Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:58

Leuk om te zien hoe iedereen dit toch een beetje anders aanpakt. Ik ben maandag 7 weken aan een stuk(met pauze dagen natuurlijk) door Duitsland heen aan het cruisen en ik zie een hoop tips en dingen voorbij komen die ik heel anders aanpak. Ik heb GEEN kookstel bij me en maak alles Couscous, noodles, wraps, zuurkool, rode kool, aardappelpuree, koffie, thee met koud water. En geloof me in de zomer mis ik hier echt niks aan. Verder merino wol! Echt wat een verademing en dan vooral de sokken met merino wol! Ik heb altijd op mijn lichaam een nood navigatie en SOS ding bij me van garmin samen met een felle mini zaklamp, warmte /kou deken, geld en aansteker. Koop onderweg waar ik kan eten maar meestal op mijn pauze dagen zorg ik dat ik naar een supermarkt kan. Ik overnacht op de bonnefooi en vind dat een heerlijke manier van reizen. Ben ik moe of mijn paard gaan er een plekje zoeken. Dat is in 7 weken tijd 2x lastiger geweest dan gehoopt. Ik drink smorgens met kamp opbreken etc veel water en daarna heb ik per dag alleen 1,5 liter bij me. Paard drinkt overal en nergens(is wellicht iets makkelijkr in Duitsland) maar een emmer water vragen lukt overal. Voor mijn toilet stops onderweg heb ik een Culo Clean dit is een soort dopje wat ik op een fles water kan doen en zo mijn onderkant schoon spoel na het plassen. Dit scheelt veel Zakdoekjes meenemen en is veel hygiënischer voor mezelf! Ik heb 1 grote Powerbank bij me voor snachts en 1 kleine waar ik snel hij kan onderweg. Uhm uhm.. Bericht me anders even privé voor vragen of kijk op mijn insta #horsepowertrails. Ik typ dit op mijn telefoon dus teruglezen via bokt is onhandig. En vooral ervan genieten! De eerste week was vooral wennen en alles elke dag veranderen. Na 2 weken zat ik er goed in na 3,5 week was ik elke dag bijna aan een stuk gelukkig! Oftewel:langer weg gaan is nog beter!

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 21:21

Benoite schreef:
Leuk om te zien hoe iedereen dit toch een beetje anders aanpakt. Ik ben maandag 7 weken aan een stuk(met pauze dagen natuurlijk) door Duitsland heen aan het cruisen en ik zie een hoop tips en dingen voorbij komen die ik heel anders aanpak. Ik heb GEEN kookstel bij me en maak alles Couscous, noodles, wraps, zuurkool, rode kool, aardappelpuree, koffie, thee met koud water. En geloof me in de zomer mis ik hier echt niks aan. Verder merino wol! Echt wat een verademing en dan vooral de sokken met merino wol! Ik heb altijd op mijn lichaam een nood navigatie en SOS ding bij me van garmin samen met een felle mini zaklamp, warmte /kou deken, geld en aansteker. Koop onderweg waar ik kan eten maar meestal op mijn pauze dagen zorg ik dat ik naar een supermarkt kan. Ik overnacht op de bonnefooi en vind dat een heerlijke manier van reizen. Ben ik moe of mijn paard gaan er een plekje zoeken. Dat is in 7 weken tijd 2x lastiger geweest dan gehoopt. Ik drink smorgens met kamp opbreken etc veel water en daarna heb ik per dag alleen 1,5 liter bij me. Paard drinkt overal en nergens(is wellicht iets makkelijkr in Duitsland) maar een emmer water vragen lukt overal. Voor mijn toilet stops onderweg heb ik een Culo Clean dit is een soort dopje wat ik op een fles water kan doen en zo mijn onderkant schoon spoel na het plassen. Dit scheelt veel Zakdoekjes meenemen en is veel hygiënischer voor mezelf! Ik heb 1 grote Powerbank bij me voor snachts en 1 kleine waar ik snel hij kan onderweg. Uhm uhm.. Bericht me anders even privé voor vragen of kijk op mijn insta #horsepowertrails. Ik typ dit op mijn telefoon dus teruglezen via bokt is onhandig. En vooral ervan genieten! De eerste week was vooral wennen en alles elke dag veranderen. Na 2 weken zat ik er goed in na 3,5 week was ik elke dag bijna aan een stuk gelukkig! Oftewel:langer weg gaan is nog beter!



Hey, wat een leuke reactie dit! Dat klinkt echt als een droom. Wat ideaal dat je alles met koud water kan maken, aardappelpuree is natuurlijk mega handig.

Qua drinken was ik hetzelfde van plan inderdaad. Niet teveel meenemen, is flink zwaar, en paardjes kunnen onderweg gerust wel wat drinken. Slim om de belangrijkste dingen op je lijf te dragen, die tip neem ik graag mee onderweg.

Wat betreft op de bonnefooi gaan, dat durf ik (nu) dus echt nog niet. Als ik bekijk hoeveel moeite het me heeft gekost om inmiddels mijn route een beetje rond te krijgen zie ik dat nog niet zitten, maar misschien in de toekomst...!

