Menroutes Brunsummerheide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Menroutes Brunsummerheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 21:40

Hoi!
Ik weet echt even niet waar ik anders met mijn vraag heen moet dus ik dacht, gooi 'm op bokt!

Wij zijn sinds kort verhuisd met onze paarden en zitten nu 15 minuten van de brunssumerheide af. Geweldig natuurlijk want dit soort terrein ben ik echt niet gewend. Ik heb onder het zadel nu enkele routes gevonden met dank aan ruiterenmennen.nl maar kom er niet uit hoe ik dit met de koets kan doen.

Ik zie alleen paden die níet toegankelijk zijn voor menners maar er staan ook een heleboel paden uberhaupt niet op had ik al gezien.
Zo loopt er de rode en blauwe route over de heide, maar ik kan nergens vinden waar deze begint/eindigt en hoe deze precies loopt..

Ook zijn er een hoop paden die wel bordjes hebben van ruiterpad maar die vervolgens dan weer niet bij een route horen. Voor mij best verwarrend want ik ben alleen maar landwegen etc gewend :')

Dus. Is er iemand die mij aub kan helpen hoe ik hier wijs uit kom? Ik ben een vreselijke klus in verdwalen, maar beschik wel over diverse apps en sinds kort een horloge met GPS navigatie. Mijn voorkeur gaat er dus naar uit om een GPS/GPX bestand te kunnen uploaden in mijn horloge zodat ik die kan volgen.

Onder het zadel is dat allemaal nog wel te doen, maar ik wil op de koets niet het risico lopen dat ik me ergens vast rijd natuurlijk..

Help :+ :')

nine1987

Berichten: 8335
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Menroutes Brunsummerheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:42

Ik men weliswaar niet op de Brunssumerheide (kom er wel vandaan :D ) maar op de Veluwe en ik ga gewoon.. Ik rij me zelden vast, maar als t gebeurt, span ik uit, keer de wagen, span weer in en ga weer verder.. :j

En anders een optie om eerst ohz te verkennen?

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Menroutes Brunsummerheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 22:57

Verkennen onder het zadel is inderdaad het plan, maar dan zou ik alsnog graag weten hoe het zit met de rode/blauwe route en de "losse" ruiterpaden bordjes :D

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: Menroutes Brunsummerheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 00:03

Misschien heb je hier wat aan?

https://www.ruiterenenmennen.nl/

En wat ik op internet overal lees is dat de ruiterroute paaltjes een lichtblauw geverfde bovenkant hebben. Zelf wandel ik er alleen maar, dus nooit gelet op ruiterroutes ;)

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 08:30

NRJ schreef:
Misschien heb je hier wat aan?

https://www.ruiterenenmennen.nl/

En wat ik op internet overal lees is dat de ruiterroute paaltjes een lichtblauw geverfde bovenkant hebben. Zelf wandel ik er alleen maar, dus nooit gelet op ruiterroutes ;)

Thanks, hier heb ik inderdaad mijn begin route onder het zadel weten te vinden, maar zoals in de beginpost staat is het mij niet duidelijk wat nu de rode/blauwe route is.

Zover ik begrepen had is het stuk vóór de Brunssummerheide inderdaad met licht/donkerblauwe bovenkant maar dat heeft te maken met de mate van hardheid van het pad. Op de heide zelf hebben de routes een rode of blauwe band en dan een hoefijzer of wiel erop.

Ik zou gewoon graag een algemene kaart(al dan niet analoog ipv digitaal) hebben waar alle paden op staan, maar dat blijkt lastig :')

Just_Natural
Berichten: 355
Geregistreerd: 17-08-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Menroutes Brunsummerheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 08:52

Ik rij regelmatig op de Brunssummerheide (onder het zadel) en snap je verwarring.
De rode en blauwe route zijn uitgezette routes, de paden met paaltjes met hoefijzer,
zijn "losse" ruiterpaden, dus geen onderdeel van een route.
Tenminste zo zie ik het ;-)

Ik heb thuis nog wel een oud kaartje (papieren) liggen waar de routes op ingetekend zijn.
Als ik me niet vergis, staat daar zelfs een aparte route voor menners op ingetekend,
de groene route. Om het makkelijker te maken :-)
Ik wil je daar wel een foto van doorsturen als ik straks thuis ben.

Dan zou je eventueel met het kaartje erbij op ruiteren en mennen je route kunnen uitstippelen.
Zo maak ik ook meestal mijn routes.

De routes komen overigens alle 3 langs vrijwel de meeste parkeerplaatsen lands de heide.

Just_Natural
Berichten: 355
Geregistreerd: 17-08-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 08:54

Nog even over ruiteren en mennen.
Hier kun je inderdaad het verschil zien tussen verharde/onverharde paden en
als ik me niet vergis staan daar ook de ruiterpaden op die alleen met een paaltje met hoefijzer zijn
aangegeven op de heide. (weet ik even niet 100% zeker)
Als de route klaar is zou je hem als GPX bestand naar je mobiel kunnen versturen.
Werkt super

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Menroutes Brunsummerheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 09:12


Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 08:50

XXXX2015 schreef:
Ik vind de nieuwe routekaart van de knhs ook steeds beter worden. https://www.buitenrijden.nl

Thanks, ik ga eens kijken!
Edit: helaas ook niet..

Just_Natural schreef:
Ik rij regelmatig op de Brunssummerheide (onder het zadel) en snap je verwarring.
De rode en blauwe route zijn uitgezette routes, de paden met paaltjes met hoefijzer,
zijn "losse" ruiterpaden, dus geen onderdeel van een route.
Tenminste zo zie ik het ;-)

Ik heb thuis nog wel een oud kaartje (papieren) liggen waar de routes op ingetekend zijn.
Als ik me niet vergis, staat daar zelfs een aparte route voor menners op ingetekend,
de groene route. Om het makkelijker te maken :-)
Ik wil je daar wel een foto van doorsturen als ik straks thuis ben.

Dan zou je eventueel met het kaartje erbij op ruiteren en mennen je route kunnen uitstippelen.
Zo maak ik ook meestal mijn routes.

De routes komen overigens alle 3 langs vrijwel de meeste parkeerplaatsen lands de heide.

Dat zou helemaal top zijn!
Gister heb ik geprobeerd de route te volgen die ruitenenmennen aangeeft dat geschikt is voor menners, echter slaat deze het grootste deel van de heide over en is voor meer dan 50% alleen het fietspad volgen rondom de heide/buitenring. Das nou ook weer niet te bedoeling :')

Volgende keer maar eens proberen "gewoon" de bordjes te volgen in de hoop dat dit beter gaat. Ik zag wel gister op de bordjes met wielen een 1 en 2 staan, dit is natuurlijk ook weer verschillend qua route maar ik kwam er nog niet achter wat het verschil is haha

Just_Natural
Berichten: 355
Geregistreerd: 17-08-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 11:58

Afbeelding

Just_Natural
Berichten: 355
Geregistreerd: 17-08-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:03

Hier mijn antieke kaartje ;-)

Zie nu inderdaad ook dat de groene menroute alleen maar buitenom gaat,
weet ook niet of alle paden over de heide geschikt zijn voor een koets, heb geen ervaring met mennen.
De paden daar zijn sowieso heel slecht onderhouden vind ik.
Veel uitgesleten smalle paadjes met heel veel wortels van de bomen.

Die paaltjes met wielen kom ik ook wel eens tegen maar heb geen idee of die onderdeel
van een route zijn ofzo.

Ben je al eens bij het bezoekerscentrum geweest, misschien hebben die nog wel wat info.....