Op wandeling met hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kbr2510
Berichten: 10
Geregistreerd: 07-01-22

Op wandeling met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 15:50

Hallo,
Klein vraagje gezien ik recent een hengst heb gekocht.
Deze hengst is wel heel braaf en vanaf dat hij onder het zadel is of als hij zijn tuig aan heeft voor de koets, weet hij dat het is om te werken en zal hij geen merries dekken. Nu ik ga regelmatig mee op georganiseerde ruiterwandelingen met een grote groep paarden.
Hoe geven jullie het aan dat het een hengst is zodat andere ruiters met merries weten dat ze niet te dicht komen? Of vertrouwen jullie op jullie hengst of de andere mensen met merries?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:57

Kbr2510 schreef:
Hallo,
Klein vraagje gezien ik recent een hengst heb gekocht.
Deze hengst is wel heel braaf en vanaf dat hij onder het zadel is of als hij zijn tuig aan heeft voor de koets, weet hij dat het is om te werken en zal hij geen merries dekken. Nu ik ga regelmatig mee op georganiseerde ruiterwandelingen met een grote groep paarden.
Hoe geven jullie het aan dat het een hengst is zodat andere ruiters met merries weten dat ze niet te dicht komen? Of vertrouwen jullie op jullie hengst of de andere mensen met merries?

Vraag uit interesse, ben je welkom op zulke georganiseerde ruiterwandelingen met een intacte hengst?
Ik kan me voorstellen dat de organisatoren hier geen verantwoording voor zouden willen dragen.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:06

Als mensen naast je komen rijden aangeven dat ze niet mogen neuzen en zelf voldoende afstand houden tot je voorganger. Als je aan dat soort dingen wil meedoen moet je je hengst onder controle hebben anders moet je er niet aan beginnen.
En besef dat als er iets gebeurd jij altijd als de schuldige word gezien ook al is dat misschien niet zo.

Mijn hengst is inmiddels 18 en ik heb ontzettend veel met hem ondernomen. Maar achteraf had ik hem gecastreerd je moet altijd alerter zijn en het geeft een hoop extra zorgen als je meedoet aan meerdaagse activiteiten. Ik moest stallen en campings altijd extra opbellen of wij wel welkom waren. Zelf extra stroomdraad mee voor dubbele omheining etc

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Op wandeling met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:35

Ik vind zulke dingen met een hengst gevaarlijk. We hebben zelf ook 4 hengsten, en je moet altijd waakzaam blijven. Je kunt niet van andere mensen verwachten dat ze er de hele tijd aan denken, dat is jouw verantwoordelijkheid.
Als je er niet mee fokt, en je wil lekker recreatief rijden: ballen af.
Anders: grote groepen vermijden.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Op wandeling met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:39

Hengsten zijn niet altijd welkom. Niet alleen omdat zij zelf het moeilijk kunnen hebben, maar merries kunnen er ook heftig op reageren.

Maar het “kan” natuurlijk niet zo zijn dat men zich in bochten moet wringen omdat jouw paard hengst is. De afstand tussen paarden hoort altijd voldoende te zijn, en als een paard extreem veel ruimte nodig heeft kan je je afvragen of die op grote evenementen hoort.

Maar je hebt altijd het rode lintje in de staart, die is algemeen bekend. Andere dingen zijn er volgens mij niet, of je zou bijvoorbeeld een hesje moeten maken.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:56

Ruinen reageren ook soms scherp op een hengst. Ik zou dergelijke evenementen vermijden. Op wedstrijden is dat anders, omdat men daar meer gewoon is dat er ook hengsten tussen kunnen zitten, maar bij de recreanten is het niet de vraag óf er iets gaat misgaan, dan wel wannéér.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:44

sevke schreef:
Ruinen reageren ook soms scherp op een hengst. Ik zou dergelijke evenementen vermijden. Op wedstrijden is dat anders, omdat men daar meer gewoon is dat er ook hengsten tussen kunnen zitten, maar bij de recreanten is het niet de vraag óf er iets gaat misgaan, dan wel wannéér.
Ook op wedstrijden genoeg domme mensen die hun hengstige merrie voor de neus van je hengst parkeren, wetende dat het een hengst is, zelfs al is er genoeg ruimte op het terrein en zoek je bewust al de ruimte op met je hengst. :') Daar verbaasde ik me vooral over, want het was niet bepaald een onderlinge dressuurwedstrijd op de manege om de hoek, zeg maar. :=