Voor nu ga ik lekker zonder tentje op pad en heb ik het zo mooi kunnen regelen, maar als deze trektocht bevalt wil ik er volgend jaar weer een maken en dan misschien langer, en mijn jaarling is dan 2 jaar en kan wat meer spulletjes (tentje) dragen.

Ik ben je inmiddels op insta aan het volgen en ga je ook zeker even pb'en!


Taucha schreef:
Als je toch bij het kruidvat van die kleine vulbare flesjes haalt, neem dan een klein doosje biotex blauw mee.

Vul 1 van die kleine flesjes met biotex en je kunt met gemak alle kleding elke dag wassen (…mocht je willen… *D )

Nee zonder gekheid; de blauwe biotex variant kun je later ook nog gebruiken in de wasmachine, da’s efficiënter dan jarenlang laten staan tot uiteindelijk de poeder een brok geworden is die te goor is om nog mee te wassen (ja ervaring ;-) maar dat betrof dus de groene variant, die te veel schuimt voor wasmachinegebruik := )

Biotex weegt niets in de genoeg-voor-1-week hoeveelheid.

En ook als paard een smetwondje heeft kun je paard er mee wassen.


Denk eigenlijk niet dat ik mijn kleding onderweg met zeep ga wassen. :o Ik zal in ieder geval proberen 1 setje schoon te houden zodat ik daarmee onder de mensen kan komen, en mijn paarden vinden het niet erg als ik naar paard en zweet ruik. Als trektochten me bevallen ga ik investeren in merinowollen kleding, maar eerst even kijken hoe leuk ik het vind. :D



Ik moet nog steeds op zoek naar een kaart en denk dat ik toch een wegenkaart nodig heb van de ANWB. 95% van de route zal over en langs gewone autowegen/straten gaan. Kan alleen zo lastig zien welke kaarten ook straatnamen erbij hebben staan....


Nog tips voor hoe ik mijn trektocht kan gaan verslagleggen? Wil het graag mooi en strak vastleggen, maar weet nu al niet of ik elke dag een verslagje op instagram doe, of dat ik op bokt een topic ga bijhouden met dagelijks verslag, of dat ik gewoon een dagboekje schrijf tijdens de rit zodat ik het naderhand kan uploaden, of dat ik echt een reisblog ga maken. Maar dan heb ik weer bedenkingen over mijn accuverbruik van mijn telefoon en of het me niet teveel stroom kost als ik hele verhalen ga typen...

En ga ik horizontaal of verticaal filmen... :+ Oortjes filmpjes zijn leuker verticaal, maar langere stukken film met landschappen/overzichten zijn leuker horizontaal.

Ik zou het ook leuk vinden om mijn km's te tracken, maar heb nog niet de perfecte (gratis) app gevonden, ondanks de suggesties die al in dit topic zijn genoemd.

Genoeg vragen dus nog, gelukkig heb ik nog 21 dagen. :')

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 23:26

En om die dingen handig op je lijf te dragen, kun je zo'n zakjesvest nemen wat ze vaak in de visserij gebruiken:
https://www.hengelsportfauna.nl/simms-f ... -vest.html

Dit idee, het zorgt er simpel voor dat je belangrijke dingen op je lijf kunt dragen, zonder dat het noemenswaardig in de weg zit.
Beetje zoeken levert je ook wel goedkopere opties. Dit was gewoon de eerste de beste hit van Google :D

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 23:45

Ik heb het verslag van mijn trektocht van vorig jaar gemaakt in Polarsteps.
Die app registreert ook je route.

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 01:18

Ja alles stap voor stap ik ben vorig jaar een keer of 10 op korte trektochten gegaan om alles uit te vogelen maar vooral om te ondervinden wat mijn paard fijn vind. Zo staat hij heerlijk rustig naast andere koeien, maar vind hij geiten maar raar. Drinkt hij alleen als het hem goed smaakt en moet ik daar dus goed opletten. Hij is nog jong dus ik wandel zo'n 80 %(ik ben altijd een wandelaar geweest). Let ook goed op je paktassen het heeft even geduurd voordat ik de ideale bevestigings methode had. En je uitrusting hoeft echt niet duur te zijn. Mijn 2 favoriete(ja afrits broeken, de hel!) broeken komen bij de lidl vandaan net zoals mijn slaap matje wat ik ooit voor een festival heb gekocht. Ik maak veel foto's en video's maar vind dat hele social media soms maar voelen als een verplichting. En post alleen dingen als k wil. Ik track ook nooit mijn km's, daar gaat het mij niet om en een paar maal heb ik serieus maar hemelsbreed 10 km van een andere plek gezeten maar heb ik wel uren lang kunnen struinen door mooie bos gebieden. En hoewel ik door de mooiste gebieden kom zijn de mensen die ik ontmoet mij het dierbaarste en soms baal ik ervan als k vergeet een foto te maken van die lieve mensen. En alhoewel mij paard echt perfect is en ik elke dag nog meer van hem hou zijn er ook dingen die ik bij hem niet kan doen en niet getraind krijg. Hem vastbinden is heel lastig en dingen zoals naar de supermarkt gaan doe ik altijd op onze rustdagen. Op mijn lichaam heb ik inderdaad zo'n klein huidskleurig reis tasje om mijn middel. Ik loop ook altijd met een hoed of pet voor de zon. Mijn zonnebril heb ik haast nooit op.
Van die vacuum zakken zijn rete handig en in de 2 grote zitten al mijn spullen extra droog, voldoen als wasmachine en als waterhaal zakken. Verder schroom niet om iets te vragen, mensen zijn zoveel behulpzamer dan we vaak denken. Ik heb serieus! Serieus nog maar 1 x mogen betalen voor een overnachting. Dat was ook nog een op de meest stressvolle plek voor ons beide gek genoeg(vlak naast een 80km weg en dat nog bij een officiële Wanderreitstation ook!) wel vraag ik het altijd, echt altijd en probeer ik hier en daar de mensen te helpen waar ik ben. Ook al is het maar de groenten tuin bewateren of een paar koeien verplaatsen. Probeer er echt van te genieten en niet boos te worden op je dieren! Zij vragen dit niet en doen nooit iets Fouts. Verder mogen zij misschien in paniek zijn maar jij NOOIT! Zorgen over van alles en nog wat verzieken alleen je bui en goede dingen komen altijd op je pad! stay calmn en keep going! Dit gaat je lukken!

