange stukken. Sterrit van paar dagen was hier langste (leuk en toen werkte lijf iets beter mee + super paard er voor en 2e keer pakpaard er bij ivm gewicht al was dat al minimaal).

Voor wie meer info wil en dromen :
http://thelongridersguild.com/
(Niet voor gesponsorde ritten trouwens).

Het is rond de 2500 kilometer, het doel is Santiago maar mocht dat qua tijd er niet inzitten dan stoppen ze eerder. Per dag rijden ze ongeveer 45 kilometer en 1 of 2 dagen rust per week onze paarden zijn goed getraind en gewend aan lange afstanden, maar goed, zoals ik al zei de gezondheid van de paarden gaat voor alles dus dat is de leidraad. Ze hebben al eerder langere tochten gemaakt met kammperen etc maar zo ver nog nooit dus we zijn heel benieuwd hoe dat zal gaan.

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:59

Heel leuk! Wij willen de route deze vakantie op de fiets toen, maar dan tot aan zuid frankrijk. Heel veel succes.

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:01

Wat gaaf en wat een uitdaging.
Heel veel succes gewenst.

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:06

Oei, 45 kilometer per dag, dat is wel erg enthousiast! Ik heb ervaring met trektochten in Duitsland, Luxemburg en de Ardennen en je hebt meestal geluk als je een keer kan draven, maar het meeste stap je door de ondergrond. Buiten Nederland heb je gewoon geen complete ruiterpadennetwerken van zachte en egalere ondergrond.
Stappen vraagt veel energie van een paard, omdat elke stap belasting kost. Draven heeft een zweefmoment en is daardoor minder belastend op grote afstanden.
Met al het navigeren en obstakels erbij (en al helemaal op een tocht die ingericht is voor wandelaars kom je hoe dan ook bruggen, hekjes, trappen en dergelijke tegen waar je wel moet omkeren en een andere route zoeken wat al snel 5 km omweg betekend) ben je dus zo 9-10 uur per dag onderweg. Dat is zowel voor ruiter als paard een behoorlijke aanslag op lichaam en geest.
Wij hadden wel eens uitschieters van 30-35 km, en daar baalde we al van. Ook met elke keer de tent opzetten, paarden verzorgen, jezelf verzorgen. Ideaal is toch echt rond de 25 km om het een duurzame tocht te maken.

Ik kan jullie aanraden om de route na te lopen via wanderreitkarte.de, hierop staan vrijwel alle paden en netwerken van Europa op en goed aangegeven waar je te paard gewoon niet langs kan en geeft dan een alternatieve route.

tessaenhenk
Berichten: 55
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 17:38

Duran123 schreef:
Wat een avontuur! Zou je wat willen vertellen over de voorbereidingen van zo’n tocht? Voor de paarden, maar ook van jezelf. Zowel fysiek als mentaal.
En hoe kom je bv aan adressen om te overnachten?

Ik ga zeker meelezen!

Ze zijn nu ongeveer een jaar in voorbereiding. Mijn man heeft de hele route uitgestippeld op een gedetailleerde kaart en ook via Google view. Ook hebben ze veel adressen waar je welkom bent met paarden om te overnachten. Onze paarden zijn gewend om grotere afstanden te rijden, wij wonen naast de Loonse en Drunense duinen en ook vlakbij de Campina dus je kunt lekker ver rijden door gevarieerd gebied. Het tuigage is heel efficiënt gemaakt alsmede de zadeltassen etc. Alles moet mee op het paard dus er kan maar heel weinig mee,dat wordt best een beetje afzien denk ik. De tentjes wegen bijvoorbeeld maar 1 kilo per stuk. Koken doen ze op kampvuur al gaat er wel een klein brandertje mee. De voorbereiding van de paarden is dus dat ze een goede basisconditie hebben, gewend zijn om met elkaar grotere afstanden te rijden in rustig tempo met bepakking, ze makkelijk ergens aan vastgezet kunnen worden ze heel goed verkeersmak zijn en makkelijk over rare bruggetjes en smalle paadjes lopen. Ook hebben ze nu speciale dikke ijzers die hopelijk lang genoeg meegaan. De tandarts is recent geweest en ze hebben de rabiës enting gehad. Ook zijn ze gewend om verschillende soorten brok en muesli te eten want dat zal ook steeds verschillend zijn afhankelijk van de overnachtingsplek. Het ruitergewicht van mijn man en dochters is prima zodat de paarden daarin ook niet overbelast raken. Verder is het inderdaad goed kijken naar de paarden hoe ze het gaan doen, de bedoeling is ongeveer 45 per dag maar er zullen zeker ook dagen bijzitten dat dat niet lukt geen probleem natuurlijk niks ligt vast.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:52

