Wie verantwoordelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 13:09

Ik heb het hier al even gezocht maar nog niet direct gevonden.
Naar aanleiding van een ander topic:
Een vraag: als een loslopende hond blaffend naar je paard komt en rond de benen gaat draaien of bijten en het paard haalt uit of stapt op de hond, wie is dan verantwoordelijk? De eigenaar van het paard of die van de hond? Of is hier geen eenduidig antwoord op?
Ik zou heel graag eens met mijn paard naar het strand gaan maar hij is absoluut niet gek van honden (slechte ervaring uit het verleden). We hebben er al aan gewerkt en het is nu veel beter, maar als zo'n hond echt rond zijn benen zou gaan hangen weet ik niet hoe hij zou reageren. Ik vrees dat hij zou aanzetten, maar reageren naar de hond is ook een mogelijkheid. Dit houdt mij echt tegen om het erop te wagen. Vandaar mijn vraag.

Anoniem

Re: Wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:13

Los van wie verantwoordelijk is, daar heb je zo weinig aan als jij je nek breekt omdat je eraf valt.. Als je het niet vertrouwd (en zo te lezen is het nog niet echt vertrouwd) gewoon niet gaan :n

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:15

Allebei.

Jij bent verantwoordelijk voor je paard, en de hondeneigenaar verantwoordelijk voor de hond. En verzekeringsmaatschappijen bepalen meestal samen hoe de evt kosten verdeeld worden als er DA's (of ziekenhuizen) aan te pas moeten komen.

En in het geval dat de hond alleen maar op 2 meter rondspringt maar jouw paard hem wél een klap geeft, zullen de kosten vermoedelijk voor een groter percentage bij jou liggen.

Bijt de hond jouw paard en slaat jouw paard dán pas, dan zal de balans meer naar de hondeneigenaar doorslaan, vermoedelijk.

Als je het allemaal kunt bewijzen tenminste :D

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:19

En als er bijvoorbeeld een gebied is waar honden niet los mogen lopen en dat doen ze toch, dan lijkt mij dat de hondeneigenaar ook zelf aansprakelijk is.

Maak dat veel mee in het bos waar ik paardrij. Ook op ruiterpaden, dan lopen er mensen met loslopende honden, die ze dan paniekerig willen gaan vangen wat niet lukt als ze mijn paard hebben gezien.

Gelukkig geeft die van mij niks om honden, hij vindt ze zelfs leuk. Maar er kan natuurlijk altijd iets mis gaan. Ik vraag me ook altijd af wat die niet luisterende honden dan doen als ze een ree of een zwijntje zien, want die lopen daar ook veel rond.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:51

Voorkom ellende.
Dat je deze vraag nu stelt, zegt in feite al genoeg. Met dit paard wil jij gewoon niet in zo'n situatie komen, dus zoek het dan ook niet op. Je gaat dus gewoon niet het strand op met dit paard.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 13:59

@Ibbel, dank voor de info. Ik vreesde al zoiets, maar eigenlijk vind ik het wel erg dat je mee verantwoordelijk bent terwijl het andere dier jouw dier lastig komt vallen. Maar goed, het is zoals het is... ik moet daar wel rekening mee houden.

@Relaxed, heb je helemaal gelijk in, daarom dat ik dus nog niet ben durven gaan. Hij is ondertussen al gewend aan de hond van mijn vriendin die ook erg actief rond de benen kan springen en heeft geleerd gewoon stil te blijven staan (heeft wel eventjes geduurd, eerst ging hij gaan lopen, ook niet ideaal op wandeling), maar of hij dat op verplaatsing zou doen, is een te groot vraagteken. Hij is slim genoeg om te weten dat het een andere hond is en zal dan al gespannen zijn door de vreemde situatie. Zal wat afhangen van de reactie van de hond. Het probleem is dat je dit alleen kan trainen door het te doen, en dat durf ik niet. Dus voorlopig blijf ik maar thuis.

