Strandopgang Castricum, verboden voor paarden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Strandopgang Castricum, verboden voor paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 17:44


Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 17:57

Freyr schreef:
Autumnn schreef:
Wat ik hoorde was de KNHS ermee bezig. Ik heb gemeente Castricum, PWN en KNHS bericht hoe ze dit voor zich zien. Als iedereen dat doet?


Heb jij hier nog iets van gehoord? Ik lees in het nieuwsbericht dat er plannen zijn voor een nieuwe opgang, als ze dan gelijk een apart hekje ofzo voor paarden en honden maken is het opgelost. Dat zal alleen wel flink lobbyen worden.

Ik was vanochtend naar Egmond op het strand: helemaal prima daar! Toch blijf ik mij onwijs balen dat Castricum niet meer mag, het scheelt zeker een kwartier reistijd en parkeren was echt perfect. :(

Vandaag wil ik KNHS buitenrijden er even over mailen, hopelijk kunnen zij nog iets betekenen. Maar daar verwacht ik weinig van


Nee ik heb er niks meer over gehoord. We hebben zelfs nog niet de notulen gehad van de ruiteravond 1 juni jl.
kan je mij het nieuwsbericht delen waarin dat staat? Mijn stalgenoot zei namelijk laatst dat PWN had gezegd dat een nieuwe strandopgang te duur zou zijn.

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 18:10

Wel balen zeg! Ik heb jarenlang in Castricum gewoond. Vroeger nooit echt gestoord aan de mest maar ben er nu al lange tijd niet geweest.

Deze zomer ga ik een week die kant uit met mijn paard. Zijn er nog meer strandopgangen waar je met paard niet strand op mag in die omgeving?

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 18:25

Freyr schreef:
Autumnn schreef:

Heb jij hier nog iets van gehoord? Ik lees in het nieuwsbericht dat er plannen zijn voor een nieuwe opgang, als ze dan gelijk een apart hekje ofzo voor paarden en honden maken is het opgelost. Dat zal alleen wel flink lobbyen worden.

Ik was vanochtend naar Egmond op het strand: helemaal prima daar! Toch blijf ik mij onwijs balen dat Castricum niet meer mag, het scheelt zeker een kwartier reistijd en parkeren was echt perfect. :(

Vandaag wil ik KNHS buitenrijden er even over mailen, hopelijk kunnen zij nog iets betekenen. Maar daar verwacht ik weinig van


Nee ik heb er niks meer over gehoord. We hebben zelfs nog niet de notulen gehad van de ruiteravond 1 juni jl.
kan je mij het nieuwsbericht delen waarin dat staat? Mijn stalgenoot zei namelijk laatst dat PWN had gezegd dat een nieuwe strandopgang te duur zou zijn.



Zeker!


https://www.rodi.nl/castricum/nieuws/34 ... s-gaat-wee

En kopie van het stukje, staat onder het kopje toekomst:

Toekomst
Met een blik op de toekomst van verantwoordelijk wethouder Strand Roel Beems kwaM meteen het probleem van paarden richting strand en op het strand ter sprake. “Er blijkt al jaren een verbod te zijn voor paarden op het strandplateau en op- en afgang naar het strand. Binnenkort worden de borden dan ook aangepast aan die regels, wat inhoudt dat er geen paardenpoep meer rondom de publieke toegang tot het strand ligt. Overtreding houdt een boete in”, benadrukt Beems. Verheugend bericht voor de regelmatige strandbezoekers, die veelal op blote voeten lopen. Paardeneigenaren die toch op het strand willen op de afgesproken tijden, kunnen via Bakkum Heerweg en Noorderstraat naar het strand.

Aanvullend stelde wethouder Beems, dat er werk gemaakt gaat worden met de upgrade van het strandplateau en op- en afgang. “Dit jaar start het overleg en plannen maken, 2024 tekenen, rekenen en aanbesteding, waarna het intussen 2025 is dat er echt lintjes doorgeknipt kunnen worden.”

