Ruiterpaden bij de Posbank (Veluwezoom) verdwenen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Ruiterpaden bij de Posbank (Veluwezoom) verdwenen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 00:05

Grappig dat iedereen die z'n steun op NM opzegt dit doet omdat de natuur nu meer ruimte krijgt :+ is dat niet de reden dat je lid was? Of was de reden dat de natuur er dan voor jouw vrije dag mooi bij zou liggen?
Misschien stof om over na te denken... Ze doen dit echt niet omdat ze het leuk vinden om ruiters te pesten, maar ergens moeten ze de ruimte voor de natuur vandaan halen. Wij hebben al zat ruimte voor alleen onszelf geclaimd. En met ruimte bedoel ik dit niet alleen in de geografische zin, maar ook in de ecologische zin.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 01:28

Lynnepinny schreef:
Grappig dat iedereen die z'n steun op NM opzegt dit doet omdat de natuur nu meer ruimte krijgt :+ is dat niet de reden dat je lid was? Of was de reden dat de natuur er dan voor jouw vrije dag mooi bij zou liggen?
Misschien stof om over na te denken... Ze doen dit echt niet omdat ze het leuk vinden om ruiters te pesten, maar ergens moeten ze de ruimte voor de natuur vandaan halen. Wij hebben al zat ruimte voor alleen onszelf geclaimd. En met ruimte bedoel ik dit niet alleen in de geografische zin, maar ook in de ecologische zin.


Ruimte voor de natuur door een pad te sluiten wat parallel loopt aan een wandelpad wat wel open blijft? Dan zou dat hele stuk gewoon voor iedereen afgesloten moeten zijn.

En ook nog eens zonder communicatie vooraf?

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ruiterpaden bij de Posbank (Veluwezoom) verdwenen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 07:07

Precies.. gewoon ineens ruiterpaden sluiten. Heel bijzonder.
Op een stuk waar inderdaad de wandelaars en fietsers wel in overvloed kunnen recreëren.

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 07:24

Ik zeg de steun niet op maar het is wel gek dat er wel steeds meer mountainbike paden komen en er steeds meer ruiterroutes gesloten worden. Mijn vergunning wordt elk jaar duurder: maar krijg er minder voor terug.

Rizette
Berichten: 4380
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:38

Lynnepinny schreef:
Grappig dat iedereen die z'n steun op NM opzegt dit doet omdat de natuur nu meer ruimte krijgt :+ is dat niet de reden dat je lid was? Of was de reden dat de natuur er dan voor jouw vrije dag mooi bij zou liggen?
Misschien stof om over na te denken... Ze doen dit echt niet omdat ze het leuk vinden om ruiters te pesten, maar ergens moeten ze de ruimte voor de natuur vandaan halen. Wij hebben al zat ruimte voor alleen onszelf geclaimd. En met ruimte bedoel ik dit niet alleen in de geografische zin, maar ook in de ecologische zin.

Kom op zeg, over diezelfde paden gaan gezinnen met kinderen, honden enz enz. Paarden liepen er een meter naast. De meeste mensen die ik tegen kom vinden paarden een prachtige verschijning en genieten er van. Paarden staan dichter bij de natuur als een mens en jij zult ws de koniks in de Oostvaardersplassen ineens natuur noemen? En zodra er iemand opzit zijn paarden vijanden van de natuur?

Rizette
Berichten: 4380
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:44

fransje23 schreef:
Lynnepinny schreef:
Grappig dat iedereen die z'n steun op NM opzegt dit doet omdat de natuur nu meer ruimte krijgt :+ is dat niet de reden dat je lid was? Of was de reden dat de natuur er dan voor jouw vrije dag mooi bij zou liggen?
Misschien stof om over na te denken... Ze doen dit echt niet omdat ze het leuk vinden om ruiters te pesten, maar ergens moeten ze de ruimte voor de natuur vandaan halen. Wij hebben al zat ruimte voor alleen onszelf geclaimd. En met ruimte bedoel ik dit niet alleen in de geografische zin, maar ook in de ecologische zin.


Ruimte voor de natuur door een pad te sluiten wat parallel loopt aan een wandelpad wat wel open blijft? Dan zou dat hele stuk gewoon voor iedereen afgesloten moeten zijn.