@bloodymary, heb je dat je paard aangeleerd (en zo ja hoe?) of was die vanzelf op zijn gemak bij honden?

@Dees, doe ik dus ook niet, maar ergens is het wel jammer dat ik met mijn paard moet thuis blijven omdat anderen hun honden niet kunnen opvoeden.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:06

Ereste schreef:
@Ibbel, dank voor de info. Ik vreesde al zoiets, maar eigenlijk vind ik het wel erg dat je mee verantwoordelijk bent terwijl het andere dier jouw dier lastig komt vallen. Maar goed, het is zoals het is... ik moet daar wel rekening mee houden.

@Relaxed, heb je helemaal gelijk in, daarom dat ik dus nog niet ben durven gaan. Hij is ondertussen al gewend aan de hond van mijn vriendin die ook erg actief rond de benen kan springen en heeft geleerd gewoon stil te blijven staan (heeft wel eventjes geduurd, eerst ging hij gaan lopen, ook niet ideaal op wandeling), maar of hij dat op verplaatsing zou doen, is een te groot vraagteken. Hij is slim genoeg om te weten dat het een andere hond is en zal dan al gespannen zijn door de vreemde situatie. Zal wat afhangen van de reactie van de hond. Het probleem is dat je dit alleen kan trainen door het te doen, en dat durf ik niet. Dus voorlopig blijf ik maar thuis.

@bloodymary, heb je dat je paard aangeleerd (en zo ja hoe?) of was die vanzelf op zijn gemak bij honden?

@Dees, doe ik dus ook niet, maar ergens is het wel jammer dat ik met mijn paard moet thuis blijven omdat anderen hun honden niet kunnen opvoeden.


Kan je niet naar een plek waar geen loslopende honden mogen zijn? Dus alleen aangelijnd? Dan is de honden eigenaar verantwoordelijk denk ik.

Ik weet niet of ik hier aan zou beginnen als je paard er echt heel veel spanning van krijgt, en jij misschien ook. Net als dat je niet altijd het gedrag van je paard in de hand hebt, ondanks dat je je best doet met het oefenen, kunnen honden natuurlijk ook eens een keer niet luisteren.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:33

Ereste schreef:
@bloodymary, heb je dat je paard aangeleerd (en zo ja hoe?) of was die vanzelf op zijn gemak bij honden?


Eigenlijk ging dat redelijk vanzelf. Hij vond honden nooit echt eng. Een paar jaar geleden ben ik begonnen met wekelijkse lessen vrijheidsdressuur. Mijn instructrice bracht haar hond (bordercollie) mee en ze gingen meteen aan elkaar snuffelen. De hond is altijd bij de lessen en mijn paard kijkt voor hij een oefening doet waar die ligt/zit zodat hij hem niet per ongeluk beschadigt. Het zijn dikke maten, tot bij elkaar neuslikken toe.

Maar sindsdien merk ik dat hij met buitenrijden ook op hondjes af wil lopen om er aan te snuffelen.

Kortom je kunt het aanleren door er af en toe honden bij te laten en ze eens te laten doen. Zal met de een ook makkelijker gaan dan met de ander.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:02

Ereste schreef:
@Dees, doe ik dus ook niet, maar ergens is het wel jammer dat ik met mijn paard moet thuis blijven omdat anderen hun honden niet kunnen opvoeden.


Je kunt er ook anders tegenaan kijken: jij hebt je paard niet goed genoeg voor elkaar om in voorkomende omstandigheid de veiligheid optimaal te borgen.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:09

Dees schreef:
Ereste schreef:
@Dees, doe ik dus ook niet, maar ergens is het wel jammer dat ik met mijn paard moet thuis blijven omdat anderen hun honden niet kunnen opvoeden.


Je kunt er ook anders tegenaan kijken: jij hebt je paard niet goed genoeg voor elkaar om in voorkomende omstandigheid de veiligheid optimaal te borgen.