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:46

Mkango, die zullen dat vast wel bewust doen zodat je hengst opgefokt is en in de proef minder goed rijdt en je dus minder punten haalt. Althans zo zou ik dat denken.

Maar wat als die hengst dan even snuffelt aan de merrie en de merrie hem het licht uit de ogen slaat? Wie is er dan verantwoordelijk?

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:52

Ik ben er echt voor een hengst zo normaal mogelijk mee te nemen in de dagelijkse omgang, maar dergelijke evenementen moet je imo gewoon vermijden. En als je er toch aan mee wilt doen moet je je hengst ruinen.

Je kan niet van andere mensen verwachten dat ze oppassen omdat jij toevallig een hengst hebt. Dan kan die nog zo braaf zijn, je moet het niet bewust op gaan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:09

prugelpiet schreef:
Ik ben er echt voor een hengst zo normaal mogelijk mee te nemen in de dagelijkse omgang, maar dergelijke evenementen moet je imo gewoon vermijden. En als je er toch aan mee wilt doen moet je je hengst ruinen.

Je kan niet van andere mensen verwachten dat ze oppassen omdat jij toevallig een hengst hebt. Dan kan die nog zo braaf zijn, je moet het niet bewust op gaan zoeken.
Dat kun je imo wel, net als dat je ook van andere mensen mag verwachten dat ze hun paard niet op jouw achterkant parkeren als de jouwe een rood lintje in de staart heeft. Het is geven en nemen imo: jij zorgt met een hengst dat je zoveel mogelijk voor de merries blijft, mensen op een merrie letten ook een beetje op dat ze die van hun niet pal voor je neus parkeren. Sowieso hoor je tijdens een buitenrit met een groep rekening te houden met de paarden om je heen, anders moet je in je eentje op buitenrit gaan. :=

Dat gezegd hebbende, zou ik zelf ook het risico niet nemen of je moet echt 100% zeker weten dat je vooraan kunt rijden. De meeste mensen in Nederland en België hebben nooit een hengst van dichtbij gezien en hebben dus geen flauw idee hoe ze ermee om moeten gaan als er een hengst in de buurt is. De laatste mensen die ik zou vertrouwen, zouden dus de andere ruiters zijn. :+ Nu hoeft jouw hengst niets te doen, maar het is ook niet fijn voor het paard als er constant mensen hun merries voor z'n neus zetten.

En hoe je aangeeft dat het paard een hengst is, TS: wit lintje in de staart.

Art_Ificious schreef:
Mkango, die zullen dat vast wel bewust doen zodat je hengst opgefokt is en in de proef minder goed rijdt en je dus minder punten haalt. Althans zo zou ik dat denken.

Maar wat als die hengst dan even snuffelt aan de merrie en de merrie hem het licht uit de ogen slaat? Wie is er dan verantwoordelijk?
Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat dat niet aan de orde was. :D

Suzanne F.

Berichten: 49220
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:13

Nou dat is wel een dingetje denk ik. Ik zou eerst maar eens vragen of je wel welkom bent op die georganiseerde tochten. Als je welkom bent dan is het belangrijk om bij de groep aan te geven dat het een hengst is en dus geen merrie voor zijn neus te parkeren. Dus tussen de ruinen rijden dan.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Op wandeling met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:20

Ik zou het ook niet doen omdat ik veel mederuiters niet vertrouw dat ze verstandig zijn. En dat ze hun dier onder controle hebben. Hengstige merries vinden vaak manieren om zichzelf bij de hengst te brengen. Dan kan een minder handig ruitertje niks meer beginnen en jij krijgt de schuld...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Op wandeling met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:50

