Aanraders buitenrit Utrechtse heuvelrug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:18

SUSANNEx schreef:
Ik rij al jaren wekelijks op de UH en ik vind omgeving Amerongen/Leersum prachtig! Elst/Rhenen kom ik ook vaak, maar vind ik minder mooi en drukker. Rondom Amerongen/Leersum kom ik soms eens een andere ruiter tegen, maar een wandelaar eigenlijk zelden. De paden kruisen wel eens met de mtb route, maar die zie je ruim van te voren aankomen en dat vind ik zelf geen probleem.

De paden waren de laatste jaren echt achteruit gegaan, maar ben heel blij met het onderhoud dat afgelopen maanden is uitgevoerd. Zelfs de paden die ik echt probeerde te vermijden, waren vorige week weer mooi opgevuld met zand :j Dus als dat nu bijgehouden wordt d.m.v. het vignet-geld ben ik helemaal gelukkig.

En qua routes: alles tussen de Bergweg (Amerongen) en het Leersumse Veld vind ik prachtig! Heel veel afwisselende paden, hoogteverschillen, lekker slingeren, zandvlaktes, heides en op zijn tijd ook een lekker recht zandpad om wat gas te geven. En dat is allemaal binnen het UH-vignet gebied. Ik vind het persoonlijk veel leuker rijden dan de Ginkelse Heide bijvoorbeeld :)


Zijn die zware paden bij het Leersumse veld ook aangepakt?

Op de UH vind ik het wel zo dat je het best in de avonden kunt gaan of door de week overdag. Er zijn op verschillende plekken wel een aantal mooie galoppaden. Alleen wil je dat veel en vaak doen, dan is Ede eem betere oplossing. Zelfs vanuit de UH gaan er veel naar Ede.

Oude Woudenbergse zandweg is ook een lang pad wat er redelijk goed bij ligt. Alleen is dat volgens mij geen officiele ruiterroute. Ik denk dat het wel 2-3 km lang is.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:41

Sakura789 schreef:
Zijn die zware paden bij het Leersumse veld ook aangepakt?



Nee.
Alleen de erosie op de meeste plaatsen, maar dat blijft steeds terugkomen.
Op natte plekken meer watergaten om het overtollig water weg te leiden.
Aan zware/ mulle paden wordt niks gedaan.

Het mulle zand blijft omdat het om zandverstuivingen gaat.

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 17:42

Bedankt voor alle reacties!

Ik snap dat sommigen de voorkeur geven aan de Veluwe. Zal ook zeker nog eens kijken hoe ver de verschillende opties daar voor mij rijden zijn. Maar ik moet voor de Utrechtse heuvelrug al een stuk rijden met de trailer, dus een stuk extra past niet altijd in mijn agenda.

Ben dus blij met iedereen die mooie stukken op de Utrechtse heuvelrug heeft genoemd :) Ik ga ze allemaal eens bekijken en hopelijk binnenkort weer een leuke rit plannen!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:07

Ik heb laatst in een mentopic een paar rondes bij Leersum benoemd inclusief paden die je met een menwagen beter over kan slaan. Te paard kun je die echter vaak wel prima nemen (tenzij peesblessure oid).

Edit:
[AR] Buiten mennen in zuid holland

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Aanraders buitenrit Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:11

TS: waar staat je paard ? Wellicht weten we nog iets in buurt voor je ?

minouesmee

Berichten: 7426
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Re: Aanraders buitenrit Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:20

Weet iemand hier ook een ruiterpad met een fietspad er naast? Omgeving Utrecht uiteraard!
Liefst waar je de trailer normaal kwijt kan.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:33

minouesmee schreef:
Weet iemand hier ook een ruiterpad met een fietspad er naast? Omgeving Utrecht uiteraard!
Liefst waar je de trailer normaal kwijt kan.


Bijna niet, daarvoor zou ik ook naar Ede gaan, daar kun je een rondje maken met overal een fietspad ernaast.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34648
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:54

minouesmee schreef:
Weet iemand hier ook een ruiterpad met een fietspad er naast? Omgeving Utrecht uiteraard!
Liefst waar je de trailer normaal kwijt kan.


Die heb je hier niet veel. Enige pad wat ik weet is vanaf Elst bij rijvereniging de Plantage en dan een rondje richting het Berghuis bij Amerongen. Maar dat is maar een klein rondje. Bij Berghuis en de Plantage kun je beiden wel heel goed parkeren.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:47

minouesmee schreef:
Weet iemand hier ook een ruiterpad met een fietspad er naast? Omgeving Utrecht uiteraard!
Liefst waar je de trailer normaal kwijt kan.