Ja dit, als mijn honden daar mogen loslopen ga ik er vanuit dat het paard wel mak genoeg is om met rennende/ blaffende honden om te gaan. Zeker op het strand maken die natuurlijk flink snelheid.

Onze honden staan netjes onder controle en zullen niet aanvallen maar zoals gezegd wel rondrennen, spelen, blaffen etc.

Als mijn honden daar niet mogen loslopen dan ligt de verantwoordelijkheid bij mij als eigenaar maar dan nog vind ik dat je paard wel in zeker zin mak moet zijn. Je weet nóóit wat er kan gebeuren.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:09

Wie verantwoordelijk is daar kan je gewoon niets van zeggen. Dat is volledig van de omstandigheden afhankelijk. Maar als je er voor verzekerd bent zou ik mezelf daar niet zo druk over maken eigenlijk.
Misschien ben ik te makkelijk maar ik sta nooit zo stil bij dat soort dingen wat als....
Je kan natuurlijk zorgen dat je bijvoorbeeld op een rustig moment gaat. Dus geen vakantie tijd. Misschien niet het beste weer, rustig tijdstip. Uitsluiten gaat nooit. Ook zou je hulp mee kunnen nemen die gewoon te voet is. Mocht er een hond komen kan die persoon wellicht op tijd ingrijpen of helpen.

Je weet eigenlijk nooit hoe een paard gaat reageren. Ik zou ook niet weten wat mijn paard in zo'n situatie zou doen maar ik zou mij daar in ieder geval niet door laten tegen houden. Als je je met je paard in het openbaar bent gebeuren er nu eenmaal dingen waarop je niet altijd voorbereid bent. Ook daar leer je van.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:21

Als een loslopende hond op je paard afkomt en je paard haalt uit dan is het eigen schuld van de eigenaar van de loslopende hond, dit heet risico aanvaarding in de verzekeringen.
Rijden in een gebied waar aanlijningsplicht is zie ik zelf niet zo als oplossing, omdat veel hondeneigenaren daar maling aan hebben en omdat je paard alsnog erg kan schrikken als een hond gaat blaffen.
Ervaring opdoen zodat ze er aan wennen, en altijd goed opletten. Let ook op je eigen reactie op het moment dat je een hond ziet, je kunt zelf ook spanning overbrengen op je paard en dat wil je natuurlijk niet.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:29

Als een hond in de benen gaat bijten van het paard, dan is het logisch dat een paard van zich aftrapt.
Je kan zelf wel goed je paard voor elkaar hebben, maar er zijn wel voorbeelden van honden die plotseling agressief reageerden op een paard.
Ik heb het zelf wel eens gezien op het strand, een hond die een paard ontzettend lastig viel en probeerde te bijten en de eigenaar van de hond kreeg hem niet te pakken. Het paard bokte ook van zich af om de hond kwijt te raken.
Als dan de hond wordt verwond of erger, denk ik niet dat de aansprakelijkheid bij de ruiter ligt maar bij de eigenaar van de hond.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:01

Los van verantwoordelijkheid of schuld ben je gewoon altijd aansprakelijk voor de schade die jouw dier aan richt.

De baas van de hond dus voor de gevolgen van de beten en de baas voor het paard voor de gevolgen van de trap. Eventueel kan de verzekering nog anders bepalen als er iemand nalatig was oid.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 16:49

@BloodyMary, hij is ondertussen wel al goed gewend aan honden bij ons in de wei. We hebben er verschillende over de vloer gehad en daar specifiek op getraind en dat gaat goed. Dus de kans is wel groot dat hij niet te gek zou reageren, maar weten doe je dat natuurlijk nooit.