Als jouw hengst niet op wandeling kan zonder de waarschuwing en een hoop maatregelen van de andere ruiters, hem laten ruinen of thuis houden/in je eentje gaan. :)
Jouw paard. Jouw probleem, niet dat van de andere deelnemers die gewoon ontspannen willen kunnen wandelen.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Op wandeling met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:32

Inderdaad eerst maar eens contact opnemen met de organisatie, vaak ben je met een hengst niet eens welkom. Zelf zou ik zo'n grote groep nooit opzoeken. Liever op buitenrit met mensen en paarden die je kent en waarmee je van te voren e.e.a. kan bespreken.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Op wandeling met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:15

ik zou ook niet weten hoe mijn merries reageren op een hengst, omdat ze die simpelweg nooit zien. Kan best zijn dat ze dan ineens een heel pak minder leuk zijn. Dus ook als de overige ruiters hun paard niet voor jouw hengst parkeren, weet zowel jij als de ander niet hoe de paarden op elkaar reageren.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:28

Ayasha schreef:
Als jouw hengst niet op wandeling kan zonder de waarschuwing en een hoop maatregelen van de andere ruiters, hem laten ruinen of thuis houden/in je eentje gaan. :)
Jouw paard. Jouw probleem, niet dat van de andere deelnemers die gewoon ontspannen willen kunnen wandelen.


Dit vind ik dus ook :j

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:31

De meeste merries reageren niet heel anders op een hengst dan op een ruim. Sommige worden alleen spontaan hengstig en gaan daardoor anders lopen. (Staart omhoog, pissen etc)
Ik heb nog nooit heel ander gedrag gezien. Het wordt nu wel heel extreem gemaakt naar mijn beleving.

Ik heb vaak genoeg tijdens endurancewedstrijden, vierdaagse, clinics etc gehad dat niemand het doorhad dat ik met een hengst was tenzij ik het vertelde. Hij moet alleen echt goed onder appel staan.

Neemt niet weg dat ik het je niet aanraadt zoals in mijn eerdere post.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Op wandeling met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:35

Ik rijd ook wedstrijden met een hengst, ook internationaal, en het is inderdaad opvallend hoe nonchalant andere mensen soms zijn en hoe dikwijls ik zijn neus naar een andere kant moet parkeren. }>
Gelukkig heb ik een hele brave hengst.
Maar gaan wandelen met een hoop recreanten op een begeleide tocht zou ik met hem nooit doen, hoe braaf hij ook is.
Eigenlijk is het simpel: wil je dekken met je hengst? Vermijd dan dergelijke evenementen. Wil je niet dekken? Ballen af. Is voor iedereen het handigste.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:36

Ik heb 14 jaar een hengst gehad en ook aan veel groeps activiteiten mee gedaan.

Maar dat was wel echt een doodbrave hengst, werd ook ingezet voor de dekhengst dus vandaar niet geruimd.
Ik reed bij groepen altijd achterop en vroeg mensen om hun paard niet met de mijne te laten neuzen.
Mensen hoefden niet veel anders te doen om me heen als ze bij andere vreemde paarden zouden moeten doen.
Maar je moet wel zelf altijd je verantwoording nemen en gewoon goed om je heen opletten.
Ik heb vaak ook met meerdere hengsten om me heen gereden, dan is het wel extra opletten.
En nogmaals, je hengst moet wel echt heel braaf zijn en jij hem ook helemaal onder controle hebben wil je dit gaan doen, onderschat de hormmoontjes niet.

Als je meerdaagse gaat doen is het niet altijd makkelijk een overnachtingsplek te vinden waar hengsten welkom zijn.
En je moet niet te gevoelig zijn voor vervelende opmerkingen.

Inmiddels is mijn hengst er niet meer helaas, maar nu gekozen voor een ruin, is toch wel makkelijker en ook met evenementen overal welkom.
Geen fokplannen meer dus kon ook.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:38

Niet doen.

