Aanraders buitenrit Utrechtse heuvelrug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Aanraders buitenrit Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 17:05

Ik ben op zoek naar aanraders voor mooie stukken op de Utrechtse heuvelrug om buiten te rijden. Graag met goede zandpaden en de mogelijkheid om 12-15 km te rijden binnen één penninggebied.

Landgoed Den Treek ken ik. Omdat ik het deel met de stukken heide al vaker had gehad (wat overigens heel fijn rijden is), besloot ik laatst aan de andere kant bij Austerlitz te gaan rijden. Bij het kijken voor een leuk rondje op ruiterenenmennen.nl kwam ik eerst in twee penninggebieden terecht. Ik vind het niet erg om een dagpenning te kopen, maar met twee penningen wordt het wel prijzig ritje. Vervolgens koos ik rondje waarbij ik weinig goede draf-/galoppaden tegenkwam (of heel nat, of overal steentjes, of uitgesleten geul van het water) en twee spannende oversteekplaatsen (van knooppunt 52 naar 37). Was verder wel mooi bos!

Voor een volgend ritje had ik online een speciale trailerparkeerplaats bij het theehuis in Lage Vuursche gezien, maar zie dat je daar ook weer in twee penninggebieden terecht komt. En hoe de paden zijn is natuurlijk ook altijd afwachten. Daarom dacht ik: er zijn vast bokkers die daar vaker rijden :)

Waar rijden jullie graag?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:17

Heel eerlijk? Ik zou wat verder rijden en de Veluwe op gaan. Op zich kun je als je bij Amerongen of Leersum parkeert best een langere rit maken, en het is er prachtig. Maar die paden met steentjes, geulen ed heb je op de hele Heuvelrug. Voor echt brede zandpaden moet je op de Veluwe zijn. Bijkomend voordeel is dat je in de meeste gebieden daar geen penning nodig hebt.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:20

Op de hei bij Ede. Daar rijden wij tenminste altijd. Prachtige omgeving en mooie brede tankbanen waar je heerlijk op kan draven en galopperen. Ik vind de paden van Den Treek helemaal niks. Vanuit daar (Ede) kan je ook naar theehuis de mossel rijden. Geen penningen nodig wat ik weet maar wel genoeg rijplezier.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8310
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Aanraders buitenrit Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:15

Penninggebieden kan ik je wel mee helpen. Maar als je lekkere galloppaden zoekt dan zou ik inderdaad naar de Veluwe rijden. Echt een stuk relaxter. Hier zit je toch steeds met oversteekpunten/ tunneltjes/ uitgesleten paden. Dat is simpelweg het gebied.

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 15:47

Bedankt voor jullie reacties!
Ik snap de tips voor de Veluwe en is misschien soms inderdaad de moeite waard om iets verder door te rijden met de trailer. Zal me nog eens verdiepen in de 'dichtsbijzijnde' opties op de Veluwe, misschien scheelt het inderdaad niet heel veel.

Maar op sommige dagen wil ik toch graag op pad terwijl mijn tijd wel beperkt is. Dan is de Utrechtse heuvelrug wel een geschikte optie. En ik vind het er wel heel mooi! Goed om te weten dat de steentjes en geulen wel veel voorkomen in heel het gebied. Ik hoef zeker niet altijd veel/lang te draven en galopperen. Maar het is goed om met de juiste verwachtingen op pad te gaan :o

Aanraders voor mooie stukken binnen één penninggebied zijn nog steeds welkom.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:22

Ede/ Lunteren/ Wekerom/ Bennekom/ Wageningen liggen slechts 20 minuten verder dan Amerongen/ Leersum.
Via de snelweg vaak veel beter bereikbaar en sowieso veel betere paden.

De UH was een gletsjer/ stuwijs in de ijstijd daardoor ligt er veel zooi en heb je meer last van erosie.
Ook is de Veluwe beter geaccomodeerd voor de ruiter kwa parkeerplaatsen en evt rustplaatsen en idd penningvrij.


Zelfs kwa rondjes maken heb je zoveel meer keus dan de UH. Je kan meerdere keren naar hetzelfde gebied gaan en steeds weer een ander rondje maken.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:25

Ik rijd omgeving Amerongen/Overberg/Elst en Rhenen als we niet met de trailer weggaan ( dit is dus te bereiken onder het zadel vanaf mijn stal ). Ik klaag niet hoor ( nouja Rhenen nabij kwintelooijen zijn er bijna meer wandelaars en mountainbikers te vinden op de ruiterpaden dan ruiters, dat is vervelend ) maar verder prima te rijden. Gisteren nog 3 uur van stal geweest.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:27