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 01:28

Oh en nog iets. Ik vraag nooit of ik daar mag blijven maar vraag of mensen iets weten waar ze weide hebben met omheining. Of ergens waar paarden/koeien zijn. Qua bepakking zit ik op 4,3 kilo voor tent, slaapzak, matje, Slippers en jas. Dan 2 x (afhankelijk of ik net boodschappen heb gedaan) ongeveer 2,5 rot 3,5 kilo Aan eten. Ik probeer op stallen/paarden Plekken altijd krachtvoer voor Ruby te kopen. Dan 2x 2,5 kilo aan kleding, toilet artikelen en opladers, accu etc. 2x 1,5 kilo(1x water, 1x medicijnen, verband etc) en mijn zadel zal k nog eens nawegen maar die is extreem licht. Die heb ik bij Pete van Be Professional Look Cool vandaan en daar ben ik extreem gelukkig mee!

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:36

Aanvulling op het zinvolle stuk van Benoite: laat je ook niet gek maken door wat er allemaal mee "moet".

Ik zie hier tips langs komen waarvan ik denk: hhmmm, daar zou ik me niet zo druk om maken of absoluut thuis laten.

Maar de andere kant: het is niet per se fout of slecht. Het is ook waar jij je prettig bij voelt en wat voor jou en je paard werkt. Ga dus vooral op kortere tochten voordat je grotere tochten aanpakt en dan nog is er geen garantie dat die lange tocht goed komt. Je weet nooit wat er op je pad komt maar een goede voorbereiding helpt je wel om het tot een goed einde te brengen.

Een van de kunstjes die ik weer afgekeken heb en wat, ook voor mij, erg goed werkt: Vertrek op tijd (wij streefden op 10.00 - 10.30 vertrek) rijdt ca 2-3u, neem een langere pauze op een plek waar gras staat en laat de paarden daar ruim van eten. Je ziet vanzelf (dat ga je leren) wanneer ze genoeg hebben: ze gaan meer lopen en zoeken naar de echt lekkere sprieten. Dat is een teken om zoetjesaan weer verder te gaan.

Een van de paarden waar ik enkele reizen mee gemaakt heb, werd vervelend als het na 16.00u werd, vooral als ze als pakpaard mee was maar ook als ze gereden werd (en ik dan dat "slachtoffer" was) merkte je dat goed. Ons streven was dus altijd om voor 16.00u op de volgende lokatie te zijn.

Let goed op dit soort signalen van je paard. Elk paard is anders dus wat ik schrijf hoeft totaal niet van toepassing te zijn op jouw paard of jouw reis. Leer je paard lezen op zijn signalen en maak jouw versie van bovenstaande tips, die passen bij jou en jouw paard.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:55

Sowieso is eerst een kortere route wel fijn om de kinderziektes op te sporen, dat je al vrij snel er achter komt van sjips dit of dat had ik echt mee moeten nemen. Of dit is niet handig zo, had ik maar dit-of-dat om dat probleem te verhelpen.

Maar in jouw geval als je een weekje gaat, en direct back-up achter de hand hebt en zelfs makkelijk terug naar huis kan, dan zal het wel loslopen en kun je het tijdens de rit nog prima oplossen. Dan is dat weekje gewoon je test :)

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 11:33

Zo weinig mogelijk mee, maar daar verstaat iedereen wat anders onder zie ik wel. Ik heb een jaar geleefd op echt weinig. Geen slaapmatje, wel isolatiematje, Dat is veel lichter dan 1 kilo. Weinig kleding en inderdaad uitspoelen/wassen onderweg in de beekjes. Maar het is maar voor een week en je kunt achterlaten wat je toch niet gebruikt. We hadden de paarden aan een touw en pin staan, dat waren ze al gewend in Turkije, dus dat was het zwaarste wat we bij ons hadden. Wat pauzes betreft: we fietsten eerst, dan zijn meerdere pauses prima. Maar te paard werkte dat eigenlijk niet. Een lange middagpauze met kunnen grazen en rollen bleek fijner dan korte rustmomenten. Het op- en afpakken is dan eigenlijk teveel werk. Een borstel voor paard hadden we dan wel. Rollen in de modder en daarna weer een zadel erop? En lopend ernaast starten is erg fijn voor je eigen soepelheid! Na een (half)uurtje er pas op. Je komt in een heerlijk, langzaam ritme op die manier en je bent alleen bezig met reizen, eten en drinken verzamelen en een slaapplek. Misschien is dat in Nederland wel lastiger dan in het buitenland waar veel meer ruimte is. Wij hadden wel een tentje mee en kookten op hout wat we verzamelden. Maar al doende leer je. (Dit was wel in de tijd voor mobieltjes of handige apparaatjes )

