Stalgenoot zonder cap met bbp op paard van ander.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Stalgenoot zonder cap met bbp op paard van ander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 13:39

Hallo Iedereen,

Ik heb een stalgenoot die met een paard van een ander op buitenrit gaat. Ze rijd deze haflinger bij. Ze doet dit zonder schroom zonder cap en op een bareback pad en gaat heel stukken langs het verkeer.

Wie is er nou aansprakelijk als ze eraf valt of op het asfalt land met haar hoofd?
Ik keur het ten strengste af, maar ze is 'volwassen' en doet het gewoon.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Stalgenoot zonder cap met bbp op paard van ander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:42

Ze is volwassen. Laat dr lekker gaan.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Stalgenoot zonder cap met bbp op paard van ander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:44

Zij kiest ervoor om zonder cap op stap te gaan. Haar verantwoordelijkheid hoor.

Westhof

Berichten: 2905
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:47

Zo lang het niet mijn paard en niet mijn bijrijder is, zou ik me er niet mee bemoeien.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Stalgenoot zonder cap met bbp op paard van ander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:52

Inderdaad, lekker laten gaan, is niet jouw verantwoordelijkheid. Tenzij de eigenaar een relatie heeft met/van jou (is), dan zou je diegene mogelijk kunnen waarschuwen voor de eventuele gevolgen als eigenaar zijnde.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:52

Blijkbaar vindt de eigenaar van het paard dit goed? Het is het risico van de eigenaar van het paard en ook aan die eigenaar om hier afspraken over te maken.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:57

noukie12 schreef:
Hallo Iedereen,

Ik heb een stalgenoot die met een paard van een ander op buitenrit gaat. Ze rijd deze haflinger bij. Ze doet dit zonder schroom zonder cap en op een bareback pad en gaat heel stukken langs het verkeer.

Wie is er nou aansprakelijk als ze eraf valt of op het asfalt land met haar hoofd?
Ik keur het ten strengste af, maar ze is 'volwassen' en doet het gewoon.


Niet jouw paard, niet jouw hoofd, niet jouw zaak.

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Stalgenoot zonder cap met bbp op paard van ander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:59

Ik zou me daar niet druk over maken, hun probleem toch?!

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 14:02

"Wie is er nou aansprakelijk als ze eraf valt of op het asfalt land met haar hoofd?"

Ik bemoei me er niet mee, maar ben wel benieuwd hoe de aansprakelijkheid nu zit. De eigenaar is aansprakelijk voor de abnormale gedragingen van het paard. Dus als het paard op hol slaat en ze valt dan is de eigenaar aansprakelijk. Maar hoe zit dat dan als ze zelf bewust zonder cap opstapt?

Westhof

Berichten: 2905
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:04

Bij mijn weten is de eigenaar áltijd verantwoordelijk, ook als de bijrijder de keuze maakt om zonder cap op te stappen.

Heb wel eens een verhaal gelezen van een meisje die stiekem een weiland in ging om op een pony te rijden. Kind viel en brak haar been. Ook dan ben je als eigenaar gewoon verantwoordelijk (helaas, in dit geval).

Anna_98

Berichten: 454
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:17

Het ligt altijd volledig aan wat er gebeurt waardoor en hoe ze eraf valt, maar in principe ben je als eigenaar inderdaad volledig aansprakelijk voor schade die je dier veroorzaakt. Wel wordt er rekening gehouden met zogenaamde 'eigen schuld' bij het bepalen van hoeveel schade vergoed moet worden. Volgens mij is het zo dat je door het simpele feit dat je op een paard gaat zitten meestal al 50% eigen schuld hebt. Kans lijkt me groot dat dat percentage zonder cap nog groter kan worden en de eigenaar dus wel aansprakelijk is maar maar een klein deel van de schade moet vergoeden.

Omdat er hier nogal vaak iets gezegd wordt over juridisch advies vragen op bokt wil ik er even bij zeggen dat ik rechtenstudent ben en hier dus wel de nodige kennis van hebt, maar het zou natuurlijk kunnen dat ik er naast zit

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:24

Ineke2 schreef:
Blijkbaar vindt de eigenaar van het paard dit goed? Het is het risico van de eigenaar van het paard en ook aan die eigenaar om hier afspraken over te maken.


Als de eigenaar het goed vindt, is er niks aan de hand, maar ik zou daar niet zomaar vanuit gaan.
Ik zou het heel vervelend vinden als iedereen behalve ik weet dat ze zonder cap en met een bbp op pad gaat.
Zonder cap op mijn paarden vind ik sowieso onacceptabel.

Ik zou het dus aangeven bij de eigenaar en dan is het aan hem/haar..

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Stalgenoot zonder cap met bbp op paard van ander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:59

Daarom ook het vraagteken. Als je werkelijk bezorgd bent had je dit toch al besproken met de eigenaar van het paard ipv het eerst op een forum te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 15:08

Westhof schreef:
Bij mijn weten is de eigenaar áltijd verantwoordelijk, ook als de bijrijder de keuze maakt om zonder cap op te stappen.

Heb wel eens een verhaal gelezen van een meisje die stiekem een weiland in ging om op een pony te rijden. Kind viel en brak haar been. Ook dan ben je als eigenaar gewoon verantwoordelijk (helaas, in dit geval).

Aansprakelijk is niet hetzelfde als verantwoordelijk.

TS: deze reactie alleen al laat zien dat Bokt niet de plek is om je juridische vragen te stellen. Daar heb je juristen voor die er daadwerkelijk voor geleerd hebben om dit soort cases te behandelen.

Lieser
Berichten: 1501
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 16:46

noukie12 schreef:
Wie is er nou aansprakelijk als ze eraf valt of op het asfalt land met haar hoofd?

Aansprakelijk voor wat precies? De deuk in het asfalt of de deuk in haar hoofd?