Hoe moet ik reageren aanvaarding met hond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:19

Wij staan aan de rand van het Amsterdamse Bos, grotendeels losloopgebied. Door een aantal incidenten (niet zelf meegemaakt) durfde ik een paar jaar het bos niet eens meer in. Zeker in de coronatijd, waarin iedereen ineens een hond aanschafte (die nu overigens vrij massaal weer gedumpt worden....) Nu doen we het wel weer, maar wel om een tijd waarop het rustig is en het aantal dagjesmensen "van buiten" in elk geval heel klein, tot bijna niet. En we rijden in het deel van het bos waarin een aanzienlijk stuk een aanlijnplicht is.

Ons paard vindt honden geweldig is dus ook niet bang. Ik ga 100% mee met wat al een aantal keren geschreven is: niet doorlopen, maar stilstaan en evt je paard telkens naar de hond draaien. Door door te lopen, zelfs al is dat in stap, trigger je het natuurlijke jaaggedrag van de hond. Dat doorbreek je dus door stil te blijven staan en helemaal door op de hond af te gaan of naar hem toe te draaien. Een hond die ECHT agressief aan wil vallen hou je daar ook niet mee tegen, maar dat is maar heel zeldzaam.
Nou hebben wij een quarter met wat cowsense, dat helpt ook wel wat :+

In ons bos moeten honden overigens wel onder appel staan, en er is zelfs een telefoonnummer dat je 24/7 kunt bellen als er iets gebeurt. Dan wordt er ook direct actie ondernomen, en de meldingen worden bij gehouden zodat er naar aanleiding daarvan maatregelen genomen kunnen worden (zo wordt er o.a. gedacht aan uitbreiding van het aanlijngebied).

In de meeste bossen/recreatiegebieden etc is het nou eenmaal zo dat je de ruimte moet delen met anderen. Hondenbezitters, fietsers, joggers, noem maar op. En het is dan wel zo fijn dat iedereen rekening houdt met elkaar. Dat betekent dus ook dat je als ruiter rekening moet houden met de andere gebruikers.

Verder doen wij met ons paard regelmatig mee aan workshops omgaan met paarden, gegeven door een lokale hondenschool. Op die manier proberen en hopen we ons steentje bij te dragen. En het is ook heel leuk om te doen.

sterregoud
Berichten: 1844
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:24

Tigra_ schreef:
Wat ik zou doen is richting de eigenaar stappen. Ben je het snelst van de hond af. Ik snap niet dat je gewoon stug door stapt en de hond dus steeds verder van de baas is. Dat voelt voor mij niet logisch. En dan zou je ook gelijk de eigenaar er op kunnen wijzen dat er bij schade een aangifte gedaan word en een schadevergoeding verhaalt gaat worden. Wellicht dat het die mensen wat afschrikt.

Ik heb het 1 x gehad met een herder, baas deed ook geen moeite om te roepen. Toen ik mijn paard omdraaide ging de hond gelijk in de ankers en droop hij af. Achter af spijt dat ik niet naar de eigenaar gereden ben.


Dit is een goede tip !

Zelf lijn ik mijn hond altijd aan bij het zien van een paard. Gewoon standaard. Maar inderdaad bij lastige honden en dito baasjes er naar toe rijden en eventueel aanspreken is het meest veilig.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Hoe moet ik reageren aanvaarding met hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 12:09

Ik wilde graag nog een laatste post doen moest ff zoeken naar topic want ik had um ontstipt naar aanleiding van rare reacties die nergens opsloegen

Vandaag voor de 3e keer alleen naar het bos en ik kwam dezelfde bakbeest weer tegen hij liep met zijn baasje los op een breed pad en ik kwam vanuit de zijkant op de t-splitsing ik had Silias eerder gezien dan hij ons.

Op eens zag hij ons en kwam weer vol op ons af blaffend en het baasje ging roepen en roepen maar hij draaide om keek haar aan en rende naar ons.

Ik had mijn paard stil gezet en zette een mega grote bek op... wel netjes maar veel geluid.
Ben jij helemaal besodermieterd ga terug.
De hond was echt onder de indruk want hij stopte met blaffen liep paar passen terug en kwam vol terug en dan zette ik paard aan het lopen en zette een bek op. Dit ging keer of 5 aan de gang en toen droop ie af naar zijn bazin

Nou mijn paard vond het machtig en de hond werd onzeker en toen..... ging de baas tekeer :+ wat ik al dacht.
ik moest niet zo schreeuwen naar haar hond en lelijk doen, moest mijn mond houden. Hij kwam vanzelf naar haar toe en nu ik bemoeide met commando's duurde het langer

Grapjas ......

sterregoud
Berichten: 1844
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Hoe moet ik reageren aanvaarding met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:15

Goed gedaan ! Ik doe dat ook wel als een grote hond mijn kleine hond belaagt, forse stem opzetten, wel beleefd, maar boos, luid etc. dat helpt meestal wel.

noviceh

Berichten: 4784
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hoe moet ik reageren aanvaarding met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:20

Heel goed gedaan hoor!! Ik heb ervaring van beide kanten en vind dat je goed gereageerd hebt. Hopelijk komen jullie elkaar niet meer tegen.