Leersums Veld, Heulweg
Utrechtse Baan.


Deze 2 sluiten op elkaar aan. Maar de overige ruiterpaden zijn verder niet geschikt om er een fiets naast te hebben, te mul. Ik fiets dit met mijn shetlanders, maar maak het rondje dan compleet door over de Scherpenzeelseweg (asfalt) te gaan.

Utrechtse Baan heeft aan beide kanten een grote parkeerplaats.

minouesmee

Berichten: 7426
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Re: Aanraders buitenrit Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:47

Dank jullie wel! Klein rondje maakt niet uit, paard is herstellende van een peesblessure dus wij mogen nog niet zo lang.

Femke_Tweety

Berichten: 11987
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 16:28

Huidige staat ruiterpaden rondom Maarsbergen.

Lijkt mij prima...


Afbeelding

Afbeelding

(Foto's van vandaag, ik kan komende week ook nog wel foto's maken in de Kaapse bossen. Daar is het iets minder strak, maar mijns inziens nog altijd prima. Kijk, niveau Achterbergbodem of eb/vloed bak is natuurlijk geen realistische verwachting op buitenrit.
Maar ik vind de paden echt prima, zou er met aanspanning ook prima overheen kunnen)

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8312
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:31

minouesmee schreef:
Weet iemand hier ook een ruiterpad met een fietspad er naast? Omgeving Utrecht uiteraard!
Liefst waar je de trailer normaal kwijt kan.


Austerlitz :j
Je kan parkeren bij de franse put of bij het scouting terrein. Daar kan je best een leuk rondje maken.

Femke_Tweety schreef:
Huidige staat ruiterpaden rondom Maarsbergen.

Lijkt mij prima...


[ [url=m/7a8JFp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HAhjFG.jpg]Afbeelding[/url] ]

(Foto's van vandaag, ik kan komende week ook nog wel foto's maken in de Kaapse bossen. Daar is het iets minder strak, maar mijns inziens nog altijd prima. Kijk, niveau Achterbergbodem of eb/vloed bak is natuurlijk geen realistische verwachting op buitenrit.
Maar ik vind de paden echt prima, zou er met aanspanning ook prima overheen kunnen)


Ik rij met mijn aanspanning veel bij de Kaapse Bossen. Er zijn een aantal paden die af te raden zijn, 46 naar 48 zitten een aantal vervelende punten in en er zijn wat slagbomen die vervelend zijn. Bij Leersum moet je niet over de zandverstuivingen gaan maar verder gaat het daar ook allemaal wel.

Femke_Tweety

Berichten: 11987
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:53

Ik wandel er dagelijks (woon er)

Anderhalf tot twee jaar terug ongeveer waren de paden een stuk minder goed, nu doorgaans prima na groot onderhoud.
Jammer dat ik je nog nooit tegen gekomen ben!


Ik heb met mijn eigen paard altijd zowel onder het zadel als aangespannen gereden. (Niet Kaapse bossen overigens, hij staat elders)
Dus als ik over 'paardenpaden' kom bekijk ik ze altijd vanuit beide perspectieven.

Als ik ergens met de kar goed overheen durf, is het onder het zadel absoluut zeker goed te doen :j
Andersom niet altijd.

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 16:11

Iedereen weer bedankt voor de reacties!


Hilary schreef:
Ik heb laatst in een mentopic een paar rondes bij Leersum benoemd inclusief paden die je met een menwagen beter over kan slaan. Te paard kun je die echter vaak wel prima nemen (tenzij peesblessure oid).

Edit:
[AR] Buiten mennen in zuid holland

Fijn uitgebreid bericht, Hilary. Zal ik er zeker bij pakken als ik naar Leersum ga.


ElCamino schreef:
TS: waar staat je paard ? Wellicht weten we nog iets in buurt voor je ?

Paard staat niet in Utrecht, maar in Zuid-Holland. Moet wel even rijden voor de Utrechtse heuvelrug. Maar is toch echt anders rijden dan de opties die er in de directe omgeving zijn. Ga ook weleens richting Brabant. Ook mooi! Maar dit topic opende ik omdat ik wat aan het puzzelen was met de opties op de Utrechtse heuvelrug. En door het nieuwe ruitervignet, is het nog iets meer puzzelen (zoals gezegd vind ik het niet erg om dagpenning te kopen, maar zoek dus eigenlijk wel ritten binnen één penninggebied).


