[FOTO]Paardrijden in de Dominicaanse Republiek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

[FOTO]Paardrijden in de Dominicaanse Republiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 14:44

Hoi bokkers,

Nadat ik hier op bokt weinig kon vinden over paardrijden in dit mooie land, ben ik flink aan het zoeken en regelen geslagen. Met als resultaat een onvergetelijke vakantie. Ik zal proberen een zo goed mogelijk beeld te geven van het land. Het gaat natuurlijk om de paarden, maar er staan ook genoeg foto’s bij waar geen paard op te zien is. Dat is meestal omdat we dan de paarden even ergens hebben laten staan, of omdat ik de foto vanaf de rug van het paard heb gemaakt, maar er staan ook wat foto’s tussen waarbij ik even zonder paard was. Het is jammer om die niet te delen, omdat ik juist wil laten zien hoe paardrijden een meerwaarde heeft voor je vakantie. Wat je zonder paard ziet, en wat je met paard ziet. En hoe leuk het is dat je dit gewoon zelf kunt regelen, en dus zelf de balans kunt bepalen tussen paardrijden en niet paardrijden. In mijn geval was het heel veel paardrijden. Ik denk dat ik 10 of 11 van de 14 dagen heb gereden. En dan ook echt de hele dag (8 uur ofzo). Dus ik kan wel zeggen dat ik verreweg het grootste gedeelte van de reis vanaf de rug van een paard heb gezien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Oa de cordillera oriental was indrukwekkend. Oneindige groene heuvels met graslanden. Wij zouden dat hier bergen noemen, daar noemen ze het fincas, dus een soort van boerderijen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


We moesten ook regelmatig door een hekje. De omheiningen zijn geweldig daar. Ze steken gewoon allemaal takken in de grond, héél dicht op elkaar, en die takken groeien dan uit tot bomen die zo dicht op elkaar staan dat er al geen paard of koe meer door kan. Er gaan dan nog wel een prikkeldraadje tegenaan, maar omdat de bomen al een natuurlijke barrière vormen waar het dier niet door kan, gaat dat prima. Het is qua landschapsbeeld veel mooier dan een hek of palen en draad natuurlijk. Ik kan niet echt een goed voorbeeld vinden op de foto maar het is een beetje dit idee, alleen dan nog dichter op elkaar

Afbeelding

Sommige stukken konden niet te paard, dan lieten we de paarden even ergens achter, en die paarden gedroegen zich dan voorbeeldig. Gewoon eten, niks slopen, geen gezeur en geen domme dingen doen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit deden we om vervolgens lopend naar een uitzichtpunt te gaan, of een grot in te gaan, of op een strandje te chillen, of om ergens te lunchen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De paarden zijn geweldig daar. Ze zijn onwijs slim en heel voorzichtig, ze zullen zichzelf niet snel in de nesten werken. Het was soms mega hoog klimmen en dalen maar ik heb me geen moment onveilig gevoeld of gedacht dat het paard zou gaan glijden. Ondanks dat de paden vaak vol met rots waren

Afbeelding

Het land is geweldig. De mensen zijn zeer behulpzaam en ondanks dat veel mensen niet veel hebben, zijn ze heel gastvrij en delen ze alles wat ze hebben. Overal komt muziek vandaan, overal wordt gedanst, zelfs in de regen.

Afbeelding

En ja, regenen kan het daar. Ik was in het regenseizoen maar ik heb weinig regen gehad. Maar als het dan losbarstte.... ik heb 1 keer naar mijn hotel moeten zwemmen. Tenminste.. ik wilde dus lopen alleen je kon niet zien waar de paden liepen. Dus toen werd het ineens zwemmen. Het water zakte wel al redelijk snel weer weg.

Afbeelding

Vaak ging je letterlijk terug in de tijd. De melkbussen stonden nog langs de weg.

Afbeelding

Alles wordt vervoerd te paard/ezel, of op de motor. En dan uiteraard zoveel mogelijk in 1 keer.

