Navigatie op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisabeth1
Berichten: 74
Geregistreerd: 08-08-10

Navigatie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 15:22

Hi allen,

Een tijdje geleden ben ik met een groepje naar de Drunense duinen geweest met de paarden. Toen zijn wij daar flink nogal de weg kwijt geraakt. We willen nog een keer gaan maar niet nogmaals de weg kwijt raken. Nu kwam ik op ruiterenenmennen.nl met verschillende routes en eventueel ook de mogelijkheid om zelf routes te plannen. Nu heb ik wat vragen:

- Welke app gebruiken jullie onderweg? Ik las ergens Komoot of Locus Map. Wie heeft er ervaring met een van deze apps? In beide apps kun je niet aangeven te paard te gaan. Is dat een probleem? Welke sport kiezen jullie dan? Mijn eerste gevoel is dat Komoot overzichtelijker is, bij Locus Map zie ik allemaal verschillende kleuren waarvan ik niet terug kan vinden welke kleur, wat betekend?

- De heide staat in bloei maar ik kan niet goed op de kaart vinden waar deze precies is in de Drunense Duinen, hoe vind ik dat uit?

- Omdat het al zo lang droog is willen we de zandvlaktes ontwijken. Die is gelukkig goed terug te vinden op de kaart :)

- Hoe nemen jullie je telefoon mee? Ik wil hem niet steeds uit mijn mobiel zak van mijn rijbroek hoeven te halen. Heeft iemand ervaring met zo'n band om je arm?

- Heeft iemand deze route al eens gereden, hoe is die? https://www.ruiterenenmennen.nl/C247-Br ... 16-km.html

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Navigatie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:25

De routes van ruiterenenmennen zijn niet altijd actueel helaas, maar als uitgangspunt wel prima vind ik :)

ik weet niet hoe het gesteld is bij het stuk van de Drunense duinen

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Navigatie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:14

Ik gebruik veel komoot, maar dan wel voor op de Gravel bike.
Paard is met pensioen dus ik rijd niet meer buiten.

Komoot is geweldig, maar geeft niet aan dat je er niet mag komen met paard, omdat ze dat niet als sport hebben.
Dus het is handig om je route op te nemen, en als je echt compleet verdwaald bent en het even niet meer uitmaakt hoe je thuiskomt, als je maar thuiskomt, dan werkt het uiteraard ook.
In Komoot kun je prima een route plannen of een GPX van een andere site inladen, maar je moet wel zelf weten waar je niet mag komen te paard ( voor fietsen en wandelen weet Komoot dat en kun je dus heel makkelijk van highlight naar highlight plannen ) .

De andere apps heb ik geen ervaring mee.
Ik denk dat ruiterenmennen wellicht handiger is , omdat ze weten waar je wel en niet mag komen te paard.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:15

Mijn vorige paard had ingebouwde navigatie :') Teugels los en we kwamen altijd goed uit :')

Ik vind persoonlijk de Apple maps kaart het fijnst voor onze omgeving. Die laat namelijk ook alle wandelpaden zien en kan daar ook routes op plannen, wat google maps bijvoorbeeld niet heeft/kan.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:18

Ik gebruik altijd komoot en die is super fijn, gewoon op wandelen zetten.
Als je een route in laad is het makkelijk te volgen zelfs met spraak.

Ruiteren en mennen is niet altijd helemaal betrouwbaar, hij heeft mij ook wel eens over niet ruiterpaden gestuurd maar ik volg hem dan wel gewoon altijd ( tenzij er een boswachter in de buurt is) en meestal kom je weer terug op het ruiterpad.

manzano

Berichten: 23946
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Navigatie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:47

We hebben hier knooppunten. Maar verder heb ik Equilab meestal aanstaan. Dus dan zie je ook op de kaart je beginpunt en weet je in ieder geval welke kant je op moet. Topo GPS is ook een goede kaarten app, maar dan wel met topo kaarten. Vind niet iedereen fijn.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Navigatie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 17:36

Ik gebruik liever Garmin en dan inderdaad de route van ruiterenenmennen kopieren.

Navigeren op je mobiel gaat helemaal de mist in als het gaat regenen.
Een touchscreen werkt gewoon niet goed als het spettert.

Ik zet wel vaak Equilab of Relive aan tijdens het rijden, meer om later terug te zien hoe we gereden hebben, niet om op te navigeren.

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Navigatie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 17:45

Ik download de route van ruiterenenmennen en die laad ik dan in de app GPX tracker. Route klopt niet altijd, maar weet dan wel waar ik rijd en ongeveer heen moet.

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 17:51

Ik vind topo gps een fijne app, daar kan je een gedetailleerde kaart van nl en andere landen (alle paden staan erop) inzetten. Routes maak ik in ruiterenenmennen, dan download ik de gpx bestanden en die zet je gemakkelijk in topo gps. Je kan de routes ook downloaden voor offline gebruik.

Mijn mobiel heb ik meestal in een heuptasje. Dat werkt perfect, daar vis ik zo mijn mobiel uit om de route te checken.

Elleen
Berichten: 568
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Navigatie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 18:31

Ik heb eerst ook altijd topogps gebruikt. Vond het persoonlijk een erg fijne app. Maar nu navigeer ik meestal met mijn Apple Watch en gebruik ik WorkOutDoors. Beide betaalde apps, maar zijn het echt waard.

