Hoe om te gaan met de wolf op buitenrit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDara
Berichten: 990
Geregistreerd: 30-11-11

Hoe om te gaan met de wolf op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 09:21

Sinds 2 dagen weet ik dat de wolf zo ongeveer in mijn achtertuin zit.
Nu denk ik dat mijn wei vrij moeilijk te bereiken is hoewel voor de wolf niets echt onmogelijk lijkt.

Maar wat ik me nog meer afvraag is hoe om te gaan met de wolf als ik in me eentje buiten rij, wanneer je 1 of meer wolven tegen komt.

Snel vluchten lijkt me een slecht idee dit zal het jachtinstinct opwekken. Maar is omdraaien en weg rijden wel de juiste keus, of rij je er juist op af om hem weg te jagen. Moet ik stil zijn of juist veel geluid maken. En wat als je paard er vandoor gaat want kan me voorstellen dat ik in zo een situatie ook niet altijd evenveel te vertellen heb.
En wat doe je als de wolf besluit om achter ja aan te komen net als bij die fietser uit de Veluwe.....

Ik ben toch wel heel benieuwd of er iemand weet wat de beste manier is om om te gaan met deze nieuwe situaties in het bos.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Hoe om te gaan met de wolf op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 09:40

Hier ben ik ook benieuwd naar, dus ik volg mee

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe om te gaan met de wolf op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 09:48

Er is helaas niemand die je daar een antwoord op kan geven. Ik worstel met hetzelfde probleem.

Ik heb contact gezocht met de gemeente, provincie en Staatsbosbeheer (die heeft geen reactie gegeven). Iedereen verwijst naar BIJ12 of zelfbenoemde wolven experts.

Feit is dat deze wolf zich niet gedraagt zoals de wolven dat vroeger deden. Wellicht doordat ze verwant zijn aan gedomesticeerde honden? Er zijn enorm veel vragen en geen betrouwbare antwoorden. Je gaat van het kastje naar de muur.

Als ik alleen het bos in ga, dan doe ik dat in de middag en ik heb Spotify blèrend aan op mijn telefoon. Heel rustgevend inderdaad…

inmiddels denk ik dat mijn paarden in blinde paniek ‘m zullen smeren. Ik zie aan hun gedrag hier thuis als er een wolf in de buurt is. Ze zijn onrustig en paniekerig. Ik koester geen illusies meer over controle houden op het moment van een confrontatie. Ik hoop alleen dat ik handig genoeg ben om te blijven zitten…

Hevonen

Berichten: 5624
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 09:49

Wolven gaan echt niet achter je aan, tenzij er een enorme hongerwinter voor ze is, en zelfs dan nog. Het zijn schuwe dieren, tenzij ze door mensen zijn aangehaald en 'tam' gemaakt.

Ik kom vaak in Finland waar veel meer wolven en beren en lynxen etc zijn dan hier, maar ze vallen geen rondlopende mensen aan.

Ik denk dat je veel en veel banger moet zijn voor loslopende honden dan voor wolven.

Bij beren moet je wel oppassen als ze jongen hebben en ze bang zijn dat die bedreigd worden.

Supervixen

Berichten: 12842
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hoe om te gaan met de wolf op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:01

Ik ben er hardlopend eentje tegengekomen in de buurt van Apeldoorn.
Er gebeurt echt niks. Hij stond stil, een meter of 10 van me af, keek naar me en draaide zich om en ging de bosjes in.
Het was een fantastische ontmoeting.

Ze zijn bang voor mensen, zullen daar niet actief op af gaan. Dus ik zou daar niet bang voor zijn.

_emmma_

Berichten: 313
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:23

Precies zoals de anderen al zeggen, waarschijnlijk gaat de wolf echt niet achter je aan en gaat ie gewoon vanzelf weg. Dat filmpje van die "wolf" die een fietser achtervolgd op de Veluwe dat was gewoon een hond. Hond is volgens mij met eigenaar en al in het nieuws geweest. Denk idd dat je eerder last hebt van slecht opgevoede honden op een buitenrit dan wolven.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Hoe om te gaan met de wolf op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:41

Op buitenritten ben ik banger voor loslopende, onopgevoede honden dan voor wolven. Honden zijn er ook veel meer dan wolven. De kans dat ik overdag een loslopende hond tegenkom, is 1000 keer groter dan een wolf. De wolf is van nature schuw.

Dat filmpje is inderdaad van een hond, een soort die qua uiterlijk op een wolf lijkt. De eigenaar is op tv geweest. Zo zie je maar weer wat nepnieuws doet.

Een wolf gaat weg als je lawaai maakt. Waarschijnlijk is ie al weg voordat jij de wolf gezien hebt.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:44

En al de hierboven staande reacties houden geen rekening met wat je paard doet als ie een wolf ziet/ruikt....