Afbeelding

Een motor is een voertuig, geschikt voor 5 personen. Heb de meest gekke dingen gezien. Veel te veel spullen mee, baby’s onder de arm, kleine kindjes achterop in een jurkje met blote voeten, uiteraard zonder helm, mannen motor rijdend met in 1 hand de telefoon en in de andere hand een flesje bier, veel wheelies... maar er wordt over het algemeen langzaam gereden. Ik heb ook niet echt auto’s gezien die harder gingen dan 65.

Het scheelt wel enorm als je de taal spreekt, want als je echt het land in gaat, kunnen ze geen Engels. Ik ben zelfs ook echt wel met mensen geweest die niet goed konden schrijven. Dat merk je in principe eerst niet zo erg, omdat het natuurlijk net zulke slimme mensen zijn als ieder ander, alleen als je dan bijvoorbeeld vraagt van: schrijf je jouw naam zo? (... spellen ...) en ze reageren met “ehh ja... ik denk het...? ik laat je zo mijn paspoort wel zien” dan komt het besef... en dan snap je ook ineens waarom ze via whatsapp alleen maar spraakberichten sturen.

Het land staat natuurlijk bekend om de stranden, maar ik snap dat persoonlijk niet zo. Het is echt een gemis om daar een beetje 2 weken aan het strand te gaan liggen, terwijl er zoveel te zien is! En ja, er zijn ook wel echt heel veel stranden die werkelijk waar perfect zijn

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zee heeft ook de meest bizarre kleuren. Dat je denkt jeetje meid moet dat nou, al die filters er overheen? Ehh.. nee. De kleur is echt zo. En ieder stukje zee heeft weer een andere kleur, afhankelijk van hoe diep het is, of er op dat specifieke plekje op dat moment zon is of niet (want er waren eigenlijk ook altijd wel wolken), of er koraal onder zit of zand, enz. Soms waren er ook wel eens stukjes zee die dezelfde kleur hadden als hier in Nederland

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet wel zeggen, de stranden waar de meeste toeristen heen gaan, die zijn alsnog mooi, maar wel de minst mooie die ik heb gezien. Ik heb het dan over Punta Cana vooral. Zoek de verschillen. Volgens mij is mijn punt duidelijk. Nog steeds mooi, maar vergeleken met de rest van het land geef ik het een 3 ofzo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook gaan veel toeristen naar Santo Domingo. Ik zou er uit mezelf niet zo gauw heen gaan omdat ik meer een natuurmens ben, en ik hou meer van authentieke dorpjes dan van grote steden. Maargoed ik moest er toch langs omdat dat nou eenmaal de route van Las Terrenas naar Bayahibe is. Bovendien was er daar iemand die ik wel heel graag weer wilde zien :+: In m’n eentje zou ik nooit door Santo Domingo zijn gegaan, met name omdat ik mijn bagage ook bij me had (het is toch een soort van een klein beetje een gevaarlijk land ofzo), maar dit was een prima oplossing. Zo heb ik alsnog de stad gezien. Prachtige oude gebouwen gezien. Columbus was niet meteen in Amerika, hij was eerder in de Dominicaanse Republiek, en in Santo Domingo is dus een oude nederzetting geweest. Ik heb de eerste universiteit gezien, en het eerste ziekenhuis, de eerste kerk.. van alles. Toch wel mooi om gezien te hebben.