_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Re: Navigatie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 18:47

Ik zet bij ruiteren en mennen altijd een route uit. Je kan kiezen hoe je de route wil hebben. Je kan paalnummers opschrijven en om je nek hangen. En ik heb een gpx app om via gps de route te kunnen volgen. Kom ik er met de paalnummers niet uit, dan pak ik mn telefoon.
Voor ik opstap deel ik altijd mn locatie met iemand. Zo kan ik hemelsbreed de plek ook terugvinden. Heb ik de route-een paar keer gedaan, ga ik op expeditie. Paadje links, keertje rechtdoor. I love it!
Ik rijd op de veluwe en omgeving btw.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:00

Als ik in een vreemde omgeving buitenrij maak ik van tevoren m'n route via ruiterenenmennen.nl. of via openstreetmap. Vervolgens schrijf ik dat op een klein briefje en die stop ik in m'n zak. En rijden maar.
En als ik helemaal de weg kwijt ben kan ik altijd m'n telefoon er nog bij pakken.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:58

Daar heb ik een club voor :D

Die vertellen tenminste nog leuke verhalen erbij en lusten meestal koffie, in plaats van zo'n stomme stem die vaak nog onaardig klinkt ook; je moet zien te begrijpen wat er bedoelt wordt en is het een versie die niet praat, moet je constant zelf opletten en kun je nog steeds niet om je heen kijken.

Daar ben ik te lui voor }>

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Navigatie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 22:46

Ik heb afgelopen zomer een trektocht gemaakt op de veluwe. Ik had van te voren op ruiteren en mennen mijn routes gemaakt en geexporteerd als gpx bestand. Ik heb zo'n dubbele voortas aan m'n (western)zadel hangen. Op de flap van 1 van de tassen heb ik zo'n sportarmband vastgemaakt.

Op mijn oude telefoon de app Navigator geinstalleerd (zodat mijn gewone telefoon in m'n broekzak kan blijven). Die app werkt met offline kaarten, zo heb je onderweg geen internet of telefoon bereik nodig, alleen gps bereik. Ander voordeel: echt werkelijk ieder piepklein paadje staat in Navigator. GPX bestanden inladen en zo ben ik de veluwe over gekomen. Powerbank in de zadeltas en ik kon de hele dag navigeren.

Verschil tussen heidevelden en zandvlaktes is niet te zien op Navigator. Maar verschil tussen bos en "open natuur" wel (donkergroen, lichtgroen).

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 23:56

Suliko schreef:
Ik vind topo gps een fijne app, daar kan je een gedetailleerde kaart van nl en andere landen (alle paden staan erop) inzetten. Routes maak ik in ruiterenenmennen, dan download ik de gpx bestanden en die zet je gemakkelijk in topo gps. Je kan de routes ook downloaden voor offline gebruik.

Mijn mobiel heb ik meestal in een heuptasje. Dat werkt perfect, daar vis ik zo mijn mobiel uit om de route te checken.


Zo doe ik het ook :j Werkt perfect, ook offline, en ieder paadje staat op de kaart.

Elisabeth1
Berichten: 74
Geregistreerd: 08-08-10

Re: Navigatie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 08:42

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb gebruik gemaakt van een route van ruiterenenmennen.nl en de app Komoot. Dit ging goed, de route klopte niet helemaal maar het is fijn te zien of je in ieder geval in de buurt van de route ben/blijft zodat de afstand niet te groot wordt. Ik heb mijn telefoon in zo'n armband gedaan, mijn rijmaatje kon hier wel makkelijker op kijken dan ik.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:34

Ik rij ook op TopoGPS, maak ze idd ook op ruiterenenmennen.nl, die exporteer ik dan als GPX bestand. Als ik er stukken bij doe die daar niet op staan, pas ik dat/ voeg toe in Topo GPS. Onderweg heb ik mijn Apple Watch en telefoon om op te navigeren.

Als je iets tegen komt wat niet meer klopt op ruiterenenmennen.nl kun je ze ook gewoon mailen en dat doorgeven. Hier idd e buurt was ook het nodige verandert en ik heb ze alle wijzigingen doorgegeven, binnen een week was het old e site aangepast.

Krista_T
Berichten: 26
Geregistreerd: 18-11-22

Re: Navigatie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 18:58

Wat je ook zou kunnen proberen is een BeeLine. Die is eigenlijk bedoelt voor fietsen of motorrijden, maar wellicht kan je hem vastmaken aan je zadel of om je pols ofzo. Je hebt ook een standje waarmee je een pijl ziet die richting je bestemming wijst, dus dat is ook ideaal voor navigeren in de duinen enzo (buiten de bebaande paden zegmaar).

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 18:59

SandraWierda schreef:
Ik rij ook op TopoGPS, maak ze idd ook op ruiterenenmennen.nl, die exporteer ik dan als GPX bestand. Als ik er stukken bij doe die daar niet op staan, pas ik dat/ voeg toe in Topo GPS. Onderweg heb ik mijn Apple Watch en telefoon om op te navigeren.

Als je iets tegen komt wat niet meer klopt op ruiterenenmennen.nl kun je ze ook gewoon mailen en dat doorgeven. Hier idd e buurt was ook het nodige verandert en ik heb ze alle wijzigingen doorgegeven, binnen een week was het old e site aangepast.


Ik ben er inmiddels achter dat je open street map ook als kaart kunt gebruiken in TopoGPS. Aan OSM kun je gewoon zelf de ontbrekende ruiterpaden toevoegen. De groene stippellijntjes zijn ruiterpaden.