En ook nog eens zonder communicatie vooraf?

NM weet ook wel dat ze met communicatie vooraf een rel ontketend. Denk dat ze heel goed weten dat dit eigenlijk gewoon er op neer komt dat ze doen waar zij zin in hebben. Zo'n organisatie is het ook. Hoe meer je meekrijgt van wat ze doen en niet doen hoe meer je kiest om andere organisaties te steunen. Vooral de initiatieven zonder een bataljon aan overhead en die nog geen zakken vol met geld hebben krijgen van mij de steun. Plaatselijk dus, geen mensen in dienst, georganiseerd door vrijwilligers. Dus door mensen die er echt wat voor over hebben. En voor de dieren gaan, niet voor hun eigen baantje. Dan gooi ik mijn geld niet weg aan een bureaucratisch geheel wat zwemt in het geld en waar veel mensen zichzelf aan het werk houden en het echte werk vaak nog door vrijwilligers gedaan wordt.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:48

Muze schreef:
Precies.. gewoon ineens ruiterpaden sluiten. Heel bijzonder.
Op een stuk waar inderdaad de wandelaars en fietsers wel in overvloed kunnen recreëren.


Precies dit.
En dat voor een Vereniging. Met leden. Het lijkt me als bestuur toch wel dat je je leden informeert als je dingen doen waar je leden iets van gaan merken. En aangezien ze dat niet doen, wil ik geen lid van ze zijn.

Voor andere initiatieven steun ik ze trouwens wel. Een bloemen voor vlinders en bijenpakket wil ik best voor betalen, terwijl ze het ook gratis weggaven bvb. En ik zal niet in hun gebieden rijden zonder vergunning.
Maar ik wil niet lid zijn van een vereniging die mij niet informeert over dingen die mij wel aangaan.

Rizette
Berichten: 4380
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:48

Lynnepinny schreef:
Grappig dat iedereen die z'n steun op NM opzegt dit doet omdat de natuur nu meer ruimte krijgt :+ is dat niet de reden dat je lid was? Of was de reden dat de natuur er dan voor jouw vrije dag mooi bij zou liggen?
Misschien stof om over na te denken... Ze doen dit echt niet omdat ze het leuk vinden om ruiters te pesten, maar ergens moeten ze de ruimte voor de natuur vandaan halen. Wij hebben al zat ruimte voor alleen onszelf geclaimd. En met ruimte bedoel ik dit niet alleen in de geografische zin, maar ook in de ecologische zin.

Je bent duidelijk slecht op de hoogte van de plaatselijke situatie. En ja ze halen liever de ruiters eruit. Die komen nl niet in het paviljoen wat drinken of eten daar zien ze geen geld van. Ja de vergunning die ze laten betalen pakken ze wel, zonder dat ze informeren dat je niet meer over de hei kan. De rest van de paden is leuk maar zeker niet leuker dan ergens anders waar je wel vrij kan rijden. Dus die inkomsten qua vergunningen van mensen elders zullen minder worden. Heel internet staat intussen nog vol met info dat de ruiterpaden nog gewoon open zijn. Niet bij Natuurmonumenten maar ook daar staat de verandering die bij veel mensen nu voor frustratie zorgt in de paden niet duidelijk vermeld.

Rizette
Berichten: 4380
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Ruiterpaden bij de Posbank (Veluwezoom) verdwenen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:49

Ter aanvulling met plaatselijke initiatieven bedoel ik: Uilenwerkgroepen, vogelwerkgroepen, weidevogelwerkgroepen enz enz. Gedreven door en voor vrijwilligers en er blijft geen cent aan de strijkstok hangen.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:57

Rizette schreef:
sanowa schreef:
Nog evn voor mijn eigen duidelijkheid...
Is het ruiterpad tegen over het vroegere pensionstal midden heuven nu dicht? Daar wat dat wildrooster ook zit?

De ruiterpaden over het Herikhuizerveld zijn dicht gedaan. Je rijdt een route en ineens loopt het dood en kun je niet verder. De paaltjes met de hoefijzers staan er nog tot voor het hek , maar acuut achter het hek een bordje dat je er niet meer in mag. Bij navraag bij Natuurmonumenten krijg je bericht dat ze geen routes meer hebben en dat je je eigen route uit moet stippelen over de paden.