Afbeelding

Wat ook geweldig was, was het eiland Saona. Toeristen gaan daar vaak heen als dagtripje, maar ik had daar juist net geen zin in, om een beetje met toeristen te gaan feesten. Ik wil het land zien en ik wil rust. Nou zat ik al in het laagseizoen dus toeristen waren er amper, maar ik had dus bedacht om lekker op dat eiland te blijven slapen. Beste keuze ooit. Wat was het daar heerlijk. En even 2 dagen zonder paarden. Uiteraard ook weer de mooiste stranden daar, helemaal voor mezelf. Maargoed daar kan ik wel 1000 foto’s van posten, dus ik laat wel even het dorp een beetje zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook het stadje van waaruit de boot vertrekt (Bayahibe) is leuk. Schattig haventje en hele fijne sfeer daar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het land leent zich perfect om het te paard te verkennen. De meeste paarden daar zijn criollos, maar dan wel met tölt erop, omdat veel paarden afstammen van de paso fino, of hun eigen ras, het Higüeyaanse paard. De boeren daar hebben de meest fantastische gangenpaarden staan, en ze zijn enorm trots op hun paarden. Als ze zien dat je kunt rijden, krijg je de dag erna meteen hun beste paard mee. Het is fantastisch om lekker de dorpjes door te gaan te paard (en uiteraard ook zonder paard, maargoed je komt daar dus anders niet zo gauw, vandaar dat het paardrijden zo’n toegevoegde waarde is)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wel heb ik ook veel dierenleed gezien. Je moet heel goed weten waar je wel en niet moet gaan rijden, en ook kom je al reizend door het land veel dingen tegen die niet goed gaan. In de guagua (het lokale vervoer met gammele busjes daar) zag ik bijvoorbeeld dat er buiten een groepje konijnen in een zak werden gegooid bovenop elkaar, en dan zak dicht, en dan gooiden ze die zo hup in de guagua. En dan is het 32 graden dus die beestjes stikken dan waarschijnlijk. Je wilt natuurlijk die konijnen redden, maar dat gaat niet. Morgen doen ze het weer precies hetzelfde. Is gewoon eten. Ook veel honden en katten gezien die niet in opperbeste staat waren zegmaar.

Afbeelding

Vaak deden mensen echt wel hun best, maar dan heeft zo’n beestje waarschijnlijk een parasiet ofzo, en dan kun je natuurlijk voeren tot je een ons weegt. Gelukkig ook genoeg gezonde dieren gezien.

Afbeelding

Deze stond beide ochtenden voor m’n deur in Las Terrenas, en s avonds lag hij in de tuin te slapen

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard heb ik ook alleen op gezonde en happy paarden gereden. Dieren hebben daar veel vrijheid dus de weg werd regelmatig versperd door koeien of paarden. Ook kwam je doodleuk koeien tegen op het strand

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De beesten lopen daar vaak gewoon los zoals wij dat met katten doen. De paarden liepen na de rit ook zelf naar beneden het dorp in en dan gingen ze gewoon zelf ergens grazen. Ook in mensen hun tuin enz. Kan allemaal gewoon. Iedereen weet welk paard van wie is, dus als er eentje op een plek staat waar ze bijvoorbeeld aan het bouwen zijn, dan bellen ze vanaf beneden in het dorp even van joh je paard staat daar niet zo handig midden op een bouwterrein. En dan bellen ze vanaf boven weer even iemand die daar in de buurt is en het paard even kan weghalen.

Het eten is heerlijk daar. Iedereen kan daar fantastisch koken, ook de mannen. Over de mannen zelf ga ik niet eens beginnen <3 Maargoed, het eten dus... Lekkere visjes zo uit de zee, boven een vuurtje klaargemaakt. Piña coladas met of zonder alcohol (ik vind hem zonder eigenlijk veel lekkerder), veel gerechten met bakbanaan, yuca, cassave, rijst, bonen. Heerlijk. Nergens ziek van geworden, ondanks dat je maag wel steeds even rommelt van oehhh.. kan dit wel? Blijft een dingetje natuurlijk, buitenlands eten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook groeit er het meest heerlijke fruit aan de bomen. Limoncillos, mango’s, bananen, passiefruit.... Het fruit van de cacaoboom is ook heerlijk. En de paarden daar zijn dus ook gek op mango’s en bananen. En natuurlijk zijn er veel kokosnoten. Niemand hoeft daar dood te gaan van de honger of dorst. En die mangobomen zijn groooooooot, zie die boom rechts van de ezel. De dominicanen zijn ook erg zuinig op hun bomen. Als je een perceel koopt... de bomen stonden er eerst. Dus. Je bouwt er maar omheen. Punt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze mangoboom ook. Niet normaal
Afbeelding

