Wanneer naar buiten met nieuw paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wanneer naar buiten met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:37

draven en galopperen in een bak is ook heel moeilijk voor een jong en ongetraind paard.
Heb je er wel de juiste instructie bij TS?

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:49

Leuk dat je al op buitenrit bent gegaan! Mijn paard houdt ook meer van bosritten dan van de bak Toen ik haar anderhalve week had ging ik er alleen mee naar het bos. Ze gaf een vertrouwd gevoel en ik was er bij de aankoop ook mee naar buiten geweest, dus wist dat ze het kon.

Vee; plezier met alle ritten die jullie vast nog gaan maken. Geniet er van! :)

Bronsveen

Berichten: 68
Geregistreerd: 08-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:01

Lizenlotte schreef:
Update:vandaag wou ik eigenlijk alleen uitstappen op het erf maar dat deed ze zo braaf dat ik haar tot het eind van de straat heb laten lopen (helemaal alleen dus) daarbij hinnikte ze wel de hele tijd wat logisch is, ze ging immers van de kudde weg. Toen we terugkwamen ging de staleigenaar net met zijn kleindochter op buitenrit en hij vroeg of ik mee wilde, en dat hebben we gedaan :) We hebben gestapt, gedraafd en zelfs even gegaloppeerd terwijl ze in de bak niet in draf te krijgen is laat staan in galop.. Maar ze kan het dus wel degelijk allemaal ook onder het zadel weet ik nu. Al met al is ze superbraaf geweest en ben ik trots op haar **\O/**



Super !, gewoon doen +:)+

Lizenlotte
Berichten: 406
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 10:49

Kinke schreef:
draven en galopperen in een bak is ook heel moeilijk voor een jong en ongetraind paard.
Heb je er wel de juiste instructie bij TS?

Zeker wel, ik heb nergens gezegd dat ze galopperen moet in de bak, zo ver zijn we idd nog niet ivm het evenwicht van mijn paard ;) en draven in de bak zit pas sinds kort in het program van de les in de bak, dat hebben we nu 2 keer kort meegenomen. We rijden meer figuren in stap tijdens de les om het sturen en de rem te oefenen.

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:16

Korter trainen zodat ze haar aandacht niet verliest en eerst zorgen voor een betere controle voor je lange ritten gaat maken Je hebt nu niet veel te zeggen in de bak en dat zal ze buiten ook prima weten. Ik zou dus wel naar buiten gaan, maar onderweg trainen en niet te ver van huis. Paard heeft zo te horen ook nog geen enorme conditie en is nog jong. Langzaam uitbouwen en dressuur training kan prima buiten een bak en op buitenrit. Juist dan kun je prima afwisselen. Kort iets vragen en bij een gewenste reactie belonen en even iets anders.

Edit: ah ik lees dat de eerste buitenrit erop zit en goed ging! Fijn zeg! Lange stukken zonder bochten draven en galopperen zal voor haar nu nog veel makkelijker zijn tot ze meer balans en kracht krijgt. Veel plezier :)

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:25

Ik zou met draven in de bak ook wel strenger durven zijn hoor. Ik ken Freibergers als super fijne paarden maar ze hebben ook een zeer sterke eigen mening die ze echter niet zo duidelijk uitspreken als een gemiddelde warmbloed hittepetit. Als je blijft hangen in de voorzichtige aanpak dan. Draaf je volgend jaar mogenlijk nog niet. Ze zijn gefokt als werkpaard, de meeste zijn met 3 jaar al flink aan het werk.

Hoe dan ook zou ik de focus wel leggen op naar buiten, dat is beter voor het gestel en vor het koppie.

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:28

Wat een leuk topic en wat een leuke update over het buitenrijden.

Volgens mij kijk en luister je goed naar je paard en doe je wat voor jullie beiden werkt. Basiswerk is voor een jong paard heel belangrijk om balans en kracht te krijgen om te kunnen doen wat er gevraagd wordt. Als jij stuur en rem op je paard hebt en vertrouwen dan kan je dat basiswerk ook inderdaad buiten doen.

Lizenlotte
Berichten: 406
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Wanneer naar buiten met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 14:17

Sizzle het klopt helemaal wat je zegt, mijn instructrice zegt idd ook dat ik strenger moet zijn ook al is ze pas laat ingereden en kent ze nog niet zoveel als andere freibergers op haar leeftijd. Daar werk ik dus aan :-)

Lizenlotte
Berichten: 406
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Wanneer naar buiten met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 14:21

Ik moet ook zeggen dat de bak op stal niet je van het is, maar we zijn sinds deze maand lid van de manege op de hoek geworden zodat we daar kunnen gaan rijden. Ik denk dat het daar al een stuk makkelijker loopt voor haar omdat de bak groter is en er een goede bodem ligt die regelmatig word geschoven, iets wat op stal minder gebeurd ook omdat er toch zo weer grote gaten inzitten (ik sta bij een Friezenfokkerij)