Twee paarden en een Franse topokaart

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Twee paarden en een Franse topokaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 10:19

Heel veel meer tastbaars kregen we niet mee op deze trektocht in Zuid-Frankrijk.

Het leek te mooi om waar te zijn: na kennismaking met de paarden en een korte instuctie over verzorging en de route, een uurtje begeleiding bij de start en dan vijf dagen op eigen kracht door de bossen en landerijen van Aquitaine. Nou, het was precies dat. Helemaal super.

Op de grens van Gers en Landes ligt het dorpje Parleboscq en daar heeft Evelien Hiltermann haar "Ecuries de Bouau". Zij doet bijna alles zelf, ook het bekappen bijvoorbeeld (na twee trektochten zijn de ijzers aan vervanging toe, dus dat helpt). Vind ik wel stoer. De wijde (!) omgeving kent weinig paden waar ze niet gereden heeft en dus kon ze een prachtige vijfdaagse route maken. Overnachting bij boerderijen waar de paarden uiteraard ook kunnen staan, die je zelf moet verzorgen.

Als we 'losgelaten' worden vraagt meteen de topokaart om aandacht. De talloze paadjes leiden maar al te snel tot foutjes en verkeerd rijden kost natuurlijk veel tijd. Vind je kaartlezen lastig dan wordt deze tocht een beste uitdaging. Wanneer ik de mist in ging corrigeerden niet zelden de paarden. Zij lopen er tenslotte ook niet voor het eerst. Als ik dacht A en zij deden B dan bleek dat bijna altijd goed. Over loslaten gesproken.

Het landschap is best afwisselend. Zonnebloemen, wijngaarden, graslanden, bossen en kleine dorpjes. Onderweg kwamen we (iets te) weinig tegen van winkeltjes en terrasjes. In heel Frankrijk zie je de aanhoudende uitstroom van het platteland naar de steden. Je kunt stellen dat het erg rustige omgeving is. De route kent een prima afwisseling van paden en wegen en dus kun je ook de gangen goed verdelen. Ook hier weten de paarden vaak wat er komt. Een lang zandpad in het vizier is dus ....... je snapt 'm.

Na vijf lange rijdagen en dik 150 km. komen we lekker brak maar happy weer bij Evelien's ecurie aan. Toch weer veel geleerd en trots op onszelf dat we dit voor 't eerst samen gesjeft hebben.

Dit soort paadjes...
Afbeelding

...en dit soort plaatjes
Afbeelding

Onderweg moet je het zelf fixen. Hier een halfuurtje knutselen om het pad weer vrij te maken (gelukkig had ik een tool met een zaagje bij me!) +:)+
Afbeelding

Nieuwe oefening: wijken voor de kerk. Of zoiets.
Afbeelding

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Twee paarden en een Franse topokaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:23

Oh wauw, dat ziet er uit als een droomvakantie!

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Twee paarden en een Franse topokaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:31

Wauw zou wel meer willen zien <3

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Twee paarden en een Franse topokaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:34

Je schrijft heel leuk. We want more. :9

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Twee paarden en een Franse topokaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:38

Superleuk! Inderdaad leest je schrijfstijl heel prettig. :)

soesita

Berichten: 5166
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:10

Begrijp ik het goed dat jullie met onbekende paarden in onbekende omgeving en zonder gids op weg waren? Spannend lijkt me dat. Maar het levert inderdaad hele leuke plaatjes op. _/-\o_

Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 16:23

Klopt. De Franse taal niet heel machtig en niet heel bekend met verzorging van de paarden.
Het adagium: gebruik je gezonde verstand en gewoon doen. Oh, en vooral genieten.
Het vinden van water voor de paarden was soms lastig (en als we dat vonden wilden die draken soms niet drinken! :n )

pien_2010

Berichten: 43337
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:29

Wat een geweldig topic. Ik ken het gebied (prachtig) en vaak kun je uren rijden zonder iemand tegen te komen.
Hoe (over) georganiseerd de Nederlanders zijn, hoe laissez faire (laat gaan) de Fransen.
Het komt vrijwel altijd goed zoals hierboven blijkt. Gewoon je gezond verstand gebruiken. Enne, de nieuwe oefening "wijken voor de kerk", die houden we erin. Geweldig leuk en nuchter opgeschreven.
Jullie passen hier wel in de Franse cultuur (woon zelf in de Haute-Vienne Vienne)!

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Twee paarden en een Franse topokaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:36

Gaaf, heb je meer foto's?

Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 17:05

Niet echt, ik zat veelal met m'n snavel in de topokaart O:)

Om het af te leren nog een plaatje en een slow tv filmpje.

"Hier maar effe niet rechtuit!"
Afbeelding

Gevalletje fysiek overwicht. Opzouten met dat voetvolk! }:)
https://youtu.be/8_BYfJRMV9I

pien_2010

Berichten: 43337
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Twee paarden en een Franse topokaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:45

Hahaha heerlijk filmpje, de volgende keer gewoon stralend "bonjour " zeggen links en rechts kijkend, dan ben je met recht de edelvrouwe.

Wranglerbutt

Berichten: 10382
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 08:41

Wat een ontzettend gave ervaring :):) en prachtig landschap <3

Lisa_22
Berichten: 340
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Twee paarden en een Franse topokaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:18

Wat gaaf zeg!! Klinkt als een super vakantie!

Afanaisa91

Berichten: 1345
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Twee paarden en een Franse topokaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:25

Wauw wat stoer! Dat lijkt me fantastisch om te doen!

Hadden jullie onderweg steeds een slaapplek of waren er tenten mee?

Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 11:17

Slapen en aan tafel bij de boerderijen waar de paarden ook overnachtten. Lekker op z´n Frans. :Y)
Bijna alle hadden een zwembad (voor de ruiters) en een ruime voorraad prima geestrijk vocht.

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Re: Twee paarden en een Franse topokaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:28

Oh dit ziet er wel heel leuk uit, ook dat filmpje, heerlijk relaxed.
Ja iedereen wil wel aan de kant haha.

En je schrijft er inderdaad leuk over.

Als je nog meer foto- of filmmateriaal hebt zeker delen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:32

Oh wauw wat gaaf! Hier wil ik wel meer over weten. Heb je een linkje met meer info?

Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 13:02

Wij boekten via Trailfinders, zoek op "armagnac".

Evelien liet overigens weten dat een begeleide tocht op dit moment lastig is, zelfstandig op pad kan wel (bij beschikbaarheid).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:22

Cholwell schreef:
Wij boekten via Trailfinders, zoek op "armagnac".

Evelien liet overigens weten dat een begeleide tocht op dit moment lastig is, zelfstandig op pad kan wel (bij beschikbaarheid).


Thnx! Geen begeleiding is juist wat me aanspreekt ;). Zou zoiets ook in je eentje kunnen?

Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 13:42


Kinke

Berichten: 20534
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Twee paarden en een Franse topokaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:49

prachtig!! Stoer paard ook :)

maroccon
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-08-22

Re: Twee paarden en een Franse topokaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:35

Ik zie geen rugzakken of zadeltassen. Werd jullie bagage dan naar de volgende overnachting gebracht? En hoe deed je het met de lunch.

Het lijkt me een geweldig leuk avontuur zo

Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 14:53

Zelf rijd ik met een 2 lt. Camelbag waar ook wat persoonlijke spulletjes en wat repen in mee gaan. Vooral "gehydrateerd" blijven geeft zooooveel comfort tijdens het rijden. Bij het doorzitten stuitert het circus wat op je rug natuurlijk, maar de voordelen wegen voor mij veel zwaarder.

Beide paarden hadden wél zadeltassen met daarin de lunchboxen, water en een opvouwbaar emmertje om water voor de paarden te kunnen regelen. Lunch is een goede plek vinden voor mensch en paard, afzadelen en hoofdstel uit, halstertouw (oh ja, ook in de zadeltas) aan een tak, schransen en luieren maar. Uurtje siësta was het minimum. Zeldzaam brave paarden zonder verrassingen.

De bagage werd, samen met het voer en de reservespullen voor de paarden (extra halster, hoofdstel, borstels, etc.), 's middags door Evelien opgehaald bij de ene accomodatie en gedropt bij de volgende. Als wij arriveerden kregen we uitleg over de route van de volgende dag ("....dat bruggetje is gammel, ga er liever langs, op dat punt klopt de kaart niet meer, dat is een leuke lunchplaats, daar kun je wrs water voor de paarden scoren...", etc.) en na onze vragen ging ze weer verder. Werkte prima!

maroccon
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-08-22

Re: Twee paarden en een Franse topokaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:44

Het klinkt toch nog een vorm van goed georganiseerd. Ga er toch ook eens overdenken om met een vriendin te doen

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Twee paarden en een Franse topokaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 16:10

Oh dat is tof zeg! In al m’n trektochten nog nooit tegen tegenkomen dat je zelf zo op pad mag! Heel leuk.