Ben ook nog door de suikerrietvelden gaan rijden, en heb ook suikerriet geproeft. Het is alsof je een wortel ofzo eet, maar dan smaakt het naar pure suiker. Echt bizar. Gevalletje leuk om te proeven, nog leuker dat je het niet op hoeft te eten. Het riet wordt daar vervoerd met treinen. Dit is ook de enige spoorlijn in het land zover ik weet

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er is zoveel te zien in de Dominicaanse Republiek.. zoveel grotten, watervallen, mangroven, stranden, cultuur, natuur.. en als je in het toeristische seizoen gaat kun je ook walvissen spotten vanaf veel plekken waar ik geweest ben. Maarja, dan had ik het niet zo heerlijk rustig en authentiek gehad, en met privé gidsen en alles. Dus ik zou zo weer lekker buiten het seizoen gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 14-09-22 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel

Sure_lee

Berichten: 10391
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Paardrijden in de Dominicaanse Republiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 15:00

Wauw wat heb je een gave reis gemaakt door het land zeg! Heb je allemaal losse plekken geregeld om te gaan rijden? Nu wil ik ook weer haha!

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 15:04

Sure_lee schreef:
Wauw wat heb je een gave reis gemaakt door het land zeg! Heb je allemaal losse plekken geregeld om te gaan rijden? Nu wil ik ook weer haha!

Ja gewoon alles los geregeld. Goedkoopste vlucht gezocht en daarna gekeken waar ik allemaal heen wilde en heel veel aan het zoeken geweest en vanuit Nederland geappt en gebeld, oa over hoe het openbaar vervoer daar werkt. En ze geven nooit antwoord op je vraag dus dat was wel een klus. Dan vraag je hoe laat een bepaalde bus vertrekt en dan gaan ze antwoorden hoeveel het kost. En nee het ligt niet aan mijn Spaans :+
Ik heb me ook veel laten doorsturen. Dus ik als ik een plek had gevonden waarvan ik zeker wist dat het goed zou zijn, kreeg ik dan weer van diegene een nummer van een vriend of vriendin die dan weer iets had of wist

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 15:09

Mooi verslag. Ben 4-5 jaar geleden ook naar de Dominicaanse geweest en ook wat meer landinwaarts geweest. Het is een mooi en heel verscheiden land. Herken wel een paar plekjes waar je geweest bent.
Die grot (foto vanuit de grot met uitzicht op zee) en bijhorende baai heb ik ook bezocht, ook te paard. Idd een hobbelige tocht tot een punt dat de paarden niet meer verder konden en we te voet gingen. Grot bezocht, geluncht en gezwommen in die baai en toen we terug gingen stonden de paarden nog steeds braaf te wachten. Ik vond die regio van de Dominicaanse het mooist.
Saona ook geweest, heel toeristisch idd. Wij hebben toen puur toevallig dolfijnen in dat haventje gezien.
Punta cana heb ik wijselijk gemeden.

Het is een mooi land.

anjali
Berichten: 15092
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 15:15

Las Terrenas?? Daar ben ik ook geweest. Geweldige natuur en de paarden (Paso Fino's) zij helemaal fantastisch.Ze zijn wel vrij klein en smal, niet altijd geschikt voor de gemiddelde toerist wat dat betreft.Ik was daar in El Portillo Beach club, ken jij dat ook? De schitterende zee en natuur daar worden door niets overtroffen.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 15:19

Thioro schreef:
Mooi verslag. Ben 4-5 jaar geleden ook naar de Dominicaanse geweest en ook wat meer landinwaarts geweest. Het is een mooi en heel verscheiden land. Herken wel een paar plekjes waar je geweest bent.
Die grot (foto vanuit de grot met uitzicht op zee) en bijhorende baai heb ik ook bezocht, ook te paard. Idd een hobbelige tocht tot een punt dat de paarden niet meer verder konden en we te voet gingen. Grot bezocht, geluncht en gezwommen in die baai en toen we terug gingen stonden de paarden nog steeds braaf te wachten. Ik vond die regio van de Dominicaanse het mooist.
Saona ook geweest, heel toeristisch idd. Wij hebben toen puur toevallig dolfijnen in dat haventje gezien.
Punta cana heb ik wijselijk gemeden.