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:04

Freyr schreef:
Autumnn schreef:

Heb jij hier nog iets van gehoord? Ik lees in het nieuwsbericht dat er plannen zijn voor een nieuwe opgang, als ze dan gelijk een apart hekje ofzo voor paarden en honden maken is het opgelost. Dat zal alleen wel flink lobbyen worden.

Ik was vanochtend naar Egmond op het strand: helemaal prima daar! Toch blijf ik mij onwijs balen dat Castricum niet meer mag, het scheelt zeker een kwartier reistijd en parkeren was echt perfect. :(

Vandaag wil ik KNHS buitenrijden er even over mailen, hopelijk kunnen zij nog iets betekenen. Maar daar verwacht ik weinig van


Nee ik heb er niks meer over gehoord. We hebben zelfs nog niet de notulen gehad van de ruiteravond 1 juni jl.
kan je mij het nieuwsbericht delen waarin dat staat? Mijn stalgenoot zei namelijk laatst dat PWN had gezegd dat een nieuwe strandopgang te duur zou zijn.


Ik heb reactie gehad van de KNHS! Hele nette reactie moet ik zeggen:


Dankjewel voor je melding. We kregen al eerder een aantal meldingen van andere ruiters over dit gebied.

Dit meldpunt op Buitenrijden.nl is primair bedoeld voor meldingen over omgevallen bomen, gevaarlijke situaties op ruiterpaden en problemen met bewegwijzering.
Het wordt beheerd door de KNHS, maar we zijn geen eigenaar van routenetwerken. Vanuit hier worden meldingen doorgezet naar de betreffende terreineigenaren.

Wij als KNHS zijn niet zelf in gesprek, daar hebben we lokale mensen voor bereid gevonden in diverse regio’s in het land.

Jouw melding zal ik dan ook doorzetten naar <naam regio consulent>, onze RegioConsulent in Noord-Holland. Er is begin juni een ruiteravond geweest, samen met het PWN.

Hij heeft het ter sprake gebracht en is in gesprek met gemeente en provincie over de kwestie. Er wordt namelijk geen veilig alternatief geboden.

Je mag ook direct contact opnemen met <regioconsulent> via <mobiel nummer>.
Hij is goed bekend in het gebied en kent de terreineigenaren.


Ik hoop voor jullie dat er snel een passende oplossing komt!





Kortom, fijn dat ze er in ieder geval mee bezig zijn. Ik denk dat ik in augustus nog eens contact opneem met de regioconsulent om te kijken of we nog iets kunnen betekenen voor elkaar.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Strandopgang Castricum, verboden voor paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:05

Ik ben benieuwd. Zal er inderdaad ook eens een mailtje aan wagen.
Kan je trouwens nog het nieuwsbericht delen waarin wordt gesproken over een aparte opgang?

De quotes hierboven kloppen niet, volgens mij heb je ons omgedraaid :')

FriezenFan86
Berichten: 19
Geregistreerd: 20-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 23:18

10 mei 2023 heb in mail contact gehad via PWN, er is toen door PWN overlegd met de boswachter maar helaas tot op heden met weinig resultaat want onlangs nog gewandeld naar die opgang tussen Castricum - Egmond en die was steiler en muller dan ooit. Zouden we misschien iets kunnen met een petitie starten ?

Moderatoropmerking:
Directe mail ivm privacy verwijderd.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Strandopgang Castricum, verboden voor paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 00:22

Volgens mij is iets van een petitie al meerdere keren geroepen in dit topic. Ik ben absoluut voor!