Jammer... vind dat zo.n mooi pad met de bloeiende heide nu!
Heb vanmorgen maar een rondje in Emst gedaan, daar is ook genoeg heide te zien.

Rizette
Berichten: 4380
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Ruiterpaden bij de Posbank (Veluwezoom) verdwenen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:58

Ook via een ruiterpad daar?

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:08

Rizette schreef:
(...) Bij navraag bij Natuurmonumenten krijg je bericht dat ze geen routes meer hebben en dat je je eigen route uit moet stippelen over de paden.


Hoe moet ik dit interpreteren? De bordjes geven toch aan dat je er helemaal niet meer mag komen?

manzano

Berichten: 23944
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Ruiterpaden bij de Posbank (Veluwezoom) verdwenen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:12

Een route is wat anders dan een toegankelijk pad.... een route is een rondje van x-aantal km waarin je bijv. van knooppunt A naar B naar C volgens een "route" een rondje kan rijden. Die hebben ze niet meer.
Je moet gewoon zelf je rondje bepalen, uiteraard wel over paden waar dat mag.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:23

manzano schreef:
Een route is wat anders dan een toegankelijk pad.... een route is een rondje van x-aantal km waarin je bijv. van knooppunt A naar B naar C volgens een "route" een rondje kan rijden. Die hebben ze niet meer.
Je moet gewoon zelf je rondje bepalen, uiteraard wel over paden waar dat mag.


Er zijn in dit gebied nooit knooppunten of uitgezette routes geweest.

Rizette
Berichten: 4380
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:24

VeerenAshley schreef:
manzano schreef:
Een route is wat anders dan een toegankelijk pad.... een route is een rondje van x-aantal km waarin je bijv. van knooppunt A naar B naar C volgens een "route" een rondje kan rijden. Die hebben ze niet meer.
Je moet gewoon zelf je rondje bepalen, uiteraard wel over paden waar dat mag.


Er zijn in dit gebied nooit knooppunten of uitgezette routes geweest.

Maar je kon wel allerlei rondjes rijden die nu afgebroken zijn.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Ruiterpaden bij de Posbank (Veluwezoom) verdwenen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:35

Ja, dat weet ik, maar schrijven dat je je eigen route moet uitstippelen was daarom verwarrend: dit moest immers al vóór het afsluiten van de paden. Vandaar mijn vraag ;) (jammer, overigens; ik had graag gehad dat je overal zou mogen rijden :D ).

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ruiterpaden bij de Posbank (Veluwezoom) verdwenen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:25

Je kunt nog steeds heel veel rondjes rijden in het gebied van de Veluwezoom, alleen niet meer over en langs het Herikhuizerveld.
Maar er zijn nog mogelijkheden zat hoor (ik doe niet anders, het is mijn "achtertuin" en ik rijd vanaf stal zo het gebied in, zit helaas wel aan de kant van Rheden, dus met de afgesloten paden, maar er is alsnog heel veel mogelijk kwa rondjes.

Rizette
Berichten: 4380
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:26

Marije_jiplover schreef:
Je kunt nog steeds heel veel rondjes rijden in het gebied van de Veluwezoom, alleen niet meer over en langs het Herikhuizerveld.
Maar er zijn nog mogelijkheden zat hoor (ik doe niet anders, het is mijn "achtertuin" en ik rijd vanaf stal zo het gebied in, zit helaas wel aan de kant van Rheden, dus met de afgesloten paden, maar er is alsnog heel veel mogelijk kwa rondjes.

Dat snap dat je prima rondjes er omheen kunt rijden, dat kan in heel Nederland, rondjes rijden. Zelfs door de stad.

Rizette
Berichten: 4380
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:30

VeerenAshley schreef:
Ja, dat weet ik, maar schrijven dat je je eigen route moet uitstippelen was daarom verwarrend: dit moest immers al vóór het afsluiten van de paden. Vandaar mijn vraag ;) (jammer, overigens; ik had graag gehad dat je overal zou mogen rijden :D ).

