Op wandeling met hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: Op wandeling met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:32

Doe anders voor de zekerheid een rood strikje in de staart, dan houden anderen automatisch al wat meer afstand.

DuoPenotti

Berichten: 29545
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Op wandeling met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:33

Denk dat de voorkant meer van belang is :D :+

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:07

DuoPenotti schreef:
Denk dat de voorkant meer van belang is :D :+

Inderdaad, ik zie mijn hengsten zelden schoppen. Dus die achterkant maak ik me niet zo druk om. :D

Suzanne F.

Berichten: 49232
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Op wandeling met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:09

Dan snap ik het probleem ook niet. Er is dus geen probleem.

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:11

Kbr2510 schreef:
Het gaat over een 16-jarige Friese hengst die nog altijd hier en daar zal dekken. Hij is perfect te rijden naast merries. Hij is er zich van bewust wanneer het tijd is om te dekken en wanneer niet.
Het enige dat hij doet is hem iets breder zetten en wat meer show verkopen.
Het is eentje met manieren dus. Aan de wandelingen die ik bedoel zitten er tussen de merries een stuk of 5 hengsten en tot nu toe nog geen probleem gemaakt.
Tuurlijk je moet inderdaad altijd wakker blijven gezien het een hengst is en zal blijven.
Maar ik heb het gevoel dat velen een hengst als een monster beschrijven en een wild dier.
Het is ook niet mijn bedoeling om gevaarlijke situaties te creëren.
Maar ik heb er wel al ervaring mee dus dat er hengsten aanwezig zijn.
Dit is even een verduidelijking!

Als je al goede ervaringen hebt dan snap ik je vraag niet helemaal?

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:44

Braaf of niet, heel verstandig dat de ts in een groep kenbaar wil maken dat ze een hengst bij zich heeft.

Ik vind de reacties aan de flauwe en negatieve kant.
Alsof een dier dat braaf was in het verleden in alle denkbare omstandigheden ook garanties biedt voor de toekomst. Alsof een goede ruiter nooit in de problemen kan komen.

Het was al eerder een discussie op Bokt, getuige dit artikel https://www.bitmagazine.nl/instructie/l ... rop/70214/ :)

Geel of blauw: hengst

Rood: pas op, paard slaat

Groen: jong en/of onervaren paard

En als je 'm wilt verkopen: wit

Of allemaal onder elkaar kan natuurlijk ook :D

Kbr2510
Berichten: 10
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 17:58

Boras schreef:
Braaf of niet, heel verstandig dat de ts in een groep kenbaar wil maken dat ze een hengst bij zich heeft.

Ik vind de reacties aan de flauwe en negatieve kant.
Alsof een dier dat braaf was in het verleden in alle denkbare omstandigheden ook garanties biedt voor de toekomst. Alsof een goede ruiter nooit in de problemen kan komen.

Het was al eerder een discussie op Bokt, getuige dit artikel https://www.bitmagazine.nl/instructie/l ... rop/70214/ :)

Geel of blauw: hengst

Rood: pas op, paard slaat

Groen: jong en/of onervaren paard

En als je 'm wilt verkopen: wit

Of allemaal onder elkaar kan natuurlijk ook :D




Dankjewel dat jij het toch snapt en bedankt voor de tips met de kleurencode het is inderdaad om toch duidelijk te maken bij mensen dat het nog altijd een hengst is en blijft.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 06:59

Ik heb altijd gewoon aan evenementen meegedaan met mijn hengst en het nooit echt benoemd. Maar hij reageert dan ook totaal niet op andere paarden.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:55

Ik kom ook overal met mijn hengst, maar hij heeft zich niet 'breed te maken' onder zadel. Meer zelfs: onder zadel zou je niet zeggen dat t een hengst is, tenzij je onder zijn buik kijkt.
Eens bij een dopingcontrole: 'excuseer, ik ga uw paard op doping controleren. Het is een ruin veronderstel ik?' ' Euh, nee, tenzij hij tijdens mijn proef onderdelen verloren is :') '
En hij mag niks. Niks, nada, noppes. Niet brommen, roepen, hals opzetten, flehmen, zich groot maken, niks. Als ik erop zit, heeft hij zich te gedragen. Iedere kleine neiging tot hengstengedrag straf ik onmiddellijk af. En zo hoort het.
Geef ze een pink, en ze nemen je hele lijf. :j

