Wanneer naar buiten met nieuw paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Wanneer naar buiten met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 16:23

Hoi,
Ik heb sinds 3 maanden een 4 jarige freiberger merrie, ik ben echter pas 1 maand met haar bezig omdat ze eerst 5 weken in training heeft gestaan en ik een paar dagen na haar aankomst op stal 3 weken corona heb gehad.
Allereerst: ze vind bakwerk saai, kende dit ook niet bij de vorige eigenaresse. Daar reed ze alleen maar heel af en toe buiten samen met een ander paard, verder stond ze stil. Ze is tijdens de 45 minuten die ze in de bak moet rijden snel afgeleid, aan het begin reageert ze netjes op mijn stuur en rem maar na een tijdje geeft ze er de brui aan en doet ze wat ze wil, (langs de Mac Donalds dus aan de rand van de bak om een paar lekkere blaadjes te snoepen in de meeste gevallen) en laatst stiefelde ze ineens halverwege de les de bak uit die ik niet goed had dichtgedaan en wou ze de oprit al aflopen richting het bos, waar we tot nu toe alleen gewandeld hebben. Natuurlijk heb ik haar laten omdraaien en terug de bak ingestuurd, zou me wat moois wezen als zij gaat bepalen wat we gaan doen zeg!
Maar voor mijn gevoel wil ze dus graag weer buitenrijden, terwijl ik denk dat ze eerst beter moet luisteren in de bak.
Wat vinden jullie; kan ik haar een keer buiten rijden of toch beter nog wachten?
Bij de bezichtiging heb ik haar al buiten gereden met de vorige eigenaresse en toen was ze braaf, en ook nu bij het wandelen met mij is ze braaf. Ook niet onbelangrijk: schrikreactie is stil staan, ze is gewend aan auto's en tractoren en we hoeven alleen een doodlopende weg af te lopen om in het bos te komen.

Knikmops57
Berichten: 191
Geregistreerd: 12-05-19

Re: Wanneer naar buiten met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:28

En eerst wat rijden en oefeningen doen in de bak en daarna als beloning even uitstappen in dat bos?

amco
Berichten: 45
Geregistreerd: 02-06-20
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:30

Ik zou al eens naar buiten durven gaan, maar enkel als je zelf vertrouwen genoeg hebt. Als je nog onzeker op haar voelt, zou ik wachten tot je je zekerder voelt zodat je een mooie eerste ervaring achter de rug hebt. Eventueel met een stalgenootje zodat je paard kan steunen op een ander paard?

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wanneer naar buiten met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:32

Lekker naar buiten en daar gaan trainen! Kun je lekker voorwaarts en niet steeds het bochtje om wat al vaak moeilijk is voor een jong paard. :j

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:41

Als ze er de brui aan geeft, is het rijden waarschijnlijk niet afwisselend genoeg. Is ze een beetje braaf, lekker buiten uitstappen. Goed gewerkt, dan lekker als beloning een blokje om.

Sanne_Batsje

Berichten: 8
Geregistreerd: 29-08-22

Re: Wanneer naar buiten met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 18:24


ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 18:25

als er een stuur en een rem op zit kun je prima naar buiten toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 18:48

Lithya schreef:
Als ze er de brui aan geeft, is het rijden waarschijnlijk niet afwisselend genoeg. Is ze een beetje braaf, lekker buiten uitstappen. Goed gewerkt, dan lekker als beloning een blokje om.
Of het duurt gewoon te lang. Ik vind drie kwartier bakwerk best pittig voor de hersentjes van een 4-jarige. :))

Ik zou voor de afwisseling lekker veel naar buiten gaan, TS. Ze is het al gewend zo te zien, dus daar zou ik gebruik van maken. En wat Captain zegt: ook buiten kun je oefeningen doen.

3heathcliff5
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:05

Met een jong paard met een achtergrond als de jouwe zou ik bijna direct lekker gaan buitenrijden. De dagen worden al snel weer korter. Straks is er genoeg tijd om bakwerk te doen. Dat is voor een jonkie best saai en intensief, dus als de opbouw buiten recht toe recht aan kan, zou dat mijn voorkeur hebben.

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Wanneer naar buiten met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:22

Ik vind idd 45 minuten aan het werk in de bak pittig lang voor een 4 jarige.
Ik zou de training in de bak lekker afwisselen met naar buiten, grondwerk, obstakeltraining oid. Gewoon eens beginnen met een kort stukje na de training het erf af?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:28

Eens met die 45 minuten, en ik zou me niet al te veel zorgen maken als buitenrijden juist datgene is wat ze kent. Lekker samen op pad, trainen en gehoorzaamheid oefenen kun je ook buiten. Waarschijnlijk vind je paard de bak vreselijk saai .... misschien heeft ze daar ook wel een punt?
En als je het eng vindt: misschien eerst een ander paard mee (als ze dat gewend is).