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 22:17

ikke schreef:
En om die dingen handig op je lijf te dragen, kun je zo'n zakjesvest nemen wat ze vaak in de visserij gebruiken:
https://www.hengelsportfauna.nl/simms-f ... -vest.html

Dit idee, het zorgt er simpel voor dat je belangrijke dingen op je lijf kunt dragen, zonder dat het noemenswaardig in de weg zit.
Beetje zoeken levert je ook wel goedkopere opties. Dit was gewoon de eerste de beste hit van Google :D


Haha, ik schrok al van de prijs. Ik heb momenteel zo'n beentasje en ben daar erg tevreden mee. Passen mijn telefoons (en wat extra toebehoren) prima in.

Deze heb ik en gaat ook mee op de trektocht: https://koopje.com/product/biker-been-tas/?attribute_kleur=Bruin&variant=699&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Google%20Shopping&gc_id=20214321834&gad=1&gclid=Cj0KCQjwkqSlBhDaARIsAFJANkjr27fm4fmLuIPK701zxKBJ5kJOTnLsJmiaUHRr6dA4tljUZw_yC8caAm6sEALw_wcB


josien_m_ schreef:
Zo weinig mogelijk mee, maar daar verstaat iedereen wat anders onder zie ik wel. Ik heb een jaar geleefd op echt weinig. Geen slaapmatje, wel isolatiematje, Dat is veel lichter dan 1 kilo. Weinig kleding en inderdaad uitspoelen/wassen onderweg in de beekjes. Maar het is maar voor een week en je kunt achterlaten wat je toch niet gebruikt. We hadden de paarden aan een touw en pin staan, dat waren ze al gewend in Turkije, dus dat was het zwaarste wat we bij ons hadden. Wat pauzes betreft: we fietsten eerst, dan zijn meerdere pauses prima. Maar te paard werkte dat eigenlijk niet. Een lange middagpauze met kunnen grazen en rollen bleek fijner dan korte rustmomenten. Het op- en afpakken is dan eigenlijk teveel werk. Een borstel voor paard hadden we dan wel. Rollen in de modder en daarna weer een zadel erop? En lopend ernaast starten is erg fijn voor je eigen soepelheid! Na een (half)uurtje er pas op. Je komt in een heerlijk, langzaam ritme op die manier en je bent alleen bezig met reizen, eten en drinken verzamelen en een slaapplek. Misschien is dat in Nederland wel lastiger dan in het buitenland waar veel meer ruimte is. Wij hadden wel een tentje mee en kookten op hout wat we verzamelden. Maar al doende leer je. (Dit was wel in de tijd voor mobieltjes of handige apparaatjes )


Het viel mij in dit topic ook al op dat het erg varieert wat mensen belangrijk vinden om mee te nemen. Als deze trektocht bevalt hoop ik in de toekomst nog eens op pad te gaan met tentje en dan zal ik ook wat verder/langer en flexibeler op stap willen.

Durf mijn paarden momenteel nog niet aan een grondpen te zetten, ben zo bang dat ze verstrikt raken. Zou dan eerder kijken voor kunststof prikpaaltjes en een stukje schrikdraad bijvoorbeeld. Of touw om tussen bomen te knopen. Ik kan hier nog minstens een jaar over nadenken gelukkig. :+

Ik kijk echt uit naar het ritme (al is een week daarvoor iets te kort, ik weet het, haha) maar heb er zo'n zin in om lekker te wandelen, rijden, samenzijn met mijn beestjes, en ook 'niks te doen hebben' als je je bestemming bereikt hebt.

Die tip van een langere middagpauze is perfect. Ik had nog niet nagedacht hoe ik mijn pauzes zou indelen, maar aangezien mijn afstanden wel meevallen is een wat langere middagpauze helemaal prima.

pmarena schreef:
Sowieso is eerst een kortere route wel fijn om de kinderziektes op te sporen, dat je al vrij snel er achter komt van sjips dit of dat had ik echt mee moeten nemen. Of dit is niet handig zo, had ik maar dit-of-dat om dat probleem te verhelpen.

