Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 06:55

Hier was het altijd in en uitstappen en derest draf en galop.
Helaas goed 3 jaar terug fkinkr klap op pees gehad van een ander paard en nu voornamelijk stap.
Heerlijk vond ik het altijd, lekkere actieve ritten.

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 19:29

Leuk topic, ik vraag me idd altijd af hoe anderen dat indelen.

Ik heb een al wat ouder paard, 18 jaar, met erg veel overgewicht. Ik durf haar niet te veel te laten doen op 1 ritje omdat ik vrees dat ze dan een hartaanval krijgt. Ik heb haar 3 maanden geleden gekocht op 630 kilo minimaal, maar het lint gaf niet meer aan 8)7 . Ze zit nu op 578 ongeveer.

Ik werk zo vaak mogelijk per week korte stukken, dus van hooguit 3 km om conditie op te bouwen. Ik rijd weinig in de bak. Ik probeer haar goed te laten werken, maar niet in het zweet te werken, dat is niet het doel.

Ik woon in Frankrijk en heb enorm veel hoogte verloop, dus het is heftig zwaar voor haar met de stijgingen en dalingen. Ik stap het eerste stuk om haar spieren warm te krijgen en ik stap haar uit naar huis. Ik draaf kleine stukjes en rijd veel overgangen. Meestal doe ik wel een galopje, maar dat is ook maar een klein stukje, meer om haar de kans te geven te laten zien dat ze wil en dan weer terug naar stap. Het stappen is al zwaar genoeg hier. Ik stap denk ik 85%, ik draaf denk ik 10% en ik galoppeer 5% of minder.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:31

Ik rij meestal een ronde van ongeveer 2 uur. Daarvan is 30-40 minuten altijd stap (heen en terug over het asfalt om naar en van de bossen te komen)
De andere 1-1,5 uur zou ik volledig kunnen draven of zelfs galopperen. Hier een hele mooie grote ronde met volledig een breed pad. Dus in praktijk kan het. Maar ik geniet altijd zo van de omgeving dat ik het zonde vind om er zo snel aan voorbij te gaan!
Ennn paardlief is 16 en in opbouw fase dus meestal is het echt veel stappen en paar drafjes en meestal 1 galopje tot ze zelf aangeeft niet meer te willen/kunnen.

Krista_T
Berichten: 26
Geregistreerd: 18-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 15:57

Als ik buitenrij dan time ik niet zo zeer maar ik probeer wel altijd een beetje te letten op de ademhaling van Turbo. Daar maak je ook wel veel uit op. Verschilt ook een beetje hoe hij in zijn velletje zit.

afkepieteke

Berichten: 235
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Trynwalden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 16:10

Wij hebben altijd actieve buitenritten, voor conditie. Dag er na loopt ze als een zonnetje in de dressuurles :j
Alleen rijden wij niet zoveel overgangen haha, Equilab is niet altijd even nauwkeurig.
Afbeelding

Petroush
Berichten: 32
Geregistreerd: 24-10-22

Re: Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:26

Ik doe het meeste in stap van de 2 uur buitenritten die ik doe. Ik vind stap heerlijk. Ben niet zo'n draver etc, dat doe ik in de bak lange galop stukken van 8-10 minuten vinden we dan weer wel leuk. Lekker rond het weiland crossen.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:47

Ik vind te veel stappen saai (behalve als we in een mooi bos zijn), dus na het instappen heb ik wel een lekker tempo. Ik erger me ook altijd als mensen samen met me op buitenrit willen en ze lange stappers zijn. Doe mij maar een stevige buitenrit met veel draf en galop :) ik draaf ook veel over asfalt en ik heb juist het idee dat als je dat goed opbouwt het heel goed is voor de pezen en spieren!