Als je je af vraagt wat je best doet, zou ik er niet aan beginnen.
Er moet maar een halve ruiter tussen zitten met een hengstige merrie die ze maar half onder controle krijgt en het is gedoe.

Wat voor type hengst is het? En waarom laat je hem hengst?

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:44

Ayasha schreef:
Als jouw hengst niet op wandeling kan zonder de waarschuwing en een hoop maatregelen van de andere ruiters, hem laten ruinen of thuis houden/in je eentje gaan. :)
Jouw paard. Jouw probleem, niet dat van de andere deelnemers die gewoon ontspannen willen kunnen wandelen.

Eens.

Jij wilt een hengst, de rest gewoon ontspannen een buitenritje maken.
Is jou hengst braaf en onder controle dan prima.
Maar als het al met een berg waarschuwingen moet, dan niet gaan.
Overigens zou ik dat ook van een merrie of ruin zeggen die meteen om zich heen slaat bij 3cm te dichtbij komen.

Kbr2510
Berichten: 10
Geregistreerd: 07-01-22

Re: Op wandeling met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 13:05

Het gaat over een 16-jarige Friese hengst die nog altijd hier en daar zal dekken. Hij is perfect te rijden naast merries. Hij is er zich van bewust wanneer het tijd is om te dekken en wanneer niet.
Het enige dat hij doet is hem iets breder zetten en wat meer show verkopen.
Het is eentje met manieren dus. Aan de wandelingen die ik bedoel zitten er tussen de merries een stuk of 5 hengsten en tot nu toe nog geen probleem gemaakt.
Tuurlijk je moet inderdaad altijd wakker blijven gezien het een hengst is en zal blijven.
Maar ik heb het gevoel dat velen een hengst als een monster beschrijven en een wild dier.
Het is ook niet mijn bedoeling om gevaarlijke situaties te creëren.
Maar ik heb er wel al ervaring mee dus dat er hengsten aanwezig zijn.
Dit is even een verduidelijking!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:08

Kbr2510 schreef:
Het gaat over een 16-jarige Friese hengst die nog altijd hier en daar zal dekken. Hij is perfect te rijden naast merries. Hij is er zich van bewust wanneer het tijd is om te dekken en wanneer niet.
Het enige dat hij doet is hem iets breder zetten en wat meer show verkopen.
Het is eentje met manieren dus. Aan de wandelingen die ik bedoel zitten er tussen de merries een stuk of 5 hengsten en tot nu toe nog geen probleem gemaakt.
Tuurlijk je moet inderdaad altijd wakker blijven gezien het een hengst is en zal blijven.
Maar ik heb het gevoel dat velen een hengst als een monster beschrijven en een wild dier.
Het is ook niet mijn bedoeling om gevaarlijke situaties te creëren.
Maar ik heb er wel al ervaring mee dus dat er hengsten aanwezig zijn.
Dit is even een verduidelijking!

Waar maak je je dan druk om? Dan hoef je toch niks te vermelden?

Niet neuzen is hier voor alle paarden de regel trouwens. Hengst, ruin of merrie maakt niet uit, er wordt niet geneusd met vreemde paarden. Ik zie totaal het nut niet van riskeren dat één van de twee kapt en de ander verkeerd raakt voor iets dwaas als neuzen. :=

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:10

Dus? Wat is dan je probleem? :)
Jij kan hem goed rijden, tussen merries is geen probleem.
Waarom moeten andere dan weten dat het een hengst is, terwijl er al meerdere bij lopen dus zal dat in die groep al algemeen bekend zijn.
Met elk paard hou je afstand, maar als jij als enige toch meer afstand nodig hebt en wil laten weten: pas op hengst, want daar lijkt je openingspost toch op.
Dan blijft mijn antwoord, het gaat dus niet zo perfect. Dan blijf je dus thuis.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Op wandeling met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:13

Idd, snap het ook niet echt? Je maakt al wandelingen in groep met hengsten en merries en alles gaat goed?
Waarom dan je bericht?