Nu MOET je je route wel van te voren uitstippelen want gebruik je de routes die nu nog her en der op Internet te vinden zijn, van derden , niet van Natuurmonumenten maar wel over hun paaltjespaden, dan rijd je je vast. De paaltjes lopen op niets uit. Nou ja op een bordje dat het opgeheven is.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ruiterpaden bij de Posbank (Veluwezoom) verdwenen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:37

Irritante is dat de routeplanner van ruiteren en mennen de paden weo verwijderd heeft op de kaart, maar niet in hun routeplanner.
Als je dus gewoon 2 willekeurige punten aanklikt waarbij de route over de afgesloten paden het kortst is, die planner je alsnog over de niet meer bestaande ruiterpaden stuurt.

Je moet dus bij het uitstippelen van je route heel goed kijken of de route wel echt over ruiterpaden gaat.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:53

Marije_jiplover schreef:
Je kunt nog steeds heel veel rondjes rijden in het gebied van de Veluwezoom, alleen niet meer over en langs het Herikhuizerveld.
Maar er zijn nog mogelijkheden zat hoor (ik doe niet anders, het is mijn "achtertuin" en ik rijd vanaf stal zo het gebied in, zit helaas wel aan de kant van Rheden, dus met de afgesloten paden, maar er is alsnog heel veel mogelijk kwa rondjes.


Het is hier nog steeds prachtig rijden (ik rij hier ook al 30 jaar rond ;-) ), maar "even een kort rondje maken op een avond" is een stuk moeilijker geworden (ook bij Dieren sinds Twickel daar zo veel paden heeft opgeheven).

Rizette
Berichten: 4380
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 15:18

Marije_jiplover schreef:
Irritante is dat de routeplanner van ruiteren en mennen de paden weo verwijderd heeft op de kaart, maar niet in hun routeplanner.
Als je dus gewoon 2 willekeurige punten aanklikt waarbij de route over de afgesloten paden het kortst is, die planner je alsnog over de niet meer bestaande ruiterpaden stuurt.

Je moet dus bij het uitstippelen van je route heel goed kijken of de route wel echt over ruiterpaden gaat.

Als je niet met de situatie ter plekke op de hoogte bent werkt het gewoon niet. Op allerlei plekken op internet vind je wel ruiterroutes over de Posbank waar nog de oude paden gebruikt worden. Blijkbaar vindt geen enkele organisatie die de ruiters vertegenwoordigt het nog belangrijk om daar contacten met NM over te onderhouden of voor de belangen van de ruiters op te komen om ten eerste de paden open te houden maar ten tweede, om bij sluiting duidelijkheid te scheppen zodat geen dure vergunningen voor een dag aangeschaft worden voor 1 dag om er vervolgens achter te komen dat je niet kunt rijden waar je wilde rijden.

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Ruiterpaden bij de Posbank (Veluwezoom) verdwenen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 15:50

Ik ben onvoldoende bekend daar in de buurt om het te kunnen beoordelen. Maar interessant is dan om de routes op buitenrijden.nl te bekijken. Deze site is nl van de KNHS.
Weten we meteen hoe actueel die de boel houden.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:03

SjonnieZ schreef:
Ik ben onvoldoende bekend daar in de buurt om het te kunnen beoordelen. Maar interessant is dan om de routes op buitenrijden.nl te bekijken. Deze site is nl van de KNHS.
Weten we meteen hoe actueel die de boel houden.


Ook Buitenrijden.nl doet aanpassingen aan de hand van tips van mensen uit de omgeving.
Natuurbeheerders voelen zich namelijk vaak niet genoodzaakt om er zelf ergens melding van te maken.

Bij ons werd de afsluiting van de strandopgang alleen in een plaatselijke krant bekend gemaakt.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:04

Rizette schreef:
Als je niet met de situatie ter plekke op de hoogte bent werkt het gewoon niet. Op allerlei plekken op internet vind je wel ruiterroutes over de Posbank waar nog de oude paden gebruikt worden. Blijkbaar vindt geen enkele organisatie die de ruiters vertegenwoordigt het nog belangrijk om daar contacten met NM over te onderhouden of voor de belangen van de ruiters op te komen om ten eerste de paden open te houden maar ten tweede, om bij sluiting duidelijkheid te scheppen zodat geen dure vergunningen voor een dag aangeschaft worden voor 1 dag om er vervolgens achter te komen dat je niet kunt rijden waar je wilde rijden.



Er was voor specifiek dat gebied een overleg-groep alleen was NM "vergeten" die te informeren...