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Hoe om te gaan met de wolf op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:18

In het buitenland worden ook honden tijdens het uitlaten aangevallen.

Dus ga alsjeblieft niet zeggen dat een wolf niks met een paard doet.

TS kan je eventueel met meerdere mensen buitenrijden? Een wolf alleen zal dan niet zo snel iets doen bij 2 of meer paarden.

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:17

Te paard in het bos ben ik niet zo bang. Maar juist als ik met mijn hond in het bos wandel, gaan er allerlei gedachtes door mijn hoofd heen. Ik merk dat ik niet meer ontspannen kan wandelen, zit continu om me heen te kijken of ik geen wolf zie, en vind het spannend als mijn hond los loopt. Misschien overdreven, maar ik heb geen idee of ze honden aanvallen of hoe mee om te gaan in deze nieuwe situatie.

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:22

Supervixen schreef:
Ik ben er hardlopend eentje tegengekomen in de buurt van Apeldoorn.
Er gebeurt echt niks. Hij stond stil, een meter of 10 van me af, keek naar me en draaide zich om en ging de bosjes in.
Het was een fantastische ontmoeting.

Ze zijn bang voor mensen, zullen daar niet actief op af gaan. Dus ik zou daar niet bang voor zijn.


Bang voor mensen? Droom lekker verder

DuoPenotti

Berichten: 29536
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:23

_emmma_ schreef:
Precies zoals de anderen al zeggen, waarschijnlijk gaat de wolf echt niet achter je aan en gaat ie gewoon vanzelf weg. Dat filmpje van die "wolf" die een fietser achtervolgd op de Veluwe dat was gewoon een hond. Hond is volgens mij met eigenaar en al in het nieuws geweest. Denk idd dat je eerder last hebt van slecht opgevoede honden op een buitenrit dan wolven.

Nee dat was geen hond.
Op diezelfde dag was er nog een filmpje (niet in het bos) en dat was wel een hond.
En om de een of andere vage reden blijven mensen dat door elkaar gooien.

Wolven in Scandinavische landen worden bejaagd als ze te dicht bij mensen komen en ook als ze teveel vee hebben gedood.
Zo hou je vanzelf schuwere exemplaren over.
Dat kun je dus niet vergelijken met de wolf die hier 0 nare ervaring heeft met de mens.
Dus ja dat gaat echt wel een keer fout.

En sorry ts geen tips.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:51

hoogendroog schreef:
En al de hierboven staande reacties houden geen rekening met wat je paard doet als ie een wolf ziet/ruikt....


Tja, ooit heeft een (... onverlaat...) mijn paard bang gemaakt voor honden.

Dus hebben we nog al wat 'wij zijn veel groter' training achter de rug.
Over het algemeen lijkt het te werken.
Hoe groot het verschil hond/wolf voor Knollie is, geen idee.

Ivm een ander naar incident heb ik de 'stierenvechters achtergrond' van Knollie wat aangesproken en haar het commando "aanvallen" geleerd: in volle draf naar 'iets' toe, halt, Spaanse pas.

Meestal rijd ik niet in mijn eentje buiten, maar voorlopig nog echt met een gerust hart.

BeFunny

Berichten: 10552
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:58

Ik denk dat wolven "de mens" niet snel iets zullen doen. Maar een paard op buitenrit?

Ik zou er ook wel mee bezig zijn als ik in een gebied zou wonen waar de wolf voorkomt.

Ik zou als ik de wolf zou spotten afstappen. Denk dat je dan de wolf kunt weren door bewegingen en geluid te maken. Maargoed dat is wat ik denk.

DDDara
Berichten: 990
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 14:01

Ik weet hoe de meeste wilde dieren geen angst hebben voor een paard met iemand erop. Bijvoorbeeld een hert is te paard veel makkelijker te benaderen. Als wandelaar hoef je dat niet te proberen, vos het zelfde verhaal. Dus ik vraag me ook gewoon af of die wolf mij wel ziet als een mens of dat hij gewoon een lekker hapje voorbij ziet komen (mijn paard dus)

Daarom zijn er natuurlijk ook safari's te paard.... omdat je de dieren dan heel dicht kan benaderen omdat ze zich niet bedreigt voelen en je niet zien als mens neem ik aan.

_emmma_

Berichten: 313
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:19

@DuoPenotti, ik heb even gegoogled maar een ander filmpje kon ik echt even niet vinden dan het honden filmpje. Maar ik geloof je zeker hoor, maar dit filmpje was wel een goed voorbeeld van hoe je idd ook snel iets anders kan doen lijken dan het is.

Verder is een stalgenoot van mij wel eens een wolf tegengekomen, ze is rustig omgedraaid en paard reageerde helemaal niet raar en de wolf deed ook niks verder. Nou reageert dat paard ook niet op honden. Uiteraard is het per paard verschillend en niet echt te voorspellen hoe jou paard zal reageren.. Als je het spannend vind zou ik gewoon in een groepje gaan dan sta je sowieso wat sterker.