Idd, parkeren is vaak ook veel beter voor elkaar op de Veluwe. Wat ik merk, vooral op dagen dat het mooi weer is en veel mensen vrij zijn, dat er heel veel mtb'ers op de Heuvelrug zijn, waardoor parkeren met je auto/trailer combi een uitdaging kan zijn. Ik wandel graag met de hond, bos van de Heuvelrug is op loopafstand maar zelfs daarvoor wijk ik vaak uit naar de Veluwe. Grotere losloopgebieden, en minder last van andere bos gebruikers. Zeker met corona vind ik het niet normaal druk af en toe, het is veel drukker geworden in de bossen hier. Maar ik ben stiekem ook best een beetje verwend. En erg gesteld op mijn rust :o

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Aanraders buitenrit Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:33

Ohja met corona was het rondom Kwintelooijen in Rhenen de Efteling qua drukte, maar dat valt nu wel mee, alleen vind ik het jammer dat de mensen die er zijn massaal voor ruiterpaden kiezen en je op de wandelpaden niemand ziet, zelfs niet als ze er strak parallel naast lopen. Dan kan je dus niet eens een drafje doen.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:35

Cinnepin schreef:
Ik rijd omgeving Amerongen/Overberg/Elst en Rhenen als we niet met de trailer weggaan ( dit is dus te bereiken onder het zadel vanaf mijn stal ). Ik klaag niet hoor ( nouja Rhenen nabij kwintelooijen zijn er bijna meer wandelaars en mountainbikers te vinden op de ruiterpaden dan ruiters, dat is vervelend ) maar verder prima te rijden. Gisteren nog 3 uur van stal geweest.



Niet? :+
Je topic staat er vol mee.

Ik ben van de Veluwe Ede/ Bennekom naar de UH gegaan en de UH haalt het gewoon echt niet in vergelijking met de Veluwe :n
Hier zijn de paden te stenig, te mul of te steil (vaak een combi van de drie) Je bent zeer beperkt in je rondjes.
Bij Ede heb je bijna bij elk kruispunt de keuze om een andere richting op te gaan en dus veel meer mogelijkheden om een leuk rondje te rijden.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Aanraders buitenrit Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:37

Staat er toch ook dat ik de wandelaars vervelend vind ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:38

Klopt Onali, die ervaring hebben wij ook wbt de paden en de rondjes die je kan rijden. En ik vind de drukte hier niet afgenomen nu corona meer op afstand is, heel veel hardlopers en mtb'ers hier in het bos. Niet altijd even handig met een kijkerig paard, en een jonge jachthond.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:42

Laatst was er een pad die heel gevaarlijk was te rijden door de regenval, maar dat is doorgegeven en is ook wat aan gedaan. De paden vinden veel vervelend door de stenen, maar mijn haf stouwt er gewoon doorheen. Die heeft voor ijzers. Merk wel dat als ik met anderen ben dat ik achterom moet kijken omdat andere paarden wat meer zoekend zijn naar waar ze hun voeten moeten plaatsen, die van mij loopt er dwars doorheen. Is inderdaad ook anders geweest, maar had toen wld ( niet gevonden door de toenmalige hoefsmid )

manzano

Berichten: 23944
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Aanraders buitenrit Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:51

Ik ging vanuit Utrecht altijd heel graag rijden bij de Edese heide. Dat is echt begin veluwe en qua afstand nog prima te doen. Leersumse veld is ook leuk rijden. Moet zeggen dat ik daar nooit last heb gehad van stenige paden.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Aanraders buitenrit Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:55

Zelf vind ik het stuk tussen de doornseweg leusden en austerlitz wel erg goed te rijden.
En soest richting lage vuursche is ook erg leuk, vooral met wat natter weer juist goed te doen :)

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:55

Ik rij al jaren wekelijks op de UH en ik vind omgeving Amerongen/Leersum prachtig! Elst/Rhenen kom ik ook vaak, maar vind ik minder mooi en drukker. Rondom Amerongen/Leersum kom ik soms eens een andere ruiter tegen, maar een wandelaar eigenlijk zelden. De paden kruisen wel eens met de mtb route, maar die zie je ruim van te voren aankomen en dat vind ik zelf geen probleem.

De paden waren de laatste jaren echt achteruit gegaan, maar ben heel blij met het onderhoud dat afgelopen maanden is uitgevoerd. Zelfs de paden die ik echt probeerde te vermijden, waren vorige week weer mooi opgevuld met zand :j Dus als dat nu bijgehouden wordt d.m.v. het vignet-geld ben ik helemaal gelukkig.

En qua routes: alles tussen de Bergweg (Amerongen) en het Leersumse Veld vind ik prachtig! Heel veel afwisselende paden, hoogteverschillen, lekker slingeren, zandvlaktes, heides en op zijn tijd ook een lekker recht zandpad om wat gas te geven. En dat is allemaal binnen het UH-vignet gebied. Ik vind het persoonlijk veel leuker rijden dan de Ginkelse Heide bijvoorbeeld :)

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:04

Ginkelse heide is maar 1 stuk hè.
Zuid Ginkel, Reemst, Planken Wambuis, Edese heide, Edese bos, Roekelse bos en zo kan ik nog wel even doorgaan.