Knuffeldier

Berichten: 562
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Midden van het land

Re: Hoe moet ik reageren aanvaarding met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:29

Ik zou het eens met de terreinbeheerder bespreekbaar maken.

Wat ik doe, braaf paard of niet, is heel hard naar de eigenaren roepen dat mijn paard hun hond een doodsmak kan geven, en ze aanspreken dat ze hun hond dienen aan te lijnen, aangezien deze niet onder appél staat.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Hoe moet ik reageren aanvaarding met hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 13:50

Staatsbosbeheer is eigenaar van bos, ik moet wachten tot de boswachter contact opneemt maar losloopgebied en ruiterpad is het zelfde gebied, andere kant bos is alleen aangelijnd maar ik mag daar niet buiten het ruiterpad

Dus ik verwacht er niks van.

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:11

zelf ben ik een fanatieke buitenruiter, kom meerdere malen met verschillende paarden dagelijks in het bos. in al die 20 jaar al veel blaffende, drukke honden gezien, maar nog nooit een echte aanvaller gehad, ondanks verschillende druktemakers.

Vaak zijn de honden zeer angstig en maken ze lawaai, maar de kunst is hoe druk zij ook zijn, zelf altijd, rustig blijven, omdraaien paard hoofd naar hond, zodat zij ook kan zien wat de hond doet, dan naar de hond lopen en hond verbaal met rustige maar krachtige stem wegsturen en/of erachteraan wandelen richting eigenaar...of rustig wachten tot de eigenaar eraan komt.

In een enkel geval bleek een hond te willen happen, aanvallen vind ik toch wat heftiger en dat gebeurd meestal in een aanloop/vlucht, maar dat deed ie geen tweede keer meer, omdat paardlief een trap tegen hond gaf. Natuurlijk was ik geschrokken, de eigenaar van de hond bleef er zeer laconiek onder..had ie maar niet moeten happen zegt ie vervolgens....gelukkig geen schade en dan kun je samen weer relaxt je wandeling weer hervatten.

Paarden blijven bij mij in de buurt van honden eigenlijk altijd rustig, ik vind dat ook heel belangrijk in de opleiding buiten die ze krijgen. honden die plotseling uit de bos schieten, is logisch dat ze even schrikken, maar direct mag de spanning er ook weer vanaf, normaalste zaak van de wereld toch.. :D

Wat de situatie ook is. hoe meer adrenaline en geroep en stress hoe drukker de dieren. Ook tegen nerveuze hondeneigenaren zeg ik; doe maar rustig aan, maar als je de hond wil vastpakken, heel graag, ik wacht wel even.
Een schreeuwende eigenaar tegen de hond, werkt ook alleen maar averechts.

ps. als je toch nog wat onzeker bent over naar buiten gaan, neem een tweede paard en ruiter met je mee die voorbeeld aan je paard kunnen geven, gezellig en leerzaam tegelijk.
ik zie dat je uit Breda komt, welk bos rijd je?

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Hoe moet ik reageren aanvaarding met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:56

Heel goed gedaan ts, zo doe ik het ook.
En hoevaak honden wel niet los lopen terwijl dat bij ons niet eens mag in het bos.
Ik kijk tijdens de rit altijd om me heen, ben altijd op m'n hoede voor losse honden en fietsers.
Ik heb zelf ook een hond en snap hoe leuk het is als die losloopt, maar dat kan hele nare gevolgen hebben.
Ik vraag, als ik de hond op tijd zie in het bos, altijd netjes of ze de hond aanlijnen, zeg dat het verplicht is en leg uit dat ze mij en mijn paard in gevaar brengen als mijn paard schrikt.
Als er echter plotseling een hond uit de struiken komt en mijn paard gaat aan de kletter, dan zet ik mijn paard stil (duurt wel eventjes...) draai hem om en ga als een viswijf tekeer tegen de hond en de baas. Ik ben dan echt woedend en heb dan een passende vocabulaire.

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Hoe moet ik reageren aanvaarding met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 20:46

Ben benieuwd wat Staatsbosbeheer zegt als je ze spreekt.

Wat ik vreemd vind is dat het erop lijkt dat Staatsbosbeheer kennelijk verschillend beleid heeft. Hier hebben we sinds een aantal jaar een nieuw hondenlosloopgebied waar een al lang bestaand ruiterpad langs loopt. Staatsbosbeheer heeft aangegeven het ruiterpad te willen verplaatsen omdat die combinatie absoluut niet wenselijk is.