Bij lange afstanden zoals dit is het 25-30 of je hebt 2 rijpaarden per ruiter. Je afstand totaal is het probleem niet, je snelheid wel. Eigenlijk alle lange afstandsruiters komen op een 25-30km uit per dag voor 3-4 dagen en dan rustdag (of 2). Rit zoals dit kost je of ruim 2x zo lang of je rijdt je dieren kapot. Dat ze een kleine week 45km/dag kunnen lopen is iets anders dan dat maand(en) volhouden. Deed de oude cavalerie ook niet, en wat wel zo'n tempo reed had reserve paarden en/of voerde zoals bv Djenghis Khan hun paarden vlees bij om dat werk aan te kunnen.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:38

Wat een avontuur! Fantastisch dat jullie, als gezin, zo betrokken zijn bij een maatschappelijk doel. Top!
Mag ik als tip geven om eens goed naar jullie website te kijken? Er staan nogal wat (veel) spel- en stijlfouten in. Wat zou een mens verder als sponsor krijgen behalve een vermelding op jullie site? Gaan jullie de reis bijhouden? Je wilt mensen meenemen in jullie avontuur zodat ze geld doneren. Dat haal ik er nu nog niet echt uit. Op jullie site kom ik er ook niet uit wanneer jullie gaan beginnen, om maar iets te noemen.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:44

Wat een super gave avontuur zeg! Ik ga zeker volgen! Heel veel succes met de trektocht.

Yavanna

Berichten: 2642
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Trektocht van Brabant naar Santiago de Compestella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:55

Wat een gaaf idee en jullie zijn zo bekend met jullie paarden dat jullie zeker weten wat jullie gaan doen.
Jammer dat er altijd weer een kritieke noot moet komen. Als de man en dochters van TS onvoorbereid op stap zouden gaan, zou het wat anders zijn, maar er is getraind.
Heel veel succes en hopelijk een mooie opbrengst aan eind van de tocht.

BeFunny

Berichten: 10538
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:59

Yavanna schreef:
Wat een gaaf idee en jullie zijn zo bekend met jullie paarden dat jullie zeker weten wat jullie gaan doen.
Jammer dat er altijd weer een kritieke noot moet komen. Als de man en dochters van TS onvoorbereid op stap zouden gaan, zou het wat anders zijn, maar er is getraind.
Heel veel succes en hopelijk een mooie opbrengst aan eind van de tocht.


Nou idd.
En er is al meerdere keren gezecht dat de gezondheid van de paarden voorop staat en dat als het niet haalbaar blijkt ze dan eerder (minder ver) stoppen.

Maar het is sowieso een gaaf en bijzonder avontuur. Die ik echt hoop te kunnen volgen.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:03

Op wie doel je Yavanna? Ik ben misschien kritisch, maar wil vooral tips geven om meer geld voor hun goed doel op te halen. Andere mensen geven advies om hun paarden heel te houden. Dat is toch goed bedoeld en doet niets af aan de inzet van TS en haar gezin. Op hun website is te lezen dat ze ervaren zijn in lange afstandstochten en vast, met alle adviezen, hun eigen pad kunnen kiezen.

tessaenhenk
Berichten: 55
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 19:11

Emj_23 schreef:
Wat een avontuur! Fantastisch dat jullie, als gezin, zo betrokken zijn bij een maatschappelijk doel. Top!
Mag ik als tip geven om eens goed naar jullie website te kijken? Er staan nogal wat (veel) spel- en stijlfouten in. Wat zou een mens verder als sponsor krijgen behalve een vermelding op jullie site? Gaan jullie de reis bijhouden? Je wilt mensen meenemen in jullie avontuur zodat ze geld doneren. Dat haal ik er nu nog niet echt uit. Op jullie site kom ik er ook niet uit wanneer jullie gaan beginnen, om maar iets te noemen.

Dank je wel voor de tip ga er gelijk naar kijken. Ze gaan inderdaad een dagelijkse blog bijhouden en bedrijven worden steeds genoemd op de website/Facebook.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:14

Yavanna schreef:
Wat een gaaf idee en jullie zijn zo bekend met jullie paarden dat jullie zeker weten wat jullie gaan doen.
Jammer dat er altijd weer een kritieke noot moet komen. Als de man en dochters van TS onvoorbereid op stap zouden gaan, zou het wat anders zijn, maar er is getraind.
Heel veel succes en hopelijk een mooie opbrengst aan eind van de tocht.

Getraind is er en gelukkig maar, echter een weekje km's maken is iets anders dan dit, zat mensen die het al gedaan hebben en de valkuilen hebben opgeschreven, zat cavalerie handleidingen die hier info over geven, dan zit er sorry toch een gat in de research en dat is zorgelijk.