Wat draagt je Pakpaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorsesRhythm
Berichten: 64
Geregistreerd: 03-11-17

Wat draagt je Pakpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 12:34

Inmiddels gaat mijn pony braaf als handpaard mee op buitenritten.
Nu zou het fijn zijn als hij de zadeltassen/bepakking zou dragen op langere ritten.
Maar wat gebruik je aan tuig om die tassen/bepakking aan vast te maken? Leggen jullie je Pakpaard gewoon een zadel op? Of is er iets speciaals voor?
Google helpt me niet verder, ook omdat ik geen idee heb waar ik precies naar zoek.

Hoop dat jullie tips hebben!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat draagt je Pakpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:52

Je wil geen druk op de ruggegraad, dat maakt een zadel of speciaal pakzadel practisch. Verder gewicht tussen links en rechts gelijk (weeg dus je spullen) en qua hard, zacht, zwaar, licht dingen links en rechts op dezelfde plekken in je tassen.
Totaal gewicht max. 50% van wat je er als ruiter op zou willen of ong. max. 10% lichaamsgewicht.
Jong dier had hier op 3 jaar totaal incl. zadeltje zo'n 10kg op. En om alles stevig op de plek te houden zo'n elastische band/dekensingel als oversingel over de tassen heen. Alles lag netjes stil zelfs met galopperen.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Wat draagt je Pakpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 22:09


callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Wat draagt je Pakpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 22:18

Zadel met aan beide kanten een trekkersrugzak. In totaal zo'n 30 kilo bagage, incl tent, voor 2 personen.

Pakzadel is leuk wanneer je echt serieus op weg gaat, maar voor af en toe een weekendje/weekje werkt een gewoon, goed passend zadel ook prima.

Barefootzadel had mijn voorkeur, vanwege diverse ringen om alles vast te zetten.