Wie verantwoordelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:12

Voordeel van het strand is dat je het paard het water kan insturen tot een diepte waar een hond niets te vertellen heeft. Dat is wat ik doe als ik de situatie niet vertrouw.
Als het water geen optie is, paard in galop zetten. Ik moet de eerste hond nog tegen komen die niet na 100m met tong op de grond afdruipt.

En gewoon op straat, draai ik die van mij ook gewoon om richting hond. Meeste honden zijn daarvan al zodanig onder de indruk dat ze afdruipen. En zelf roep ik ook naar de hond met een ferme "EH, waag het niet/naar je baas jij" houding. Wat meestal ook genoeg is.

Meeste honden zijn gewoon brave dieren die spelend de nieuwe situatie komen onderzoeken. Zelf pro-actief de hond duidelijk maken dat het niet gepast is wat hij doet, werkt bij mij tot nu toe altijd om ze op afstand te houden. Als ze al rond de benen van je paard hangen, ben je al te laat om nog door te dringen bij de hond.
Dus op het strand ben je meer in het voordeel dan op straat of in het bos. Je kan ze al van veel verder zien afkomen.