Kbr2510
Berichten: 10
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 11:19

sevke schreef:
Ik kom ook overal met mijn hengst, maar hij heeft zich niet 'breed te maken' onder zadel. Meer zelfs: onder zadel zou je niet zeggen dat t een hengst is, tenzij je onder zijn buik kijkt.
Eens bij een dopingcontrole: 'excuseer, ik ga uw paard op doping controleren. Het is een ruin veronderstel ik?' ' Euh, nee, tenzij hij tijdens mijn proef onderdelen verloren is :') '
En hij mag niks. Niks, nada, noppes. Niet brommen, roepen, hals opzetten, flehmen, zich groot maken, niks. Als ik erop zit, heeft hij zich te gedragen. Iedere kleine neiging tot hengstengedrag straf ik onmiddellijk af. En zo hoort het.
Geef ze een pink, en ze nemen je hele lijf. :j


Hoe bestraf jij dit dan exact? Ik ben wel blij dat er toch nog enkelen zijn met hengsten die zich hier niet door laten tegenhouden. Er zijn zoveel mensen die bewijze van spreke “weglopen” omdat het een hengst is terwijl hij de grootste knuffelkont is die er maar bestaat.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:39

Ik zeg luid 'neen!' en neem hem tussen teugels en benen en zet hem vooruit aan het werk. Dan is het direct gedaan en kan hij zich op zijn werk concentreren. Geef hem geen tijd tot nadenken, dan ben je te laat. :D
Moet er wel bijzeggen dat opvoeding van een hengst begint vanop de grond. Als ze op de grond geen respect hebben, zul je ook problemen krijgen onder zadel.
En een hengst mag je nooit, echt helemaal nooit, teveel toelaten. Neen is neen, en wees kordaat en consequent. Neen is dan ook ALTIJD neen, en niet 'soms' 'misschien' of 'een beetje'.
Een goed opgevoede hengst is een plezier om te hebben. Maar je moet er elke dag aan werken.
Beginnen eten als ik in de stal ben: mag niet. Er wordt netjes gewacht tot ik weg ben. Idem met dekens aandoen. Niet eten als ik zijn deken opleg. Ik voer hem niks uit de hand. Snoepjes of een worteltje krijgt hij in zijn bak. Als we gaan dekken op fantoom mag hij een beetje bravoure verkopen, maar hij heeft zich wel te gedragen. Geen geklauw naar mensen, geen gesteiger, geen gebijt.
Op het dekstation zijn ze gek op hem, omdat hij zich zo netjes gedraagt. :o
Ik vermijd wel situaties die problemen kunnen opleveren: hij wordt vervoerd met een hengstenschot tussen hem en de andere paarden, hij mag niet neuzen aan andere paarden, op wedstrijd wil ik hem niet in een box met tralies ertussen en andere paarden ernaast. Hij staat wel in de wei met een draadje tussen hem en onze andere hengst, en dat gaat perfect. Samen zetten zou niet gaan. Aan sommige ruinen heeft hij een hekel, ik laat hem er dan ook niet naar staren, als hij dat wil. Ik bind hem niet vast aan een stal waar een ander paard in staat.

prompter

Berichten: 11114
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Op wandeling met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:45

Zo streng ben ik niet, maar mijn 17-jarige draverhengst dekt dan ook niet. Hij is "nog" hengst omdat het een van de liefste en meest sociale paarden is die ik heb gehad, en omdat hij op de plek waar hij staat helemaal op zijn plek is met veel vrijheid en toch sociaal contact. Maar in een grote groep mee gaan zie ik me niet doen, het rijden gaat nog wel, maar in de avond moet je toch ook ergens verblijven en ik kan niet van de overige deelnemers verwachten dat ze daar rekening mee houden en niet toch een hengstige merrie naast of voor hem parkeren. Ik wil hem hengst houden, dan moet ik daar ook rekening mee houden in de omgang met andere paardeneigenaren.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:50

Kbr2510 schreef:
Hoe bestraf jij dit dan exact? Ik ben wel blij dat er toch nog enkelen zijn met hengsten die zich hier niet door laten tegenhouden. Er zijn zoveel mensen die bewijze van spreke “weglopen” omdat het een hengst is terwijl hij de grootste knuffelkont is die er maar bestaat.