Mijn zeer sterke voorkeur is nog steeds de gewone opgang weer open zien te krijgen, maar ik ben bang dat het hopeloos is. Een petitie is misschien eenmogelijke ingang naar de gemeente.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 01:04

Een opgang in het zand alleen toegankelijk voor paarden en ruiters is het beste. Maar toch stoor ik me aan het feit dat dit soort plekken (waar paarden en strandgangers) gezamenlijk er op gaan de ruiters het vertikken de mest (al is het alleen maar opzij schuiven/schoppen/begraven) op te ruimen en gewoon arrogant door rijden.
De onzin/smoesjes die ik hier lees over poepzakken of schepjes slaat al helemaal nergens op.
Als ik ruiters (vaak groepjes/maneges/toeristen) zie die het niet opruimen wil ik er echt tegen gaan schreeuwen.
Stap effe met je luie en arrogante reet af en ruim het op. En als je het vies vind moet je misschien echt en andere hobby gaan zoeken. Het hoort er bij en het is trouwens niet alleen op stranden maar ook in bos of binnen de bebouwde kom. Als je weer dat daar ook andere mensen komen, ruim het dan echt effe op… dan verpest je het nooit voor een ander en voor de paardjes (amen)

FriezenFan86
Berichten: 19
Geregistreerd: 20-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:26

Ik vind het vooral bizar dat de opgangen voor paarden zo hoog en steil zijn, hoe verzinnen ze het … de hoogste duintop moeten we overheen terwijl links en rechts ernaast veel lager zijn
Ik hoop echt dat er iets aan gedaan wordt …
Zal PWN nog eens mailen.

SweetAngell
Berichten: 8
Geregistreerd: 27-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:28

fransje23 schreef:
Een gewaarschuwd mens telt voor twee..

Er zijn veel mensen die de trailer parkeren bij Castricum om daar het strand op te gaan. Maar let op,het is zeer binnenkort verboden om nog gebruik te maken van die opgang zie:

    Met een blik op de toekomst van verantwoordelijk wethouder Strand Roel Beems kwaM meteen het probleem van paarden richting strand en op het strand ter sprake. “Er blijkt al jaren een verbod te zijn voor paarden op het strandplateau en op- en afgang naar het strand. Binnenkort worden de borden dan ook aangepast aan die regels, wat inhoudt dat er geen paardenpoep meer rondom de publieke toegang tot het strand ligt. Overtreding houdt een boete in”, benadrukt Beems. Verheugend bericht voor de regelmatige strandbezoekers, die veelal op blote voeten lopen. Paardeneigenaren die toch op het strand willen op de afgesproken tijden, kunnen via Bakkum Heerweg en Noorderstraat naar het strand.

https://www.rodi.nl/castricum/nieuws/340308/strandopgang-verboden-gebied-voor-paarden-en-kustbus-gaat-wee

-O- -O-

Dit betekent dus dat het strand alleen te bereiken is door de duinen.


Wat jammer! Ik ga er vaak heen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:58

Zidore schreef:
Een opgang in het zand alleen toegankelijk voor paarden en ruiters is het beste. Maar toch stoor ik me aan het feit dat dit soort plekken (waar paarden en strandgangers) gezamenlijk er op gaan de ruiters het vertikken de mest (al is het alleen maar opzij schuiven/schoppen/begraven) op te ruimen en gewoon arrogant door rijden.
De onzin/smoesjes die ik hier lees over poepzakken of schepjes slaat al helemaal nergens op.
Als ik ruiters (vaak groepjes/maneges/toeristen) zie die het niet opruimen wil ik er echt tegen gaan schreeuwen.
Stap effe met je luie en arrogante reet af en ruim het op. En als je het vies vind moet je misschien echt en andere hobby gaan zoeken. Het hoort er bij en het is trouwens niet alleen op stranden maar ook in bos of binnen de bebouwde kom. Als je weer dat daar ook andere mensen komen, ruim het dan echt effe op… dan verpest je het nooit voor een ander en voor de paardjes (amen)


Hoe vaak ga jij wandelen?
En stap jij effectief af tijdens een rit in groep?
Ik absoluut niet.