Maar in jouw geval als je een weekje gaat, en direct back-up achter de hand hebt en zelfs makkelijk terug naar huis kan, dan zal het wel loslopen en kun je het tijdens de rit nog prima oplossen. Dan is dat weekje gewoon je test :)


Zeker! Dit is een testrun en als ik het lef heb zou ik volgend jaar wel zonder plan op pad gaan, kijken hoe ver ik kom. Zolang ik in de kop van Noord-Holland zit zou ik ook altijd mijn moeder kunnen bellen om me op te pikken als ik geen slaapplek heb. :')


ikke schreef:
Een van de kunstjes die ik weer afgekeken heb en wat, ook voor mij, erg goed werkt: Vertrek op tijd (wij streefden op 10.00 - 10.30 vertrek) rijdt ca 2-3u, neem een langere pauze op een plek waar gras staat en laat de paarden daar ruim van eten. Je ziet vanzelf (dat ga je leren) wanneer ze genoeg hebben: ze gaan meer lopen en zoeken naar de echt lekkere sprieten. Dat is een teken om zoetjesaan weer verder te gaan.

Een van de paarden waar ik enkele reizen mee gemaakt heb, werd vervelend als het na 16.00u werd, vooral als ze als pakpaard mee was maar ook als ze gereden werd (en ik dan dat "slachtoffer" was) merkte je dat goed. Ons streven was dus altijd om voor 16.00u op de volgende lokatie te zijn.

Let goed op dit soort signalen van je paard. Elk paard is anders dus wat ik schrijf hoeft totaal niet van toepassing te zijn op jouw paard of jouw reis. Leer je paard lezen op zijn signalen en maak jouw versie van bovenstaande tips, die passen bij jou en jouw paard.


Ik hoop inderdaad om op tijd te vertrekken, zeker omdat ik nog geen idee hoe ons tempo/ritme ligt. Daarnaast ga ik ook een stuk langs het strand en ik zal om 09:00 officieel van het strand afmoeten, dus hoop dan nog een uurtje over het strand te kunnen voordat ik naar het fietspad moet. :)


Benoite schreef:
Oh en nog iets. Ik vraag nooit of ik daar mag blijven maar vraag of mensen iets weten waar ze weide hebben met omheining. Of ergens waar paarden/koeien zijn. Qua bepakking zit ik op 4,3 kilo voor tent, slaapzak, matje, Slippers en jas. Dan 2 x (afhankelijk of ik net boodschappen heb gedaan) ongeveer 2,5 rot 3,5 kilo Aan eten. Ik probeer op stallen/paarden Plekken altijd krachtvoer voor Ruby te kopen. Dan 2x 2,5 kilo aan kleding, toilet artikelen en opladers, accu etc. 2x 1,5 kilo(1x water, 1x medicijnen, verband etc) en mijn zadel zal k nog eens nawegen maar die is extreem licht. Die heb ik bij Pete van Be Professional Look Cool vandaan en daar ben ik extreem gelukkig mee!


Bedankt voor alle tips Benoite!
Helaas heb ik momenteel een zwaar westernzadel, maar mocht ik dit echt meer en langer gaan doen zal ik eens moeten kijken voor een lichter zadel voor lange afstanden. Voor nu is dit gewoon een once in a lifetime uitstapje, en als ik dit vaker wil herhalen ga ik eens beter investeren. :j

Al kriebelt het wel onwijs om het volgend jaar grootser aan te pakken. :D


fransje23 schreef:
Ik heb het verslag van mijn trektocht van vorig jaar gemaakt in Polarsteps.
Die app registreert ook je route.

Polarsteps heb ik maar ik ben er nog niet helemaal over uit hoe hij nu precies werkt. Houdt hij ook bij hoeveel km's je hebt gereden en waar?

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 22:56

Kimmsel schreef:
ikke schreef:
En om die dingen handig op je lijf te dragen, kun je zo'n zakjesvest nemen wat ze vaak in de visserij gebruiken:
https://www.hengelsportfauna.nl/simms-f ... -vest.html

Dit idee, het zorgt er simpel voor dat je belangrijke dingen op je lijf kunt dragen, zonder dat het noemenswaardig in de weg zit.
Beetje zoeken levert je ook wel goedkopere opties. Dit was gewoon de eerste de beste hit van Google :D


Haha, ik schrok al van de prijs. Ik heb momenteel zo'n beentasje en ben daar erg tevreden mee. Passen mijn telefoons (en wat extra toebehoren) prima in.

Je hebt ze ook voor een paar tientjes :D en ik scoorde er laatst in Denemarken een mooie wax-versie in een jacht- en outdoorwinkel voor 80 tientjes. Die kon ik echt niet laten hangen :D
Maar als het beentasje goed bevalt, is dat jouw oplossing.

Het is alweer een paar jaar geleden dat ik m'n laatste trip gemaakt heb en er is intussen vast weer spul op de markt wat er toen niet was. Het gaat erom dat het idee je triggert om er je eigen versie op in te vullen.

Eigenlijk is er maar één heilige waarheid: zorg dat je kunt navigeren zonder elektronica.
Elektronica is mooi, nuttig en zinvol, maar als de batterij op is, is het over en uit. Daar kun je nooit voldoende powerbanks voor mee nemen, er kan geen netwerk zijn en het kan gewoon kapot gaan....
De rest kun je je eigen varianten van bedenken.