Nou laat je het klinken alsof iedereen hier tegen je is.

De hengsten hier gaan ook gewoon overal mee naar toe, staan naast andere paarden in de paddock, gaan gewoon mee op de wagens etc.
‘Hengstengedrag’ wordt niet getolereerd, maar dat weten ze ook. Stuk voor stuk braaf, lief en prima om op stal te hebben.

Maar ze meenemen in een grote groep op bosrit vind ik toch wel next level onnodige risico’s zoeken. En ik vind het sneu voor je hengst om hem onnodig met zoveel merries op te schepen.

Maar waarom een topic openen als je toch niet andere reacties wil horen? Open dan geen topic en ga gewoon.

Ik zal nooit begrijpen wat een particulier met een hengst moet die toch niet dekt. Doe dat beest een lol, hak die ballen er af en laat m lekker met vriendjes staan.

Kbr2510
Berichten: 10
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 14:16

prugelpiet schreef:
Kbr2510 schreef:
Hoe bestraf jij dit dan exact? Ik ben wel blij dat er toch nog enkelen zijn met hengsten die zich hier niet door laten tegenhouden. Er zijn zoveel mensen die bewijze van spreke “weglopen” omdat het een hengst is terwijl hij de grootste knuffelkont is die er maar bestaat.


Nou laat je het klinken alsof iedereen hier tegen je is.

De hengsten hier gaan ook gewoon overal mee naar toe, staan naast andere paarden in de paddock, gaan gewoon mee op de wagens etc.
‘Hengstengedrag’ wordt niet getolereerd, maar dat weten ze ook. Stuk voor stuk braaf, lief en prima om op stal te hebben.

Maar ze meenemen in een grote groep op bosrit vind ik toch wel next level onnodige risico’s zoeken. En ik vind het sneu voor je hengst om hem onnodig met zoveel merries op te schepen.

Maar waarom een topic openen als je toch niet andere reacties wil horen? Open dan geen topic en ga gewoon.

Ik zal nooit begrijpen wat een particulier met een hengst moet die toch niet dekt. Doe dat beest een lol, hak die ballen er af en laat m lekker met vriendjes staan.



Voor de duidelijkheid, hij dekt wel nog.
Hij is 16j en is uit de hand zelf te dekken. Neen ziet hij ook als neen.
Hij is al zolang hengst en nu hem ruinen brengt zoveel complicaties mee en heb al geweten dat een hengst op 11 jarige leeftijd geruind werd. In de kliniek is beland en dan super gevaarlijk was omdat hij plots overal bang van was doordat hij geen testosteron meer heeft. Dit is ook niet de bedoeling want dan is het een pak veiliger om met hem over de baan te gaan met ballen dan zonder.
En zoals ik al zei, hij dekt nog.

Ik zeg niet dat iedereen tegen mij is en hetgeen dat ik oorspronkelijk vroeg was hoe dit aangegeven wordt. Nu is er iemand die zei hoe zij bepaalde zaken deed waarin ik geïnteresseerd was gezien het leuk is en interessant is van hoe anderen met bepaalde zaken omgaan. Er kan in de paardenwereld altijd bijgeleerd worden.

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Op wandeling met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 14:59

Eens met prugelpiet. Ik heb 4 hengsten en ze leven in setjes van 2 samen. Dus ik zie het zeker niet als gevaarlijke monsters. Ik kan mezelf overal met ze vertonen, maar zou zelf niet gauw kiezen voor een grote georganiseerde buitenrit. Zelf zou ik het risico te groot vinden. Ik kan niet van andere mensen verwachten dat ze rekening houden met mijn hengst, andere paarden kunnen op een hengst reageren etc. Met een klein gezelschap die ik goed ken gaat dat prima, maar zo'n hele groep... Tja, ik zou het niet doen. Daarbij weet ik dat er je ook niet overal welkom bent met een hengst en daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Ik heb op een keuring wel eens gezien dat er een zich lostrok en dan is het toch even een heel ander effect dan een loslopende ruin of merrie.

Maar goed, je hebt al ervaren dat jouw paard geen last heeft van zijn hormonen in een grote, gemengde groep. Als je dan graag mee wil doen dan kun je inderdaad kiezen voor het lintje in zijn staart en verder goed opletten en mensen op tijd waarschuwen voor ze besluiten dat de paarden wel even mogen neuzen.