@Rubs, precies dat, uit verschillende verhalen merk je dat het risico gewoon heel groot is dat je ergens een foute hond tegenkomt, ook op plaatsen waar je die niet zou verwachten. Vrienden met een dochtertje die een panische angst heeft voor honden, hebben daar ook al last van gehad. En zij gaan niet wandelen in losloopgebieden voor honden...
Ik heb er inderdaad wel aan gedacht om te gaan op een rustig moment en een rustige plek. En dan niet onder het zadel maar aan de hand, samen met een lesgeefster met veel ervaring en kennis die eventueel kan overnemen, indien nodig en een ervaren rustig paard. Zo zouden we op een wat veiligere manier kunnen zien hoe hij op de situatie reageert. Maar voorlopig ontbreekt mij de moed. En da's wel zonde eigenlijk want mijn paard is echt niet moeilijk en schrikt bijna nergens van. hij geniet juist heel erg van wandelen. Ik ga alleen met hem op buitenrit zonder problemen. Het strand zou hij heerlijk vinden. Maar ik durf dus niet.

Voor alle duidelijkheid: ik hou zelf heel erg van honden maar kan me wel ergeren aan het totaal gebrek aan empathie van heel hondeneigenaars die maar vinden dat iedereen hun hond leuk moet vinden. Zelf al eens zo'n beest (Rotweiler) grommend voor mijn neus gehad tijdens het joggen, terwijl baasje een eind verder liep. Hij luisterde totaal niet naar dat baasje en gaf duidelijk zeer foute signalen af. Gelukkig heb ik geen schrik en wist ik hoe ik moest reageren, maar baasje zag het probleem niet.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:58

Ik heb wel 1 tip voor je, en die kan je in principe wel thuis oefenen met een goed getrainde hond:
Leer je paard achter een hond aan te jagen.
Komt er een hond op je af? Stoppen, paard richting hond draaien, en draven maar.
Ik ben nog nooit een hond tegengekomen die hier geen brainf*ck van kreeg :D en de meeste paarden vinden het na 2 keer oefenen een práchtig spelletje.

En sommige eigenaren vinden het nog fijn ook dat je hun hond even naar hun toe herdert :))
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 25-07-22 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:59

Ligt eraan. Mag de hond daar los beide. Mag de hond niet los, maar loopt wel los hondeneigenaar verantwoordelijk

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 17:05

Rubs schreef:
Als een loslopende hond op je paard afkomt en je paard haalt uit dan is het eigen schuld van de eigenaar van de loslopende hond, dit heet risico aanvaarding in de verzekeringen.

Lag dat maar zo eenvoudig.
Mijn hond en ik, liepen op een hondenroute in een woonwijk met aanlijnverplichting.
Komt een loslopende hond op de mijne af.. eigenaar liep nog een eind verderop.
Ik roepen of hij zijn hond kon roepen want ja, de mijne houdt niet zo van andere honden.
Eigenaar: de mijne doet niks hoor, die wilt alleen maar spelen.
Ja leuk; maar de mijne niet.
Hondlief bleef maar op de mijne springen en na diverse x grommen en semiuitvallen hapte de mijne richting andere hond; helaas net zijn hoektand door de lip van die hond.
Mijn verzekering heeft dat mogen betalen (hechtingen in lip), de eigenaar kon evt alleen een boete krijgen voor het los laten lopen van zijn hond waar het niet mocht.
Ik was gewoon aansprakelijk voor de schade die mijn hond heeft toegedeeld.

Als iemand mijn wei in loopt en mijn paard valt hem aan; dan ben ik aansprakelijk. Zo ook als er iemand mijn erf op loopt, door mijn hekje gaat en hondlief valt aan (terwijl ik 10 borden heb staan: pas op gevaarlijke hond) dan nog mag ik betalen.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 17:34

Ibbel schreef:
Ik heb wel 1 tip voor je, en die kan je in principe wel thuis oefenen met een goed getrainde hond:
Leer je paard achter een hond aan te jagen.
Komt er een hond op je af? Stoppen, paard richting hond draaien, en draven maar.
Ik ben nog nooit een hond tegengekomen die hier geen brainf*ck van kreeg :D en de meeste paarden vinden het na 2 keer oefenen een práchtig spelletje.