Ik vond laatst nog een kladje in een reistas van jaren geleden dat we ergens stonden, in the middle of nowere, en de mevrouw van een lokale benzinepomp zo vriendelijk was om voor ons te bellen. We kregen vervolgens een tekeningetje mee waar we niks van snapten maar wat exact bleek te kloppen, elke kronkel in de weg, om ons bij een geweldige herberg uit 16-zoveel te brengen, waar ze een plekje voor ons gereserveerd had +:)+

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:45

Had het al voorbij zien komen op insta, leuk!
Ik heb een meerdaagse trektocht gereden in Ierland, waarbij de overnachtingen geregeld waren, maar dan nog moesten we best wat mee qua spullen. Ook daar natuurlijk wisselvallig weer en ook nat geweest tot op mijn ondergoed.
Sneldrogende lichtgewicht kleding is inderdaad ideaal evenals merinowol.
Als je meerdere natte dagen hebt, kan het niet altijd alles goed genoeg drogen. Dus zou zeker wat reserve meenemen, ondanks de back-up dat je altijd naar huis kan. En een plastic tasje waar je vuile/natte kleding in kan doen natuurlijk, zodat de rest niet nat wordt.
Betreft een vest/jas: die deden wij gewoon om ons middel, onderste stukje rits niet helemaal los en dan knopen als het te warm was om aan te houden. Was prima te doen op die manier.

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:50

Ook dan bewijst wol zijn diensten, wollen vesten worden niet zo snel te warm als (polyester) fleece enzo.
En het kan ook beter tegen een drupje regen. Sowieso niet alleen voor een trektocht maar ook voor gewoon gebruik een goede investering, en je kan ook al voor 1 of 2 tientjes fijne merinowollen of cashmere vesten op Vinted schoren :j

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:55

Op regen heb ik maar één antwoord: https://drizabone.com.au/

Ik heb ooit de aandacht van een Johanna's Hof vol verzopen katten mensen gehad door droog binnen te stappen. je zag iedereen denken: wat heeft die gedragen??
Juist, een Drizabone met bijpassende hoed....

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 09:29

pmarena schreef:
Ook dan bewijst wol zijn diensten, wollen vesten worden niet zo snel te warm als (polyester) fleece enzo.
En het kan ook beter tegen een drupje regen. Sowieso niet alleen voor een trektocht maar ook voor gewoon gebruik een goede investering, en je kan ook al voor 1 of 2 tientjes fijne merinowollen of cashmere vesten op Vinted schoren :j


Vinted was een hele goede tip. Net voor 10 euro een merino wollen longsleeve gekocht. Yes!


ikke schreef:
Op regen heb ik maar één antwoord: https://drizabone.com.au/

Ik heb ooit de aandacht van een Johanna's Hof vol verzopen katten mensen gehad door droog binnen te stappen. je zag iedereen denken: wat heeft die gedragen??
Juist, een Drizabone met bijpassende hoed....


Helaas is die jas buiten budget, maar zeker iets om in gedachten te houden als ik dit vaker ga doen.


darkadia schreef:
Had het al voorbij zien komen op insta, leuk!
Ik heb een meerdaagse trektocht gereden in Ierland, waarbij de overnachtingen geregeld waren, maar dan nog moesten we best wat mee qua spullen. Ook daar natuurlijk wisselvallig weer en ook nat geweest tot op mijn ondergoed.
Sneldrogende lichtgewicht kleding is inderdaad ideaal evenals merinowol.
Als je meerdere natte dagen hebt, kan het niet altijd alles goed genoeg drogen. Dus zou zeker wat reserve meenemen, ondanks de back-up dat je altijd naar huis kan. En een plastic tasje waar je vuile/natte kleding in kan doen natuurlijk, zodat de rest niet nat wordt.
Betreft een vest/jas: die deden wij gewoon om ons middel, onderste stukje rits niet helemaal los en dan knopen als het te warm was om aan te houden. Was prima te doen op die manier.


Afhankelijk van de hoeveelheid ruimte die ik overhoud in mijn bagage wil ik misschien wel extra setje(s) meenemen, maar moet wel passen. Jas om middel knopen is in idee prima, maar wil ik mijn knielange regenjas meenemen dus dat is dan precies wel lastig, haha. Maar die kan ik wel oprollen en in mijn zadeltas kwijt, denk ik.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 23:15

Zo, het is weer eens tijd voor een update. Overmorgen vertrek ik namelijk al, dus vandaag ben ik begonnen met inpakken.

Mijn jaarling:

Krijgt een stalhalster + leadrope om
Kleedje op haar rug (kan gebruikt worden als picknickkleed, en/of mijn kussen 's nachts of kleed voor de hond)
Longeersingel daaroverheen
Nylon (heel licht) zadeltas met: Hondenbrokjes, hondenriem, 2 opvouwbare bakjes, hondenpoepzakjes, 1 lichte paardenborstel, hoevenkrabber, en morgen ga ik nog even kijken voor een kleine handzame vliegenspray voor de paarden/mijzelf.
Er zaten bijbehorende drinkflessen bij de zadeltassen, maar eenmaal gevuld vond ik dat wel wat zwaar (voor een jaarling). Ik ga morgen het geheel even wegen als ik nieuwe batterijen heb gehaald voor mijn weegschaal, maar dan neem ik een beslissing of ik de extra flessen meeneem of niet (drinkflessen had ik ingecalculeerd op mijn merrie).