Femke_Tweety schreef:
Huidige staat ruiterpaden rondom Maarsbergen.

Lijkt mij prima...


[ [url=m/7a8JFp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HAhjFG.jpg]Afbeelding[/url] ]

(Foto's van vandaag, ik kan komende week ook nog wel foto's maken in de Kaapse bossen. Daar is het iets minder strak, maar mijns inziens nog altijd prima. Kijk, niveau Achterbergbodem of eb/vloed bak is natuurlijk geen realistische verwachting op buitenrit.
Maar ik vind de paden echt prima, zou er met aanspanning ook prima overheen kunnen)

De foto's van de ruiterpaden rondom Maarsbergen zien er goed uit :) Bedankt voor het plaatsen!

Muiz schreef:
Ik rij met mijn aanspanning veel bij de Kaapse Bossen. Er zijn een aantal paden die af te raden zijn, 46 naar 48 zitten een aantal vervelende punten in en er zijn wat slagbomen die vervelend zijn. Bij Leersum moet je niet over de zandverstuivingen gaan maar verder gaat het daar ook allemaal wel.

Kaapse bossen zal ik ook eens naar kijken. Als het met aanspanning goed te doen is, moet het onder de man zeker lukken :o

Femke_Tweety schreef:
Ik wandel er dagelijks (woon er)

Anderhalf tot twee jaar terug ongeveer waren de paden een stuk minder goed, nu doorgaans prima na groot onderhoud.
Jammer dat ik je nog nooit tegen gekomen ben!


Ik heb met mijn eigen paard altijd zowel onder het zadel als aangespannen gereden. (Niet Kaapse bossen overigens, hij staat elders)
Dus als ik over 'paardenpaden' kom bekijk ik ze altijd vanuit beide perspectieven.

Als ik ergens met de kar goed overheen durf, is het onder het zadel absoluut zeker goed te doen :j
Andersom niet altijd.

Fijn om te horen dat het groot onderhoud de paden goed heeft gedaan.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Aanraders buitenrit Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 18:09

Het ligt er denk ik ook maar net aan wat voor paard je hebt en hoe je rijdt. Waar ik met mijn niet erg voorwaartse pony met korte pootjes een uur over doe, doet een stalgenoot met vlot groot paard misschien 30 minuten over.
En als je alleen wandelt of ment is de beleving ook anders.
En als je paard een goede conditie heeft en lekker doorloopt kan je veel meer km's maken in dezelfde tijd en heb je dus ook meer opties.
Diezelfde niet zo voorwaartse pony geeft dan weer niks om mede-bosgebruikers, dus ik ervaar die niet als vervelend ;)

Dus euh ja ik zou gewoon eens wat proberen en bevalt het niet, dan weet je dat ook weer.
Hier bij Leersum kan je bij het leersumse veld of aan de scherpenzeelseweg wel goed parkeren.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 18:16

Mijn paard is ook niet per se voorwaarts, is sowieso wat onhandig in z’n lijf (beetje te goed in elkaar geschroefd), dus waar ik alleen kan stappen of een banketstaaf drafje kunnen anderen normale draf of een galopje. Voor advies aan anderen probeer ik dan altijd vooral te letten op veiligheid en kwaliteit van het pad als je kijkt naar blessurerisico.

Mijn paard vindt andere bosgebruikers vooral interessant, maar loopt soms zo te flierefluiteren dat ie zich een hoedje schrikt van de derde MTB’er (maar niet van de eerste of de tweede, en ook niet van de vierde). Hij kan ook schrikken van wandelaars, andere paarden, reeën, opvliegende duiven, omgevallen bomen (vooral berken).

Qua fietsen zou ik eens kijken naar Lage Vuursche.

Smotz

Berichten: 668
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:26

Vanmiddag een rit van 18 km gemaakt in Boswachterij Austerlitz, heerlijk rustig en veel galop gedaan.
Met de trailer kom ik ook op andere plekken, van Elst tot in de Vuursche/Soest. Je moet hier de weg leren kennen, maar je kan hier prima rijden hoor.

Ieder gebied heeft z'n voor en nadelen, ik kom regelmatig op de Veluwe en ben daar vroeger gids te paard geweest dus de nodige kilometers gemaakt. En ja dat is mooi en rustig, maar ik geniet net zo van de UH.

