Hoeveel kilometer kan mijn fitte shetlander mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Hoeveel kilometer kan mijn fitte shetlander mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-22 16:14

Hallo allemaal, dit is mijn eerste post en ik heb dan ook meteen een vraag.

Ik heb een grote shetlander ruin van 1,12m en 10 jaar :
Afbeelding

Nu heb ik zijn conditie zo opgebouwd dat hij makkelijk 7km kan afleggen met de kar, en ik hem 4x in de week beweging geef.
We hebben in deze omgeving ook niet echt mogelijkheden om een korter rondje te doen dan 6km(dan wordt het op en neer).
Nu vraag ik me af, hoe veel kilometer kan hij überhaupt afleggen met de kar?
Hij trekt zo ongeveer iets minder dan zijn eigen gewicht als alleen ik op de kar zit en met iemand er bij op iets er over.
En hoe bouw ik dat op? Zijn conditie is zo, dat ik elke 10/15 min even paar minuten stap en voor de rest draaf en soms galopje meepak. En dat. Houdt hij makkelijk vol voor zo 7km. Meer/langer dan dat heb ik dus nog nooit geprobeerd met hem, wat ik wel graag zou willen.

Graag hoor ik tips of ideeën van jullie bokkers! Groetjes

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Hoeveel kilometer kan mijn fitte shetlander mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 16:21

Bij onze shetdurance komt het gros van de pony's superfit binnen na 25 km.
Meeste zijn kleiner dan jouw pony.
Met voldoende conditie kan hij dit dus met gemak.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 16:48

Een rondje van 7 km doe je dus ongeveer in 50 minuten - 1 uur, maw, 4-5x zo'n stukje van 10-15 minuten draf met 6 x daartussendoor stappen?

Mooiste manier van opbouwen is dat ritme doorgaan, dus een 6e stukje van 10-15 minuten draf er aan vastplakken. Dat doe je dan 3-4x (voor jou 1 week, als ik het goed begrijp?), tot die afstand 'normaal' is, en dan plak je in de week erop een 7e stukje van 10-15 minuten draf er aan vast. En zo verder.

Zal niet altijd precies even veel of even lang kunnen zijn natuurlijk, want daar moet je buitenrijgebied zich maar net voor lenen qua paden, maar je zou bv ook een stuk van je gewone rondje heen en weer kunnen rijden in je opbouwperiode, net zolang tot je een rondje van bv 10 km kunt rijden/uitzetten.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hoeveel kilometer kan mijn fitte shetlander mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 16:57

En om conditie op te bouwen, kun je natuurlijk ook galop mee gaan pakken.....dus je rijdt hetzelfde rondje, maar je laat hem een aantal keer 1 minuut, later 2 minuten, 3 minuten etc. galopperen.

Op die manier kun je uiteindelijk ook in stap/draf een langer rondje doen omdat in galop de hartslag wat hoger ligt in de meeste gevallen...Dus dan train je meer conditie, zonder het rondje gelijk veel groter te maken. (je legt het rondje sneller af als het ware)

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoeveel kilometer kan mijn fitte shetlander mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 17:05

Veiligste manier van opbouwen is eerst de afstand, dan de snelheid.
7 km is een klein rondje. Dat zou ik echt eerst qua afstand vergroten voordat je uberhaupt aan langer draven of langere afstanden galopperen gaat denken.

Ik rijd rondjes van 16 - 25 km met een draver. Na de winterstop begin ik meteen met 16 km (in 2 uur) en later wordt dat dus eerst 20 km in 2,5 uur, dan 25 km in 3 uur en tenslotte 25 km in 2 uur.
Nou is dat geen vergelijking natuurlijk, maar om even aan te geven hoe ik het opbouw. Draver wordt in de winter wel onder het zadel gereden ook.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hoeveel kilometer kan mijn fitte shetlander mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 17:15

Om klasse drie (60-80km) te rijden moet je drie keer per week 20km rijden.

Dus jij kan makkelijk een rit van 3x7= 21 km maken met je shet.

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoeveel kilometer kan mijn fitte shetlander mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 15:20

Bedankt voor alle reacties allemaal! Ik heb er veel aan gehad. Sorry voor de late reactie