Mijn merrie krijgt te dragen:
Een rij-halster om, (extra) leadrope aan de zadelknop
Voor-zadeltassen met daarin dingen die handig zijn binnen handbereik. Kaart, pen, proteïnerepen, bluetooth oortjes, zakmes.
Achter-zadeltassen met daarin: lampje, paard (vuilnis)zakken, selfiestick voor goede livebeelden :+, opladers, powerbank, wc-rol, tandenborstel, deo, compact draagtasje/boodschappentasje en in beide zadeltassen 1 fles drinken.
Banaanzadeltas met daarin: Slaapzak (links), Slaapmatje (rechts), en in het midden een plastic tas met daarin kleding. Afhankelijk van de ruimte die er over blijft in de banaantas nadat ik mijn kleding definitief heb gemaakt gaat mijn regenjas óf erbij in de banaantas, of wordt los op mijn paard gebonden (eventueel op jaarling).

Ik draag in mijn beentasje:
Mijn telefoons en portemonnee
Beloningbrokjes
Eventueel kan ik nog een (kleine) rugtas omdoen, maar momenteel denk ik dat dit gaat passen zo. :D


Nu heeft mijn jaarling laatst voor het eerst (een buitenrit) gelopen met longeersingel om, en heeft ze nog nooit een zadeltas gedragen, maar de eerste keer bewegen met longeersingel zag er zo uit: https://www.facebook.com/reel/942583750157399
Dus ik ben er wel gerust op. :') In ieder geval zal ze tijdens de trektocht ruim de tijd hebben om te wennen.


Ik ga morgen bij de welkoop nog wat extra karabijnhaken kopen, even een identificatie tag voor de hond (beide paarden hebben er al één) en als ik een compacte vliegenspray kan vinden, dan die.
Bij de action nog zoeken naar (multifunctioneel?) bestek. Batterijen voor mijn weegschaal zodat ik het gewicht kan verdelen.
Bij de supermarkt nog: Een klein flesje limonadesiroop (carvan cevitan), krentenbollen voor eerste paar dagen, misschien voor dag 1 nog een breaker.


Ik twijfel nu nog over suffe dingen zoals:
Ga ik op pad met hoed of pet? Ik ben pet gewend, maar heb ook een fijne hoed en die is misschien wat multifunctioneler. :o
Welke jas/warme laagjes doe ik aan? Doe ik mijn korte waxjas aan (zit fijn maar niet 'compact en licht), regenjas (lekker waterdicht, maar te lang om om mijn middel te knopen en niet warm dus vest nodig) of vest en windjack (zit lekker, maar is niet waterdicht meer) en regenjas mee als extra? Neem ik nog mijn waterdichte, warme skibroek mee?

Maargoed, morgen bekijk ik het weerbericht eens voor aankomende week en ga ik die knopen doorhakken. En anders rijd ik op dag 3 letterlijk langs huis en kan ik nog van gedachte veranderen. :')

Heb ook de route uitgetekend. Deel zal simpelweg langs de parrelelweg van een snelweg lopen, maar als verrassing kwam ik erachter dat ik aan het einde van de route ook nog eens langs het geestmerambacht kom, dus al met al ben ik heel tevreden. Ook fijn om de route helder te hebben, zodat ik de kaart nauwelijks meer nodig zal hebben. Ik denk dat ik op 4 van de 3 dagen de kaart niet nodig zal hebben voor de route, dus dat is fijn. :j

Anoniem

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 00:32

Wat een leuke update!

Een pet vind ikzelf lekkerder zitten.

Dan zou ik voor het windjack gaan met een dun regenjasje of poncho. Je hebt ook fijne waterdichte softshelljassen. Rainlegs nemen ook weinig plaats in en zijn perfect voor een trektocht.

De skibroek zou ik thuis laten. Ipv die kun je een thermolegging mee nemen die minder ruimte inneemt.

Alvast heel veel succes en plezier!!

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 06:48

Extra waterflessen zou ik laten, je bent in Nederland dus komt vast genoeg kansen tegen om water te vragen. :)

Skibroek lijkt me overdreven, het is zomer. Thermolegging kan wel prettig zijn, vooral om in te slapen. Bovenkleding zou ik kiezen voor windjack + regenjas. Windjack functioneert ook genoeg als vest toch? En met de temperaturen van nu lijkt me dat genoeg, laagjes eronder zou ik gaan voor t-shirt, hemd en een shirt met lange mouwen.
Voor multi functioneel bestek zou ik eerder decathlon en de bever checken!
Voor de rest ziet het er goed uit! Veel plezier in ieder geval :D

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 07:47

Bij het eerste stuk over het dekentje vroeg ik me direct af of je dat dan wel geoefend zou hebben hoop ik, want ik vind dat wel iets dat potentieel kan gaan schuiven en heel snel heel irritant wordt... maar als je alles op een handige manier aan die longeersingel bevestigd hoop ik dat het goed komt...?

Als ik jou was zou ik echt even vandaag (als je morgen al vertrekt, de enige optie...) een klein rondje met de jaarling doen met de bepakking die je in gedachten hebt :=

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:12

Beetje laat, maar toch leuk om alsnog eens te lezen: http://www.trektochttepaard.eu/
Ik bedoel niet zozeer haar boek, maar de verslagen op haar website.