Als je eens wilt aanhaken voor een rit, je bent welkom. PB me dan even. Ook voor info over het vignet etc kan ik je wel helpen.
Kijk ook op paardrijdeninutrecht.nl.
Laatst bijgewerkt door Smotz op 30-06-22 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Aanraders buitenrit Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:38

Wat is voor Austerlitz een fijne plek om te parkeren?

Smotz

Berichten: 668
Geregistreerd: 02-07-04

Re: Aanraders buitenrit Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:55

Sakura: kijk op de website voor tips. Dan kan je zelf verkennen wat bij je past, wat jij fijn

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Aanraders buitenrit Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:23

Ligt ook een beetje aan het moment; door de weeks kun je bijv tegenover het Beauforthuis prima parkeren. In het weekend zijn er veel MTB’ers die daar parkeren. Tijdens coronatijd stonden daar zelfs parkeerwachters in het weekend.

BeFunny

Berichten: 10552
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:39

Hier in zuid Holland ben ik jaloers op mensen die kunnen rijden in ofwel het Goois natuurreservaat ofwel de Utrechtse heuvelrug ofwel de Veluwe.

En dan nog te lezen dat er bij de Utrechtse heuvelrug niet zulke mooie paden zijn. In mijn ogen is het er prachtig. Maar dat geld ook voor de Veluwe en het Gooi maar ook voor de duinen en het strand of juist brabant. Hier mag ik het doen met de Polder. Verhard door asfalt en dan nog klaag ik niet want ik ben blij dat ik eropuit kan. Maar jaloers ben ik zeker wel.

Niet dat het iets toevoegt aan dit toppic.

Femke_Tweety

Berichten: 11987
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Aanraders buitenrit Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:22

Ik vind het er ook prachtig.

Ik heb lang in de Betuwe gestaan. Ook mooi, maar eigenlijk alleen opties om over straat te rijden en stukjes langs dijken.


Paard staat nu in Wekerom, en ook daar moet ik gewoon echt over straat als ik buiten wil rijden (inmiddels is hij met pensioen overigens)

Toen ik nog in de Betuwe stond ging ik af en toe met trailer naar de Utrechtse Heuvelrug, en zelfs een enkele keer onder het zadel over de pont, om op de Utrechtse Heuvelrug te kunnen rijden.
Ik vind het er erg mooi, en persoonlijk vind ik de paden er ook fijn.
Maar dat is dus persoonlijk, en wellicht afhankelijk van wat je gewend bent.
(Rijden in wei of op straat vs super aangelegde rijbanen bijvoorbeeld)



Vanmiddag zal ik nog wat foto's maken in de Kaapse bossen.

Dat sluit overigens naadloos aan op landgoed Maarsbergen waar ik eerder foto's van maakte.

En dat landgoed sluit aan de andere kant (via een fietstunnel waar het ruiterpad ook overheen komt) aan op het Leersumse veld.


En met Leersumse veld, Landgoed Maarsbergen/Darthuizen en Kaapse bossen kun je echt wel een mooie ruime route rijden.

Voorbij de Kaapse bossen zijn ook ruiterpaden, dus uitbreiden verder richting west kan ook nog.

BeFunny

Berichten: 10552
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:28

Ik reed dus voorheen tot 10 jaar terug veel rondom Den Haag. Moet zeggen dat is ook erg mooi. Al moesten we aardig wat wegen over. Maar vanaf Haagse bos Clingendaal, waalsdorpervlakte dan meyendael en over het strand zo richting Scheveningen en dan daar via de bosjes terug was ook echt prachtig of juist richting Kijkduin of de Vlietlanden daar kon ik echt genieten van de heerlijke ritten.

Nu wat minder omdat het vooral stap ritten zijn. Korte stukjes draf en galop kunnen nu als er stukjes berm goed zijn. Maar net het oude paardje is dat toch ook maar wat mogelijk is. Maar God wat zou ik weer graag lekker een x een mooie rit over goede ruiterpaden maken.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:12

Hoe zit het met dazen, en ander vliegend gespuis, in dit gebied?

Femke_Tweety

Berichten: 11987
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Aanraders buitenrit Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:19

Beduidend minder dan ik ken rond bijvoorbeeld Wekerom.


Helemaal niet is geen realistische verwachting natuurlijk.
Maar ik vind het relatief meevallen.