Het is een mooi land.


Ja Samaná is erg mooi. Saona is alleen toeristisch tussen pakweg 11 en 14 uur in het hoogseizoen. In het laagseizoen komen er misschien 2 bootjes tussen 11 en 14. Maargoed, die mensen blijven op hun strandje met hun piña colada en die zijn alweer weg voordat je het doorhebt. Ik had ze toevallig helemaal omzeild want ik ging net weg bij het strand waar ze aankwamen, en toen ging ik naar het strand waar ze nog heen moesten, en daar gingen zij pas heen toen ik alweer naar het dorp terug ging om te lunchen.
Ik landde in Punta Cana dus mijden is dan vrij onmogelijk.. maar ik ben letterlijk ‘s avonds geland, ‘s ochtends om 5 uur opgestaan, het strand van Bávaro heen en weer gelopen, en toen ben ik daarna al gaan paardrijden in een heel ander gebied (Las Lagunas de Nisibón). Toen kwam ik s avonds weer terug, nog even gezwommen, volgende ochtend weer gewandeld en daarna werd ik opgehaald om te gaan rijden bij Uvero Alto, en daarna werd ik weer in Punta Cana gedropt, om een uur later weer opgehaald te worden om naar Las Lisas te gaan. En toen dus pas de avond vóór mijn vlucht terugkomen in Punta Cana. Even rondje door de stad gelopen, ergens wat gegeten, geslapen, en de volgende dag werd ik na het ontbijt alweer opgehaald om een hele dag te gaan paardrijden op Playa El Limón, en daarna ben ik door diegene bij het vliegveld afgezet. Daar even opgefrist in de wc met van die vochtige wegwerpwashandjes en hop het vliegtuig in.
Ik had wel echt een heel vol schema, maar het ging precies

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 15:27

anjali schreef:
Las Terrenas?? Daar ben ik ook geweest. Geweldige natuur en de paarden (Paso Fino's) zij helemaal fantastisch.Ze zijn wel vrij klein en smal, niet altijd geschikt voor de gemiddelde toerist wat dat betreft.Ik was daar in El Portillo Beach club, ken jij dat ook? De schitterende zee en natuur daar worden door niets overtroffen.

Gelukkig ben ik niet zwaar. Maar idd niet iedereen kan erop.
Nee ik zat helemaal aan de andere kant van Las Terrenas, ook wel een stukje buiten het centrum. Was er ook maar kort omdat ik Las Galeras interessanter vond. Ik had niet super lang de tijd dus dan moet je keuzes maken.
Ik heb sowieso niet in grote hotels enz gezeten. Wilde echt de toeristen vermijden.
Volgens mij zijn de paarden geen raszuivere paso finos maar kruisingen. Ze zetten in principe geen toeristen op raspaarden. Maar het zijn vrijwel allemaal gangenpaarden en ze hebben een top mentaliteit

Soura

Berichten: 19
Geregistreerd: 14-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 15:36

Super gaaf!!! Die zet ik meteen op mijn shortlist voor de volgende paardrijvakantie.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 15:39

Soura schreef:
Super gaaf!!! Die zet ik meteen op mijn shortlist voor de volgende paardrijvakantie.