Heel veel plezier!!!

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 12:33

Klein tipje over de weegschaal: koop zo'n ouderwets klein veerunster; weegt de helft, is half zo groot en doet het altijd.

Multifunctioneel bestek kun je, waarschijnlijk beter en goedkoper, ook bij je lokale legerdump halen.
Dan zit dat vaak in een klein foedraal wat je aan je riem kunt hangen.

Overigens geldt voor bijna alles in deze context: de legerdump heeft het, tenzij het uitverkocht is.
Als er een partij in de wereld is die snapt hoe dit werkt, is dat defensie. De rest doet op z'n best een aardige poging tot imitatie.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 21:38

Whoeha als alles goed is gegaan ben je vandaag vertrokken?

Hoe is het je vergaan zo op je 1e dag?

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 06:18

Taucha schreef:
Whoeha als alles goed is gegaan ben je vandaag vertrokken?

Hoe is het je vergaan zo op je 1e dag?


Goed!

Dit is het facebook/instagram verslagje dat ik gisteravond heb geschreven. :D (Ik zou graag het filmpje meesturen maar weet niet hoe ik die kan delen...)


Trektocht te paard
Dag 1: Heerhugowaard - Wognum

Wat een dag! Na veel voorbereiden trok ik er vanochtend op uit met mijn merrie Eyo, jaarling Nareya en allerliefste hond Resi. De reis ging naar Wognum, waar ik en mijn dieren mochten logeren bij de ouders van Michelle, een lesklant van me. Er stond een camper op mij en Resi te wachten en een weide met gras voor de paardjes.

Nareya had nog nooit zadeltassen gedragen, maar maakte daar gelukkig totaal geen probleem van. De route was niet één van de mooiste en leidde ons langs drukke wegen en door dorpen, maar het was heerlijk om te zien hoe fantastisch beide paarden zich hebben gedragen ondanks de prikkels!

Vooral Eyo leek wat moe te worden van de reis, zij droeg dan ook het meeste gewicht, dus heb ik haar flinke stukken ontlast door lekker te wandelen. Nareya vond dat heerlijk en kwam dan samen met mij voorop lopen, en Eyo kon dan mooi even in ruststand er achteraan hobbelen. Met daarnaast wat graaspauzes ging het prima.

Bij Michelle aangekomen heb ik de paarden geïnstalleerd, zelf even mijn spullen opgeborgen, hebben we bijgepraat tijdens stalklusjes en vervolgens ben ik getrakteerd op een patatje. Daar zeg ik geen nee tegen!

Inmiddels lig ik dit vanuit mijn slaapzak te typen en word het tijd om lekker te gaan slapen. Morgen hoop ik uiterlijk om 11.00 te vertrekken richting mijn volgende adres in Wieringerwerf.

Welterusten!

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 09:03

Fijn dat de eerste dag goed is gegaan, de kop is er af +:)+ Hopelijk hebben jullie goed kunnen slapen en kan je uitgerust aan dag 2 beginnen :)

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 23:48

Trektocht te paard
Dag 2: Wognum - Wieringerwerf

Na een ietwat korte nacht slapen ben ik er vanochtend eerst te fiets nog op uit geweest voor een klein rondje met Michelle. Daarna een cadeautje gehaald voor Hans en Anita, die me zo warm hebben ontvangen, en Michelle, die dit allemaal mogelijk heeft gemaakt.

Om 11:15 vertrok ik van stal en gingen we de nieuwe route te lijf. Dit zou een lange worden, 22 km maar liefst, maar met een keer verkeerd rijden en een keer om moeten vanwege afzettingen, denk ik dat we op 27 zaten. Een pittige dag dus.

Wel hebben we genoten van de route die Hans me had geadviseerd! Langs de fietspaden kon Nareya perfect los en dat vond ze heerlijk. We hebben vandaag ook veel meer gegaloppeerd en de paarden voelden super aan, na een iets trage start van Nareya.‍♀️

Bij de supermarkt in Middenmeer wilde ik wat extra zachtvoer halen voor Resi, aangezien die veel eet en ik dat ook wil aanmoedigen! Ik heb een voorbijganger gevraagd of ze zachtvoer voor me kon halen, dus dat wilde ze doen, en toen moesten we even wachten tot ze terug kwam. Eyo was eerst erg onrustig maar ondertussen stond Nareya te slapen en genieten van knuffels van voorbijgangers. Ze werd zelfs niet wakker voor een wortel. Na een paar minuutjes kwam gelukkig ook Eyo tot rust en werd ze net zo relaxed als haar kind.

Nareya leek op het eind nauwelijks moe (dankzij de powernap bij de supermarkt?). Eyo daarentegen heeft het denk ik zwaar gehad met haar paklast, dus had het end wel in de bek (mond?) toen we uiteindelijk pas om 18.00 aankwamen in Wieringerwerf. Ik ook overigens.

Marijke kon er helaas niet bij zijn maar had mooie instructies achtergelaten en het ontbrak ons aan niks. En nu snel mijn bed in, want ik hoop vannacht meer dan 6 uurtjes te slapen.