SUSANNEx schreef:
En qua routes: alles tussen de Bergweg (Amerongen) en het Leersumse Veld vind ik prachtig! Heel veel afwisselende paden, hoogteverschillen, lekker slingeren, zandvlaktes, heides en op zijn tijd ook een lekker recht zandpad om wat gas te geven.



Dat stuk waar jij het over hebt is letterlijk 1 ruiterpad.
Gaat van links maar rechts.

Oh heel bijzonder :')
Laatst bijgewerkt door Onali op 27-06-22 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:06

Onali schreef:
Ginkelse heide is maar 1 stuk hè.
Zuid Ginkel, Reemst, Planken Wambuis, Edese heide, Edese bos, Roekelse bos en zo kan ik nog wel even doorgaan.


Ja weet ik, rij ik ook regelmatig :) Was een voorbeeld.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:21

Ik ga vanaf stal bij ons richting knooppunt 12/13 en maak dan een rondje naar 11 en verder of richting 14. Zonder drukke wegen over te steken kan ik als ik richting 14 ga dan een rondje van ongeveer 15 km maken (Austerlitz) en 1 penning gebied. Normaal kan ik dan op meerdere plekken ook wel fijn galopperen, al is er nu de afgelopen week natuurlijk wel weer wat regen gevallen en dan zijn de paden weer een paar dagen iets minder. Dat zul je helaas altijd houden. Rondje bij het bosmeertje (Driebergen) ook al een keer gedaan bij RCN het Grote Bos vandaan? Is ook zon 12 km en kun je om het veld heen galopperen.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Aanraders buitenrit Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:28

Ik woon zelf in Driebergen/Doorn en hier kun je wel een galopje doen hoor. Maar wel druk, vooral in het weekend.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:47

Onali schreef:
Dat stuk waar jij het over hebt is letterlijk 1 ruiterpad.
Gaat van links maar rechts.


Hoe bedoel je?


Afbeelding


Hangt wel een bijzonder negatieve lading hier zeg. TS vraagt om tips op de heuvelrug, die geef ik. De Veluwe is inderdaad prachtig, maar daar vraagt ze toch helemaal niet naar?

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:15

Ik heb het meer over het stuk tussen de Bergweg en het Veld in
Daar sta ik namelijk en daar is welgeteld 1 ruiterpad.
Op de UH heb je je verplicht rondjes.
Rondje Veld, wow echt 9 km en je bent rond.
Doe het 2 keer en je hebt het echt wel gezien.

Jij vindt het geweldig, ik niet. Zeker niet als je dagelijks weer een ander rondje moet verzinnen.
Kom je er eens per maand tja dan zal het best uitdagend zijn.

Als TS iets verder wilt rijden kom je in een heel ander gebied uit. Geen penningen, geen noemenswaardige erosie en praktisch alleen maar galoppaden.

Jouw mening, mijn mening.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:31

Jeej Onali, als je alleen negatief kunt doen, dan zeg het dan 1x en hou daarna op.

Hiermee verknal je de lol die een ander wél heeft.


Ik woon zo ongeveer in de Kaapse bossen.
En hier liggen toch echt een aantal héél mooie ruiterpaden.

Prima dat jij de Veluwe mooier vind

Maar hier werd gevraagd naar mooie opties op de UH, dn die zijn er absoluut.

Rondom huis Maarsbergen, Kaapse Bossen, achter de Ruiterberg langs, richting uitzichtoren Kaap Doorn etc heb je gewoon echt mooie opties.
En vorig jaar veel onderhoud gepleegd.
De paden waren erg slecht, maar momenteel gewoon prima te doen.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Aanraders buitenrit Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:42

Waarom niet richting hilversum / lage Vuursche zelf, alles van het Goois Natuurreservaat heb je een kaart voor nodig , maar je kunt bij het GNR gewoon een dagpas aanvragen.
Parkeren bij De Kamphorst ( even vragen) , bij Vliegveld hilversum of idd bij het Theehuis.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:07

Femke_Tweety schreef:
Jeej Onali, als je alleen negatief kunt doen, dan zeg het dan 1x en hou daarna op.

Hiermee verknal je de lol die een ander wél heeft.


Dus ik mag mijn dagelijkse ervaring NIET delen van het gebied waar mijn stal aanligt, maar iemand die er sporadisch komt wel?

Oke eerlijk.

Imo zijn er gewoon veel mooiere gebieden dan A/L die ervaring mag ik prima delen.
Dat andere mensen er dan op doorgaan heb ik niet in de hand.