Zeker doen! Als je adresjes moet hebben pb maar

Whizz
Berichten: 1045
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:45

Wat een toffe vakantie heb jij gehad zeg! Super mooie foto’s en een leuk verslag ook. Één dingetje…. Nou wil ik ook :evaw:

anjali
Berichten: 15092
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:52

Whizz schreef:
Wat een toffe vakantie heb jij gehad zeg! Super mooie foto’s en een leuk verslag ook. Één dingetje…. Nou wil ik ook :evaw:

Begrijpelijk! Bedenk wel dat nu in September het regen-en orkaanseizoen is.Dat kan daar voor aanzienlijke overlast zorgen.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 17:00

Whizz schreef:
Wat een toffe vakantie heb jij gehad zeg! Super mooie foto’s en een leuk verslag ook. Één dingetje…. Nou wil ik ook :evaw:

Zeker doen!

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:03

Ziet er super gaaf uit!

Dorine92 schreef:
Dan vraag je hoe laat een bepaalde bus vertrekt en dan gaan ze antwoorden hoeveel het kost. En nee het ligt niet aan mijn Spaans :+

Dit is natuurlijk ook wel een hele Nederlandse vraag. In dat soort landen leven ze niet echt op de tijd. Busschema's zijn er meestal niet en hebben ook geen zin, want niemand houdt zich eraan. De bus komt gewoon wanneer die komt :D

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 17:04

anjali schreef:
Whizz schreef:
Wat een toffe vakantie heb jij gehad zeg! Super mooie foto’s en een leuk verslag ook. Één dingetje…. Nou wil ik ook :evaw:

Begrijpelijk! Bedenk wel dat nu in September het regen-en orkaanseizoen is.Dat kan daar voor aanzienlijke overlast zorgen.

Ik ga over een ruime week naar Cuba :j hopen op het beste. Het is niet anders. Je gaat of met de massa, of je neemt een gokje.
In de Dominicaanse was ik ook in het regenseizoen. Weinig last van gehad gelukkig.
Cuba staat nu elke dag regen voorspeld maar niet de hele dag. Dus als het om 14 uur regent tot 19 uur dan ga je om 05.00 op, eerst wandelen, dan paardrijden en dan lekker zwemmen in de regen want het is alsnog super warm natuurlijk.
Orkaan of overstroming dat wil je natuurlijk niet. Maar das echt pech hebben als dat gebeurt.
Ben ook naar IJsland geweest in de winter. Was ook super belachelijk volgens iedereen. En het wás toch mooi!
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 13-09-22 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 17:04

Picopico schreef:
Ziet er super gaaf uit!

Dorine92 schreef:
Dan vraag je hoe laat een bepaalde bus vertrekt en dan gaan ze antwoorden hoeveel het kost. En nee het ligt niet aan mijn Spaans :+

Dit is natuurlijk ook wel een hele Nederlandse vraag. In dat soort landen leven ze niet echt op de tijd. Busschema's zijn er meestal niet en hebben ook geen zin, want niemand houdt zich eraan. De bus komt gewoon wanneer die komt :D

Haha ja is zo maar je moet wel weten hoe vaak hij rijdt. 1 keer per uur of 1 keer per dag of 1 keer per week zou al helpen als je dat weet

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 23:26

Wow, wat ontzettend gaaf ! Prachtig land, zo te zien. Wat een mooie plekken heb je bezocht.

Ga je foto's lekker nog n paar keer bekijken <3 {:}

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: [FOTO]Paardrijden in de Dominicaanse Republiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 00:45

Zo veel foto's en ik heb er echt nog geen genoeg van :) Prachtig gewoon, wat een schoonheid!

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 12:33

Boras schreef:
Zo veel foto's en ik heb er echt nog geen genoeg van :) Prachtig gewoon, wat een schoonheid!

Ja echt niet normaal zo mooi. En voor de paardenliefhebber geweldig om het te paard te bekijken

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 12:34

Getup schreef:
Wow, wat ontzettend gaaf ! Prachtig land, zo te zien. Wat een mooie plekken heb je bezocht.

Ga je foto's lekker nog n paar keer bekijken <3 {:}

Ik doe dat ook nog regelmatig. Heb een fotoboek laten drukken.
200 pagina’s :D