DuoPenotti

Berichten: 29536
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:30

_emmma_ schreef:
@DuoPenotti, ik heb even gegoogled maar een ander filmpje kon ik echt even niet vinden dan het honden filmpje. Maar ik geloof je zeker hoor, maar dit filmpje was wel een goed voorbeeld van hoe je idd ook snel iets anders kan doen lijken dan het is.

Verder is een stalgenoot van mij wel eens een wolf tegengekomen, ze is rustig omgedraaid en paard reageerde helemaal niet raar en de wolf deed ook niks verder. Nou reageert dat paard ook niet op honden. Uiteraard is het per paard verschillend en niet echt te voorspellen hoe jou paard zal reageren.. Als je het spannend vind zou ik gewoon in een groepje gaan dan sta je sowieso wat sterker.

ik krijg juist het honden filmpje juist zo snel niet gevonden. :D
Dit is van de wolf
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221105_93587445

edit, nu wel gevonden.
De hond
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... r-verschil

Beide van november en worden op de een of andere manier met elkaar verward en gezegd was geen wolf.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 18:58


Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 20:47


Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Hoe om te gaan met de wolf op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:27


DuoPenotti

Berichten: 29536
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe om te gaan met de wolf op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:31

Dat die fietser al eerder die wolf had gezien blijkt ook niet waar. Geen idee of opper leugenaar dat toen al wist?
Je ziet in de verte eerst die wolf oversteken. Daarom weet de fietser waar hij is en kijkt er ook naar.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:46

Flower033 schreef:
https://www.fietssport.nl/magazine/over ... -wolf-ziet

In het artikel staat wat je moet doen op een fiets. Lijkt mij vergelijkbaar met als je op een paard zit.


En wat mijn fiets niet kan maar mijn paard wel:
paard kan bijna recht achter zich kijken en vervolgens gericht slaan.
(Een roofdier wil echt geen hoeven in zijn gezicht hebben.)

... uiteraard begin je met wegstappen waarbij je als mens je gezicht RICHTING wolf houdt - géén oogcontact!
(Denk aan Bokito.)

Maar in het ergste geval is er nog een extra equine verdediging.

DDDara
Berichten: 990
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 12:09

Het grootste verschil tussen een paard en een fiets is in mijn ogen dit!

Fiets heb je geheel onder controle. Een paard in combi met een wolf mogelijk veel minder of niet.
Een fiets is voor de wolf niet eetbaar. Een paard is een lekker hapje voor een hongerige wolf....


Dat lijken mij toch belangrijke verschillen.

Wat er voor zorgt dat een fiets achtervolgen vrij onnatuurlijk is. Terwijl het paard achtervolgen gewoon natuurlijk gedrag zou zijn.

BeFunny

Berichten: 10552
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:21

Een paard is in dat geval gewoon prooidier. En die voelt daar stress van en dan heb je als ruiter echt niet veel meer in te brengen.

Leuk verhaaltje over dat je je paard kunt laten trappen. Maar de realiteit is dat je paard aan de run gaat en dat voedt alleen maar meer het jacht instinct van de wolf.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 31-12-22 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:23

DuoPenotti schreef:
_emmma_ schreef:
@DuoPenotti, ik heb even gegoogled maar een ander filmpje kon ik echt even niet vinden dan het honden filmpje. Maar ik geloof je zeker hoor, maar dit filmpje was wel een goed voorbeeld van hoe je idd ook snel iets anders kan doen lijken dan het is.

Verder is een stalgenoot van mij wel eens een wolf tegengekomen, ze is rustig omgedraaid en paard reageerde helemaal niet raar en de wolf deed ook niks verder. Nou reageert dat paard ook niet op honden. Uiteraard is het per paard verschillend en niet echt te voorspellen hoe jou paard zal reageren.. Als je het spannend vind zou ik gewoon in een groepje gaan dan sta je sowieso wat sterker.

ik krijg juist het honden filmpje juist zo snel niet gevonden. :D
Dit is van de wolf
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221105_93587445

edit, nu wel gevonden.
De hond
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... r-verschil

Beide van november en worden op de een of andere manier met elkaar verward en gezegd was geen wolf.


Hoewel ik van mening ben dat de wolf wel gevaarlijk kan zijn voor fietsers en ruiters op een paard vind ik het filmpje met de “echte” wolf wel raar. Die fietser filmt voor zich en waar de wolf zit draait hij al ver vantevoren zijn camera naartoe terwijl hij hem nooit heeft kunnen zien. En ik denk toch dat je als fietser niet zo maf bent dat je gaat omkeren als je net een wolf voorbij gereden bent.