En sommige eigenaren vinden het nog fijn ook dat je hun hond even naar hun toe herdert :))


Dit is wel echt gevaarlijk om aan te leren, als je meer dan een hond hebt die hier wel op reageren gaan ze gerust met zijn allen het paard te lijf. Voor één hond is dit grapje inderdaad leuk maar als je dit uit haalt met meerdere (grote) honden kan dat voor je paard wel eens behoorlijk slecht aflopen om maar te zwijgen wat er gebeurt als het paard het wel op een lopen zet en de ruiter verliest oid. Brrr....

Dan liever een paard wat gewoon uit reactie stampt naar een bijtende hond of hond(en), dat is effectiever.

Ik had zelf gewoon altijd een zweep mee, niet voor het paard, wel voor hardlopers, MTB'er & honden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 17:35

Vroeger op de manege waren er veel mensen die hun Jack Russel mee naar stal namen, meerdere zijn doodgetrapt door paarden, dat was toch echt het risico van de hondeneigenaren. Een hond hoort niet los te lopen tussen de benen van paarden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 17:38

Ibbel schreef:
Ik heb wel 1 tip voor je, en die kan je in principe wel thuis oefenen met een goed getrainde hond:
Leer je paard achter een hond aan te jagen.
Komt er een hond op je af? Stoppen, paard richting hond draaien, en draven maar.
Ik ben nog nooit een hond tegengekomen die hier geen brainf*ck van kreeg :D en de meeste paarden vinden het na 2 keer oefenen een práchtig spelletje.

En sommige eigenaren vinden het nog fijn ook dat je hun hond even naar hun toe herdert :))

Mijn paard deed dat uit zichzelf na eenmaal tijdens een buitenrit in de staart te zijn gehapt. Ze is daarna altijd wraakzuchtig op honden gebleven en als ik haar de kans had gegeven zou ze er ook proactief op aangevallen hebben.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 17:42

elnienjo schreef:
Vroeger op de manege waren er veel mensen die hun Jack Russel mee naar stal namen, meerdere zijn doodgetrapt door paarden, dat was toch echt het risico van de hondeneigenaren. Een hond hoort niet los te lopen tussen de benen van paarden.


Dat is ook een hele andere situatie dan was TS beschrijft, wat jij beschrijft gebeurt ook met kinderen en dat vind ik ook eigen schuld, ook die horen niet los zonder toezicht door een stal te hollen.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 18:37

Ook in een losloopgebied hoort de hond goed te luisteren. Lukt dat niet dan zou de hond niet los mogen.
Zeker in losloopgebieden waar ook andere gebruikers zijn gaat dit vaak mis. Hondeneigenaren claimen rechten die ze niet hebben. Althans bij ons in de buurt wel.
Het enige verschil tussen een losloopgebied en daar buiten is dat de hond niet aangelijnd hoeft te zijn.
Dat is wat de politie mij verteld heeft n.a,v. een bijtincident in een losloopgebied.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 10:50

Dank voor de informatie, allemaal. Ik leer dat het toch niet helemaal eenduidig is en dat ik nog wat ga wachten met een uitstap naar het strand. Ik ga wel Ibbels tip proberen ook al raadt KimD het af. Ik vind dat zelf niet slecht, vooral omdat ik denk dat dit mijn paard moediger zal maken en daardoor beter bereikbaar. Daarom hoeven we het op wandeling nog niet zo aan te pakken. Ook lijkt mij de kans veel groter dat ik een vervelende hond tegenkom die nog niet heeft geleerd hoe met paarden om te gaan dan een hele groep die niet onder controle staat? In dat laatste geval heb je sowieso een probleem.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:25

Wat Ibbel zegt doe ik ook, dat werkt ook goed, kun je ook doen bij langzaam rijdende tractoren e.d. Paard wordt daar dapperder van.