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Wanneer naar buiten met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:31

Lekker naar buiten joh, als je wat ''sneller'' wilt zijn een kwartiertje bakwerk, daar bereik je al heel veel mee en is lang zat voor zo'n jong dier. Ze geeft duidelijk aan het saai te vinden dus dat zou voor mij een makkelijke beslissing zijn.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wanneer naar buiten met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 20:33

Eens met de rest, lekker naar buiten.
En als je weet hoe lang ze in de bak werken leuk vind het bakwerk beperken tot vlak voor ze het niet meer leuk vindt

Vanaf daar kun je uit gaan bouwen. Maar ze is nog jong, neem lekker de tijd.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 20:49

3heathcliff5 schreef:
Met een jong paard met een achtergrond als de jouwe zou ik bijna direct lekker gaan buitenrijden. De dagen worden al snel weer korter. Straks is er genoeg tijd om bakwerk te doen. Dat is voor een jonkie best saai en intensief, dus als de opbouw buiten recht toe recht aan kan, zou dat mijn voorkeur hebben.


Idem.
Gewoon naar buiten en daar werken aan tempocontrole.
Wellicht ter overvloede, maar niet richting huis galloperen voorlopig.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 20:52

Ik ben ook fan van buiten rijden, zeker met zo'n jong ding.

Ze kent het fenomeen buiten rijden, maar wellicht 'jullie bos' nog niet.
Kun je iemand charteren die met je meegaat?
Liefst een bomproef paard, maar iemand die meeloopt of fietst kan ook. (Voor mijn Knollie maakte het in het begin echt uit: 'ben ik paard alleen in dit onbekende bos met 1 mens of met 2 mensen...?)

En alle bakoefeningen kun je buiten doen (al doe ik erg weinig aan voltes buiten) en je spaart je jonkie heel veel bochtenwerk (wat inderdaad lastig is).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Wanneer naar buiten met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:41

Ik vind 20 minuutjes werken voor een 4 jarige die dat niet gewend is meer dan genoeg. Daarna lekker uitstappen in het bos.

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:48

janderegelaa schreef:
Ik vind 20 minuutjes werken voor een 4 jarige die dat niet gewend is meer dan genoeg. Daarna lekker uitstappen in het bos.


Ik kan mijn 12 jarige 20 minuten rijden en klaar zijn.

Ik snap ook niet hoe je jezelf 45 minuten kan vermaken in de bak. Ik rij maar heel zelden zo lang :')

Als het goed voelt TS, lekker naar buiten gaan! Is alleen maar heel erg goed voor ze.

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Wanneer naar buiten met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:59

Ik had mijn paard een week toen ik hem voor het allereerst in z’n leven mee nam op buitenrit. Hij was net 5 weken onder het zadel en had nog nooit een bos gezien. Dat ging voorbeeldig… en we vonden buitenrijden beide veel leuker dan in de bak. Zou het zo weer doen. Ik denk dat je dat prima kunt aanvoelen!

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 22:33

Ik heb voor komend weekend een stalgenoot geregeld die met me mee wil met zijn paard op buitenrit *\o/* en zal eind deze week de training opdelen in 20 Minuten bakwerk en daarna uitstappen op het erf. Kijken hoe ze dat vind
Nu is ze hengstig dus dat lijkt me geen goed moment om te beginnen met buiten de bak te rijden :+ , vandaar dat ik wacht tot eind van de week.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:42

Gewoon naar buiten, lekker gaan rijden. Ook buiten kun je trainen maar dan op een bospad. Afwisselen, even in de bak en daarna lekker een buitenrit, helemaal prima. En als je paard vraagt om naar het bospad te gaan dan heeft dat niets te maken met 'zou me wat moois wezen' maar meer met het bakwerk wat dus voor haar óf te veelgevraagd is, te saai of lang genoeg heeft geduurd. Ze geeft keurig aan dat ze het genoeg vindt (maar uiteraard als jij wat anders vraagt mag ze niet doordrammen). Aan jou de eer dat bakwerk dus leuker en afwisselender te maken zodat ze er plezier in heeft. Het lijkt me een heerlijk paard; wees er maar zuinig op :)

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 07:42

Het is een heerlijk paard, absoluut! <3 ze geeft duidelijk aan wat ze wel en niet wil en vanaf de grond kun je aan dat koppie al zien wat ze van plan is waardoor je het voor kunt zijn. Wel zo makkelijk ;) nu moet ik dat alleen ook vanuit het zadel nog doorkrijgen, maar dat gaat ook wel lukken..

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 19:57

Update:vandaag wou ik eigenlijk alleen uitstappen op het erf maar dat deed ze zo braaf dat ik haar tot het eind van de straat heb laten lopen (helemaal alleen dus) daarbij hinnikte ze wel de hele tijd wat logisch is, ze ging immers van de kudde weg. Toen we terugkwamen ging de staleigenaar net met zijn kleindochter op buitenrit en hij vroeg of ik mee wilde, en dat hebben we gedaan :) We hebben gestapt, gedraafd en zelfs even gegaloppeerd terwijl ze in de bak niet in draf te krijgen is laat staan in galop.. Maar ze kan het dus wel degelijk allemaal ook onder het zadel weet ik nu. Al met al is ze superbraaf geweest en ben ik trots op haar **\O/**

3heathcliff5
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Wanneer naar buiten met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:31

Kijk eens aan, wat een leuke update! Top dat je het toch hebt aangedurfd.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Wanneer naar buiten met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 23:33

Leuk! Klinkt alsof je paard er ook veel meer plezier in had :)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wanneer naar buiten met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:35

Hartstikke fijn...!

Voor herhaling vatbaar!!! *\o/*