Kbr2510
Berichten: 10
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 15:16

Toch om te laten weten.
Ik heb ondertussen 2 van deze ritten gedaan.
1 met de koets tussen de koetsen, dit was om af te tasten hoe hij was in groep, wat hij super gedaan heeft!
En dan gisteren nog maar de 2e onder het zadel.
Ik was samen met een merrie op stap, maar dit was een uitgestippelde route waarbij we vrij mochten vertrekken.
Ondanks dat we regelmatig in grotere groepen zaten, met merries, is er geen enkel probleem geweest.
Hij kan dit dus perfect aan.
Toch bedankt voor degene die tips hebben gegeven.
En ergens ook bedankt aan de mensen die het mij hebben afgeraden, want hierdoor was ik extra voorzichtig en extra op mijn hoede, wat ook belangrijk is natuurlijk.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:05

sevke schreef:
Ik zeg luid 'neen!' en neem hem tussen teugels en benen en zet hem vooruit aan het werk. Dan is het direct gedaan en kan hij zich op zijn werk concentreren. Geef hem geen tijd tot nadenken, dan ben je te laat. :D
Moet er wel bijzeggen dat opvoeding van een hengst begint vanop de grond. Als ze op de grond geen respect hebben, zul je ook problemen krijgen onder zadel.
En een hengst mag je nooit, echt helemaal nooit, teveel toelaten. Neen is neen, en wees kordaat en consequent. Neen is dan ook ALTIJD neen, en niet 'soms' 'misschien' of 'een beetje'.
Een goed opgevoede hengst is een plezier om te hebben. Maar je moet er elke dag aan werken.
Beginnen eten als ik in de stal ben: mag niet. Er wordt netjes gewacht tot ik weg ben. Idem met dekens aandoen. Niet eten als ik zijn deken opleg. Ik voer hem niks uit de hand. Snoepjes of een worteltje krijgt hij in zijn bak. Als we gaan dekken op fantoom mag hij een beetje bravoure verkopen, maar hij heeft zich wel te gedragen. Geen geklauw naar mensen, geen gesteiger, geen gebijt.
Op het dekstation zijn ze gek op hem, omdat hij zich zo netjes gedraagt. :o
Ik vermijd wel situaties die problemen kunnen opleveren: hij wordt vervoerd met een hengstenschot tussen hem en de andere paarden, hij mag niet neuzen aan andere paarden, op wedstrijd wil ik hem niet in een box met tralies ertussen en andere paarden ernaast. Hij staat wel in de wei met een draadje tussen hem en onze andere hengst, en dat gaat perfect. Samen zetten zou niet gaan. Aan sommige ruinen heeft hij een hekel, ik laat hem er dan ook niet naar staren, als hij dat wil. Ik bind hem niet vast aan een stal waar een ander paard in staat.


Als meer mensen zo consequent waren, was het voor veel paarden ook een stuk plezieriger. Je bent (bijzonder ;) ) duidelijk en snapt de dunne lijn tussen “een keer iets toelaten” en er gebruik van maken heel goed.

DuoPenotti

Berichten: 29545
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Op wandeling met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:36

Fijn dat het goed is gegaan. :j
Overigens heb ik niet zo sterk gelezen dat mensen zeiden niet gaan, alleen niet gaan als je hem niet onder controle hebt.

Maar je vraag was; "Hoe geven jullie het aan dat het een hengst is zodat andere ruiters met merries weten dat ze niet te dicht komen?"

Hoe heb je dat nu dan gedaan?

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Op wandeling met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:38

Fijn dat het goed gaat!

Kbr2510
Berichten: 10
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 17:38

Eigenlijk om eerlijk te zijn heb ik dit niet gedaan, maar iedereen had het door ook omdat hij zich wel liet horen. Het was eerder gelijk een hond die blaft maar niet bijt en ook dan. Dat was de eerste 5 seconden en daarna maakt het hem allemaal niet meer uit en stond hij gewoon te slapen op de stops enzo.
Ook bleef ik zelf op afstand van de anderen. Tuurlijk ja als er mensen te dicht kwamen zei ik wel van hij zal nie snel iets doen maar het is een hengst.